- 02 Май 2024 |
- USD / BGN 1.8248
- GBP / BGN 2.2881
- CHF / BGN 1.9984
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 12°C
Политическо напрежение в Италия заради тунел до Франция
10 Март 2019 | 19:50
/КРОСС/ Италианският премиер Джузепе Конте временно спря временно конкурсите за изграждането на високоскоростната железопътна връзка с Франция, за да бъде дадено време за изглаждане на политическите разногласия по проекта, съобщи Би Би Си. Той настоява всеки конкурс да получава изричното одобрение на правителството
Мултимилиардният проект е силно критикуван от движението „Пет звезди“, което издигна Конте и смята, че е по-целесъобразно средствата да бъдат похарчени за подобряване на съществуващите пътища и мостове. Но има подкрепата на коалиционния му партньор „Лигата“.
Проблемите около железопътната връзка вътре в италианското правителство идват на фона на дипломатическото напрежение с Франция за имиграцията. Според Би Би Си те могат да доведат и до правителствена криза в Италия.
Железопътната връзка е съвместен проект на Рим и Париж, целящ да свърже Торино с Лион посредством 58-километров тунел под Алпите.
Стойността на тунела от Торино до Лион се очакваше да бъде около 8,6 милиарда евро, но италианският транспортен министър Данило Тонинели заяви, че сумата е по-вероятно да е около 20 милиарда евро.
ЕС първоначално обеща да финансира 40% от проекта, делът на Италия да е 35%, а на Франция - 25%.
В петък френската транспортна министърка Елизабет Борн заяви, че Еврокомисията е предложила да увеличи дела си до 50%, като Италия и Франция покрият по 25%.
Напрежението ескалира в четвъртък, докато вицепремиерът Матео Салвини и лидер на „Лигата“ заяви, че що продължи да участва в коалицията, докато не се натрупат твърде много „НЕ“ срещу тунела и други инфраструктурни проекти.
Лидерът на „5 звезди“ Луиджи ди Майо, който също е вицепремиер, отвърна, като обвини Салвини в безотговорност с настояването си да се продължи тунелът. Неговата партия смята, че
В събота Ди Майо се опита да успокои тревожите за правителствена криза, като написа във Фейсбук, че спорът „е решен положително“. А Салвини заяви, че „няма да има криза“.
Понеделник е крайният срок, в който компанията, извършваща надзор на проекта, трябва да обяви конкурси за работа по тунела.
Проектът започна преди около 20 години, като част от тунела вече е прокопана. Завършването му е предвидено за 2025 г.
Доклад на италианското правителство твърди, че линията няма да е печеливша и прогнозира 7 млрд. евро загуби до 2059 г. Но методологията в документа бе подложена на силни критики.
Очаква се след пускането в експлоатация на линията времето за пътуване между двата града да намалее наполовина, а именно до два часа. Тунелът ще съкрати и времето за пътуване между Париж и Милано от сегашните седем на четири часа.