• 05 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6765
  •  GBP / BGN 2.2365
  •  CHF / BGN 2.0940
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Какво си казаха Калфин, Христов, Каракачанов и Алексей Петров в кандидатпрезидентската словесна битка

Какво си казаха Калфин, Христов, Каракачанов и Алексей Петров в кандидатпрезидентската словесна битка

София /КРОСС/ В пресклуба на БТА се проведе кандидатпрезидентски дебат. Редът на участниците бе определен чрез жребий. Пръв получи право да отговаря Ивайло Калфин - БСП, след него - Румен Христов  от Съюз на десните сили, Красимир Каракачанов- ВМРО- БНД и Алексей Петров, издигнат от инициативен комитет. Водещ на дебата бе журналистиката Илиана Беновска. 

Беновска: За да е успешна една нация тя трябва да има идеали , закони , правосъдие, работеща икономика , малък и среден бизнес, свободни медии, гражданско общество , здрава нация и да няма престъпност , корупция и злоупотреба с власт. Как ще упражнявам президентските си правомощия и възгледите ми за мисията на президента.

Ивайло Калфин: Правомощията на президента са обявени в Конституцията и не може да си помисли някой, че може да ги упражнява извън предвиденото там. Това, което не пише в Конституцията е нейният дух - властта на президента надвишава това, което е записано в нея.

Президентът е пряко избран. Очакването към него е той да е обединител на нацията и да изразява гледната точка на българските граждани. Това заедно с прекият избор, дават власт и авторитет на институцията, колко до текстовете записани в Конституцията - авторитет трябва да се използва много внимателно, когато президентът се отклони от очакванията, той автоматично губи тази допълнителна власт, която има по закон.

В Конституцията е предвидено да има баланс на властите . Най- лошото е всички власти да попаднат на едно място, още по- зле в един човек - даже се досещаме кой е.

Това, което е важно за държавния глава е да се опита да промени дневния ред на институциите. В момента работата и приоритетите им нямат нищо общо с очакванията на гражданите, като теми, с които се занимава властта са съвсем други - предизборни. Така, че в конституционните правомощия и прекият избор президентът трябва да поставя темите и въпросите, които вълнуват българските граждани.

Румен Христов: Президентът на Р България се избира пряко и за това получава много сериозна легитимност, един много висок авторитет както вътре в страната, така и в чужбина. Той може да бъде фактор в обществено- политическия живот и държавното управление на страната.

Конституцията както каза г-н Калфин, дава възможност за контрол на президента над другите институции. Той трябва да бъде гарант за институциите от една страна и коректив на институциите.

Ако бъда избран за държавен глава, ще бъда този гарант на българските институции и ще работя с всяко правителство, без значение дали то е - ляво, центристко, или дясно. Защото това са интересите на българските граждани. Ако имаме правителство което тръгне срещу интересите на своя народ, каквото беше това на Жан Виденов, ще бъда първият, който ще се обяви против него.

Като коректив на институциите ролята на държавния глава е много важна. В началото на промените беше постигнато едно неформално и неписано правило - две от три. Две от властите в една политическа формация, а другата в трета. Мисля, че е настъпило време да имаме президент различен от ГЕРБ.

Красимир Каракачанов: Благодаря на колегите, които се озоваха на този дебат. Недоумявам защо за пореден път кандидатът на управляващите бяга от дебати. Това само потвърждава моята теза, че българският президент не може да бъде фигурант. Той не може да си мълчи, когато се случват важни неща в страната. Ако бъда избран за президент ще бъда реален - обърнат към проблемите на хората и говорител на проблемите на българското общество.

Българският президент е този, който може, когато прецени да се обърне пряко към нацията, пред Народното събрание, и пред медиите. Той има право да свиква Консултативен съвет по национална сигурност, на който не само да изслушва министър - председателя, председателя на НС и лидерите на парламентарни групи, но той да бъде инициатора за провеждането на политики, които да бъдат поставени на Съвета заедно с разработените проектозакони, които да бъдат предложени на парламентарните групи.

Той с подписите на гражданите може единствен да поиска свикване на референдум от парламента. Това означава, че той може да бъде реален коректив на управляващите, когато излизат извън обществения ред.

Искането на всеки референдум е вот към недоверие на правителството.

Алексей Петров: Приветствам инициативата на Красимир Каракачанов. Приветствам и присъствието на политиците в този формат. Не може, кандидат за президент да има претенции, че представлява достойнството на българската нация, а той самият да няма достойнство да се яви.

Ако ние бъдем избрани, ще бъдем ефективен коректив на премиерът Бойко Борисов, защото в момента това управление има нужда да бъде спряно спешно. Това провежда разрушителна икономическа политика и политика на разпад за държавността. Бойко Борисов по нищо не е показал, че той преследва национални цели и идеали на страната.

Ние ще бъдем негов опонент. Аз съм един от първите в България, които застанаха срещу него по разбираеми причини, защото го познавам повече от 25 години. Зная от какво се вълнува премиерът Борисов, неговите намерения нямат нищо общо с декларациите, които той изпраща до неговите медии. Той има нужда да бъде спрян, защото има други цели за партия ГЕРБ, в която не останаха нито граждани, нито европейско развитие. Тя му служи като убежище за обогатяване.

Беновска: България е член на ЕС и НАТО, гордеем се че в историята ни няма пленено български знаме. Каква е ,според вас, съвременната задача на президента за опазване на националната сигурност на България - борба с корупцията и престъпността, прекратяване на контрабандата, предпазване от тероризъм, работа с партньорските служби и укрепването и развитието на Българската армия и службите за сигурност;

Ивайло Калфин: Въпросите за национална сигурност в 21 век са доста по различни от традиционното. Освен, че трябва да се защитава, подкрепя и развива капацитета, които имаме като Българска армия и служби за сигурност, би трябвало да се отчетат и новите заплахи, който в действителност заплашват една страна като България. Това са тероризмът и борбата с него, ислямският фундаментализъм, киберпрестъпленията, които остават заплаха за една държава, която развива модерни технологии.

Това, което трябва да направи президентът е цялата наша стратегия за национална сигурност да бъде изпълнена със съдържание. Ние имаме национална стратегия за сигурност, в която има всичко друго, но не и стратегически мисли. В момента се работи на парче в областта на отбраната, службите за сигурност, киберпрестъпленията, борбата с тероризма - трябва да има единен подход.

В Българската армия трябва да се спре с реформите и тя да започне да се укрепва. Включително и с подсилване на боеспособността на всичките родове войски.

Службите за сигурност трябва да работят на законова база.Важно е те да неподлежат на политически и партиен натиск. Не искам да чувам от министъра на вътрешните работи, който говори от името на МВР, ДАНС и Прокуратурата - да започне да говори от името и на другите институции. Това е показателно, че демокрацията изчезва.

Румен Христов: По отношение на изброените заплахи за националната сигурност дотук всичко е вярно, което каза Ивайло Калфин. За мен тези, които трябва много широко да бъдат осъдени и да се работи против тях, се свежда до острия недостиг на справедливост. Това като чели е по- голямата заплаха за вътрешната национална сигурност, отколкото класическите заплахи - тероризъм, спящи клетки и.т .н

Голяма част от българското население е изправено пред невъзможността да оцелява, Да не говорим, че ние имаме нарушаване на човешки права и национална сигурност. Да не говорим за неравнопоставеността пред правните институции. Да не говорим за наличието на паралелна власт, която често пъти влияе на общински и държавни структури при вземане на решения.

Държавният глава с правото, което има спрямо специалните служби може да бъде полезен. Ако бъда избран за президент специалните служби, въпреки че имат нужда от нов законопроект, те ще останат при него. Против съм орязването на тези правомощия. Министър - председателят отговаря за какво ли не в страната, защо са му службите?

Красимир Каракачанов: Гордея се с това, че няма пленено българско знаме. Гордея се с това, че съм капитан от резерва, но не се гордея със състоянието на Българската армия, в което тя се намира сега. След 22 години на реформи, ние нямаме боеспособна и модерна армия. По плана на правителството през 2014 година тя ще бъде орязана до 25 хил. военнослужещи, 80 танка и 16 бойни самолета. Това означава, че БА не може да изпълнява своите конституционни задължения - защита на териториалната цялост и суверенитета на България.

Ако бъда избран за държавен глава няма да позволя гаврата с армията да продължи. Няма да позволя далаверите в Министерството на отбраната, от който се облагодетелстваха редица правителства да продължава. Парите за отбрана са за БА и трябва да бъде чест за българския войник да служи. Бих възстановил доброволната военна служба, за да може всеки младеж, които желае да служи на Отечеството си. Не бих позволил български войници да изпълняват мисии в чужбина, ако зад това няма ясен и измерим български национален интерес.

По отношение на специалните служби, не бих позволил те да бъдат използвани за политически цели както се прави. Службите за сигурност трябва да имат законова уредба и да имат ясната представа, че служат на цялата българска нация, а не на един или друг управник в България, който ги използва конюнктурно.

Покрай контрабандните канали много лесно проникват всякакви терористични структури и биха могли да се извършат престъпления спрямо сигурността на държавата.

Алексей Петров: Имаме основание да се гордеем с историята си, но в никакъв случай нямаме основание да се гордеем с настоящето си. Още повече, когато става дума за продаване, бих казал и подаряване на националните ни интереси. Национална сигурност означава защита на интересите на гражданите. Ние имаме ангажименти към рисковете и опасностите в колективните сили за сигурност - тероризъм, оръжия за масово поразяване, кибератаки.

Ние имаме жизнено необходими интереси свързани с правата, свободите и сигурността на обществото, както и една гаранция за бъдещето - каквито са младите хора.

Цинично е да се говори за национална сигурност в държава, която контрабандата е превърната в национална политика и лично министър - председателя е съучастник в нея. Вярно е това, което каза Красимир Каракачанов по контрабандните канали може да влиза и контрабанда на наркотици, оръжие, може да се осъществи и трафик на хора. Това е опасно за националната сигурност, опасно е и за страните от Европа и САЩ.

Не делим само нашите интереси както изброи г-н Калфин - националната сигурност, рискове и опасности, които засягат над националната сигурност. Те са свързани с ангажиментите, които имаме в колективните сили за сигурност.

Беновска: 21 година нито едно правителство, нито един президент не са изработили програма за дългосрочните ни цели като нация .Знаете ли, кога е създадена първата национална доктрина на Албания?
В годината, когато сме се освободили от Турция , 1878. А знаете ли какво гласи първата национална доктрина на Турция, създадена от Кемал Ататтюрк? "Мир у нас, мир по света!"А знаете ли колко пъти Румъния е осъвременявала своята национална доктрина? Пет. България е единствената държава на Балканите без национален идеал.

Какви мерки ще инициирате за работеща национална политика за:

1.преодоляване на демографската криза
2. преодоляване на икономическа криза
3. преодоляване на духовна криза
4.укрепване и развитие на гражданско общество
5. гарантиране на свобода на медиите и плурализъм

Ивайло Калфин: Абсолютно убеден съм, че България има нужда от национална доктрина - това е един проблем, който 22 години се обсъжда, без нищо да се направи по него.

Ние нямаме нужда от отвлечени планове и захаросани мисли, каквито виждам в кандидата на ГЕРБ, който има план за 2020 и 2030 година. Важно е ние да имаме рамката на къде върви България, какви са заплахите от света, в който живеем и непрекъснато се променя. Тези демонстрации, които започнаха от Ню Йорк и стигнаха до Рим, всички процеси в Еврозоната, ще доведат до различна картина на света.

България има нужда да знае къде е в тази картина, за да може да заеме най- добрата позиция. Ние трябва да имаме национална рамка и стратегия, за да знаем, кога излизаме от демографската криза, от икономическата криза.

Това, което трябва да се направи в икономиката - да се стимулира вътрешното търсене, иновациите и конкурентоспособността. Създаването на работни места и борбата с бедността трябва да бъдат приоритети номер едно на държавата.

Демографската криза трябва да се решава дългосрочно. За мен ключов момент тук е политиката ни относно българите в чужбина. Това са български граждани, които биха се върнали и заселили тук, особено младите. Привилегиите са от осигуряване на стипендии до подпомагане на българи от Украйна, Молдова за трайно заселване в България с техните семейства.

Демократичните институции и медийните права са един принципен въпрос, те са фундамент на демократичното общество. Това, което се случва с мачкането на институциите и монополизираният медиен пазар, по никакъв начин не помагат на демокрацията.

Румен Христов: Безспорно България има нужда от своята доктрина, но това, което бихме могли да направим по- лесно е да определим средносрочните цели на страната.

Всички проблеми произтичат от това, че ние нямаме работеща икономика. Ако имаме работеща икономика този демаграфски срив няма да е на лице. Няма как едно младо семейство да издържа себе си и да мисли за повече от едно или две деца. Няма как да задържим младите хора тук, при положение, че те няма къде да се реализират. По официалната статистика - всеки млад човек до 25 години е безработен. В същото време около 100 млади българи - наши деца напускат страната.

Бих работил много последователно за обявяването на енергийна независимост на България, за привличане на свежи пари - инвестиции, за разкриване на нови работни места и повишаване на пенсиите. И справянето с битовата престъпност, която си позволявам да обявя, като битов терор. Първата икономика, която се съвзе в Европа е немската, защото там има индустрия и се работи, в България тези неща ги няма и от тази гледна точка сме последни по доходи.

Красимир Каракачанов: 98-ма година под формата на законопроект съм ги предложил тези мерки на правителството в Българска национална доктрина. Тогавашното мнозинство дори не намери желание да разгледа този документ. 2001 година внесох демографска стратегия, която връчих лично на тогавашния премиер, на сегашния президент - отговор никакъв.

Демографската катастрофа - за 20 години 1,7 мил. българи по- малко. Това е най- висока смъртност в Европа и най- ниската раждаемост. Първи сме по смъртност от инфаркти, инсулти, ракови заболявания. Лошото здравеопазване унищожава българина. Липсата на икономическа среда и реализация на младите хора, принуждава 32 хил. българи, млади хора с образование да напускат страната. Сбъркан социален модел 22 години българските правителства субсидират циганската раждаемост. В циганските гета 10 - 12 годишни деца раждат по десет деца - получават детски помощи, получават и социални и енергийни помощи. Ние стимулираме циганската раждаемост, докато българите с две деца не получават никакви помощи.

Бих обърнал модела, стимулиране на грамотната раждаемост , без разлика за етноса. Всяко българско семейство с две деца получава помощи, само ако родителите са завършили средно образование.

Българите в чужбина - имаше период когато идваха от Украйна и Молдова, бяха оставени на произвола на съдбата, някой от тях се разпиляха по света и се върнаха обратно. Тези българи трябва да бъдат оземлявани със зелени карти и след пет години получават българско гражданство, а земята става тяхна собственост. Това е предимно население с навици в селското стопанство, което може да повиши раждаемостта. Българско гражданство за всички етнически българи в западните покрайнини и Македония.

Ако бъда избран за държавен глава - националната доктрина и демографската програма ще бъдат поставени на Консултативен съвет по национална сигурност, и ако това правителство нежелае да се съобразява с тези реални проблеми, ще бъдат отнесени до парламента с искането да се гласуват на референдум за изпълнението на тези два стратегически документа.

Алексей Петров: Ако не си изясним концепцията за икономическо развитие, не можем да говорим за решаване на проблеми нито в духовната, нито в социалната сфера.

Вярно г-н Христов, икономиката в България не работи. Но ще допълня не работи пазарната икономика, по време на прехода не позволиха тя да заработи с едни обръчи и кръгове около нея. Те нарушиха принципът на конкурентност, което ликвидира пазарната икономика. Лишихме се от възможността в условията на пазарна икономика да ни се предлага по - добри, по- качествени и на по- ниска цена продукт, или услуга.

Бойко Борисов казва кой да строй магистралите. Доцентът по икономика популист - Иван Костов казва „лоша среда". Когато искаме да има икономика трябва да се погрижим за гръбнака на икономиката - малкия и средния бизнес. Банките в България унищожиха дребният частен бизнес, а репресията, която му упражни Бойко Борисов, за да събира пари по команда го доликвидира.

В следващата част на дебата, кандидатите ще си задават въпроси един на друг. Ще ни запознаят с най- важното от своята първа реч, ако бъдат избрани за президент.Ще отговарят на характерологични въпроси, за да опишат себе си с песен, мисъл, девиз, мечта.

 

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.