-
08 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6781
GBP / BGN 2.2363
CHF / BGN 2.0833- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Учители съветват МОН да преосмисли позицията си за изкуствата в учебните програми
19 Ноември 2013 | 10:35
/КРОСС/ Възмутен от "апогея на бездуховността в учебните планове на българското училище по вина на Министерство на образованието" и Синдикат „Образование" към КТ "Подкрепа" заявява категоричната си подкрепа на протеста на учителите по музика и изобразително изкуство.
В свое обръщение учителите, преподаващи музика и изобразително изкуство, отправят критика към образователното министерство за липса на интерес към предметите музика и изобразително изкуство, които възпитават чувствата, формират естетически усет и полагат основите на положителните нагласи на децата.
Ето какво пишат учителите в отвореното си писмо:
В момента в България живеем във време на политическа, икономическа и социална криза. По-тежка обаче е кризата на духовността. Тя проличава във всички сфери на обществения живот, като най-опасни са последиците й сред младите хора. Всекидневно се сблъскваме с липсата на уважение към ценности и авторитети, на безотговорността, на агресията и на различни недопустими прояви в българското училище, за които обвиняваме учителите, но те са резултат от все по-задълбочаващата се нравствена криза у нас. Трябва категорично да стане ясно, че възпитанието на младите е общо дело - най-вече на семейството, но и на цялото общество.
Ние, българските учители, се стремим да противодействаме на девалвацията на ценностите, да възпитаваме достойни българи.
Но трябва да бъдем чути! Трябва да се променят нагласите на цялото общество към образованието и грижата за нашите деца да бъде приоритет над приоритетите.
Предметите музика и изобразително изкуство възпитават чувствата, формират естетически усет, полагат основите на положителните нагласи на децата, обогатяват духовно нашите ученици, спомагат тяхното личностно развитие.
Затова всички преподаватели по тези дисциплини сме сериозно обезпокоени от липсата на какъвто и да е интерес и на стратегия от страна на Министерството на образованието и науката за мястото им в съвременното българско училище. През последните години вместо да се постави акцент върху развиването на творческите заложби на децата чрез изкуствата, свидетели сме на факта, че часовете по тези дисциплини се намаляват, и то без всякаква логика. От друга страна, това не доведе до намаляване на годишния учебен норматив на учителите по музика и изобразително изкуство (за учебна година - 720 часа), а до съкращаването на много колеги от системата на образованието.
Новите ДОС изискват осигуряването на материална база - кабинети с приложни материали, аудио, визуална и компютърна техника, табла, детски музикални инструменти и др.
За постигане на качествено съвременно образование, отговарящо на европейските изисквания, е необходимо предметите от така наречения художествен цикъл да бъдат изучавани във всички образователни степени под ръководството на учители специалисти, да се създават условия за развиване на индивидуалните способности на талантливите деца чрез извънкласни занимания - вокални, фолклорни, рок и хип-хоп групи, занимания с музикални инструменти, участия в духов оркестър...
Нима има друга възможност да се спре обезпокояващото разрастване на отрицателното влияние на кича и чалгата и да се приобщят младите към националното и световно културно наследство?
Очакваме, че този път от Министерството на образованието и науката ще чуят нашия глас, ще усетят нашата загриженост, ще преосмислят позицията си и ще отредят достойно място на изкуствата в учебните програми.
За да спасим достояние и ценности, които са извечни, а не преходни!
Снимка: Булфото; всички права запазени