• 20 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8359
  •  GBP / BGN 2.2843
  •  CHF / BGN 2.0205
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 8°C

ВАС осъди здравното министерство за онколекарства

ВАС осъди здравното министерство за онколекарства

София /КРОСС/ Върховният административен съд отмени разпоредбата на Министерство на здравеопазването, която целеше да забави достъпа на пациенти с тежки хронични заболявания до животоспасяващи медикаменти, прилагани в лечебните заведения, въпреки че те вече са включени в Позитивния лекарствен списък.
Производството е по чл. 185 и сл. АПК и е образувано по жалба на Федерация "Български пациентски форум" и Сдружение " Национална пациентска организация" срещу Наредба № 40/2004 г. за определяне на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК. Жалбата е относно изречение второ от приложение № 10, т. 9 "За тях НЗОК заплаща от началото на следващата календарна година". Иска се, да се обяви за нищожна, или да се отмени обжалваната разпоредба.
Ответникът по жалбата, министърът на здравеопазването, взема становище да се отхвърли оспорването.
Заключението на прокурора е, че жалбата е неоснователна.
Върховният административен съд - второ отделение приема, че жалбата е допустима и разгледана по същество е основателна.
В жалбата се твърди, че с въвеждането на такива условия министърът на здравеопазването е излязъл извън предоставените му с конкретно регламентираната в чл. 45, ал. 2 ЗЗО правомощия. Алтернативно се поддържа, че при издаването на този подзаконов нормативен акт са допуснати нарушения по чл. 26, ал. 2 и чл. 28, ал. 2 ЗНА. Поддържа се, че оспорената разпоредба противоречи на нормативен акт от по - висок ранг.
Наредба № 40/2004 г. за определяне на основния пакет от здравни дейност, гарантиран от бюджета на НЗОК и обжалваното изменение в ДВ бр. 111/2013 г., от 27.12.2013 г. са издадени на основание чл. 45, ал. 2 ЗЗО. Съгласно тази разпоредба от закона, медицинската помощ по ал. 1, с изключение на т. 11, 12 и 15, се определя като основен пакет, гарантиран от бюджета на НЗОК. Основният пакет се определя с наредба на министъра на здравеопазването. При това положение, на министъра на здравеопазването, не са предоставени правомощия да се произнася по начина на заплащане на нови международни, непатентни наименования на лекарствени продукти. Заплащането се извършва от бюджета на НЗОК, но без участието на министъра на здравеопазването.
Съгласно чл. 24, т. 1 ЗЗО средствата на НЗОК се разходват за заплащане на медицинска помощ, посочена в чл.45 договорена с НРД и с договорите с изпълнителите. Съгласно чл. 16, ал. 1 т. 19, б."в" от ПРАВИЛНИКА за устройството и дейността на Националната здравноосигурителна каса, управителят на НЗОК, управлява дейността на НЗОК, като отговаря за планирането, управлението и отчитането на бюджетните средства с оглед постигане на целите на НЗОК и въобще не е предвидено участие на министъра на здравеопазването в дейността на НЗОК по начина на изрозходване на средствата на бюджета на НЗОК. При това положение обжалваната част от изменението на наредбата е постановена при липса на компетентност, поради което следва да бъде обявена за нищожна.
При този изход на делото, алтернативното оплакване за допуснати нарушения по чл. 26, ал. 2 и чл. 28, ал. 2 ЗАН и противоречие на нормативен акт от по висок ранг, са безпредметни. Но за пълнота на изложението следва да се отбележи, че тази част от изменението не е публикувана в проекта на интернат страницата на НЗОК, съгласно изискването на чл. 26, ал. 2 ЗНА. Заинтересованите лица не са могли да правят предложения и да изразяват становища по този въпрос, което е съществено нарушение на административнопроизводствени правила и би довело до отмяна на изменението на наредбата в обжалваната част. Неоснователно е оплакването за противоречие с чл. 330а от ТЗ, тъй като в случая се касае за разходването публични средства и са в действие правилата на ЗПФ.
Жалбоподателите са направили своевременно искане за присъждане на разноски и са представили списък на същите, които следва да се присъдат съгласно същия, тъй като няма възражение за прекомерност.
По изложените съображения и на основание чл. 193, ал. 1 АПК Върховният административен съд - второ отделение
РЕШИ:

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА разпоредбата на изречение второ от приложение № 10, т. 9 от Наредба № 40/2004 г. за определяне на основания пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК "За тях НЗОК заплаща от началото на следващата календарна година".
ОСЪЖДА МИНИСТЕРСТВОТО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО да заплати на Федерация "Български пациентски форум" сумата 820/осемстотин и двадесет лева/ и на " Национална пациентска организация" сумата 750/седемстотин и петдесет лева/ разноски по делото.
Решението може да се обжалва пред петчленен състав на Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването на страните.

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.