• 26 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8245
  •  GBP / BGN 2.2829
  •  CHF / BGN 1.9974
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 15°C

Нанков: До 19 месеца тол-системата ще е напълно готова

Нанков: До 19 месеца тол-системата ще е напълно готова

/КРОСС/ Интервю с министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков пред БТВ.

Водещ: Разговор с регионалния министър Николай Нанков. За тол-системата, колко пари очакваме като постъпления от нея и кога ще започне работа? Минаха ли всички обжалвания вече?

Николай Нанков: Да, днес подписваме договор, така дългоочаквания договор за изграждането и внедряването на тол системата, след почти две години ходене по мъките относно процедури. Помним, обжалваха още обявленията, обжалваха удължаването на сроковете за подаване на оферти, обжалваха и офертите съответно и класирането на комисията. Днес обаче извървяхме целия този път и подписваме договор. Седем месец е срокът за проектиране и изграждане на тол системата, включая и въвеждането й в експлоатация, и още 12 месеца одитиране, оценка на ефективността и корекции, ако са необходими. Т.е. общо 19 месеца за изпълнение на договора.

Водещ: Това означава, че... седем месеца - тя ще бъде готова за тези седем месеца...

Николай Нанков: Да, точно така.

Водещ: Навсякъде в страната, така ли, по всички пътища?

Николай Нанков: Навсякъде в страната ще бъде изградена.

Водещ: Нека видим картата на тол-системата, от къде точно ще минава. Тези 12 месеца ще бъде пробно, всичко ще бъде тествано през този период, тази една година, така ли?

Николай Нанков: Много точно казано. Сега две много важни пояснения. На етап внедряване и изграждане на тол системата трябва да бъдат извършени две специфични и много важни дейности за самото ѝ функциониране. На първо място, това е изборът на обхват на републикански пътища, които ще попаднат под тол системата. Така че това е единият...

Водещ: Това означава, че всичко в синьо ще бъде...

Николай Нанков: Това е единият вариант.

Водещ: Така.

Николай Нанков: Това е единият вариант. Има различни варианти. Разглеждани са варианти около 8000 километра. Това са първокласните, второкласните пътища и автомагистралите през вариант до почти 75% от всички републикански пътища, който съм убеден, че няма да е много обективен и няма да бъде избран. Но това е първата основна задача, която трябва да решим и на експертно, и на политическо ниво. Тук ще вземем политическо решение. Втората много важна задача е тарифирането, т.е. какви ще бъдат ставките за преминаване по отделните пътища, така че да постигнем основната ни цел /.../

Водещ: Това дали минаваме по магистрала, по първокласен път.

Николай Нанков: Точно така, по първокласен, по второкласен път. Но не ние, не собствениците и ползвателите на леки автомобили, а тези на тежкотоварни. Тол-таксата - това трябва да стане наистина много ясно на всички български граждани - е само за тежкотоварните автомобили над 3,5 тона. За всички останали, за леките автомобили остават винетките, но не хартиените винетки, които познаваме понастоящем, а електронните винетки. Много по-лесно за функциониране, няма да лепим винетки на стъклата, по-евтино за държавата, т.е. няма да ги разпечатваме и отпечатваме.

Водещ: Да обобщим: смесената система между тол за тежкотоварните автомобили и електронните винетки - след 19 месеца.

Николай Нанков: След седем месеца започва да функционира, след 19 месеца, ако има дефекти отстранени, оценка на ефективността, одит на системата и откоригиране на всички дребни детайли, които съм убеден, че в процес на работа ще се появят.

Водещ: Може евентуално и по-рано, но от 2019 г. се очаква тази система да заработи.

Николай Нанков: Да.

Водещ: Колко пари ще носи обаче на държавата тя?

Николай Нанков: Отново имаме различни анализи от страна на Световна банка за приходите. Ние се целим, още първата година целта ни е да постигнем приходи от около милиард лева, от около милиард. Понастоящем събираме около 350 милиона лева. 2017 г. е рекордна за приходи от постъпления за винетки, без да увеличаваме цената през 2017 г. Виждаме, и... имаме с около 700 000 винетки продадени повече като абсолютен брой и с 25 милиона повече приходи от винетни стикери.

Водещ: От 6,8 милиона на 7,5 милиона като брой.

Николай Нанков: Като брой винетни стикери. И с 25 милиона повече приходи, споменавам, при запазване на съществуващите цени. И с тол-таксата отново и с електронната винетка, смесената система, трябва да стане ясно, че ние цени на електронни винетки няма да повишаваме. Няма да повишаваме, българските граждани трябва да са спокойни. Ще тарифираме за тежкотоварните автомобили ставките /.../ тол системата.

Водещ: Много пъти сме коментирали, но нека отново да кажем - тази система, която функционира, тя трябва да се изплати от фирмата, която ще я направи. Колко време ще отнеме това изплащане на системата, за да може да имаме постъпления в хазната?

Николай Нанков: Да, правилно. Ние въведохме гъвкав модел на изплащане, т.е. от бюджета понастоящем на етап изграждане на системата да не се разходва ресурс. 150 милиона лева - с 50 милиона по-малко от обявената цена, е стойността на договора, който днес ще подпишем /.../ изпълнител. В рамките на три години след въвеждане на системата, след нейното функциониране, от бъдещи постъпления, т.е. ако трябва да смятаме - с около 50 милиона лева на година, /.../ години ще изплатим разходите, извършени от фирмата.

Водещ: Приходите от винетки - нещо важно, което трябва да коментираме. Леките автомобили, тежкотоварните автомобили - ще бъде ли повишена тази цифра за тежкотоварните автомобили като такси, които те трябва да плащат?

Николай Нанков: В пъти, за тежкотоварните - в пъти. Но това е справедливият модел. Този, който амортизира, който натоварва повече републиканската пътна мрежа, той ще плаща повече. Виждаме в момента - 70% от леките автомобили, /.../ страна в Европа, в която пътният сектор се издържа, образно казано, от леките автомобили. Обратен трябва да е процесът, обратна трябва да е логиката и ние ще въведем през тол таксата. България - 400 километра от Калотина до Капитан Андреево в момента струва 21 лева за преминаване с еднодневната винетка за тежкотоварен автомобил.

Водещ: Което доста отдавна е трябвало да бъде променено според мен.

Николай Нанков: Доста отдавна е трябвало да бъде променено.

Водещ: От тези 103 милиона на колко ще скочат приходите от тежкотоварните автомобили?

Николай Нанков: Поне шест пъти, дори седем пъти повече.

Водещ: Седем пъти повече?

Николай Нанков: Говорим за около милиард лева постъпления при запазване на ставките на винетните стикери. Трябва да си дадем една много ясна сметка обаче. И понастоящем България не разполага с неограничени природни ресурси. Нашият основен ресурс е нашето геостратегическо положение, нашето географско положение. И с тол-системата за първи път ще успеем да го ползваме адекватно, на база ефективното таксуване и тарифиране на транзитно преминаващите тежкотоварни автомобили, което понастоящем с еднодневната винетка няма как да се получи. В Сърбия, знаем, от 1 януари въведоха в експлоатация, пуснаха 90-километрова отсечка, 92 километра от Ниш към Пирот.

Водещ: Колко плащаме за нея?

Николай Нанков: Почти толкова, колкото плащаме за преминаването през цяла България - около 20 лева, малко над 9 евро плащаме в момента за 90 километра. Споменах, в България от „Калотина" до „Капитан Андреево" плащат тежкотоварните автомобили, транзитно преминаващите, 11 евро.

Водещ: 11 евро.

Николай Нанков: 21 лева.

Водещ: А ние от Калотина до Капитан Андреево - 24, казахте.

Николай Нанков: 21, 21 лева.

Водещ: 21. Цените остават същите и тази година. Означава ли, че когато бъде въведена електронната винетка или системата, може да очакваме повишаване цената на винетките?

Николай Нанков: Не, в никакъв случай - това споменах и преди малко. В никакъв случай. Цените се запазват. Ще имаме и възможност за по-гъвкаво тарифиране, на база на в /.../ ставки на винетките. Може би ще въведем - не може би ще въведем, а сме поели ангажимент - т.нар. „уикенд винетка". Може да разсъждаваме и по темата еднодневна винетка.

Водещ: За магистралите ще говорим след малко, но автомагистрала „Тракия" - показахме преди седмица една дупка, която после беше запълнена, после отново се ронеше. Изключително некачествен ремонт - така ли се ремонтират магистралите в България? И сега, когато ще имам повече постъпления, да кажем след две или три години, означава ли, че по-качествено ще бъдат ремонтирани или поне ще има повече пари за пътищата?

Николай Нанков: За това иде реч, точно за това говорим. С въвеждането на тол-системата /.../ достатъчен ресурс не да правим тези палиативни ремонти, т.нар. кърпежи, а да правим наистина ремонти, които...

Водещ: Това и на кърпеж не прилича, министър Нанков. Какво е това?

Николай Нанков: Това е да, това е наистина безумно /.../

Водещ: Проверихте ли този случай?

Николай Нанков: Да, проверихме случая. Благодарим. Може би няма сигнал, който сме гледали във вашето студио и в други сутрешни блокове, за които да не отреагираме на момента, както в случая.

Водещ: Вярно е. Най-редовните са, когато покажем дупка, винаги има обяснение. Или пък лош път, кога ще бъде ремонтиран. Но винаги остава - този път е в проект за някога. И до там. Така ли е? Защото няма пари или защото...

Николай Нанков: Ако трябва да сме честни, и процедурите не са толкова бързи. Процедурите по устройственото планиране, т.е. по проектирането, по възлагането на ремонтите. /.../

Водещ: Ясно е, пари няма, пари няма за всичките пътища. Но няма пари или заради подобни некачествени ремонти парите изтичат някъде другаде в системата?

Николай Нанков: Не, тези ремонти - от тях не изтичат пари. Това са палиативни ремонти. В случая е отреагирано на момента. Тук не говорим за планов ремонт.

Водещ: Колкото да няма дупка.

Николай Нанков: Колкото да няма дупка, да го наречем най-образно казано. Но и на тези ремонти ще бъде сложен край тогава, когато имаме достатъчен ресурс, както споменах, от около милиард. Толкова са нуждите, между другото, на пъпния сектор на годишна база да бъде поддържана нашата републиканска пътна мрежа.

Водещ: 1 милиард?

Николай Нанков: Около милиард.

Водещ: По милиард се раздаваше и на година за санирането, нали така?

Николай Нанков: Не на година. От 2015 г. тече програмата. Общо е с бюджет 2 милиарда. Ще се изпълнява и тази, и следващата година, така че имаме в рамките на четири години реално изпълнение, дори пет години, ако сметнем и 2015, 2016, 2017, 2018 и 2019 г. - общо 2 милиарда лева е ресурсът на програмата понастоящем.

Водещ: Да видим обаче как се ремонтира в Бургас. Фирма в Бургас е на път да постави рекорд по саниране. За пет месеца не е извършила нито един вход и не е завършила нито един вход в жилищния блок, който обновява по Програмата за енергийна ефективност. Нещо повече - строителят оставя хората без покрив в дъжда. След преживения кошмар те завеждат колективен иск срещу общината. 

Блок №9 в квартал „Изгрев" в Бургас. Тези хора според мен са се видели в чудо за това, че са се съгласили и че са решили да санират блока си.

Николай Нанков: Както се казва, и ние сме се видели в чудо, така че на база на сигнали... Още на 30 ноември имахме сигнал, на 20 декември - втори сигнал от живущите специално в този блок, блок 9 в квартал „Изток" в Бургас, на 21-ви - на следващия ден след втория сигнал, изпратихме проверка от министерството. Знаете, ние създадохме нарочен отдел за контрол на програмата и за мониторинг, ДНСК. Проверихме и надзора. И общинска администрация, разбира се, беше включена в проверката. На 4 януари - резултатите от проверката, първа среща между Сдружение на собствениците, надзорна фирма, строителна фирма. На 5 януари, следващия ден, се взима решение фирмата избрана, която явно не може да си свърши работата - нямаме дори такъв случай - пет месеца да стартираме и да направим...

Водещ: А защо е избрана такава фирма, която да може да осъществява /.../

Николай Нанков: Явно на документи е отговаряла. Явно на документи - не говоря от името на общината, но явно на документи е подвела общината. Отговаряла е на всички изисквания и условия. Но пък е взето решение - в момента има избрани четири подизпълнителя на тази фирма, фирми, които са с доказани завършени, и то качествено завършени блокове именно в Бургас. Всяка една от тях ще следи, както се казва, по един отделен вход. Имаме четири входа на настоящия блок, така че с уверенията но Община Бургас...

Водещ: Някаква куха фирма ли е? Как ще рече и какво ще рече това, че тази фирма е подвела общината?

Николай Нанков: Предполагам, че не...

Водещ: Тя не е проверена? Общината ли е проблемът?

Николай Нанков: Предполагам, че не е куха фирма, след като отговаря на изискванията по Закона за обществените поръчки. Между другото, Община Бургас залага сериозни изисквания относно бъдещи изпълнители на...

Водещ: Друг блок ремонтирала ли е, санирала ли е?

Николай Нанков: Да, има и други блокове в Бургас, но...

Водещ: Некачествено ли са /.../ саниране?

Николай Нанков: Но специално в конкретната ситуация, в конкретния случай, мисля, че е взето добро решение. На база може би на сигнала на гражданите и на нашата проверка общината реагира наистина доста бързо и адекватно. Между другото, общината има и страница, има, както се казва, и „гореща кутия" за сигнали от живущи в санирани блокове и Община Бургас отреагира бързо на тези ситуации. Тук беше взето, поне според мен, правилното решение, за да може в следващите няколко месеца да се приключи с тази сага, включително и покрива.

Водещ: И тези хора искали да им е горещо през зимата, само че им е студено, влажно и мокро. И това не е единственият случай, не е единичен случай в България.

Николай Нанков: И поради тази причина...

Водещ: Означава ли, че общините, защото и сутринта видяхме в прегледа на печата, че ще глобявате общините...

Николай Нанков: А, точно така.

Водещ: Какво ще рече да глобявате общините заради това, че не извършват контрол?

Николай Нанков: Поради...

Водещ: Защо изобщо трябва да се стига до тази ситуация да глобявате, а те самите да не са проконтролирали вече всичко?

Николай Нанков: Ами, явно в някои случаи имаме пропуски в системата /.../ общините възлагат дейности и как се контролират избраните вече изпълнители, основно строителните дейности. Имахме и други случаи на етап строителство - с лоши графици, да ги наречем, не добре съгласувани графици от страна на строителите, да се санира в дъждовни части на седмицата и да се разпокриват блокове. Затова въведохме още по-строг механизъм, още по-строг контрол. Миналата седмица сезирахме общините - първо, на едномесечна база всеки един от блоковете, които са в процес на саниране, да бъде надлежно проверяван от /.../ на „Общинска администрация". Ние си пускаме нарочни заповеди от ДНСК - знаете, за това поехме ангажимент още преди шест месеца. Отделно от това, общини, които допускат подобни пропуски, подобни слабости, които увреждат най-малкото ежедневието и комфорта на хората...

Водещ: Да, какво означава глоба и с колко ще бъдат глобени - нещо административно?

Николай Нанков: Нещо административно, естествено финансово, тъй като знаем, че финансовата санкция, финансовата глоба е най-добрият механизъм, за да се предотвратяват подобни инциденти и подобни случаи. Вие попитахте защо - ами, защото няма друг механизъм държавата чрез министерството да упражнява... тя има механизъм да упражнява контрол, но да упражнява санкционни действия, които.. и да не казвам самодисциплиниращо, но най-малкото ще възвърнат едно поне чувство на справедливост. Хубавото е поне, че сме въвели още отпреди, знаете, седем-осем месеца механизъм тези дейности, които са свързани с отстраняване на пропуски и дефекти от недобросъвестни строители, да остават за тяхна сметка, не за сметката на гражданите или на държавния бюджет.

Водещ: Добре, набързо и към финала на разговора - за магистралите, за „Хемус" и за магистрала „Струма". Какво означава 120 км/час на новите участъци на Автомагистрала „Хемус"? Означава ли, че скоростта ще бъде такава, че по магистралата ще трябва да се кара с по-малко, отколкото на другите, не със 140 км/час?

Николай Нанков: Има разлика между проектната скорост и скоростта на движение. Проектната скорост определя геометричните елементи на пътя и се изчислява на база на максималната допустима скорост, по която един автомобил може да се движи при мокро време, но при чиста пътна настилка, овлажнена такава. При мокра обикновено на магистралите тя е с 10 километра по-ниска от допустимата скорост на движение. Т.е. ако проектираме „Хемус" на 120 км/ч проектна скорост, допустимата максимална за движение ще бъде 130 км/ч. Убеден съм, че 2018 г., освен годината в пътния сектор на т.нар. тол-такси, за които говорихме, ще бъде и годината на Автомагистрала „Хемус". Проектираме 50 километра, ще ги възложим за строителство. Отделно и 25 километра, които в момента се допроектират, има договор за инженеринг, ще стартират и те със своето строителство. Така че 75 километра от автомагистрала „Хемус" през 2018 г. ще са в етап и на реализация.

Водещ: И ще са започнали?

Николай Нанков: Ще са започнали.

Водещ: Но като проект, не като първа копка - така да...

Николай Нанков: Като първа копка, да го наречем, 25 км започваме. Ако договорим, ако успеем тези, които ще възложим през второто тримесечие като строителство, ако успеем да сключим тръжната процедура, есента на 2018 г. може да започнем и с тях реално строителство.

Водещ: Добре, първа копка поне на 25 км от магистрала „Хемус".

Николай Нанков: Поне на 25 км - до дни.

Водещ: А какво се случва с магистрала „Струма", която трябва да влезе в Кресна и да излезе от там? С Боян Петров разговаряхме за това и той даде предложение - поне предполагам, че и с вас е разговарял - в една тръба да бъде комбинирано движението и между автомобили, и между влаковете. Възможно ли е това да се случи?

Николай Нанков: Няма невъзможни неща. Но аз съм притеснен от няколко факта. С цялото ми уважение, естествено, към „зелените" организации и лично към Боян Петров, ние ще разгледаме много подробно, експертен съвет в /.../ предложения проект. Не че не е разглеждан понастоящем - януари 2017 г. още е разглеждан в идейна фаза. Но няколко притеснителни факта. На първо място са времевите срокове. Знаем, че ние сме притиснати до стената от гледна точка на време, защото до 2023 г. трябва да приключим с целия участък. Той е с влезли процедури по ОВОС, с проектиран и изпълнен участък в дефилето.

Водещ: То няма време.

Николай Нанков: То няма време. На второ място - имаме отрицателно становище от НКЖИ. Знаете, все пак говорим и за пътен, и за жп участък в /.../.

Водещ: Защо отказват те?

Николай Нанков: Четири години на етап строителство, съгласно проекта на една частна компания, между другото, едно проектантско бюро - да не го назовавам в ефир кое е - което също ме навежда на други съмнения, между другото, е, че четири години няма да се ползва линията от София за Солун, жп линията ще бъде в невъзможност да бъде използвана.

Водещ: На какви мисли ви навежда /.../

Николай Нанков: Частно проектантско бюро. Мисля, че във вашето студио се показа и машината, разбирайте и фирмата-изпълнител, която ще строи обектът. Все пак знаем, че сме демократична държава, имаме открити обществени поръчки, Закон за обществените поръчки, така че мисля, че е малко несериозно. Тази година - за „Струма" да спомена - 30 километра нови ще бъдат въведени в експлоатация предсрочно, т.е. ще бъдат открити. Това е от Благоевград до Крупник и /.../ до Сандански.

Водещ: Възможно ли е да загубим пари заради това забавяне, заради оспорването от страна на „зелените" организации...

Николай Нанков: Разбира се, че е възможно, но ще е...

Водещ: /.../ „Струма" в Кресненското дефиле?

Николай Нанков: Разбира се, че е възможно, но ще бъде изключително безотговорно, ако загубим средства. Мисля, че във варианта, който имаме и понастоящем, със стъпките, които извървяхме, ще успеем 2023 г. да завършим, а той е най-безопасен за хората.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.