• 19 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8036
  •  GBP / BGN 2.2826
  •  CHF / BGN 1.9846
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 18°C

В Народното събрание ще бъде внесена стратегия за оздравяване на БДЖ

В Народното събрание ще бъде внесена стратегия за оздравяване на БДЖ

/КРОСС/ Водещ: Продължаваме, за съжаление, с един много неприятен спомен, ужасяващ инцидент от преди 6 години. Отбелязваме поредната годишнина от катастрофата на Бакаджика, при която загинаха 18 души, прегазени от автобус. Каква е равносметката за тези шест години след трагедията?

Гражданин: Съпругата ми починала на място...Намериха на място труп.
Гражданин: Здраво дете...15-годишно...отиде с баба си и дядо си и не се върна. Отива да си купува един сладолед и го помитат. Ето това е снимката му....
Репортер: Няма да има правосъдие. Това ни казаха близките на една от жертвите на неизправния автобуси, 6 години след трагедията. Нещо куца в тази държава, обясняват те, след като основният виновник за смъртта на 18 човека е напуснал страната, въпреки присъдата.
Димитринка Георгиева, дъщеря на загиналата Елена Георгиева: Закони няма, казвам ви, закони няма в тази държава. Къде е Слав Славов? Къде е, искам да знам, къде е, г-н прокурор, къде е? Избягал и до там... Защо не го търсят? Искам да ми отговорят защо не го търсят. Защо се забравиха 18 човека, погребани в ямболското гробище, защо?
Репортер: Това е поредният случай на изчезнал престъпник. Слав Славов напуска страната преди произнасянето на Върховния съд. На въпроса ни към вътрешното министерство какво се прави за връщането му у нас, отговорът бе кратък - взети са всички необходими мерки.
Весела Сотирова, адвокат: Връщането на старата практика при налагане на наказания на повече от 10 години, подсъдимите да бъдат задържани веднага в съдебната зала, отправяни веднага в затвора до приключване на цялото производство, е абсолютно необходима мярка. В нашия случай беше постановена присъда повече от 10 години. Подсъдимите обаче останаха на свобода.
Репортер: За да заведат гражданско дело срещу Славов, роднините трябва да платят огромни суми за разноски. Те нямат тези пари и делото е прекратено. Междувременно другият подсъдим - шофьорът на автобуса, разпродава цялото си имущество и на негово име не остава нищо. Той все пак влиза в затвора, където след прекаран мозъчен инсулт умира през 2012 година.
Весела Сотирова: Поставихме точка на всичките ни усилия да получим моите доведители, респективно и останалите пострадали в това производство, да получат, ако не друго, то поне някаква материална компенсация.
Репортер: Роднините получават обезщетение от фирмата, застраховала автобуса. Така обаче попадат на следващата порочна практика - казват им, че трябва да сключат договор с посредник, който да гарантира изплащането на сумите, като посредникът получава 5% от всяко обезщетение. Ако се откажат от договора, неустойката е 5 000 лева.
Костадин Георгиев, син на загиналата Елена Георгиева: На нас ни се видя много несправедливо. Как може? Ние имаме адвокати - можеше да се допитат. Чужд човек посредник реално. Защо да вземат 800 лева от мъката на хората за едно дело. Това е за трансферна сума.
Репортер: 2 седмици преди катастрофата, автобусът-убиец минава технически преглед в сервиз в град Елхово. И в протокола пише: „Изправен". Експертизите после доказват, че това не е било така и от месец ръчните и крачните спирачки не работят. Сервизът, допуснал този автобус да превозва хора не понася никаква отговорност, собствениците му не са привлечени към отговорност. Нещо повече, към днешна дата има валидно разрешително, издадено от „Автомобилна администрация". Мерки срещу фиктивните прегледи бяха приети чак след инцидента.
Светослав Иванов, член на Комисията по транспорта в Народното събрание: Сложихме камери в пунктовете, подобри се начинът на издаване на документ за преминат технически преглед, което е много важно. Вече се знае, че това моторно превозно средство, каквото и да е то, е било в този пункт. Вече не се издават ей така.
Репортер: Няколко фирми загубиха разрешителните си. Няма законова пречка обаче, тези фирми просто да регистрират нова.
Светослав Иванов: Не зная за такива практики, но съм склонен да се съглася - това също е недопустимо.
Репортер: Вие чували ли сте някой да е плащал за такива, за да мине на преглед извън регламентираното?
Гражданин: Да.
Гражданин: Като гледате какви ръждясали, изгнили коли карат, значи минават някак. Има при мен син бус - как не му е изпаднала долницата не знам, но минава си прегледи човекът и си кара.
Репортер: 6 години след нелепата смърт на 16 души възмездие няма. Близките на загиналите сами са станали жертви на една неизправна система.
Димитринка Георгиева: Всичките ще бъдат забравени. Да, има един паметник. Написани са всички имена - но какво се е направило за тях? Няма справедливост за мен. Разочарована съм.
Водещ: Няколко въпроса изникват оттук нататък, въпроси, които и колегите зададоха в материала. Въпроси, чийто отговори сега ще търсим от министъра на транспорта Ивайло Московски, вече в студиото на „Денят започва". Добро утро.

Водеща: Здравейте, и добре дошъл.
Ивайло Московски: Добро утро.

Водещ: Констатацията, която чухме в репортажа, пунктът в Елхово продължава да работи, макар че беше констатирано, че те са издали разрешение за превоз на този автобус-убиец. Можете ли да поемете, като човек, който отговаря за автомобилната администрация, ангажимент да бъде извършена нова проверка, най-малкото на този пункт?
Ивайло Московски: Аз съм убеден, че проверки се извършват, и категорично заявявам, че още днес ще се разпоредя конкретно на този пункт да бъде извършена допълнителната такава проверка. За конкретния случай обаче искам да кажа, че документация, въобще, или заключение от органите по разследването на този случай не са предадени към „Автомобилна администрация" на базата на което ние да имаме основание да отнемем лиценза, или да затворим пункта, тъй като и към момента най-вероятно той отговаря на техническия изисквания да съществува като пункт, а ако се допускат нарушения при извършване на техническите прегледи, то това е информация, която би трябвало да ни се подаде от органите по разследването, и съм категоричен, че на секундата ще бъде отнет такъв лиценз, ако ни предоставят тези доказателства.

Водеща: Знам, че съдебната система действа мудно, и бавно, и до разследването дори не е привлякло като обвиняеми хората, които са извършили техническия преглед. Обаче там стоят едни имена, и точно тези имена, министър Московски, стоят зад регистрацията на новата фирма. Очевидно трябва един последващ контрол от ваша страна, без да се интересувате от това какво е свършила съдебната система.
Ивайло Московски: Разбира се. Поемам ангажимента да се направи тази проверка, но пак ви казвам - ако този пункт отговаря технически на всички изисквания за неговото лицензиране, ако отнемем без основание, т.е. ние имаме право да отнемем лиценза, ако някой от техническите параметри не съответстват на изискванията по регламента, и по наредбата. Ако го направим, съответно пък техническият пункт може да заведе дело срещу нас, и съдът пак да си му възстанови лиценза.

Водещ: Пунктът от едната страна, от другата обаче е фирмата превозвач, която след отнемане на лиценза е била пререгистрирана, пак на същия адрес, пак със същите собственици. Има ли начин тази порочна практика да бъде спряна, или чисто законово това не е регламентирано?
Ивайло Московски: Ами, ние при всички положения бихме реагирали, ако ни бъде подадена информация от органите по разследването. Ние нямаме такива нито инструментариум, нито възможност да правим такова разследване, и да забраним. Т.е. вие ме питате дали теоретично би могъл да се направи един, да го наречем черен списък от хора, които да не могат да извършват тази дейност, стига законово да се регламентира...с удоволствие.

Водещ: Именно, да.
Ивайло Московски: По принцип аз съм привърженик на доста рестриктивни мерки, особено що се касае за безопасност, и за живота на гражданите, така че в мое лице може да видите със сигурност доста радикален човек за мерки за ограничаване на тези практики.

Водещ: Т.е. признавате дупката в закона сега на този етап?
Ивайло Московски: Аз искрено се надявам, че колегите в парламента, ние сме подали доста информация, която касае комплексно решение на темата за безопасността. Тя разбира се не е свързана само със Закона за движение по пътищата, тя касае Наказателния кодекс и Закона за административните нарушения и наказания. Според мен, разбира се, самите ние можем да провокираме измененията, които са необходими, но най-добре е да има широк дебат и консенсус в парламента по промените в тези закони, тъй като само в една от тези три части ако се направи промяна, няма да доведе до нищо. Тук трябва много комплексен подход. Аз съм сигурен, че трябва да бъдат, примерно да се въведе терминът "системен нарушител", където при определени правила да се отнема правоспособността, да се прецизира системата за санкциониране през точковата система, да се диференцират глобите и санкциите, които се налагат така, че за елементарни нарушения съответно да са по-малки глобите, респективно за по-тежки да са много тежки.

Водеща: Имате ясна стратегия за всичко това, обаче...
Ивайло Московски: Да, имаме. Ние разговаряме с колегите в парламента. Просто нашето виждане е, че действително трябва, може би различните парламентарни комисии - правна и транспортна, и други, които касаят темата, действително да седнат съвместно, за да изработим един работещ механизъм за превенция, и след това, разбира се, и за реакция при такива казуси.

Водещ: И вътрешен ред.
Водеща: На фона на тези юридически, така, как да кажем, обмисляния за промени в законите, войната по пътищата си продължава, и то с пълна сила. Предвид всичките катастрофи, които се случиха с млади водачи, и с по-неопитни смятате ли, че трябва да се върне като част от курсовете по кормуване полигонът?
Ивайло Московски: Моето лично мнение, е да. Не знам дали в същия вид, в който съществуваха преди, но много голяма част от времето на водачите не е в извънградско шофиране, а в градско, което изисква притежаване на способности, които на практика се научават имено на полигон. Моето лично мнение е да - трябва да се върнат полигоните в разумен, разбира се, обем, и разумен приемлив вариант. Доколкото чувам асоциацията на компаниите, които обучават водачи не са много съгласни, но аз си казвам моето мнение /.../...

Водещ: Това няма ли да бъде разчистване на пазара? Малките фирми няма да могат да си позволят полигон...
Ивайло Московски: Аз не бих правил компромиси, ако става дума за безопасност и човешки живот, така че казвам ви, аз съм склонен да подкрепя доста радикални мерки с много /.../ санкции...

Водещ: Т.е. могат да останат 5 фирми в града, но да са такива, които вършат работа?
Ивайло Московски: Разбира се. Не казвам, че е задължително да намалее пазара на тези компании, но вероятно и те трябва да направят повече от себе си, за да гарантират едно добро обучение. Включително съм привърженик да се увеличат часовете за обучение. Според мен са прекалено малко...

Водещ: Колко трябва да станат?
Ивайло Московски: Според мен поне с 50% часовете, които в момента са необходими за даване на правоспособност трябва да се увеличат. Поне с 50...

Водеща: Дори и тези малко часове, които съществуват сега, с тях се правят компромиси от някои фирми. Докато влязат в сила тези промени, въобще ако влязат в сила, ще направите ли проверка на всички фирми, които правят обучение на шофьори, за да си дадете ясна сметка колко от тях правят компромиси и спестяват голяма част от обучението?
Ивайло Московски: Проверки постоянно се правят. Ние имаме примерно от преди два месеца сме започнали с тематични проверки. Бяхме на училищните автобуси - там са проверени над 1000 училищни автобуса. Бяха съставени над 40 акта. За последния месец започнахме проверки по темата „нерегламентирани превози", особено на граничните пунктове. Лабораториите на Автомобилна администрация бяха на „Капитан Андреево", на „Кулата", на „Калотина". Там са съставени актове за над 50 хил. лева. Абсолютно регулярно се правят всички такива тематични проверки. Разбира се, ще се направят и проверки за темата, за която говорим сега. Искам да кажа, че действително съществуват и нерегламентирани практики, особено при получаване на свидетелствата за правоуправление, но мога да твърдя...

Водещ: Говорим за корупцията в ДАИ.
Ивайло Московски: Мога да твърдя, че към момента колегите от ДАНС, заедно с Автомобилна администрация имат сериозни разработки на територията на цялата страна. Съвсем скоро ще има и резултат от тези мерки.

Водеща: Къде най-често се купуват книжки? В кои- в големите градове, или в по-малките?
Ивайло Московски: Какво да ви кажа...От предния мандат беше нашумяло, така, беше станало популярно, че във Враца се практикува това. Към днешна дата не мога да кажа. Имаме сигнали за няколко града, но бих ги цитирал, тъй като там се правят разработки в момента....

Водеща: Кога ще обявите резултатите от това разследване? Кога ще приключи то?
Ивайло Московски: Аз се надявам този тип разследване да приключи съответно с арести на хората, които се занимават с това, затова предполагам, че в скоро време, тъй като имаме информация, че много активно работят колегите.

Водещ: За листовките да си поговорим. Там, сигурно си спомняте и от времето, когато вие сте карали шофьорски курсове, че има безумни въпроси, които не носят абсолютно никакво практическо съдържание на бъдещите шофьори. По този повод и от Асоциацията за квалификация на автомобилистите настояват за промяна. Сутринта показахме едни наш експеримент - хора с по 10 години шофьорски опит не могат да решат част от въпросите. Мислите ли, че трябва да има промяна в това отношение?
Ивайло Московски: Да, и съм съгласен да седнем и да направим тази промяна в най-скоро време, за да бъдем актуални и адекватни към условията. Просто динамичен си е живота, при различни условия се намират в момента водачите на превозни средства, така че респективно изпитите трябва да бъдат съобразени с това, и да бъдат максимално адекватни към съответната обстановка. Каквото може сме започнали да го правим. Разбира се, има процеси, които не зависещи от нас причини са забавени, но в най-скоро време ще се случат, защото например електронното провеждане на изпитите не можа да се въведе навсякъде из цялата страна, вероятно до края на годината ще стане с таблетите. И респективно там, където не е въведено, съществуват корупционни практики. Иначе техническия пунктове вече са оборудвани навсякъде с видеонаблюдение, то е онлайн. Колегите от Автомобилна администрация могат да наблюдават директно извършването на тези прегледи...

Водеща: Да не стане като с матурите? Има видеонаблюдение, обаче се оказва, че масово се преписва...
Ивайло Московски: По принцип където работят хора винаги съществува този риск ,но поне тези практики ще бъдат сведени до минимум.

Водеща: Разбира се, че видеонаблюдението до голяма степен ограничава риска от злоупотреби, но за да продължим с безопасността, и да преминем към магистралите - защо днес имаше риск да не откриете Лот 2 на АМ „Марица"?
Ивайло Московски: Това е доказателство, че не правим компромиси с качеството. На три места имаше, тя е една машина робот, която измерва качеството на настилката. На три места се констатираха неравности, съответно се фрезоваха и се преасфалтираха...

Водеща: Кой е виновен за това? Кой е виновен за допуснатото некачество на строителството?
Ивайло Московски: Който е виновен си е отстранил дефекта, но по принцип хубаво е, че системата на контрол е такава, че не се допускат, включително. Кой е виновен, вероятно изпълнителят е пряко виновен, след това надзорната фирма не е успяла да констатира това, и респективно Пътната агенция със своята механизация и проверка го е намерила...

Водеща: За тяхна сметка, за сметка на строителя ли е преасфалтирането?
Ивайло Московски: Разбира се, естествено. По договор си има гаранционен период. Те са длъжни да си отстраняват, така че не е нещо, което да не се случва. В крайна сметка това е строителство, има такива моменти. Хубаво е, че се намират, отстраняват се, и се оправят.

Водещ: А срокът 15 юли, който премиерът постави за магистрала „Тракия" ще успее ли да бъде спазен?

Ивайло Московски: На „Тракия" би трябвало да се спази, защото включително и аз, така, пътувах и видях, че денонощно се работи...

Водеща: Аз пък не видях денонощно да се работи, министър Московски.
Ивайло Московски: И аз от преди три дни пътувах, и видях в тъмната част на прожектори, на осветление работиха.

Водещ: Защото са знаели, че минавате.
Ивайло Московски: Аз не съм ходил целево да наблюдавам ремонтите, но видях , че на осветление в тъмната част на деня работеха машини по рехабилитацията. Надявам се да се спази.

Водеща: Вижте дали работят само когато вие минавате, защото аз като минавах, наистина пътуването беше рисково, но в отсрещното платно, което беше спряно за ремонт никой не работеше, машините бяха спрени, но алтернатива на пътуването по магистралите е пътуването с влак. Безопасност ли е то, и можете ли да кажете това, без да се налага да премълчавате нещо?
Ивайло Московски: Безопасно е, абсолютно, гарантирам го

Водеща: Вече е безопасно, защото имаше редица инциденти с влакове, и въобще риск за живота на хората.
Ивайло Московски: Следващите 3-4 години ще продължи да има затруднение въобще по графиците на движение, тъй като се изпълняват основни проекти по коридорите, които изграждаме новата инфраструктура. Темата е по-голяма, ние като държава силово сме изтласкали товаропотоци и пътникопотоци по път вместо по жп, тъй като начина на тарифиране е много различен. Винетките със сигурност не са достатъчни като приходи, за да се поддържа пътната мрежа. Там трябва да се върви към тол система, т.е. най-справедливият начин - колкото се пътува, толкова да се ползва, и тежкотоварният трафик със сигурност да бъде таксуван по друг начин, тъй като в железницата имаме инфраструктурни такси, своеобразна тол система, която нашите такси са средни за Европа, т.е. не са нито високи, нито ниски...И въпреки това предпочитанията на компаниите е да возят по път, вместо по железница, което е абсурдно, защото по цял свят се предпочита железницата. Но аз искрено се надявам - Световна банка разработва концепция за тол система по пътищата, най-малкото поне транзитните трафици да минат вече по железопътен транспорт. Ние до 4-5 години ще бъдем готови с това направление, което е от сръбска граница до турска граница, и респективно до порт Бургас с нова железопътна инфраструктура, почти над милиард и половина инвестиции...

Водеща: Т.е. с финансови механизми ще принудите превозвачите да превозват по железния път, а не по магистралите, така ли?
Ивайло Московски: Ами, ние с финансови механизми сме ги принудили да се преместят от влак към пътища, което...

Водеща: Сега обратното..
Ивайло Московски: Вижте, когато има...ние сме го смятали - на 1000 тона излиза почти 2 пъти по-скъпо да се превози транзитен товар от Капитан Андреево до Калотина, което е абсурдно. Няма логика с влака да ти е 2 пъти по-скъпо да превозиш товар, отколкото... Това са 50 камиона. Тези 50 камиона ви причиняват трафик, предпоставка за ПТП, екология, и т.н., а те всъщност си плащат по 10 евро да преминат през територията на държавата, което е абсолютно никакъв приход. На Пътната агенция тези пари не им стигат да поддържат пътя. Затова трябва да се балансира това. Убеден съм, че ще стане в следващите 1-2 години като концепция, и най-вече да може през това време респективно да си оздравим железницата. Ние до няколко седмици ще внесем в парламента 7-годишната стратегия за оздравяване на БДЖ...

Водеща: И разбиват пътищата.
Ивайло Московски: Имахме тежки срещи в началото на седмицата с кредиторите. Предложили сме вариант за 7-годишно разсрочване задълженията, ако всичко това стане и приеме парламентът тази стратегия, означава че за следващите 7 години железницата ще може да инвестира в нов подвижен състав, да има нови влакове. Паралелно с това ще се изградят...инфраструктурата ще бъде завършена. Така че може да си имаме влакове със скорост 200 км/час на съответната инфраструктура, и ако политиката на държавата балансира и таксуването между железница и пътища, съм сигурен, че ще имаме един стабилен и устойчив железопътен транспорт.

Водещ: За финал...
Водеща: Хора ще съкращавате ли, преди финалния въпрос?
Ивайло Московски: Целево няма да съкращаваме хора. Ние имаме програма, която ще спазваме. Със сигурност заложили сме ,че от двете компании - Пътнически и „Товарни превози" по 600 човека за следващите 5 до 7 години трябва да се съкратят, но това ще дойде по естествен път - хора, които се пенсионират.

Водещ: За финал една дълга тема, за която обаче не ни остана много време - опашката на Капитан Андреево стопи се от 22 на 6 км след появата на Ваньо Танов там. На какво се дължи това? Защо се наложи шефът на Агенция „Митници" да отиде лично?
Ивайло Московски: По- добра организация.

Водещ: По- добра организация?
Ивайло Московски: Ами, когато е там шефът се работи повече, по -организирано. Така си мисля.

Водеща: Ето това обяснява и това, за което си говорихме преди малко , че като минавате вие на АМ „Тракия" се работи, а като минавам аз не се работи, но това може и да е било случайно, да не обобщаваме.
Ивайло Московски: Убеден съм, че колегите... Аз ще обърна внимание на колегите от Пътната агенция, но съм сигурен, че фирмите нямат интерес да не работят, тъй като в крайна сметка те ще си получат средства за това нещо, което извършват. Те също имат интерес да приключат до средата на юли, тъй като потокът от хора, които излизат в почивка и отпуска ще нарасне значително.

 

Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията

БНТ, „Денят започва"

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.