-
07 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6795
GBP / BGN 2.2411
CHF / BGN 2.0885- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Обажданията за съдействие на тел. 116 111 зачестяват през 2011 г.
15 Октомври 2011 | 08:59
София /КРОСС/ 134 526 са обажданията на Националната телефонна линия за деца 116 111 от откриването на услугата. На 14 октомври се навършиха две години от стартирането на телефона за консултиране, информиране и помощ по всякакви въпроси и проблеми, свързани с деца. През този период експертите на телефонната линия са провели 30 472 консултации с деца и възрастни През 2011 г. се забелязва стабилно повишаване на броя на обажданията и осъществените консултации в сравнение с 2010 г. Най-често се обаждат тийнейджъри /53 % момичета и 47 % момчета/. Обаждат се както деца от големи градове, така и от по-малки населени места. Статистиката на линията сочи, че често звънят и деца, настанени в специализирани институции, които имат потребност да разговарят с някого за проблемите си, но нямат близка доверена фигура.
Голяма част от консултациите с деца са по темите, свързани с взаимоотношения – приятелства, несподелена любов, раздяла с любим човек, отношения в семейството. Макар и неголям процент, случаите на насилие над деца се отличават със своята тежест. Най-често младежите споделят за случаи на насилие в семейството; обикновено става дума за комбинация между физическо и психическо насилие. Във връзка със случаи на насилие над деца често се обаждат и загрижени граждани, търсещи начин да помогнат на засегнатите. Пренебрегването на децата от страна на родителите също е ситуация, за която сравнително често постъпват сигнали на Националната телефонна линия.
На телефон 116 111 водещи са принципите на анонимност и конфиденциалност.
При всеки разговор консултантите на линията осъществяват оценка на ситуацията, в която се намира обаждащото се дете: дали съществува някакъв риск за него и ако е така, те могат да придвижат подобна информация към органите за закрила на детето (отделите „Закрила на детето”, Полиция). В случаите на установен риск за дете се допуска излизане от анонимност с цел да се осигури помощ и закрила за детето. До края на септември 2011 г. са подадени 519 сигнала за деца в риск.
През септември тази година на телефона са постъпили 5824 обаждания, което означава средно по 195 на денонощие. Проведените консултации са 1388. Спрямо месец август се забелязва повишаване на броя постъпили обаждания. Причината е, че с началото на учебната година започва да нараства броят на търсещите консултации и помощ деца. Тъй като във всяко училище има плакати на телефон 116 111, именно там е мястото, от което повечето деца научават за линията.
81% от проведените консултации са с деца, 7 % - с родители, а 10% - с други възрастни хора, обаждащи се във връзка с проблемите на дете. Прави впечатление, че през септември много по-голям дял момичета се обаждат във връзка със семейни проблеми.
За периода са подадени 33 сигнала за деца в риск. На следващо място се нареждат сигналите за пренебрегване на потребностите на детето от страна на родителите. Два от сигналите са за деца, въвлечени в конфликтите между разделени враждуващи родители, като в единия случай майката е изгонила детето си на улицата.
Според експертите от Държавната агенция за закрила на детето и консултантите от телефонната линия е необходимо да се насърчи ползването на линията от различни професионалисти - лекари и учители, които все още не припознават телефона като възможност за подаване на информация за деца в риск. Много често именно лекарите и учителите са хората извън семейния кръг, които научават, че нещо нередно се случва в семейството и могат да подадат навреме сигнал или да бъдат посъветвани как да реагират.