- 01 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.7973
- GBP / BGN 2.3352
- CHF / BGN 2.0780
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Д. Алексова: Честната редакционна политика утвърждава мястото Ви на пазара
29 Септември 2015 | 16:46
КРОСС /София/ Ако едно издание Води честна и последователна редакционна политика, то ще има своето място на пазара и В сърцата и умовете на своите читатели. В това е убедена Добринка Алексова, управител на най-голямата частна абонаментна фирма
Госпожо Алексова, колко заглавия и В какъв тираж разпространява Вашата фирма "Доби прес"?
- Имаме активен абонамент за 1498 издания с общ тираж 46 300 бройки. Реално В нашия абонаментен каталог се предлагат над 3000 издания на различни издатели от България и света. Ние като отговорна фирма се чувстваме длъжни да предлагаме в нашия каталог всички издания на всички издатели. Това е наш принцип, който не сме нарушавали досега и не смятаме да нарушаваме и в бъдеще.
- Какви тенденции забелязвате на пазара напоследък - кои издания се увеличават като тираж, кои намаляват? Има ли промяна в интереса на клиентите -частни и държавни компании, граждани? - С голямо съжаление и болка трябва да отбележа, че има спад В търсенето на голяма част от изданията с традиционно висок абонамент. Част от тях направиха свои интернет сайтове с идеята да информират по-бързо своите читатели. Това, разбира се, е похвално и това е пътят на развитие, но те не успяха да информират своите читатели, че в интернет сайтовете се публикува една относително малка част от реалното съдържание на печатното тяло. Така, без да искат, подведоха една немалка част от читателите си (респективно и абонатите), че четейки интернет съдържанието, те четат и вестника. Изданията, които останаха верни на съдържанието и на читателите си, запазиха, даже увеличиха своите тиражи. Списание "Мениджър" е сред тези издания, за което ви поздравявам.
Що се отнася до втората част на въпроса - клиентите на бюджетна издръжка, както и държавните предприятия намалиха значително (над 70%) разходите, които правеха за абонамент на периодични издания. Частният сектор, за радост, продължава да прави разход за абонамент, макар и при него да се наблюдава оптимизация. Частните фирми прекрасно разбират, че информацията е сила, пари и спестено време. Колкото по-добре е информиран един мениджър или служител, толкова по-верни и по-ефективни ще бъдат неговите решения. Увеличиха се и частните абонаменти. Все повече хора предпочитат любимото им списание да ги чака в пощенската кутия.
- Защо В България така или иначе абонаментът не стана основната форма на разпространение на печатни медии, особено за частни клиенти?
- Причините са много. Не са отминали много години от времето, когато абонаментът беше задължителен - част от хората не се абонират точно поради подсъзнателното усещане, че това е нещо, свързано с миналото. Може би и ние като разпространители не сме положили необходимите усилия да убедим абоната, че това е сигурна и по-евтина форма на получаване на любимото издание. Може би перманентният недостиг на финанси както в семейството, така и при компаниите също влияе негативно. Така със сигурност може да изброим много причини, кои по-важни, кои по-малко, но е факт крайният резултат - абонаментът на едно издание от така наречените развити страни достига до 80 и повече процента, докато при нас рядко надминава 10-15%.
- Защо в България няма частна компания, която да обслужва абонатите В цялата страна?
- "Доби прес" ЕООД има офиси в 24 града В страната. Една частна компания има за цел да печели. Общият оборот от абонамент е крайно недостатъчен да покрие разходите по обслужването на клиенти в цялата страна. Ние също поддържаме офиси В страната, които не са печеливши, но го правим планирано, с цел в бъдеще тази тенденция да се промени.
- Заради компанията, която развивате, Вие трябва да Вярвате В доброто бъдеще на печатните медии. На какво се опира тази Ваша вяра? - Първият Вестник е от 1605 г. От тогава до днес издаването на Вестници е преживяло радиото, телевизията, а сега и интернет. Всички тези алтернативни начини на осведомяване са влияли негативно на издаването на преса, но тя продължава да съществува. Вестникът или списанието си остават средство не само за информация, но по-важното според мен е, че техният формат дава възможност тя да бъде обяснена и анализирана, както и да предвиди какви ще бъдат последствиятa за обществото или човека от едно или друго отразявано събитие. Ако едно издание Води честна и последователна редакционна политика, то ще има своето място на пазара и В сърцата и умовете на своите читатели. Да, ще отпадат все повече така наречените жълти вестници, в тях така или иначе съдържанието се копира от интернет или още по-лошо - направо се измисля. Това обаче според мен е здравословно за пресата като цяло, защото ще останат издания, които са сериозни, които държат на етиката и морала, които държат на своите читатели.
- Могат ли печатните медии да направят отново бум на пазара?
- За бум на този пазар трудно може да се говори. Но когато част от рекламодателите осъзнаят, че парите, вложени за реклама в интернет, носят по-малък ефект от същите суми, вложени за реклама в печатните медии, най-вероятно пазарът ще се стабилизира и ще тръгне дори леко нагоре. Дали това ще се случи и кога, ми е трудно да прогнозирам. Със сигурност ще има отделни проекти, които ще бъдат успешни поради креативност на издателя, поради потребност на обществото, поради мода или някаква друга причина. Но като цяло моята прогноза е за стабилизиране на тиражите на близки до сега съществуващите нива.
- Сред толкова много заглавия има ли според вас ниша за нови печатни медии и коя е тя?
- Заглавията са много наистина, но я вижте колко интернет сайта, колко тв и радиопрограми има. Много издания спират своето съществуване. Някои от тях отпадат, защото не са толкова добри, други поради факта, че не носят вече голяма печалба на издателя, но винаги има място за издание, направено с любов, хъс, професионализъм и увереност в успеха. Винаги ще има хора, които искат да прочетат нещо стойностно, нещо написано и подписано от журналисти или авторитети, на които те вярват.
сп. Мениджър