- 28 Март 2024 |
- USD / BGN 1.8091
- GBP / BGN 2.2873
- CHF / BGN 2.0027
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 20°C
Първите 20 години на XXI век: Десетилетията на бурните промени
02 Януари 2020 | 09:23
/КРОСС/ Смартфони, #MeToo, инфлуенсъри: в края на 2009 не си представяхме колко много ще се промени животът ни само за едно десетилетие. Техниката, климатичните промени и политиката бяха двигателят на това бурно развитие, припомня "Дойче веле".
Смартфоните
Когато Apple iPhone беше пуснат на пазара през 2007 г., никой не можеше и да предположи, че само след няколко години това изцяло ще промени начина, по който боравим с медиите. Телефонът със сензорен екран и многобройни допълнителни функции се разпространи изключително бързо, а много скоро и други производители последваха успешния модел.
Втренчени в смартфоните си хора оформят днес уличния пейзаж. Независимо дали вървят, стоят изправени или са седнали, те са вторачили очи в дисплея. По тази причина все повече страни монтират вградени в пътната настилка предупредителни светлини, така че хората да не пресичат улицата на червено и да не се блъскат в уличните стълбове. Някои градове дори обозначават със съответен пътен знак специални участъци за пешеходци със смартфони.
Инстаграм и инфлуенсър
Докато индустрията и медиите продължават да се опитват да налагат нов тип женски образ и нови стандарти за красота, други явно не могат да се откажат от представата, че красивата жена непременно е стройна и изключително слаба.
Инфлуенсърите се родиха в YouTube и инстаграм - това са потребители, които с публикациите си достигат до толкова много хора, че на практика се превръщат в рекламни посредници.
Освен инфлуенсърите, които действително предоставят информация, има и такива, предимно жени, които нямат търпение да покажат на младите потребители най-новите предписания на модната и козметичната индустрия. Различните приложения с филтри правят всичко това възможно - те карат пъпките да изчезват, бедрата да станат по-тесни, а нацупените устни още по-пълни.
Снимките, заснети със селфи стик от горе надолу в стилна атмосфера, запечатват перфектния автопортрет, който вече няма много общо с реалността и противоречи на друга една тенденция от последните години.
#MeToo
Темата за сексизма, мъжките подигравки и други посегателства срещу жени получи широка гласност по света през 2017. Вследствие на скандала около холивудския продуцент Харви Уайнстийн, за когото се твърди, че е злоупотребявал с много жени в Холивуд, хаштагът #MeToo стана изключително популярен. Хиляди жени споделиха своите истории.
Много известни личности бяха атакувани, някои изпаднаха в немилост - сред тях актьори като Кевин Спейси и оперната звезда Пласидо Доминго. Дебатът не отшумява - темата е част от ежедневието ни, а лекомисленото потупване по дупето вече се смята за отживелица.
Netflix
Преди десет години стрийминг филмите и сериите бяха запазени само за потребителите на скъпи американски стрийминг платформи. Но тогава се появи Netflix. Откакто платформата завладя европейския пазар през 2012 г., младите зрители прекарват много повече време в гледане на сериали по Netflix, отколкото по традиционната линейна телевизия.
Подобно на Netflix и други стрийминг платформи като Sky или Amazon Prime излъчват успешни сериали по всяко време без реклами и все още на достъпни цени. Телевизията вече никога няма да бъде такава, каквато беше.
Spotify
Платформата Spotify промени потребителските навици за слушане на музика за трети път в рамките на две десетилетия. Компактдисковете, МP3 и програмите за управление на музика от рода на iTunes отдавна излязоха от мода.
Сега е възможно да стриймвате музика директно, да създавате плейлисти или дори да предоставите на Spotify да ви дава подходящи предложения за музика. Освен 50-те милиона музикални заглавия стрийминг услугата предлага аудиокниги и подкастове. Дори известни музиканти, които се страхуват за продажбите си, не могат да спрат триумфалния марш на платформата.
Бежанци, ксенофобия и нови партии
"Ние ще се справим", заяви германската канцлерка Ангела Меркел през есента на 2015 г. и отвори вратите на Германия за стотиците хиляди мигранти, избягали от бедността, глада и войната и надяващи се на по-добър живот на Запад.
Първоначалната солидарност с тях отстъпи място на вълната от недоволство, гневът се обърна в омраза. Нападенията на млади мъже от Северна Африка срещу момичета и жени в новогодишната нощ на 2015 година подхрани условията за появата на партия, която допреди 10 години не беше съществувала. "Алтернатива за Германия" бе основана през 2013 г. и скоро намери свои поддръжници.
Партията е дясно популистка, а нейни представители междувременно успяха да влязат в германския Бундестаг.
Веганството
На отказа от използването на животински продукти за храна, дрехи и предмети от ежедневието отдавна се гледа с насмешка.
Но междувременно веганският начин на живот отдавна е навлязъл в делника ни. Ресторантите и заведенията предлагат вегански ястия, веганските храни са намерили своя път от магазините за биохрани до рафтовете на супермаркетите. Веганското облекло е на мода.
Популярно е всичко, свързано със защитата на животните и борбата срещу тяхната експлоатация и проявите на жестокост. През последните години се появи и още един аргумент в защита на веганския начин на живот - защитата на климата. Вече е доказано, че животновъдството също е вредно за климата заради отделянето на вредни газове като метан и азотен оксид, които увреждат околната среда.
Промените в климата
Този проблем се обсъжда по световните климатични конференции отдавна и отдавна се вземат мерки срещу глобалното затопляне. Но никой не успя да насочи вниманието към темата така, както ученичката Грета Тунберг.
16-годишната шведска тийнейджърка започна да протестира пред шведския парламент и всеки петък да пропуска училищните занятия. Малко по-късно тя вече разговаряше със световните лидери на климатичната среща на върха.
Учениците по цял свят последваха примера на Грета и започнаха да излизат на петъчни протести. Мнозина ги чуха - днес хората обръщат повече внимание на пластмасовите отпадъци, карат велосипеди, дори Европейската комисия наскоро представи Зелена сделка за климата. В Германия партията на Зелените спечели толкова много избиратели, колкото не е печелила никога преди.
Хюга и самоусъвършенстване
Поради задаващата се климатична катастрофа, страданието на стотици хиляди бежанци, политиката на действащия американски президент и много други на пръв поглед неразрешими конфликти по света хората търсят ориентир и се вглеждат в самите себе си. В никое друго десетилетие не са били публикувани толкова много книги, посветени на качеството на живота ни.
Безброй статии и съвети в списания, курсове по йога и пр. ни внушават онова, което внушава датската дума "хюга" - живейте щастливо, наслаждавайте се на момента, правете добро на себе си и на другите. Това работи само ако сте в мир със себе си.
Хиляди професионални коучове и психолози ни обещават да постигнем хармония със себе си в безброй подкастове и видеоклипове. Желанието на хората за самоусъвършенстване се превърна в печеливш бизнес за мнозина...