-
10 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6807
GBP / BGN 2.2391
CHF / BGN 2.0840- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Каназирева: 80% от парите на пловдивчани отиват за издръжка на общински служители
20 Януари 2014 | 12:54
/КРОСС/ Общинските съветници от ППГОС „Обединение за Пловдив“ са изненадани от задоволството на кмета Иван Тотев от проектобюджета за 2014 г., изразено преди няколко дни пред медиите. Суперлативите са меко казано неуместни, тъй като фактите говорят друго. По брой на населението Пловдив е три пъти по-малък от София, но отново ще има седем пъти по-малко пари в сравнение със столицата, коментира председателят на групата Дани Каназирева.
От проекта се вижда, че през тази година не се очаква никакъв напредък във финансирането на държавните и местните дейности. Бюджетът на Пловдив остава почти на нивото от 2013 г. – 219 млн. лв., а редица планирани суми са буквално преписани от миналогодишния бюджет. Очевидно е, че в Община Пловдив възприемат финансовата политика като счетоводство, но не и като мениджмънт.
По силата на тази счетоводна логика са запазени стандартните приходоизточници. Бюджетът е сформиран основно от данъци и такси, завишени през последните две години средно с 30%, от държавната субсидия, увеличена с 2,5 млн. лв., както и от разпореждането с общински имот, основно от сделки за 5,6 млн. лв., при 4 млн. лв. план в двете предходни години.
Прави впечатление, че планираните приходи от дивиденти са едва 147 440 лв., докато през 2013 г. са били 908 хил. лв. Това е още едно доказателство, че приносът на общинската икономика - един от основните източници на местните приходи в проспериращите държави – е сведен до минимум в нашия град, каза Каназирева.
Не е чудно, че при тази очевидна липса на добър мениджмънт по-голямата част, приблизително 80%, от парите на данъкоплатците се разходват за заплати, осигуровки и издръжка на 9 хиляди служители от администрацията, общинските предприятия и други бюджетни звена, на които се плаща от Общината. Излиза, че внасяме данъци и такси, за да поддържаме огромна армия от чиновници, а каквото остане – за някой и друг километър асфалт, без да се заделя ресурс за развитието на града, отбелязва Каназирева.
По същата логиката на елементарното счетоводство се изчисляват средствата за чистота. И през 2014 г. комуналният бюджет отново изглежда като голяма каца с мед – 29 млн. лв. За сравнение, издръжката на детските заведения е фиксирана на 10,5 млн. лв. – също както и през миналата година. Получава се, че боклукът ни струва толкова, колкото детските градини, яслите и културата взети заедно, обобщава Каназирева и напомня, че ППГОС „Обединение за Пловдив“ настояваше за намаляване размера на промилите с аргумент, че механизмът за определяне на такса битови отпадъци е дълбоко порочен.
Групата е на мнение, че парите за културни прояви са крайно недостатъчни – само 1,35 млн. лв., но в същото време бюджетът на Фондация „Европейска столица на културата 2019“ си запазва нивото от 450 хил. лв. Каназирева отбеляза, че одобрението на кандидатурата на Пловдив на първо ниво е успех, но представената концепция едва ли струва толкова много пари. Други прояви, както и дейността на фондацията, не са публично известни. Няма и отчет за какво са похарчени средствата и в какъв размер. Съмнения поражда и сумата от 450 хил. лв., планирана за Дом на културата „Борис Христов“, като се има предвид, че всички помещения, включително и зрителната зала, се отдават под наем.
Европейските проекти си остават ахилесова пета на управляващите, счита Каназирева. „Интегриран проект за водите“, т. нар. Воден проект, за 122 млн. лв. е с неуредено съфинансиране и на практика е замразен от две години.
До този момент не са подписани договори по транспортния проект на стойност 44 млн. лв., въпреки че срокът за неговата реализация изтича в края на 2014 г.
Вече е изтърван срокът за въвеждане в експлоатация на лъчетерапевтичен комплекс. Дори да бъде удължен, забавянето ще е минимум година, което говори за бавно усвояване на европейските средства, счита Каназирева.
Изпълнението на проекта „Изграждане на зелена и достъпна градска среда“ на стойност 14 млн. лв. също се бави. В проектобюджета не са предвидени средства за съфинансиране, които не са малко. За този проект ЕС дава само 4,6 млн. лв. Откъде ще дойдат останалите пари, не е известно.
Като общински съветници не може да не бъдем загрижени за масовата разпродажба на общински имоти, планирана от управляващите в програмата за 2014 г., тази политика е дълбоко погрешна и порочна в основата си, каза Каназирева. Приходите от наемите са едва 1,65 млн. лв., а от сделки – 6,56 млн. лв. Каназирева е категорична, че практиката на съмнителни сделки продължава. В Общинския съвет за пореден път не е внесен анализ за състоянието на имотите, предложени за продажба. На съветниците се предлага да гласуват списък, в който десетки имоти са дадени дори без да е посочена тяхната площ, както и мотиви за тяхната продажба. Това е несериозно, да не кажем, че е некоректно. Липсва информация за имоти, отдадени на партии, сдружения, фондации. За тях трябва да има публичен регистър, считат съветниците от „Обединение за Пловдив“.
Каназирева даде пример с голям терен на ул. „Капитан Райчо“, който от зелена площ с детска и спортна площадка се превърна в селска нива, заради колебанието на администрацията в продължение на пет години какво да прави с него. Толкова ли не можеше своевременно да се вземе решение за обществено ползване на този имот, докато не се подпише договор за продажба, недоумява Дани Каназирева.
В програмата е записано, че от продажби на апартаменти се очакват 200 хил. лв. Като се има предвид, че пазарна цена на един апартамент е около 70-80 хил. лв., Общината явно има намерение да продаде не повече от три апартамента през годината. В програмата са посочени 91, т.е. средната цена, според администрацията, трябва да е около 2 хил. лв. за едно жилище. Има явно несъответствие между планираните приходи и броя на апартаментите, посочва Каназирева.
От продажба на земя по реда на чл. 35 ал. 3 от ЗОС са предвидени също 200 хил. лв.Тези сделки – с идеални части – не са толкова малко и за мен е много странно, защо от тях са планирани толкова малко средства, коментира Каназирева. Според нея, това означава недалновидност при изготвяне на програмата или по-лошото – продажба на общински имоти на безценица. Председателят на ППГОС „Обединение за Пловдив“ смята, че този вид продажби трябва да се насърчават, защото и без това общината не може да ползва идеалните части, а и не получава от тях приходи.
Отново 200 хил. лв. се очакват от прекратяване на съсобственост. Тази цифра очевидно се разминава с действителността, тъй като сделки от този характер се извършват на по-висока стойност. Следва да се отбележи, че вместо да продава атрактивни имоти, Общината трябва да издири цялата си съсобственост, за да я прекрати. Управлението в тези случаи е силно затруднено, а сделките са почти сигурни, което означава, че и приходите могат да бъдат много по-големи, счита Каназирева.
Безпрецедентно дългият списък на сделките чрез търгове и конкурси води до извода, че това е най-лесният начин за попълване на общинския бюджет. Продажбите със сигурност носят доходи, включително и за участниците в комисиите, за които са предвидени 10 хил. лв. Общо разходите за подготовка за продажби и концесии са в размер на 75 хил. лв. За сравнение, за подпомагане на училища по програма за модернизиране на учебния процес в бюджета са планирани 50 хил. лв.
Крайно време е в Общината да бъде подготвен задълбочен анализ на всички имоти, с ясна визия за тяхното управление и разпореждане. Противното означава безстопанственост, категорична е Каназирева.