-
10 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6807
GBP / BGN 2.2391
CHF / BGN 2.0840- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Изчезването на Боинга с 239 души на борда остава мистерия (обновена)
11 Март 2014 | 07:50
/КРОСС/ Издирването на самолета с 239-те пътници, който изчезна преди четири денонощия малко след излитането си от Куала Лумпур, се пренесе в Андаманско море. Малайските власти обясниха, че не желаят да оставят без проверка нито една възможност да открият следи от машината. Решението им накара Виетнам да прекрати претърсването на южното си крайбрежие по въздуха и да намали морските си операции, докато от Куала Лумпур изяснят потенциала на издирването в новата посока.
Няма основание да се смята, че действия на екипажа са предизвикали изчезването на малайзийския самолет с 239 души на борда, заяви търговският директор на малайзийската авиокомпания-собственик на машината Хю Дънливи, цитиран от Ройтерс. Коментарът беше по повод появилите се в някои медии твърдения, че пилотът на самолета може да се е самоубил.
Изчезването на лайнера с 239 души на борда остава мистерия. Едновременно с увеличаването на мистерията расте и количеството на спекулативните теории, а властите в Малайзия остават на тъмно в усилията си да дадат информация за самолета.
Според наши специалисти истинското разследване на причините за изчезването на Боинга може да започне едва след като бъде намерена така наречената черна кутия. Засега не са намерени никакви останки.

Случаят не е уникален, тъй като подобни инциденти са се случвали - от една страна, от друга страна обаче всеки авиационен инцидент е уникален по същество, тъй като той е поредица от действия или бездействия, които водят в крайна сметка да инцидент, каза в студиото на Нова телевизия журналистът Александър Богоявленски и посочи няколко подобни случая. Около две трети от подобен тип инциденти, които се случват по средата на полета, тоест когато полетът е достигнал височината, на която ще бъде изпълняват, над 10 000 метра, се случват след някакво умишлено действие - било то на екипажа, било то от външни фактори, включително саботаж.
Ако екипажите са изпаднали в бедствена ситуация, те би трябвало да обявят това, каза капитан Владимир Димитров, директор на дирекция „Авиационна безопасност". Но явно се е случило нещо, което е извън обхвата на нещата, които се тренират, посочи той.
Вариантите са много. Първото нещо, откъдето трябва да се започне, е да се открият носителите на полетната информация - така наречената черна кутия, каза капитан Димитров. Той обаче уточни: „Самолетът няма как да остане във въздуха толкова време. Все някъде е. колко близо, колко далече - въпрос на спекулации е".
Хипотезите са много, потвърди и журналистът Александър Богоявленски. Според него хипотезата за терористичен акт е малко вероятна по ред причини и позовавайки се на статистиката. Аз бих се отдалечил от версията заради тероризъм, повтори той.
Не може самолетът да се разпадне на такива парченца, които да са неоткриваеми, каза капитан Димитров. Според него е възможно да се е случила бърза разхерметизация, ударна разхерметизация. А тя може да бъде следствие на терористичен акт, на умора на материала и др. Той дори не отхвърли хипотезата за удар от метеорид, но уточни, че към момента такова нещо не е установено. Всичко е възможно, обобщи експертът.
Това, което ми прави впечатление, каза още капитан Димитров, е, че там, където е изчезнала метката на самолета, в този район няма остатъци от самолета. Това, според него, доказва, че не е там самолетът. Той уточни, че и при изключени двигатели с контрол или без контрол самолетът продължава да се движи по-дълго или по-кратко в зависимост от условията и нанесените му щети.
Възможно ли е самолетът да се е приземил някъде и да има оцелели?
Според журналиста едва ли е възможно в тази зона, където се предполага, че се е разбил самолетът. Приводняване - не е невероятно, но в случая е изключено, защото вече щеше да бъде намерен този самолет, каза той. Александър Богоявленски подчерта: „Все пак говорим за една доста сериозна машина. Това е един от най-големите самолети в серийно производство и той е един от най-сигурните".
И двамата не се съгласиха със сравнението на мистериозното изчезване на Боинга със случая над Бермудския триъгълник. Тази история с Бермудския триъгълник е приключена, каза капитан Владимир Димитров.
Точно така, съгласи се с него журналистът Александър Богоявленски. Според него най-мистериозният е инцидентът с полета на AlR France от 2009 година, когато самолетът изчезна над Атлантическия океан и не го намериха две години, след което се оказа, че самолетът е на 4 км под морското равнище на дъното на океана. Все още няма абсолютно категорично мнение каква е била причината за инцидента.
„Изчезналият самолет на Malaysia Airlines е променил маршрута си. Той е тръгнал северозападно по Малакския пролив, намалили са височината. Никой не може да каже каква е причината за намаляване на височината", каза в студиото на „Денят започва" експертът по сигурността Васил Велков.
„Би трябвало час след излитането самолетът вече да е на ешалон и на височина 10-11 хил. метра", поясни той.
„Ако се беше взривил във въздуха, частите на самолета, багажите на пътниците, леките материали за изолация между външната обшивка, щяха да се разпилеят на една площ от около 50 - 60 км. Нещо щеше да е останало на повърхността на морето", обясни Велков.
Според него едва ли ще намерят самолета или живи пътници.
Васил Велков спомена някои от многобройнитео версии за изчезването на самолета - капитанът да е психясал, самолетът да е насочен към голяма дълбочина в океана или на борда да се е качил голям длъжник. "Вторият пилот и друг път е канил пасажери в кабината", коментира експертът.
Вчера малайзийските власти решиха да разширят зоната за издирване на самолета, който изчезна от радарите докато изпълняваше полет от Куала Лумпур за Пекин, предаде Би Би Си. Специалисти правят анализи на състава на петно от петрол на морската повърхност, за което се предполага, че може да е от горивото на издирвания Boeing 777. Това ще помогне да се установи дали наистина петното е следа от мистериозната катастрофа с рейс MH370, заяви генералният директор на малайзийската брегова охрана Мохамад Амдан Куриш.
В издирвателната операция участват десетки кораби и самолети от военни и спасителин служби на 12 страни.
Смята се, че той е паднал в морето близо до бреговете на Виетнам, но засега не ся открити никакви следи от него.
По-рано беше съобщено, че са намерени отломки на изчезналия лайнер на Malaysia Airlines, но вчера американските служби, които участват в издирването в района на Южно Китайско море, опровергаха изнесените от пресата данни.
Направеният анализ на отломките е показал, че те не са от издирвания самолет.
Така изчезването на лайнера с 239 души на борда през нощта срещу 8 март остава мистерия.
За пореден път широкоразпространена важна информация за изчезналия малайзийски самолет беше опровергана. Днес командващият малайзийските военновъздушни сили отрече новината на деня за редица световни медии, че военен радар за последно е засякъл машината над Малакския проток.
Считаше си, че боинг-ът е бил засечен 1 час след загубата на контакт. Говореше се за поне 500 километра от района на досегашното търсене в Тайландския залив. В крайна сметка се оказа, че отново става въпрос за спекулации.
В същото време Япония се включи с 4 самолета в издирването на пътническия боинг, извършващ полет от Куала Лумпур до пекин. Китай обяви, че добавя още 2 самолета в спасителната операция.
Изчезналият малайзийски Boeing-777 с 239 души на борда е летял на стотици километри от обичайния си маршрут Куала Лумпур - Пекин. Това съобщава официален източник от военновъздушните сили на Малайзия, пожелал анонимност.
Ако данните на военните са верни, то самолетът е летял едва ли не в противоположна посока, преодолял е значително разстояние и е стигнал до Малакския пролив, отделящ западното крайбрежие на Малайзия от индонезийския остров Суматра.
За последен път е имало връзка с екипажа, когато самолетът се е намирал на 300 км. южно от Виетнам, което е на стотици мили от Малакския пролив.
Самолетът е сменил курса след град Кота-Бара и намалил височината на полета именно над пролива, която е една от най-натоварените транспортни артерии в света.
Последно в издирвателната операция са включени 40 кораба и 34 самолета и вертолета. В разширения район на операцията работят екипи от Австралия, Китай, Тайланд, Индонезия, Сингапур, Виетнам и САЩ.
Въпреки потвърдения факт, че двама от пасажерите са били с фалшиви паспорти, ФБР и Интерпол отхвърлят версията за терористичен акт.
Директорът на ЦРУ Джин Бренан обаче все още е убеден, че тази версия не трябва да се отхвърля.
Шефът на Интерпол Роналд Нобъл коментира, че пътниците не се проверяват в базата данни на Интерпол. Той разкритикува властите, че чакат да се случи най-лошото, за да затегнат пропускателния режим. Абдул Рахман отказа да опише втория пътник с откраднат паспорт, но обобщи, че и двамата мъже не са от азиатски тип. В петък самолетът по линията от Куала Лумпур за Пекин с 239 пътници на борда изчезна от радарите. В течение на няколко дни международни екипи се опитват да разгадаят загадъчното изчезване.
Против хипотезата за терористично нападение говори фактът, че самолетът не е установил автоматично контакт със системата, която следи данните на полета, след като е изчезнал от радарите.
Освен терористична атака, катастрофа на височина от 10 000 метра, вчера имаше подозрения, че е възможно пилотът да се е самоубил по този начин. Издирването на машината продължава, като вече самолетни останки се издирват и на сушата.
По-голямата част от пътниците са китайски граждани.
Работи се по версия за терористичен акт.
Беше съобщено, че на борда е имало и двама души с откраднати паспорти - италиански и австрийски.
ДПА съобщи, позовавайки се на полицията че билетите, купени за полета от двамата пътници с фалшиви паспорти, са били издадени от тайландска агенция на иранец. Двата билета са купени в четвъртък от две тайландски туристически агенции в курорта Патая. Те са били резервирани от мъж на име Али, който се обадил по телефона от частен номер от Иран. Билетите били платени в брой от друг иранец, който държи магазин в тайландския курорт. Той е бил разпитан, но полицията не е открила нищо подозрително. Рано е да се каже дали това е случай, в който са замесени терористи, каза шефът на полицията в Патая.
Първоначално малайзийските власти обявиха, че на борда е имало гражданин на Италия и гражданин на Австрия. Няколко часа по-късно външните министерства на двете държави излязоха със съобщение, в което заявиха, че техните граждани, сочени за изчезнали, са живи и здрави и се намират в собствените си страни.
Това доведе до заключението, че посредством крадени паспорти двамата пътници са успели да заблудят граничните власти и да се качат на борда.

Как изчезва самолет от радарите?
Над земната повърхност операторите от въздушния контрол използват два вида радари: първичен, който открива обекти чрез отразяване на радиосигнал, и вторичен, при който самолетът изпраща автоматично оговор, чрез който се идентифицира.
Консултантът по проблемите на въздушния трафик от DKM Aviation Дък Маклийн казва: "Вторичните радари за наблюдение изпращат кодиран сигнал-въпрос, което се получава от "реципиента" и се връща обратно; този вид комуникация изисква взаимна връзка между самолета и наземния контрол. При терористичния акт от 11 септември 2001 г., терористите, отвлекли самолетите, отключили тъкмо функцията за автоматичен отговор от пилотската кабина.
При полети на по-дълги разстояния, където покритието от страна на радарите е ограничено, самолетите използват друг система за връзка - т.н. Автоматично второстепенно наблюдение (Automatic Dependent Surveillance). При този модел самолетът изпраща собстения сигнал и информира за позиционирането си чрез спътникова връзка. Маклийн обяснява: Щом излезете от обсега на първичния радар, което нормално става на около 100 мили от брега, екипажът разчита на транспондера (приемо-предавателното устройство) на самолета". Според ръководството на Malaysia Airlines, Boing 777 от полета MH370 е бил снабден със система, наречена ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System), която автоматично информира и подава сигнал за тревога към наземните авиационни инженери при механични повреди на самолета.
Така че изчезването на самолета от полет MH370 може да има само три логични обяснения: сигналите от транспондера са били изключени умишлено (от пилотите или други лица); пълен блокаж и изключване на електрическата мрежа на самолета. 3. самолетът се е разпаднал на части.
На височината, на която е летял Boeing 777 ог полет MH370, сигналите се изпращат веднаж на всяка минута и само на височина над 8 800 м. Така че при драматична загуба на височина е възможно самолетът да изчезне от радарите, но въпреки това да продължи да лети още известно време.„Добре, лека нощ". Това са били последните думи на пилота на изчезналия малайзийския самолет, пише Telegraph.co.uk.
Последната радиовръзка с пилотската кабина на самолета бе огласена днес от посланика на Пекин в Куала Лумпур на среща с близките на пътниците, возещи се на борда на машината. Повечето от тях са китайци (153 от общо 239 души на борда).
Коментарът „добре, лека нощ" от един от пилотите дошъл, след като самолетът преминал от малайзийско във виетнамско въздушно пространство.
Посланикът отказа да обяви каква информация са предоставили военните на гражданските власти в операцията, като заяви, че „сега не е времето" за това.