• 08 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6781
  •  GBP / BGN 2.2363
  •  CHF / BGN 2.0833
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Михалевски: Битката е бюджетът да не бетонира бедността

Михалевски: Битката е бюджетът да не бетонира бедността

Как БСП ще защити предизборните си обещания в бюджет 2014? На кои приоритети в работата на кабинета държат най-много от "Позитано"? Притесняват ли се управляващите от поредния вот на недоверие?

Отгворите от зам.-шефа на червените депутати Димчо Михалевски.

- Г-н Михалевски, за отстъпление или отбрана се готвите по дебатите за бюджет 2014? Ще успеете ли да защитите социалните обещания пред избирателите?

- Готвим се за промяна. Промяна в начина на фокусиране на приоритетните политики в бюджета, промяна в инструментите за прилагане на тези политики. "Счетоводният подход", базиран на историческия принцип: "Който, колкото е получавал - пак толкова", при неизбежния натиск за още разходи, отнема на бюджета най-важното оръжие да бъде ефективен инструмент за налагане на цели и постигане на резултати. Правителството си е поставило две главни цели - създаване на работни места и устойчиво привличане във времето на значими по размер външни инвестиции. Затова приоритетите за бюджет 2014 г. ще бъдат социалната политика, образованието, балансираното развитие на регионите. Това е така по много прости причини.

За да има смисъл и устойчивост всяка политика трябва хората да са спокойни и сигурни, затова ще спазим социалните обещания към хората в бюджет 2014 г. Ще създадем по-адекватни и модерни условия за образование на младите хора, с акцент професионалното образование. И разбира се се нуждаем от целия ресурс на страната, за да се задвижи моторът на растеж на икономиката - това е развитието на регионите.

- Стана ясно, че от БСП сте имали сериозни забележки към работния вариант на бюджета, предложен от финансовия министър Петър Чобанов. Какво успяхте да промените в сметките му след срещата в Бояна?

- Това е първата и съществена разлика между предишното и сегашното управление. Сега има диалог, има борба на аргументи, възможности и рискове. Сега имаме равнопоставеност на парламента и изпълнителната власт. Помните как беше при Борисов и Дянков. Сега диалогът трябва да фокусира политиките и да ги насочи към важни краткосрочни и по-дългосрочни цели. Да , ресурсите са недостатъчни, финансовата стабилност трябва да бъде съхранена, но ако останем само на това ниво, без стимули за развитие и растеж, резултатът би бил дългосрочно "бетониране" на бедността в страната.

Затова изискваме от правителството много повече напрегната работа на приходните агенции и особено смазване на контрабандата, както и насочване на ресурси в приоритетните политики.

- Тази седмица предстои нов вот на недоверие към кабинета - този път за регионалната политика. Какви ще са аргументите ви против?

- Темата за общото териториално развитие на страната е от стратегическо значение. В частност подтемата за регионалната политика си струва на всеки поне 6 месеца да бъде обект на специално наблюдение, анализ и предприемане на мерки, както от законодателната, така и от изпълнителната власт. Ще инициираме такъв подход в рамките на Комисията за регионална политика и местно самоуправление в парламента. Вотът на недоверие за провал в регионалната политика на правителството обаче е напълно несъстоятелен. Защо? Първо, мотивите за вота не са мотиви за политика.

Има странна смесица от обвинения за уволнение, претенции за институционалната структура на правителството, обвинения в технологични забавяния. Второ, има и абсурди, нямащи нищо общо нито с политиките, нито с истината. Обвиняват сегашното правителство в провал в политиката за ВиК. Точно ГЕРБ, които 4 години не изпълниха действащи закони за реформата в сектора. Точно ГЕРБ, които спряха повече от 2 г. изпълнението на генералните ВиК мастер планове и ги осакатиха откъм съдържание. Точно ГЕРБ, които 4 години не разбраха проблема с осигуряване на ДДС за проектите за ВиК по ОПОС - сега имат претенции към нас. Това е наглост от непознати за мен размери. Другият пример е обвинението за политиката в пътната инфраструктура. След като преди две години ГЕРБ проглушиха обществото със 7-те магистрали и 7-те скоростни пътя, които щели да построят до 2020 г., и за които били осигурили от Европа 2,5 млрд. евро, истината, за която предупреждавахме още тогава, лъсна безпощадно.

Парите от Европа за пътища са 600 милиона евро, договорени от Борисов на 7-8 февруари 2013 г. И сега ни обвиняват в отстъпление от националния интерес, защото не сме искали да строим с евросредства пътищата на България. Искаме, но ГЕРБ не са успели да договорят тази опция за България.

- Как ще коментирате идеята за таван на лихвите по краткосрочните кредити. Какви промени да очакваме в тази посока?

- Това е тема, за която си струва да бъде използвано парламентарното време, а не за безсмислени упражнения във вотове на недоверие. Темата за бързите кредити, условията по тях и последиците за огромно мнозинство от хора е силно болезнена днес. Обемът е огромен, над 1,5 милиарда лева годишно. Стотици хиляди наши съграждани поради проблеми с кредитните си досиета в банките, стават лесна плячка на тези фирми за бързи кредити. Незабавно ще се намесим и се спрем със закон гаврата и "одирането на кожи", което тече с страната. Промените ще бъдат към ясна регламентация и лимитиране на печалбите и лихвите на тези фирми за бързи кредити.

- Преди дни Лютви Местан каза, че поне до май няма да има смени на министри. В БСП споделяте ли това мнение?

- Бих използвал всеки час и всеки ден да се изработи и приеме определена политика или определено управленско решение. Не бих си губил времето с прогнози за промени в кабинета.

- При дебатите по Закона за обществените поръчки си пролича, че в БСП имате претенции към новите текстове. В каква посока ще настоявате за промени между първо и второ четене?

- БСП има претенции промените в ЗОП да доведат до положителни промени в начина и сроковете на изпълнение на поръчките с публични средства. Немалко от сегашните забавяния се дължат на несъвършенства в закона. Основното е да се гарантира усещането за справедливост при разпределяне и ползване на обществения ресурс. Това е фокусът. Отделно ще гарантираме конкуренцията (за малките и големите фирми) и нормалната скорост на оползотворяване на публичния ресурс.

- Предстои гласуването на промените в Закона за здравето за пушенето на обществени места. Ще минат ли поправките за либерализирането на забраната? Вие как ще гласувате?

- Има различни мнения. Дали ще мине, не знам. Но моето мнение е, че трябва да има баланс на различните интереси. Аз лично ще подкрепя промените за възстановяване на положението, при което всеки има право на своя избор.

- Президентът заплаши с вето и закона за пушенето и този за агентите разузнавачи в ДС. Коментарът ви?

- Мисля, че президентът Плевнелиев трябва да бъде внимателен с честото използване на ветото. Рискът да го девалвира, както ГЕРБ бодро ще девалвират най-силното оръжие на всяка опозиция - вота на недоверие, е много голям. Ако се случи, вече никой няма да се интересува от аргументите му, дори и да са основателни.

- А очаквате ли вето на бюджет 2014?

- Не.

- Еврокомисията ни критикува за прекалено многото възможности за ранно пенсиониране в нашата страна. В тази връзка ще преосмислите ли намерението си за премахване на възрастта за пенсиониране за военните - предложение, което е критикувано включително и от социалния министър Хасан Адемов?

- Темата за пенсионната реформа е ключова за стабилността на обществото ни. През последните 23 години допуснахме много негативни тенденции. Между 1,5 и 1,7 милиона България в активна възраст напуснаха страната. Огромна част от производствения потенциал беше ликвидиран, а с това и възможността за работни места. Да, има редица преференции за ранно пенсиониране, които не изглеждат много справедливи в рамките на сложното уравнение, което трябва да решим. Затова ще се приложат комплекс от мерки за 2014 г. и след 2014 г., за да се намери устойчиво решение.

- Ше има ли ръст на бюджетните заплати през 2014 г.? И мисли ли се за промяна в методиката за определяне на възнагражденията на държавните служители, въведена от бившия финансов министър Симеон Дянков?

- По-важният въпрос е да се гарантира ефективност на публичната администрация. На съпоставима годишна основа разходът за заплати на публичната администрация към август 2013 г. спрямо август2012 г. нараства с 12%. Не съм сигурен обаче, че има подобряване на дейността. В този смисъл ще се търсят решения за мотивиране на администрацията и повишаване на нейната ефективност. Заплатите са част от решението, но не единственото.

- На какви мерки се залага, за да се увеличи събираемостта на осигурителните вноски?

- На промени в условията на разплащане между държавата и фирмите и между самите фирми. В създаването на условия за нови работни места, което ще доведе до повече осигурителни плащания.

- Защо БСП не подкрепи предложението за криминализиране на укриването на осигурителни вноски и може ли да преосмисли позицията си?

- Защото е популистко и неработещо. Държавата има основна и важна функция да създава среда. Който си представя държавата като жандарм, той няма бъдеще.

Интервю на "Стандарт"

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.