-
11 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6811
GBP / BGN 2.2375
CHF / BGN 2.0905- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Проектът „Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия" може да бъде удължен до 2015 г.
15 Април 2014 | 11:56
/КРОСС/ Прилаганите от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия инструменти за развитие на външнотърговска дейност сред българските малки и средни предприятия бяха представени от Милена Христова и Тинка Каменова-Найденова - главен секретар и директор на дирекция „Финансово и административно-правно обслужване" в агенцията.
На пресконференцията бяха обявени резултатите от дейностите и предстоящите промоционални прояви в страната и чужбина по проекта „Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия", финансиран от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007-2013. Проектът на стойност 27 млн. лв. се изпълнява от 2010 г.
С цел продължаване на мероприятията по проекта до април 2015 г., от управляващия орган е поискано удължаване срока на проекта с една година. Подкрепата за експорта на българските предприятия и реализираните икономии (8 млн. лв.) дават достатъчно основание да поискаме удължаване на проекта до април 2015 г., отбеляза Милена Христова. Решението би трябвало да бъде взето до края на седмицата.
Основните дейности по проекта са ежегодни обучения на представители на малки и средни предприятия, логистична и финансова подкрепа за участието им в международни панаири, търговски мисии и бизнесфоруми във и извън страната.
Общата цел на проекта е укрепване и разширяване на присъствието на българските предприятия на европейския и световните пазари.
Разработеният по проекта Национален експортен портал Export.government.bg съдържа информация за международните пазари, за търсенето на стоки и продукти, вкл. нормативна уредба, визови режими и т.н.
В портала са публикувани анализи, извършени в изпълнение на проекта, и 18 стратегии, разработени в сектори за насърчаване на експортния потенциал.
909 български фирми са представили своята продукция на 87 панаира. Данните от проведените първи 69 национални участия в панаири, предоставени от 637 фирми 9 месеца след промоционалната проява, показват, че вследствие участието си на изложенията, 59,1% от участниците са сключили сделки. Сключените сделки са 1223.
Ново мероприятие, финансирано от държавна институция, са търговските мисии в чужбина, посочи Тинка Каменова. До момента са проведени 26 мисии с 349 участници. По данни, предоставени от фирмите, участвали в първите 13 мисии, 74% от тях са сключили сделка вследствие участието си. Сключените в непосредствено следствие от участието договори са 72, допълни Каменова.
Най-активни на международните изложения са фирмите от секторите Хранителни продукти и напитки, следвани от Парфюмерия и козметика и Мебелна промишленост, посочиха експертите.
Около 60% от участвалите в 87 изложби 909 фирми са сключили 1223 сделки. 74% от 349 участници в 26 търговски мисии са сключили 72 договора, отчетоха от ИАНМСП.
80% от предприятията отчитат увеличение на поръчките след участията, близо 30% са разкрили нови работни места, а малко по-малко 70% са реализирали износ.
За да се класират за участие в изложенията, фирмите трябва да отговарят на определени изисквания. Предприятията се оценяват по точкова система според реализирания износ, патенти за изобретения, регистрирана търговска марка, международни сертификати, фирмена интернет страница с версия на английски, награди от конкурси и др.
„За да излезе едно предприятие на външния пазар, то трябва да има потенциал за осъществяването на търговска сделка и за нейното изпълнение", посочи Христова.
Основният проблем на българските малки и средни предприятия е не сключването на сделка, а поддържането на качество и обем, заявиха специалистите.
80% от малките и средни предприятия в България няма как да бъдат канени на изложенията, защото работят в сферата на търговията и услугите. Поне 30-40% от останалата част не функционират, заяви Светлана Илиева, експерт в ИАНМСП.
Агенцията е развила онлайн платформа - експортен портал за международни пазари, с информация за търсене на определени стоки и продукти, нормативна уредба и визови режими. Безплатно се предоставят анализи и стратегии за насърчаване на експортния потенциал.
През новия програмен период 2014-2020 г. ще бъдат подпомагани иновативни стартиращи фирми от сектора на информационните технологии и комуникациите. Основният проблем при новите начинания е достъпът до финансиране, коментираха представителите на агенцията.
Очаква се да бъде разработена ваучерна схема за участието на предприятията в търговски мисии и изложения в чужбина. За целта ИАНМСП отново ще кандидатства с европроекти.
Участие в пресконференцията взеха и Борислав Димитрачков, директор на дирекция „Развитие и интернационализация на малките и средните предприятия", експерти от агенцията и представители на българските фирми, взели участие на национални щандове в международни изложби, панаири и търговски мисии, организирани от ИАНМСП.