• 05 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6765
  •  GBP / BGN 2.2365
  •  CHF / BGN 2.0940
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Дрегери за алкохол и системи срещу заспиване зад волана вече и в камионите у нас

Дрегери за алкохол и системи срещу заспиване зад волана вече и в камионите у нас

Лек спад на катастрофите по вина на товарни автомобили през 2011 година отчете КАТ

 

София /КРОСС/ И български превозвачи вече проявяват интерес към популярната в Западна Европа предпазна мярка - дрегер за алкохол, който не позволява запалване на двигателя на камиона, ако водачът е пил. Това стана ясно по време на демонстрация на добрите практики за безопасно движение на колите и камионите през зимния сезон, проведена днес в рамките на националната информационна кампания „Малки и големи заедно на пътя". Инициативата за повече толерантност между леките и товарни автомобили се организира от Волво България под патронажа на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията с подкрепата на Пътна полиция, СДВР, редица общини, браншови организации и неправителствени организации у нас.
Вграденият дрегер за алкохол е изключително точен, като допустимата граница може да се настройва по индивидуална заявка на клиента в съответствие със законодателството в различните държави. Той е свързан с електронната система на камиона и ако отчете непозволени стойности, двигателят се „заключва".
По данни на Пътна полиция към ГД "Охранителна полиция" за първите девет месеца на 2011 година у нас има регистрирани 8 тежки катастрофи, причинени от водачи на камиони заради употреба на алкохол. Това са 2,3% от инцидентите като няма драстична промяна спрямо същия период на миналата година. Статистиката показва още, че злоупотребата с алкохол е по-масово явление при шофьорите на леки автомобили - 4% от тежките катастрофите по тяхна вина се дължат именно на това.
„Въпреки някои положителни индикации интересът към предпазната мярка на българския пазар все още е ограничен. Особено в сравнение с Швеция, където вече една четвърт от камионите, които продаваме, са с вградени дрегери за алкохол", обясни Александър Санин, Управител на Волво България. „Анализ на причините за катастрофите по вина на камиони в България обаче показва категорична необходимост от внедряване на допълнителни системи за сигурност като камерата за обратно виждане при движение назад, система за поддържане на безопасна дистанция и сигнализация при риск от заспиване зад волана", категоричен е Санин.
Статистиката на КАТ показва, че както през зимния период, така и целогодишно основна причина за тежките катастрофи по вина на камионите е отнемането на предимство. На второ място се нарежда несъобразена скорост с пътните условия, а на трето - неправилно движение на заден ход.
От Пътна полиция отчитат лек спад на тежките ПТП по вина на товарни автомобили у нас за първите девет месеца на 2011 година спрямо същия период на предходната. Те са намалели от 348 на 344, а загиналите при тях от 53 на 44 души. В същото време ранените са се увеличили от 385 на 391 души, но делът им от всички пострадали при тежки катастрофи в страната остава непроменен - 6,4%.
Както при всички тежки катастрофи, броят на ПТП по вина на водачите на камиони нараства през летния сезон с увеличаването на трафика. В същото време обаче е важно да се отчете, че делът им е нисък - 6,8% от всички тежки инциденти за периода 1 април - 30 септември 2011 година. Основна причина за това е по-ниският брой на камионите в общото движение, но и по-високата степен на подготвеност на професионалните шофьори в сравнение с любителите. През зимния период, когато трафикът намалява и хората ограничават ползването на личните си автомобили, делът на тежките ПТП по вина на камион логично нараства до 7,8% от всички произшествия. В същото време трябва да се отбележи, че съотношението на загиналите по вина на водачи на товарни и леки е 7,7% към 78,5% за периода 1 ноември 2010 - 31 март 2011 година, което отново може да се обясни с по-голямата опитност на професионалните шофьори.
„Статистиката показва, че макар и все още малка, положителаната тенденция е налице. Дори ако само обърнем внимание на цифрата 9 жертви по-малко, разликата е голяма, защото това не е просто цифра, а са 9 човешки живота", категоричен е Александър Санин, Управител на Волво България. „Надяваме се, че наред с действията на държавата и контролните органи за това е допринесла и нашата кампания „Малки и големи заедно на пътя". Нейната основна цел е с повече уважение и разбирателство между водачите на леки автомобили и камиони да се постигне повече сигурност на пътя", допълни той.
Като част от информационната кампания днес бе представен и наръчник с лесни за разбиране и изпълнение съвети, които да помогнат за по-безопасното взаимодействие между камионите и леките коли през зимния сезон. Организаторите обявиха, че инициативата „Малки и големи заедно на пътя" ще продължи и през 2012 година. По техни данни до момента посланието за повече толерантност между шофьорите на леки и товарни автомобили е достигнало до над половин милион българи. Над 110 000 стикера с него са разпространени в цялата страна, а образователни видео филми се излъчват в салоните на КАТ в 8 града. Към кампанията се присъединиха и общините София, Пловдив, Бургас, Варна, Русе, Търговище и Силистра, като отличителните стикери на „Малки и големи заедно на пътя" са поставени на над 2 600 коли на обществения транспорт в цялата страна.
По време на събитието днес от ИА "Автомобилна администрация" обявиха, че в рамките на две седмици от 25 октомври 5000 камиона и автобуса са били проверени за изправност и готовност за зимния сезон. Инспекторите са съставили 160 акта, като при 21 автомобила са установени разкъсвания на гумите и други сериозни пропуски, поради което тези превозни средства са спрени временно от движение до отстраняване на неизправността. След налагането на тази санкция задължително се проверява повторно дали гумите на превозното средство са сменени (включително на чуждите), преди да бъде пуснато отново в движение. Най-често срещаните нарушения, установени в проверките на ИА „Автомобилна администрация" в началото на зимния сезон, са изтрити грайфери, разкъсвания по гумите, липсващи болтове на джантите, спукани спирачни дискове, повреди по фарове, мигачи и стопове.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.