• 16 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8056
  •  GBP / BGN 2.2785
  •  CHF / BGN 1.9957
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 10°C

Драмата на мигрантите е и геополитически въпрос

Драмата на мигрантите е и геополитически въпрос

/КРОСС/ „Изправени пред тази вълна, европейските страни се питат само едно - как да ги приемем, никога - как да им попречим да влязат? Лоран Фабиюс намира дори за скандално поведението на някои страни, които искат да затворят границите си. Така ли ще бъде, когато влизащите ще се броят в милиони? Ще продължават ли политиците да се тревожат повече за неизброимите „човешки драми", които се случват по целия свят, отколкото за благото на своите съграждани? В това е целият въпрос", казва известният френски философ и политолог Ален дьо Беноа.

- На път ли е снимката на мъртвото сирийско дете на плажа да преобърне европейското обществено мнение? В нашата епоха на storytelling (разказване на истории - бел. пр.) явно става дума да се покаже, че въпросът за мигрантите е „човешка драма"...
- Разбира се, че е „човешка драма". Трябва да имаш безчувствено сърце или да си заслепен от омраза, за да не си дадеш сметка за това. Мюсюлмани, заплашени от джихадисткия ислямизъм, цели семейства, които бягат от Близкия Изток, дестабилизиран от западните политики - това е „човешка драма". Но това е също политически, дори геополитически въпрос. Следва да се знае тогава какви отношения трябва да съществуват между политическото и хуманитарното.
Опитът показва, че „хуманитарната" намеса по принцип усложнява нещата. А доминирането на моралните категории над политическите е една от основните причини за безсилието на държавите.
Миграционното цунами, на което сме свидетели, само по себе си води до увеличаване на бедствието. В началото пресмятаха бежанците в хиляди, след това в десетки хиляди, после в стотици хиляди. Повече от 350 хиляди мигранти са преминали през Средиземно море през последните месеци. Германия се съгласи да приеме 800 хиляди - много повече от новородените в страната всяка година.
Далеч сме от междинната имиграция отпреди 30 години! Изправени пред тази вълна, европейските страни се питат само едно - как да ги приемем, никога - как да им попречим да влязат? Лоран Фабиюс (френският външен министър - бел. пр.) намира дори за скандално поведението на някои страни, които искат да затворят границите си.
Така ли ще бъде, когато влизащите ще се броят в милиони? Ще продължават ли политиците да се тревожат повече за неизброимите „човешки драми", които се случват по целия свят, отколкото за благото на своите съграждани? В това е целият въпрос.

- Отвъд емоцията, отприщена от „шока на снимките", какви са аргументите на онези, които искат да ни убедят в обосноваността на миграцията?

- Те са в два регистъра: моралните аргументи („Това са наши братя, имаме морално задължение спрямо тях") и икономически аргументи (Уилям Л. Суинг, генерален директор на Международната организация по миграцията: „Миграциите са необходими, ако искаме икономиката да просперира").
Първите, които бъркат личния и частен морал с политическия и публичен морал, споделят същия универсализъм, както вторите. Тези, които използват тези аргументи, мислят, че преди да бъдат французи, германци, сирийци или китайци, индивидите са най-напред „човешки същества", т.е. те принадлежат непосредствено към човечеството, докато те всъщност му принадлежат по опосредстван начин - като членове и наследници на дадена култура. За тях светът е населен с абстрактни „лица", без родна земя, чиято основна характеристика е, че са взаимозаменяеми. Що се отнася до културите, в тях те виждат само второстепенни явления. Това каза Жак Атали пред списание Cadmos през 1981 г.: „За мен европейската култура не съществува, тя никога не е съществувала".
Департаментът по икономическите и социални въпроси към ООН тъкмо публикува доклад, според който спадът на раждаемостта в европейските страни е такъв, че „намаляването на населението е неизбежно при отсъствието на миграция, която да го замести". Там се посочва, че „в Европа като цяло ще бъде необходимо два пъти нивото на имиграция, която се наблюдаваше през `90-те години", в противен случай възрастта за пенсиониране трябва да се промени на 75 години.
Европа застарява, имиграцията ще я спаси - ето една отлична илюстрация на идеята, че хората са взаимозаменяеми, независимо от своя произход, и че икономическите императиви трябва да доминират над всички останали. Моралът на „човешките права" е само опаковка на финансови интереси.

- Именно, съществува и демографски аспект. Знаете думите на бившия алжирски президент Хуари Бумедиен, които десните не се уморяват да цитират: „Един ден милиони хора ще напуснат южното полукълбо, за да отидат в северното. И те няма да отидат там като приятели, а ще отидат, за да го завладеят. И те ще го завладеят със синовете си. Утробата на нашите жени ще ни даде победата". Великата замяна?
- Според едните Бумедиен е произнесъл тези думи през февруари 1974 г. на втората ислямска Среща на върха в Лахор, Пакистан; според другите - на 10 април 1974 г. от трибуната на ООН. Тази несигурност вече е красноречива. Хуари Бумедиен, който не беше глупав, знаеше много добре, че Близкият Изток се намира в северното, а не в южното полукълбо. Така че е много вероятно да става дума за фалшива реч.
В тази сфера най-сигурно е да послушаме демографите. Населението на африканския континент е нараснало от 100 милиона жители през 1900 г. до повече от 1 милиард днес. През 2050 г., т.е. само след 35 години, африканците ще бъдат между 2 и 3 милиарди: те ще надхвърлят 4 милиарда в края на века. Дори и демографските отношения да не се свеждат до един прост феномен на скачените съдове, трябва да си наивен, за да си мислиш, че целият този изумителен демографски растеж, който ние самите подпомогнахме, няма да има влияние върху бъдещите миграции. Както пише Бернар Люган, „как да се надяваш, че мигрантите ще спрат да се втурват към един незащитен и населен със старци европейски „рай"?".
Великата замяна? Лично аз бих казал по-скоро Великата промяна. Великата замяна според мен ще бъде заместването на човека от машина, заместването на човешкия интелект от изкуствен интелект. Опасност, която е по-реална, отколкото си мислим.

 

Никола Готие
Boulevard Voltaire

Превод от френски: Галя Дачкова
„Гласове"

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

Няма драма, има нашествие. Има чудовищна заплаха за унищожаване на постхристиянския свят. Както между 4 и 7 век изчезва античният езически свят сред потози кръв, така сега ще изчезнат и нашите потомци - деца, внуци и правнуци - всички за които се грижим с любов - ще паднат с отрязани глави по волята на Аллаха. Това, което става в ИДИЛ ще се умножи милион пъти. Бъдете сигурни в това...

13.09.2015 07:01:11

Климент

Ислямските маси, които дойдат в модерния свят просто ще изколят неговите обитатели, защото това е тезата на корана. Насилието в ИДИЛ е достатъчно красноречив пример... Но всички си затварят очите. Малцината смелчаци, които говорят истината просто са на изчезване.

13.09.2015 06:56:00

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.