- 18 Май 2024 |
- USD / BGN 1.8036
- GBP / BGN 2.2826
- CHF / BGN 1.9846
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 11°C
ООН реши радиочестота да се използва за проследяване на полети
11 Ноември 2015 | 19:00
/КРОСС/На конференция на ООН бе постигнато споразумение глобалната система за проследяване на полетите да може да използва част от радиочестотния спектър. Идеята е така да се предотвратят случаи като изчезването на полет MH370 на малайзийските авиолинии през март миналата година, предаде "Ройтерс".
Споразумението, взето на Международната конференция по радиокомуникация в Женева, означава, че самолетите ще предават на сателитите данни за своето местоположение чрез специални радиочестоти. По-конкретно решението засяга технология, известна като ADS-B (Automatic dependent surveillance - broadcast). Тя представлява автоматизирана система на базата на GPS за определяне на точните координати на самолета в пространството. Чрез нея летателните апарати определят местоположението си и периодично изпращат информация за него. Проблемът е, че към момента такива сигнали могат да бъдат изпращани само до други самолети или до радио локационни станции на сушата.
Решението ще позволи да бъдат следени от космическите станции полетите на пътническите самолети в реално време, във всяка точка на света, след 2017 година. Сега 70 процента от земната повърхност (океани, пустини, планини) не позволява подобно наблюдение, обясни директорът по радиокомуникациите към Международният съюз по далекосъобщения (МСД) Франсоа Ранси, цитиран от Франс прес и БТА.
След изчезването на полет MH370 - загадка, която към момента остава неразрешена - регулаторните органи и превозвачите понесоха много критики заради твърде бавното въвеждане на препоръките на разследвалите катастрофата със самолета на "Ер Франс" през 2009 г. Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) определи ноември 2016 г, като краен срок за приемане на нови правила за проследяване. Сред тях е и идеята самолетите да изпращат информация за местоположението си на всеки 15 минути или по-често при извънредни ситуации.
Самолетът на малайзийските авиолинии, изпълнявал полет от Куала Лумпур за Пекин на 8 март 2014 г., изчезна от екрана на радарите 40 минути след излитането си. Оттогава мястото на предполагаемата катастрофа и съдбата на 239 души, намирали се на борда, е неизвестна.