-
05 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6795
GBP / BGN 2.2411
CHF / BGN 2.0885- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
БДЖ дава по 6 заплати на желаещите да напуснат доброволно
04 Ноември 2011 | 16:07
София /КРОСС/ БДЖ ще преложи по 6 работни заплати на 2000 свои служители, които поискат да напуснат доброволно компанията. Това предвиждат новите мерки за реформиране на дружеството, която към момента е във фалит. Те бяха представени на пресконференция от ръководството на дружеството, предаде репортер на Информационна агенция КРОСС. Ако липсват достатъчно желаещи, пероналът ще се редуцира по познатия метод на съткращенията. Освен намаляване броя на персонала ще има и повишение в цените на билетите, както и намаляване броя на влаковете по почти всички линии.
"БДЖ има две алтернативи - или правим реформата и взимаме 600 млн. от Световната банка или ставаме "Кремиковци", описа ситуацията изпълнителният директор Йордан Недев. На въпрос дали очаква стачки той отговори: "Очаквам всичко". Председателят на Съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров пък допълни: "И със стачки и без стачки, ние няма да направим никакви отстъпки. Категорично".
"БДЖ повече няма да бъде място за дондуркане на хора, които чакат да си вземат пенсиите. Това повече няма да го бъде. Всеки, който остане да работи тук, ще работи на пълен 8-часов работен ден. Който не може, е свободен да се занимава с каквото си иска, но на друго място", категоричен беше Недев.
Основната цел, която си поставя ръководството е през 2012 г. БДЖ и двете дъщерни дружества - Пътнически и Товарни превози, да не са на загуба.
Общо предвидените мерки включват:
- съкращаване на персонала с 2000 човека
- спиране на 150 влака
- увеличаване цените на билетите
- ускоряване продажбата на ненужни активи
- продажба на "Товарни превози"
От ръководството предлагат на 2000 свои служители да напуснат по чл. 331 от КТ (прекратяване на трудовите отношения по взаимно съгласие) срещу обезщетение от 6 крупни работни заплати. За това ще са необходими 9 млн. лева, ако всичките 2000 се съгласят да напуснат доброволно. В случай, че липсват достатъчен желаещи, от ръководството ще продължат по схемата, предвидена в КТ за съкращаване на персонала. Тогава обаче освободените ще получат по две заплати. Редуцирането на персонала трябва да се извърши до края на 2012 г.
"Пределно ясно е, че в Европа сме най-ниско ефективната железница, като съотношение на брой хора и свършена работа. Пределно ясно е и, че загубата ни за 9 месеца е 29,6 млн. лева", каза изп. директор на БДЖ.
По отношение намаляването на влаковете председателят на Съвета на директорите на БДЖ, Владимир Владимиров, обясни, че става дума за 150 влака, които са "най-неефективните и носят най-голяма загуба на железницата". С тяхното закриване БДЖ ще спести 22 млн. лева, които ще бъдат насочени към покриване на задълженията. Съкращения ще има по всички линии, дори по основните, като София-Варна. Няма да бъдат закривани някои линии, които са на категорична загуба, но за тях липсва алтернативен транспорт, като Септември-Добринище. Като цяло, няма да се закриват цели направления, а само ще се съкращава броят на влаковете, които се движат по тях.
От БДЖ заявиха, че увеличават цените на субсидираните от държавата влакове средно с 9%. На останалите цената ще бъде повишена с 15%. Новите цени ще бъдат в сила от 1 декември, а за субсидираните влакове - от 1 януари. "Дори след това билетите ни ще останат по-ниски от тези на автомобилния транспорт - с 25% за еднопосочния билет и с 40 за двупосочния", каза Владимиров.
По думите му, за приватизацията на "Товарни превози" настояват от ЕК. Мярката е директно свързана със заема от Световната банка.
Продажбата на неефективните активи, която е в ход от два месеца е реализирала приход от 4 млн. лева. Очаква се до края на годината по това перо да постъпят още 7-8 млн. лева.
За 5 години оборотите на товарните превози са намалели на половина. Спад има и в пътникопотока, който е приблизително 10%, отчитат от железниците. Демографските процеси също се отразяват върху работата на БДЖ. "Има отчетлива тенденция за концентрация на населението в големите градове. Това разрушава нашите мечти за междуселищните превози, които са основната роля на железниците", заяви изп. директор Йордан Недев.
/ВС/