-
10 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6811
GBP / BGN 2.2375
CHF / BGN 2.0905- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Способностите на авиацията се оценяват в реални действия, не на парад
07 Май 2014 | 08:19
/КРОСС/Авиационното шоу бе отменено заради безопасността на хората на жълтите павета. Това стана ясно от разговора в сутрешния блок на Нова телевизия днес.
Въпреки едноседмичните тренировки за военния парад по случай деня на армията днес само един летателен апарат се включи в парада - вертолет Ми-17. Обявените предварително вертолети Бел-206 и "Кугър", както и изтребителите МиГ-29 и МиГ-21, самолетите "Пилатус", Л-39 и Су-25 не прелетяха над София заради лошото време.
Метеорологичната обстановка не беше за парад на авиацията. Изключение беше направено за един вертолет. Ако беше днес 6 май, нямаше да има никакъв проблем. Времето е чудесно, каза о.р. генерал-майор Съби Събев от Съюза на офицерите от резерва „Атлантик". По думите му самолетите, които са излитали от Долна Митрополия, е трябвало да пробият облаците на Вакарел, да се построят в боен ред, да изравнят скоростите и да преминат през площада.
„Много ниската облачност във Вакарел не позволи това да стане. Това е самолет, който се движи със 100 метра в секунда, една малка грешка заради облачността, представяте си до какво може да доведе", обясни ген. Събев. „В реална ситуация оръжията могат да се запуснат от по-голяма височина и съответно да поразят целите".
На негативните коментари за несъстоялото се авиационно шоу в деня на Българската армия и появилите се вицове дори за това, той отговори: „Способностите на авиацията се оценяват в реални учения и в реални действия."
„Направено е заради сигурността на хората, които бяха по улиците на София. За да го видим самолета, той трябваше да се спусне на много ниска височина. Но за четвърт от секундата самолетът можеше да заоре на жълтите павета, където имаше много хора", коментира от своя страна проф. Божидар Димитров, служил в авиацията две години.
О.р. генерал-майор Събев обаче посочи: „Малко преди това ние получихме засекретен доклад за състоянието на Българската армия, според който от близо 60 цели, които трябва да постигнем, ние отлагаме близо 40. Една от тях е покупката на нови изтребители".
Сред другите негативи, които посочи генералът, бе и тази, че нашата армия не е оборудвана и не е подготвена да действа нощем.
Няма пари за много области, подчерта от своя страна и проф. Димитров и посочи: Няма пари и за културно-историческо наследство, нямаме за образование, няма за здравеопазване.
Според журналиста от в. „Сега" Панчо Ангарев обае, не липсата на пари, а лошата планировка в армията е проблемът. Има пари, но те не се изразходват както трябва, опонира на събеседниците си той. Той смята, че от тук нататък трябва да се върви към модернизация и обучение на младите военни пилоти.
Ние имаме определени ангажименти и трябва да ги изпълняваме коректно. България не трябва да се превръща в консуматор на сигурност, както правят някои държави, настоя генерал-майор Събев и добави: „А ние за съжаление сме тръгнали в тази посока".
Междувременно в профила си във Фейсбук майор Радостин Люцканчев, летец от авиобаза "Безмер", също обяснява причините, поради които полетите не са се състояли. Според него причината е в спецификата на полетите при изпълнението на бойна задача и по време на парад.
"Полетът по време на парад е в група, в случая от три самолета. При наличие на облаци с долен край около 300 метра и горен край 2500-3000 метра, няма как да се поддържа такъв боен ред на визуална връзка в продължение на 20-25 минути - времето от излитане до прелитане на трибуната. Не можеше да минем и под облаци, защото времето над Вакарел, от където минава пътната линия, не позволяваше това. Възвишенията бяха скрити в облаци", обяснява пилотът, цитиран от сайта Pan.bg.
Майор Люцканчев обяснява още, че че пробиването на облаци надолу с толкова нисък долен край, се изпълнява с помощта на инструментална система за кацане - РСП, ILS.
"Обикновено тези системи са позиционирани на летища, но ни в центъра на София, на площада, над който трябваше да прелетим. Така, че ако парадът беше на летище София - нямаше проблем да пробием облаците и при тази ниска долна граница. Затова и цивилните самолети "могат", а военните "не". Т.е. - те излитат и кацат на летища, а не минават над площада, при това са сами, а не в група и използват, при невъзможност да се наблюдава земната повърхност визуално, система за "сляпо"(инструментално) кацане.
Уверявам ви, че всички български военни пилоти участващи в парада бяхме подготвени да летим и минем над София.
Вероятно сме разочаровали много хора - не сме го искали и лично аз моля за извинение!", обяснява военният пилот.
Снимка: Български ВВС