• 10 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6807
  •  GBP / BGN 2.2391
  •  CHF / BGN 2.0840
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

В медиите работят икономически интереси и лобита, етиката е вторична

В медиите работят икономически интереси и лобита, етиката е вторична

/КРОСС С недоверие към недоверието писателят и журналист Димитър Шумналиев се отнесе към резултатите от социологическото проучване за медиите. Аз не вярвам, каза дългогодишният главен редактор на вестник „Нощен труд" по твърдението на "Маркет Линкс", че 60% процента от българите не вярват в независимостта на родните медии.
Аз не страдам много заради откритите болести на българската журналистика. Това са естествени професии и ако има симптоми, те ще бъдат преодолени и според мене няма да се стигне до ракови образувания, заяви пред ИА КРОСС Шумналиев. Все пак той признава за спад в доверието към медиите, но го отчита като част от недоверието на българите към всички сфери в обществения и политически живот. Камъните в градината на журналистиката са част от големите камъни, които падат в цялото общество, каза той.
Що се отнася до мерките, предложени от медийните експерти Георги Лозанов и Орлин Спасов - регистър на собствеността на електронните медии и национална политика по отношение на саморегулацията на медиите, Шумналиев заяви: „Това са наивни непознавания на реалиите. Това е неосъществимо. Няма как тези две структури, които са замислени, да заработят в своята перфектност. Те ще бъдат силно формални".
Причините, според него са много. А част от тях: „Най-малко, защото работят жестоки интереси и лобита. Най-малко защото това е въпрос на пазар. Моралните, етичните - те винаги се явяват вторични. Обществото общо взето няма доверие в собствениците".
Собствениците, както навсякъде по света, така и у нас, си имат пристрастията, имат си политическите любимци и т.н. и съответно всяка медия ще изпълнява тези възгледи и практики на своя собственик, каза още Шумналиев и попита риторично: „На Рупърт вестниците да не би да обслужват други интереси освен неговите?"
Димитър Шумналиев остана със съмнения и по отношение на констатираната в проучването разлика между столичани, които приемат медиите за независими в много по-малка степен от сънародниците си в другите населени места. Според него че хората в провинцията са в неравностойно положение, а и да се прави разлика между столица и провинция е остаряло разбиране, което отдавна е заличено в модерните страни.
Като неточна диагностика той определи и извода, че едва 4% от хората се осведомяват от пресата. Да, естествено, че електронните медии са по-бързи, особено пък, когато вече и интернет навлезе в нашето информационно битие и човек може да си бръкне по всяко време в денонощието и да получи от там първо новините,признава Шумналиев, но изтъква и предимството на вестниците - предимството на по-дългото размишление, на анализа, на коментара.
Що се отнася до ролята на медия на социалните мрежи той каза: „Социалната мрежа е един естествен продукт, тя запълни обяснима празна ниша в българското пространство. Тази история е много двояка. От една страна социалната мрежа също носи новини, от друга страна срещаме голямото непознаване, отрицанието, грубостта."
Има някакво озлобление в социалните мрежи. То е защото българинът позволява да ненавижда, вместо да твори, да хвърля отрицания, вместо да гради, коментира още Димитър Шумналиев.

Интервюто с Димитър Шумналиев може да прочетете тук

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Гето от нето

В "пазарна" икономика сме, а има ли пазар, там се крадат и лъжат един друг. Медиите са участници в този процес - и се крадат и лъжат един друг, а и нас. И сами от гилдията им се обаждат за това всеки ден. И социолозите са също такива участници и те се крадат и лъжат един друг и каквото им попадне - самата гилдия изригна по въпроса и с крясъци и хулни думи изгони една пачавра преди известно време, а сега изобличиха друга. За топлофикацията на шопското село софия да не говорим! Ако някой посочи област от обществения ни живот, където да не се крадат и лъжат, "нека хвърли камък", както казал Исус от Назарет! А Шумналиев върти суче и обикаля на светлинни години от проблема. И той е от групата на Шаро от както се е появи "пазара", така че върши същото на пазара.

07.02.2014 08:02:35

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.