• 17 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8000
  •  GBP / BGN 2.2782
  •  CHF / BGN 1.9913
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 10°C

„Механичен турчин” надви Тръмп в САЩ

„Механичен турчин” надви Тръмп в САЩ

/КРОСС/ В понеделник в „24 часа" излезе моя статия със заглавие „Щатите пред революционен преход?" Темата е, че ако един от двамата аутсайдери - Тръмп или Сандърс, стане президент, глобализацията може да приключи. Има и още десетина „ако". *

Във вторник някои фейсбук тролове ме обвиниха, че не съм познал резултатите от първичните избори, които междувременно се състояха в Айова. Лъжат! Аз с такива прогнози не се занимавам, но си позволих да напиша: „В Айова нещата (сред демократите) са на кантар, но според мен ще бие Хилари". Нищо повече.

В крайна сметка Хилари спечели в 701 срещу 697 низови събрания, като в 6 от тях се е стигнало до хвърляне на ези-тура. Ако монетите бяха паднали на обратната страна, победител щеше да е Сандърс.

За републиканците нищо не съм прогнозирал. Но преди изборите Тръмп водеше с 5 пункта, а в Айова остана втори с 4 пункта. Причините за това разминаване са няколко, като първата е, че едно е да отговориш на анкетата, а трето и четвърто е да се явиш вечерта на низовото събрание.

Вина има и така нареченият „механичен турчин". Всъщност той не е нито турчин, нито дори мюсюлманин, а компютърна програма, създадена от компанията „Амазон". Целта е да ви открадне личните данни, за да следи потребителското ви поведение.

Напоследък обаче една американска компания за политически технологии използва турчина за политически цели. Казва се Кеймбридж аналитика" (КА). Турчинът" краде данни от фейсбук, за да прави нетрадиционен психографски анализ" на гласоподавателите. След това ги групира по психотипове и ги манипулира с тясно насочени "микропослания".

В тази президентска кампания КА работи за Тед Круз, главния конкурент на Тръмп. Според социолозите шансовете му са малки - Тръмп го води в проучванията с около 16 пункта. Само в Айова Круз имаше надежда и беше длъжен да даде всичко от себе си. И той го направи с помощта на технологиите.

Компанията Кеймбридж аналитика" е нещо като филиал на лондонската група Strategic Communications Laboratories (SCL), която помага на различни правителства, политически групи и фирми в целия свят. Предлага им всевъзможни съмнителни услуги от кампании за военна дезинформация до брандиране в социалните медии и таргетиране на избирателите.

„Досега политическата дейност на SCL е била главно в развиващия се свят, където тя се хвали с умението си да подклажда преврати, пише списанието „Политико". Според сайта на компанията за над 20-те години съществуване тя има пръст в над 100 изборни кампании на всички континенти, но най-много в бившите английски колонии. Да не забравяме, че САШ са една от тях.

Така например през 2005 г. групата помага на монарха в Непал да свали правителството, защото било корумпирано. През 1994 г. в Южна Африка „помага да се избегне насилието" по време на изборите.

В Нигерия организира „митинги против гласуването" в районите, където противникът на техния клиент има предимвство. И така нататък, и така нататък - навсякъде намесите са все творчески. Дали компанията е стъпвавла у нас - не знам, но в Румъния и в Украйна със сигурност.

И ето, че глобалната група SCL чрез своя клона „Кеймбридж аналитика" помогна на Круз да бие Тръмп в Айова. Медиите смятат, че КА е съвместно предприятие с участието на нюйоркския милиардер Робърт Мърсър. Той пък е шеф на мистериозния хедж фонд "Ренесансови технологии". Известно е, че е налял в КА около 2,6 милиона долара досега и прави всичко възможно, за да им осигури бизнес. И освен това Мърсър е главният спонсор на Круз.

Както е известно, ултрадесните републиканци имат крупни спонсори. Оказва се обаче, че много от тях са отворили и работилници за изборни технологии. И както пише „Политико", конкуренцията между тях е кървава.

С едната ръка те спонсорират политиците и техните кампании. С другата се борят за своя дял от милиардите долари, които ще се профукат за избори в САЩ само през тази година. Като си спонсор, дължи ти се поръчка. Най-големият конкурент на Мърсър в тази индустрия са вездесъщите братя Коук, спонсори на десетки и стотици ултрадесни фондации, сред които някъде надолу по веригата се мержелее и нашият Институт за пазарна икономика.

Това е нещо като битката между кока-кола и пепси, гигантите в нездравословните напитки. Може да се каже, че успехът на Круз в Айова е всъщност огромна рекламна победа на пепси, по-точно на „Кеймбридж аналитика", на групата SCL и Роберт Мърсър, който очаква да изкара поне 10 долара срещу всеки 1, даден за каузата на Круз. Не се знае дали Круз ще спечели, но спонсорът му - със сигурност.

А сега - как действа „механичният турчин"?

Първо се вербуват десетки хиляди потребители на фейсбук, като им се плаща по 1 долар, за да попълнят анкети със своите имена, адреси, рождени дни и така нататък и междувременно се получава достъп до техните профили. Покрай това турчинът получава достъп и до профилите и на всички фейсбук приятели. Плащаш 1 долар на 1 човек, а получаваш 1000 профила.

След това турчинът регистрира всички „лайквания" и изобщо поведението на пленените профили, анализира ги и ги подрежда. Всеки получава класификация според 5 личностни свойства по схемата, наречена OCEAN. (Вижте в гугъл).

Преди две години КА се е похвалила, че има профилите на 40 милиона американци. Колко са сега - не се знае публично, но нищо чудно да са всичките 300 милиона.

На тази основа е разработена методика, с която кандидати като Круз могат да агитират по оптималния начин в която и да е малка аудитория. Отиваш например на среща с избирателите в някое читалище, а системата ти казва точно какви хора ще бъдат в салона, недоволни ли са и от какво, избухливи ли са или спокойни и какво точно искат да чуят. Даже може да ти разпечата готовите опорни точки за точно тази махала. На какво да наблегнеш и какво да премълчиш. Но най-много усилия се хвърлят във видеоклиповете, посланията в интернет, фейсбук, туитър - всяко нещо е точно моделирано, профилирано и адресирано

Разбира се, подобна кампания иска огромна низова организация и голям експертен персонал. Нужни са и колкото се може повече обиколки сред избирателите, или както казват американците - „при корените на тревата". И точно тук, под листата на тревата, Тед Круз вложи 100 пъти повече усилия от Тръмп. Първите му срещи в Айова започнаха още през 2013 година, а през последните 3 месеца той буквално прочеса този традиционно фермерски щат.

Кампанията на Круз в Айова започна през 2013 г. със срещна с най-екзалтираните евангелистки пастори.

Защото някъде около 60 на сто от републиканците в Айова, които си правят труда да се явят на предварителните избори, са евангелисти. Тяхната вяра е доста по-ревностна от вярата на останалите християни. Затова те отхвърлят всички заблуди на модерността, като например абортите, гейбраковете и еволюционната теория. Щом в Библията пише, че светът е създаден преди 4 хиляди години, значи това е положението.

Козът на Круз е, че той самият е „прероден" евангелист, което дължи на баща си Рафаел. Рафаел е емигрант от Куба и е възпитан като католик. Но през 1975 г. се „преражда" и сменя църквата, след което жена му и синът също получават просветление.

В момента Рафаел Круз се е посветил изцяло на кампанията на сина си. Той обикаля евангелистките общности и проповядва с екзалтирана страст, като не забравя да изброи християнски добродетели, с които е благословен неговият син.

Така безбожните модерни технологии печелят изборите в съюз с учението на Христа. Но само в Америка. У нас е обратното - колкото пъти някой поп застане зад кметски кандидат, толкова пъти кмет става някой безбожник.

 

Валери Найденов

„24 часа"

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.