- 10 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8157
- GBP / BGN 2.3511
- CHF / BGN 2.0822
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Джипита със солени глоби заради неявяване на пациент за профилактика
15 Декември 2011 | 12:23
София /КРОСС/ Общопрактикуващи лекари в страната са били санкционирани заради неявяване на пациента за профилактичен или диспансерен преглед. Това съобщиха от Национално сдружение на общопрактикуващите лекари в България. Глобите са наложени от служители на регионални здравноосигурителни каси. По време на проверките не са установени нарушения, свързани с качеството и условията на извършваната медицинска помощ. Лекарите са глобявани заради технически грешки при попълването на документите и заради неявяването на пациенти на профилактични и диспансерни прегледи. Големият размер на санкциите (1000 до 1500 лв. от една проверка) се получава от мултиплицирането им за всеки дребен пропуск, посочва от сдружението. Независимо, че служителите на НЗОК отричат този факт, чести са санкциите, наложени на личните лекари поради неявяване на пациента за профилактичен или диспансерен преглед. Съгласно Закона за здравето пациентът подлежи на глоба в размер на 50 лв., ако не се яви на профилактичен преглед или имунизация. Факт е и задължението на НЗОК, съответно РЗОК, да информира ЗЗОЛ за техните права и задължения, вкл. правото и задължението да се явят на профилактични и диспансерни прегледи.
На практика обаче лечебните заведения са наказвани за неявяването на пациента на преглед и то с 2-3 пъти по-големи суми от предвидените в Закона за здравето (до 150 лв. за всеки неявил се), при условие че в България няма правна възможност за осъществяване диспансеризация), нито задължение на лекарите да извършват такава, се казва още в становището на организацията.
Има дори случаи, в които личният лекар е търпи финансови санкции, защото не притежава „ясновидска“ дарба, като е изписал медикамент, нанасяйки в рецептурната книжка и рецептата съответния код без да предположи, че само 2 седмици след издаването на рецептата този код ще бъде тихомълком променен от НЗОК. Няма как да избегнем някои логични въпроси и вероятни отговори. Каква е ролята на лекаря? Да лекува пациента, или да угажда на безконтролни контрольори? И защо контролът на НЗОК се фиксира върху запетайките в документите, вместо върху свършената работа? Може би целта на контрола е да се изпълни планът за събиране на глоби и да се оправдае една некомпетентност от страна на проверяващите.
Предлагаме към НЗОК да се създаде комисия за одит и контрол на контролиращия състав. В комисията да участват представители на НЗОК, НСОПЛБ и националния консултант по Обща медицина, която да проверява законността на действията на контролните органи на НЗОК при постъпили сигнали. Същият формат може да се приложи и при СИМП и БП със съответните участници. Друга мярка с положителен ефект за подобряване работата на контролните органи е да се въведе тест за компетентност на проверяващите, който да се провежда минимум веднъж на две години.
Копия на оригиналните документи по подадените сигнали от страната са на разположение в офиса на НСОПЛБ. НСОПЛБ ще продължи да информира обществеността за произвола на служителите на НЗОК в процеса на извършване на проверки и налагане на санкции.