• 09 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6807
  •  GBP / BGN 2.2391
  •  CHF / BGN 2.0840
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Стефан Чайков: Хората не са готови да плащат тол такси

Стефан Чайков: Хората не са готови да плащат тол такси

Стефан Чайков, председател на УС на Агенция "Пътна инфраструктура"

- Инж. Чайков, справиха ли се според вас с първия сняг всички фирми за пътно поддържане?
- Началната оценка е позитивна. Имаше затруднения на места. На "Люлин" и "Хемус" в продължение на час и половина валя интензивно, на Шипка имаше 60 сантиметра сняг. Дори сега в Смолян отстрани по банкетите има по 25 сантиметра.

Снимковата система, GPS контролът - всичко това ще дойде заедно с първите фактури за плащане и ще можем да кажем по-подробно как са се справили фирмите и дали трябват санкции.

- В деня на снеговалежа по пътя Перник - София имаше голямо задръстване, главно на територията на община Перник, където поддържането е по договор с общината. Защо се стигна дотам?
- Не можете да очаквате, че в деня на снеговалежа 100% ще бъде почистено навсякъде, и то веднага.

В ситуационния център на агенцията няма сигнал за този участък. Имайте предвид, че по същото време по магистрала "Люлин" имаше сериозни проблеми, породени от силния снеговалеж и неподготвените тирове.

Така че е възможно е да се е създала ситуация, при която поради затварянето на магистралата за известно време целият трафик да се е насочил към пътя през Владая.

- Вече казахте, че в новите договори ще има таван на цените за единичните дейности в пътното поддържане, за да не се стига до сегашната аномалия - разлики, стигащи до 26 пъти. Но тези тавани ще бъдат ли различни за различните области и от какво ще зависят?
- Ще бъдат, разбира се, защото и през зимата, и през лятото не са еднакви навсякъде. Те ще зависят от експертните оценки и от натрупаните данни в агенцията. Както и от сегашното изпълнение на договорите. Така че да не се стигне до свръхцени и в същото време да не фалираме фирмите. Не можем да допуснем никой да не се яви на един търг, защото пределната цена е твърде ниска.

- А ако пак има области, за които се явява само един кандидат?
- Това са специфични дейности. Може да има много фирми, които да преценят, че в дадена област няма да могат да се справят. Не е ненормално. Няма да прилагаме текста от Закона за обществените поръчки, който позволява прекратяване на поръчката при само един кандидат.

Но ние обсъждаме някои промени в самите процедури, които ще дадат възможност и на малки фирми да участват в тези поръчки. Тъй като има достатъчно време, ако дотогава междувременно през парламента си минали промените в Закона за обществените поръчки, 30% от дейностите ще се дават на подизпълнители, и то такива, които се регистрират в договора.

Другото, което обсъждаме и вероятно ще отидем на този вариант, е да разделим областите на лотове. Така че обособените позиции ще са към 70, а не 27, колкото са в момента. Всяка област ще се раздели на две или три части. Това, първо, ще намали изискванията за всяка обособена позиция. И, второ, ще даде шанс на по-малките фирми да участват. Въпреки че за нас като администрация това ще създаде повече проблеми.

- Как се стигна дотам диви прасета да се промъкват през оградите на новия участък на магистрала "Тракия" и да предизвикат катастрофа? Не е ли работа на съответната пътноподдържаща фирма да държи тези огради изправни?
- Нека ви поправя - дивите прасета не са се "промъкнали" през оградите. Те буквално са ги прегазили. Неслучайно на жаргон тези огради се наричат "заешки". Те целят да ограничат такива животни да не излизат на магистралата. Представяте си какво представлява стадо глигани, подплашено от нещо. То директно минава през оградата. Възстановена е вече, но не е могла да ги спре.

- А защо в условията на обществената поръчка за тоалетните по "Тракия" не е имало условие да се застраховат? Сега всяка седмица изчезва по една.
- Имало е условие, но фирмата просто не е намерила застраховател, съгласен да сключи такъв договор. Рискът е твърде голям и въпреки че фирмата е обиколила всички компании, никоя не е пожелала. Така рискът се прехвърля върху фирмата, на която ние възложихме да достави и да се грижи за тези тоалетни.

- Готова и съгласувана ли е стратегията на Световната банка за пътната ни инфраструктура?
- Тя е готова и в момента се намира за съгласуване в Министерството на регионалното развитие. В нея основно се разглеждат начини за оптимизиране работата на пътната агенция, както и една средносрочна програма с мерки за това кои са най-належащите за рехабилитация пътища в страната.

Около 7000 километра от републиканската пътна мрежа спешно се нуждае от ремонт. В сегашния програмен период почти нищо не се е рехабилитирало освен онова, което е финансирано от оперативна програма "Регионално развитие". Неслучайно ние подготвихме една програма за догодина, която се надяваме да получи финансиране от новия фонд за развитие на регионите и икономически растеж, за който ще кандидатстваме.

- Фирми, работещи в областта на пътната безопасност, имат идея да се рехабилитират с предимство пътищата, на които има най-много катастрофи. Какво ще кажете за нея?

- Всичко е въпрос на анализ. Защото може да се окаже, че пътищата с най-много произшествия са онези, които най-скоро са ремонтирани. Сам знаете, че новият път предразполага към по-високи скорости. Това е въпрос на по-задълбочен анализ, с който съм сигурен, че никой не е готов.

- Парите за пътно поддържане за 2014 г. не са ли по-малко отколкото за 2013?
- Не, парите са почти еднакви. Бюджетът на агенцията за пътно поддържане е 118 млн. лв. Ако приемем, че 50-60 млн. лева отиват за зимното поддържане, останалото е за изкърпване на дупки през лятото.

Около 130 млн. лв. е програмата с държавните инвестиционни заеми, с които продължаваме рехабилитацията на около 500 км републикански пътища. Остават за довършване и новите пътища, които се финансират по оперативна програма "Транспорт" и за които отговаря агенцията - участъците Петрич-Сандански и Дупница-Благоевград на "Струма" и двата на "Марица".

- Предлагаме на китайците да строят тунела под Шипка, тунел на Петрохан, магистрала "Черно море". Има ли някой от тези обекти каквато и да било готовност - проекти, изчисления, сметки?
- Има, разбира се. Прединвестиционно проучване например има за тунела под Шипка, направено още преди 10 години. А и ние предлагаме на китайците не само това, а и скоростни пътища, за които е ясно, че няма откъде да получат финансиране.

Например Дуранкулак - Варна, Бургас - Малко Търново, самата магистрала "Черно море", която свързва "Хемус" с "Тракия", скростният път Русе - Свиленград, за който, както разбирам, преговорите с катарците са замрели.

Това са обекти, за които така или иначе търсим всякакви потенциални инвеститори, защото е очевидно, че в следващия програмен период за тях няма да има финансиране.

С най-голяма готовност са тунелът под Шипка и автомагистрала "Черно море". И за двата има предпроектни проучвания, анализ "разходи-ползи", включително вече има поръчка за изготвяне на разширен идеен проект за тунела под Шипка. А доколкото знам, в плановете на национална компания "Стратегически инфраструктурни обекти" е залегнала подобна поръчка и за "Черно море".

- А обектите, чието изграждане зимата прекъсна, вървят ли в график? Ще се спазят ли например сроковете за магистрала "Марица" и за двете отсечки от "Струма"?
- В момента се правят актуализации на графиците. До този момент горе-долу са вървели и сроковете са се спазвали. Вероятно към края на декември ще е окончателно ясно какви са новите графици.

Срокът за довършване на магистрала "Марица" за едната отсечка е февруари догодина, а за другата - юни. За февруари е очевидно, че няма как да стане, за юни не са водени дискусии.

За участъка Сандански - Кулата на "Струма" вече казахме, че ще има форсмажор заради това, че изпълнителят се натъкна на подземни комуникации които не бяха отбелязани в проекта. В момента провеждаме тръжна процедура за инженерните мрежи, затова обявихме, че срокът за лот 4 ще бъде удължен. С колко точно - ще ви кажа в края на декември, но минимумът е 90 дни, така че отиваме към довършване през юни 2014 г.

- Какво стана с фирмата, която бе избрана да съветва правителството за подмяна на винетките с тол система?
- Министерството на регионалното развитие прекъсна процедурата. Беше ми много странно още при избирането миналата година за какво щяхме да платим ако ни беше казала примерно, че нямаме нужда от тол система.

В общи линии винетната система има своите недостатъци. Тя не оценява кой колко използва пътищата, защото годишният стикер има една и съща цена, а един пътува 20 км, а друг - хиляди километри.

Но според мен обществото на този етап не е подготвено за въвеждането на тол системи. Много просветителска работа трябва, за да убедим хората, че по-справедливо е да се плаща за изминато разстояние.

Те са убедени, че ползването на пътищата и строителството им е безплатно. А това не е вярно - само националното съфинансиране за "Тракия" е към 100 млн. лв., дошли от нашите данъци.

Но първите реакции, когато казахме, че "Хемус" може да се строи на концесия, бяха такива, че очевидно хората не са готови. Рано или късно ще имаме някакъв вариант на тол система, но имаме дълъг път до това.

Интервю на в. "Труд"

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Иванов

тази маймуна прилича на Ленин и по ленински ни внушава,че може да свърши нещо!Оставка!В конфликт на интереси си,маймуно!Напусни!

06.12.2013 10:47:10

Лазарова

Този маймун си дал положителна оценка за снегопочистването?Ужас!Всички видяхме какво се случи-некадърник!

06.12.2013 10:43:34

Банчев

Те цялото ръководство са некадърници,поставени да крадът.Видяхме как малко сняг им обърка схемата и хората мръзнеха с дни по пътищата.Тази сган трябва да се измете час по-скоро!

06.12.2013 10:41:38

KОТЕВА

Този маймуняк е в конфликт на интереси и е сложен от една банка за шеф на пътищата!До кога ще ги търпим тези задкулисни муцуни?

06.12.2013 10:38:49

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.