-
11 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6811
GBP / BGN 2.2375
CHF / BGN 2.0905- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Ограничават чуждия капитал в руските медии
27 Септември 2014 | 07:42
/КРОСС/ Държавната Дума прие законопроект, който ограничава участието на чуждестранния капитал в руските медии до 20 процента. Освен това се забранява учредители на медии да бъдат чужди юридически и физически лица, както и такива с двойно гражданство. До този момент също имаше ограничение, но то се отнасяше само до телевизионните и радио канали, където чуждото участие бе ограничено до 50 процента.
Настоящият закон се отнася до всички медии - не само електронни, но и печатни и тези в интернет.
Законът бе приет с огромно мнозинство.
Един от малкото несъгласни - депутатът Дмитрий Гудков - предупреди, че приемането на подобен закон ще унищожи медийния бизнес в Русия, ще доведе до спирането на инвестициите и технологиите в него.
Авторите на законодателните промени - Вадим Денгин от партията на Жириновски, Владимир Парахин от „Справедлива Русия" и комунистът Денис Вороненков - приведоха други аргументи. Според Денгин някои чужди агенти и бизнесмени постоянно се оплакват от цензура и от атаки срещу чуждестранния капитал. В същото време, подчерта депутатът, срещу Русия се води информациона война, която налага вземането на определени мерки. След като чужденците купуват дялове в руските медии и почват да влияят на умовете на хората, държавата е длъжна да отговори, каза още той.
Заместник-председателят на Комитета по информационната политика Леонид Левин уточни, че законът не ограничава работата на медиите, а се отнася до това кой може да бъде техен собственик. Левин напомни, че в много руски средства за масова информация работят чужди журналисти, които ще могат да продължат дейността си. Според Левин още един аргумент в полза на закона е деофшоризацията. „Много руски компании вече върнаха капиталите си в Русия. Трябва да се сложи ред в това отношение и в средствата за масова информация", казва Леивин, цитиран от изданието A-specto.
В дните между четенията на законопроекта в негова подкрепа се изказа и генералният директор на Международната информационна агенция „Русия днес" Дмитрий Кисельов. „Нищо няма да загубим от поправките в закона - обясни той. - Що се отнася до свободата на словото, в момента ние със Запада сме си сменили местата. Например в руския ефир можете са кажете както „обичам гейовете", така и „не обичам гейовете". В телевизионния западен ефир второто няма как да го кажете, защото ще си имате проблем с гейското лоби". Дмитрий Кисельов назова и трите институции, които са най- съществени за развитието на Русия. „Първо е църквата. Аз съм привърженик на засилването на нейната роля. В храма няма да ви научат на лошо. На второ място е образованието, а на трето са средствата за масова информация, най-вече телевизията." Разширявайки темата за медийните послания, Кисельов припомни, че след 11 септември 2001 г. американците са направили всичко възможно, за да убедят света, че нацията им е единствена и незаменима и че само те имат право на едностранни силови действия. „Сега светът се преформатира, а на американците това не им харесва", отбеляза Дмитрий Кисельов.
Настоящите поправки в медийното законодателство засягат шведската Modern Times Group, която владее 37,9 % от холдинга СТС Медиа и американската Walt Disney Co , която притежава 49% от канала Disney. Ще бъдат засегнати и рускоезичните версии на западните тв канали, които се разпространяват по кабела - Discovery, TV1000, Eurosport, Cartoon Networks и др. Всъщност чуждестранните медийни инвеститори са най-силно представени в печатни медии. Става дума за Burda /списанията „Лиза", „Ooops!", „Playboy"/, Conde Nast / „Vogue", „Glamour", „Tatler"/, Axel Springer /"Forbes", „OK', „Geo"/, Sanoma /"Cosmopolitan", „Harper's Bazaar", „Grazia", „National Geographic, „Ведомости"/. Според източници, близки до германските бизнес среди, Матиас Дьопфнер - генерален директор на германската компания Axel Springer - вече е информирал канцлерката Ангела Меркел за новия закон, който според него поставял под заплаха немския бизнес. Официално представителите на компаниите, засегнати от нововъведенията, отказват коментар.