-
06 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6795
GBP / BGN 2.2411
CHF / BGN 2.0885- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Ден 11-ти ден от стачката в БДЖ
04 Декември 2011 | 16:31
София /КРОСС/ На днешния-11-и ден от стачката на БДЖ са били спрени общо 179 влака, съобщават от стачния комитет. Между 8.00 и 16,00 от 237 не са тръгнали 179 влака. Хората продължават да отстояват исканията си, пътниците роптаят,но ги подкрепват, търсят алтернативни начини да се доберат до определена точна в нашата малка родина. А тя се оказа много голяма, след като железничарите показаха, че и малко хора могат да объркат съобщенията. А преговорите продължават. И стачката продължава.
Служителите в БДЖ протестират срещу предвидените от ръководството съкращения и липсата на колективен трудов договор в компанията. Рано сутринта на Централна гара в София се събраха малко стачкуващи, за да изразят волята си. Опитът досега обаче показва, че дори малко хора могат да спрат повече от половината влакове в страната, както признаха и от ръководството на холдинга.
Вчера късно следобяд се състоя поредната среща между синдикатите и ръководството в централата на БДЖ. Преговори обаче нямаше. От ръководството предадоха своите предложения за колективни договори на трите дружества - холдинга, товарни и пътнически превози. Очаква се страните да седнат на масата на преговорите утре, когато синдикатите ще дадат своето становище по предложенията.
Синдикатите отхвърлиха предложението на ръководството на БДЖ
Синдикатите отхвърлиха предложенията за новите колективни трудови договори в трите поделения на БДЖ - холдинга, товарните и пътническите превози. Това съобщиха от пресцентъра на КНСБ. На проведените късно снощи преговори по изпълнение на стачното споразумение и за подписване на КТД, ръководството направи ново предложение за параметри, с което според синдикатите се орязват основни и социални плащания:
- Възнаграждения за нощен труд от 42% на 25%;
- Възнаграждения за извънреден труд от 60 % на 50 % за работни дни от 90 % на 75 % за почивни дни; от 110% на 100% за официален празник; от 75% на 60 % при сумарно изчисляване на работното време, от 210% на 150% при извънреден труд, превишаващ 150-те часа - норматив по Кодекса на труда;
- Намаление на възнагражденията за „клас" от 1% на 0.6% за всяка прослужена година;
- Намаляват възнагражденията за обучение на стажанти или ръководство на бригади от 20% на 10%;
- Намаляват възнагражденията за пропътувани километри от 3.8 ст. на 1 стотинка;
- Премахване на възнагражденията за интензивен труд;
- Намаляване на обезщетенията при уволнение от работа поради заболяване от 3 на 2.5 брутни работни заплати;
- Намаляване на обезщетенията при пенсиониране от 9 на 7.5 брутни работни заплати;
- Намаляване на обезщетенията при съкращения от 5 на 3 брутни заплати;
- Намаляване на обезщетенията по чл. 331 от КТ (доброволно напускане) от 6 на 4 брутни заплати;
- Премахване на транспортното обслужване при прекъсване на работното време;
- Намаляване на основния годишен отпуск от 22 на 20 работни дни и за трудоустроените от 30 на 26 работни дни;
- Премахване на допълнителен отпуск при смърт на близък и при кръводаряване;
- Намаляване на отпуска за вредни условия на труд в момента от 5 до 10 дни на база оценка риска на работното място, ново предложение от 1 до 5 дни;
За всички въпроси по безопасни и здравословни условия на труд, работно време и отпуски мениджърския екип предлага синдикатите и колективът да бъдат само информирани в нарушение на Кодекса на труда, където е разписано, че работодателят задължително консултира по тези проблеми с представителите на работниците, се казва още в съобщението.
Владимир Владимиров и Йордан Недев декларираха решението си да бъдат премахнати всички социални плащания, съществуващи в сегашния КТД, като:
- При излизане в платен отпуск повече от 50% от полагащия се размер на отделния работник или служител - 250 лв.
- Помощ при продължително боледуване над 1 месец - 1 минимална работна заплата за страната
След направените по-горе предложения от мениджърския екип, представителите на и КНСБ КТ „Подкрепа" заявиха категоричната си позиция, че тези предложения са НЕПРИЕМЛИВИ, заради това, че представлява намаление на доходите с 35-37%, категорични са синдиците.
Ефективната стачка продължава до постигане на приемливи параметри. От страна на КНСБ и КТ „Подкрепа" бе декларирано, че при по-ниски параметри от изпълнявания от мениджърския екип КТД, подписан през 2009 г. няма да има отстъпление.
Двама обявиха гладна стачка в БДЖ
През днешния 11-ти ден от безсрочната ефективна стачка на работниците и служителите от българските железници спряха 87 влака от общо 122, които трябваше да се движат към 10.30 часа. Това съобщиха от КНСБ и КТ „Подкрепа". В цялата страна, освен служителите в превозните служби, ревизорите, ръководител смените, инструктурите превозни бригади, стачкуват и ръководител движение и стрелочници в над 50 гари от железопътната мрежа.
Напрежението ескалира като от днес в знак на протест срещу предложенията на ръководството на БДЖ двама служители от Пътнически превози БДЖ ЕООД са обявили гладна стачка. Това са Недялка Зоева - кондуктор Пътнически превози район Карлово и Недко Кертов кондуктор Пътнически превози район Пловдив. Условията, за да прекратят гладната стачка са подписване на Колективен трудов договор, в който да са гарантирани достигнатите до момента трудови доходи, залегнали в КТД от 2009 г. и водене на преговори с министъра на Транспорта, съобщенията и информационните технологии г-н Ивайло Московски.
Синдикатите внасят иск срещу спирането на влакове
В сряда двата най-големи синдиката - КНСБ и КТ „Подкрепа", ще обсъдят по-нататъшните си протестни действия във връзка с промените в пенсионната система. Утре те ще внесат и съдебен иск заради решението на ръководството на БДЖ да закрие 96 влака по различни линии, взето по време на стачката. Това обявиха лидерите на двата синдиката в БНР.
Пламен Димитров от КНСБ заяви, че стачниците в БДЖ спазват изискването на 50% транспортно обезпечаване по време на протестите, но ръководството е нарушило този принцип със закриването на влаковете.
„Тези хора умишлено искат стачката да продължи, за да се оправдаят после, че ние сме фалирали компанията. Тя има почти 800 милиона задължения, които не са натрупани от синдикатите, а от предишните ръководства и никой не е вкаран в затвора за това",
Пламен Димитров отрече твърденията, че стачката в железниците се организира, за да обслужва скрити икономически интереси.
„Не може единственото звено, което може да носи печалба на компанията и чрез него тя да инвестира в ремонти и покупка на нови локомотиви, да бъде продадено. Няма пътнически превози в Европа, които да работят на печалба. Навсякъде те изпълняват една социална функция.
Константин Тренчев от КТ „Подкрепа" обвини управляващите, че са укривали информацията за готвените промени в пенсионната система за след изборите.
„На този етап не може да има диалог, след като нещо се договаря, а след това бе да бъдем уведомени, този договор се променя. Реформата беше гръмко оповестена, но изведнъж след изборите научаваме от вестниците, че това нещо става факт", каза той по повод промените в пенсионната система, които правителството прие в разрез със споразумението за провеждането на реформата, което социалните партньори договориха в края на 2010 г.
„Дянков е вреден за държавата. Поведението му с неговата арогантност е недопустимо", заяви Пламен Димитров.
Колегата му Константин Тренчев добави, че всички министри в кабинета са притиснати от финансовия министър и затова няма смисъл да се искат техните оставки. „Големият проблем е, че този човек зад числата не вижда хората. Един финансов министър трябва да се грижи не само за изразходването на средства в държавата, но и за повишаване на приходите. Той се грижи само за първото".
Положението в света не е леко, действително, но ние направихме кризата българска и свършихме един куп глупости", допълни лидерът на КТ „Подкрепа".