- 08 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8484
- GBP / BGN 2.3606
- CHF / BGN 2.1067
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Сл. Велков: Националното антитерористично законодателство е безалтернативно
12 Май 2016 | 21:10
/КРОСС/ Полк. о.р. Славчо Велков, експерт по национална и международна сигурност и борба с тероризма, преподавател в СУ „Св. Климент Охридски" и Нов български университет, в интервю за Агенция КРОСС
КРОСС: Г-н Велков, след атаката срещу летище „Завентем" заявихте, че европейски държави поддържат или снабдяват с оръжие екстремистки режими в Близкия Изток и Персийския залив, и определихте реакцията на европейските лидери като лицемерна. Коментирайте данните на Министерството на икономиката за двоен ръст в износа на оръжие от България спрямо периода 2011-2013 г. и дестинациите на този експорт.
Сл. Велков: Износът на оръжие и боеприпаси от европейски държави към района на Близкия Изток не е тайна и се извършва в някакъв формат, узаконен от национално и международно право. Вярно е, че редица европейски държави имат такава дейност - изнасят, сътрудничат си с режими, които подпомагат, гласно или негласно, (...) в Близкия Изток и не само - в Афганистан, Йемен и др., и по този начин допринасят за вземането на превес в съответните военни действия. Преди време наистина определих политиката на западни държави като лицемерна по отношение на факта, че от една страна, поддържат режими, свързани със сили, участващи в конфликтите - тъй като войната в Близкия Изток в момента е война на посредници, а от друга страна, заемат позиция, че следва да се противостои активно на радикални организации и групировки, каквато е „Ислямска държава", Фронтът Ан-Нусра и т.н. Дори посочих като пример една Франция. Но трябва да кажем, че за съжаление в този износ на смърт участват и български фирми - не като държавна политика на България, а частни български фирми. Не зная какво точно отчита Министерството за 2011-2013 г., но бих могъл да кажа, че в периода от късната есен на 2014 г. до този момент от България са изнесени, възможно, над 2 хил. тона оръжие и боеприпаси и дестинациите са добре познатите - Персийският залив, Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства. А оттам къде отива оръжието, не е толкова трудно човек да се досети. Специалистите знаят, че то е предназначено главно за конфликта в Сирия и че по косвен път това оръжие попада в ръцете на онези, срещу които ние воюваме, включително „Ислямска държава", Фронтът ан-Нусра и някои други ислямистки организации. Това съм имал предвид, когато казах, че политиката на Запада по отношение на тези процеси е лицемерна - защото не бива да забравяме, че най-големият поддръжник на операцията срещу Либия, която в момента е една опустошена държава, беше Франция, че Муамар Кадафи бе свален не от някаква революция, а от резолюция...Всичко това стана буквало няколко години след като европейски лидери, като Шрьодер, Берлускони и Саркози се изредиха да гостуват в шатрата на Кадафи, а един от синовете му караше мотоциклет по Шанз Елизе. Това лицемерие имам предвид - когато искаш да водиш решителна битка, да противодействаш на тероризма на „Ислямска държава, не следва по никакъв начин да подпомагаш онези, които са в косвена връзка с тази организация.
КРОСС: Предупредихте, че заплахата от тероризъм важи и за България, и подчертахте отговорността на политиците. В коментар на атентатите в белгийската столица премиерът Борисов изрази увереност в ефективното противостоене на атаката срещу общите европейски ценности, морал и култура, но едновременно с това оцени европейската външна политика в Ирак, Либия и Сирия като провал.
Славчо Велков: Провалът на политиката в горещите региони в последните 15 години е факт и в този смисъл премиерът не казва нещо ново. Но имам предвид и нещо друго - че това е провал не само на външната политика на Запада, но и на политиката на сигурност вътре в Европа, предвид факта, че това, което видяхме във Франция през ноември, и последвалото през март в Брюксел показва почти необяснимия факт на държави, които в продължение на няколко месеца са в най-висока степен на терористична опасност, в условията на мобилизирани максимум усилия, средства, пари, беше нанесен удар, и то от няколко човека. Няколко души вълци-единаци буквално разказват играта на мощни системи за сигурност, т.е. явно говорим за нещо, което не е наред. Затова утрешният форум* ще се опита да покаже новото лице на терора - защото сами по себе си, всички национални системи за сигурност в Европа са достатъчно мощни и с някои изключения, с добро вътрешно взаимодействие. Но на европейско ниво ние не виждаме това взаимодействие. Този акт в Брюксел можеше да бъде избегнат по елементарен начин. Единият от извършителите е бил реализиран още миналата година в Турция, белгийските служби са предупредени за това, и въпреки това е изтърван от контрол. Знак за какво може да бъде това, освен за липса на достатъчно разбиране, мощ и управление на националната система за сигурност? Да не кажа и другото, за Франция, където през януари м.г. братята Куаши повлякоха след себе си 88 хиляди човека от силите за сигурност, напуснаха безпрепятствено Париж, взеха заложник, смениха колата си и т.н. Нека да предположим, че такива терористични актове се случат едновременно в пет-шест европейски държави. Какво би могло да стане тогава? Прогнозите, които съм правил, са на база опит, внимателен анализ и оценка на средата за сигурност.
Два дни преди случая в Брюксел, на форум във Велико Търново, казах, че на Европа й предстои горещо терористично лято и че заплахата за България не е виртуална, а реална, като за всички други европейски държави,
Рано или късно, това щеше да се случи в Брюксел. Но погледнете какво стана след събитието, какво се оказа - че десетки от хората на летището имат проблеми с властите, с регистрации, работят безпроблемно, контролиращите достъпа до летището са подобни, дори ядрената централа онези, които активно са изнасяли информация. Това означава, че там някъде нещата не вървят както трябва, и може би е крайно време да се отиде на вариант общоевропейска система за сигурност.
КРОСС: Скептичен сте относно вероятността за постигане на общоевропейска система за сигурност и защита от тероризма в близко бъдеще и насочвате вниманието към вероятно решаващото значение на националните законодателства - защото ние още нямаме антитерористичен закон. В началото на ноември Консултативният съвет за национална сигурност препоръча на правителството да разработи проект на закон за противодействие на тероризма, но се оказа, че смисъл от оптимизиране на законодателната рамка вижда само ГЕРБ. Останалите партии - опозиционни и от управляващото мнозинство, бяха на мнение, че проблемът на противодействието срещу терора е превенцията.
Сл. Велков: Действията на „Ислямска държава" са насочени точно срещу европейските ценности, но по отношение на постигания ефект, аз бих определил тероризма на ИД в сърцето на Европа като нов вид тероризъм - изтощителен тероризъм, защото той изтощава финансови, икономически, политически и какви ли не ресурси в Европа. Погледнете Белгия - бюджетът за сигурност бе увеличен с 400 млн. евро и въпреки това, резултатите са изключително скромни. И когато говорим за нуждата от антитерористично законодателство, при положение, че припознаваме тази опасност като реална, съвременна, предстояща, не би трябвало да си позволяваме лукса да бавим подобно законодателство. Още повече че като част от Европейския съюз, си позволяваме да поучаваме други държави и да изискваме от тях да променят антитерористичното си законодателство, без да имаме собствено такова. Назрял е моментът да имаме. При положение, че това е реална заплаха, пряко свързана с другата, която наричаме мигрантски натиск, какво остава? Остава да бъде бързо разработено ефективно законодателство, защото, главно поради неразбиране на тези въпроси от редица високопоставени европейски чиновници, ЕС прави доста предложения, в теоретичен аспект всичко изглежда добре, но те са срамежливи, например създаването на нова агенция за охрана на външните граници и бреговата ивица на ЕС. Кога ще се създаде тази система, колко ще струва, кои ще участват в нея? - защото тя гарантира, в известен смисъл, и външната сигурност на Р България. При положение че повечето страни в ЕС и в света го имат, въпросът за българското антитерористично законодателство няма алтернатива. Алтернативите говорят за неразбиране на дълбочината на проблема. Редица наши парламентаристи са затрогващо незапознати с проблемите, някои са с ниска степен на грамотност в областта на сигурността. Превенцията - да, тя е ключова дума, но без наличието на законодателна рамка, на общовалиден нормативен документ, превенцията не може да бъде ефективно прилагана. Резервите към необходимостта от антитерористично законодателство са илюстрация за национален интерес, поставен под партийния или, не дай Боже, корпоративен интерес. Антитерористичното законодателство в САЩ се формира много бързо и ефективно. Законът за борба с тероризма, т. нар. Patriot Act, бе приет през октомври 2001 г., буквално месец след 9/11, но демократи и републиканци загърбиха партийните различия и се обединиха около националния интерес.
* Славчо Велков е сред участниците в кръглата маса „Новото лице на терора - мит и реалност", която ще се проведе на 13 май в хотел „Маринела" в София. Събитието е организирано от заместник-председателя на комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи в ЕП Илияна Йотова (S&D) и Института за стратегии и анализи. Специално участие в събитието ще вземе Главният прокурор на Републиката Сотир Цацаров. Като основни говорители ще участват Илияна Йотова, Николай Радулов, Йордан Божилов, Константин Казаков, Димитър Йончев. В дискусията ще се включат представители на всички професионални асоциации в сферата на сигурността, експерти по национална сигурност, народни представители и евродепутати, които работят по темите на външната политика, отбраната и националната сигурност, университетски преподаватели, експерти и журналисти. Акцент на кръглата маса ще бъде европейското измерение на проблемите с новия тероризъм и мигрантската криза.