• 26 Яну 2020 |
  •  USD / BGN 1.7724
  •  GBP / BGN 2.3197
  •  CHF / BGN 1.8258
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Явор Божанков: Трябва да се сложи край на катастрофалното управление на ГЕРБ

Явор Божанков: Трябва да се сложи край на катастрофалното управление на ГЕРБ

/КРОСС/ Властта умишлено прикрива информация за управлението на отпадъци, защото ще лъснат крупни корпоративни интереси, заяви депутатът от "БСП за България"

Явор Божанков е роден в Горна Оряховица. Завършил е ВТУ, специалност право. Председател на Асоциацията на рециклиращата индустрия в България. Съосновател и член на сдружение "С вяра в доброто". Носител е на награда "Достойните българи". Работил е като юрисконсулт в "Крис-Р" ЕООД. Депутат е в 44-то НС от "БСП за България", избран от 4 МИР - Велико Търново. Член е на комисиите по правни въпроси и по околната среда и водите.

 

- Г-н Божанков, БСП обяви, че внася вот на недоверие към правителството заради провал в политиката за околната среда и водите. Какви са мотивите за това?

- Основен мотив е животът и здравето ни. Като народен представител си поставям за цел след вота всеки българин да живее в по-чиста и по-здравословна околна среда. Неадекватната до момента политика в сектор екология даде своите резултати.

Свидетели сме на кризата в Перник, на нерегламентиран внос на отпадъци, на замърсен въздух в пъти над нормите. Подобно катастрофално управление трябва да бъде прекратено. Ролята на опозицията е да бъде близо до гражданите. Безспорен факт е, че българите плащат едни от най-високите разходи в Европа за управление на отпадъци, а живеем в замърсена околна среда.

- Бихте ли подкрепили тези ваши твърдения с факти?

- Всеки българин несправедливо плаща няколко пъти за един и същ отпадък поради дефектите на системата. Веднъж плащаме такса смет към съответната община. Втори път - продуктови такси, които са заложени в цената на всяка пластмасова бутилка, кенче, гума и т.н.

Ние имаме най-големи разходи за управление на отпадъците спрямо други страни от региона, а насреща получаваме ниска ефективност и щети за околната среда.

Плащаме повече от жителите на Белгия, Англия или Нидерландия за почистване на площите за обществено ползване, въпреки че заплатите и осигуровките тук са значително по-ниски, а те съставляват близо 60% от общите разходи за почистване на тези места. Минимални оптимизации биха ни спестили близо 30% от сегашните разходи, или над 138 млн. лв. по данни на Световната банка.

- Именно продуктовите такси, които споменахте, служат за покриване на разходи по рециклирането. Какво според вас в тяхното събиране е нередно?

- Горенето на гуми и масла е огромен проблем за България. Когато в рециклирането на даден отпадък няма икономическа логика, на помощ идват продуктови такси, които целят да покрият разходите по рециклирането му.

Целта е отпадъците да не се изгарят или третират във вреда на околната среда и здравето на хората. Когато си купим нови гуми или масла, в тяхната цена има такса за рециклиране на отпадъците, която всеки гражданин, дори и без да знае, плаща. На хартия организациите изпълняват своите цели и генерират десетки милиони от такси. На практика обаче у нас гуми и масла се изгарят масово. 

- Означава ли това, че плащаме за рециклиране само "на хартия"?

- Да, и това не е просто мое мнение, а реален факт. Известно признание, че рециклирането е "на хартия", е предложението на управляващите да се въведе наказателна отговорност за нерегламентирано изгаряне на гуми и масла.

Подобна мярка никак не е лоша, но не би била необходима, ако системите за рециклиране функционираха така, както изглеждат в отчетите на организациите по оползотворяването. Рециклирането "на хартия" води до сив сектор и мрежи от кухи фирми, които генерират фалшив произход на отпадъци, изпълняват цели на самите организации и усвояват неправомерно паричен ресурс.

Властта умишлено прикрива информация за управлението на отпадъци, защото иначе ще лъснат крупни корпоративни интереси. Според статистиката още през 2015 г. изпреварваме Финландия, Великобритания и Люксембург с нашите цветни контейнери за рециклиране на опаковки. Именно тази слабост на българската система се оказва изключително благоприятна среда за криминалния внос на боклук от Европа и трети страни.

- Значи ли това, че умисъл има и в нашумелия напоследък внос на боклук от Италия?

- Смешна, дори бих казал нелепа е ролята, която управляващите си избраха, а именно - на изненадани. Всички разкрития по темата говорят точно обратното.

На 5 януари 2020 г. стана публично известно, че наш разследващ журналист се е свързал с шефа на регионалната оперативна служба за екологични престъпления на карабинерите в Милано.

Според него българските власти не са изпращали запитвания за казуса със задържания влак, въпреки разпаления обществен дебат у нас. Има данни, че същите фирми са доставяли през 2015 г. отпадъци за изгаряне в циментови фабрики в България. На фона на тези разкрития изненадата на управляващите изглежда несериозна. Мащабите на доставките на боклук за изгаряне са огромни.

- Критикуват ви, че създавате апокалиптична картина. Толкова ли е опасен вносът наистина?

- Никой няма интерес от всяване на паника и създаване на апокалиптична картина. Нужно е да сме информирани какво се случва с нашите пари и какво е състоянието на околната среда. Това е здравето ни днес и наследството на нашите деца утре.

Когато изгарянето се извършва в съвременни инсталации, при необходимата температура и технологии, то не представлява риск за здравето на хората.

Класически пример е Швеция. За да е безопасно обаче, е нужен стриктен контрол, а България е страна със занижен екологичен контрол.

Много от ТЕЦ-овете у нас, изгарят отпадъци с комплексно разрешително или като експериментално горене, но технологията им е от 50-те и 60-те години на миналия век.

Повечето нямат нужната техника да пречистват токсичните вещества. По мои данни компетентните органи не вземат проби за реалната морфология на изгаряните отпадъци, следователно никой не знае какво се отделя от комините на ТЕЦ-овете. А при изгарянето се отделят множество съединения, буквално присъства цялата Менделеева таблица.

- Да разбираме ли, че контролът е основният проблем, а не самият внос? 

- Контролът, или по-скоро липсата му, е проблем, чието решаване не търпи отлагане. Международните скандали с вноса на боклук с неясна морфология оставят съмнение, че властите у нас умишлено разпъват чадър над крупни интереси в енергетиката.

Критични за околната среда дейности по управление на отпадъците изобщо не се контролират от властта.

Сивият сектор и протекциите над определени енергийни и корпоративни интереси създават благоприятна среда за трансгранични престъпни организации. А при така създалата се ситуация вредите не се ограничават само до околната среда и здравето на населението.

Индустрията също губи ценни суровини, а населението плаща високи разходи за управление на отпадъците при ниска ефективност. Това води до здравословни проблеми, разходи за здравната система и нисък жизнен стандарт.

- Какви мерки предлага БСП, за да се постигне адекватна екологична политика?

- Ще предложим пълна прозрачност и отчетност в управлението на отпадъци у нас. Проверките следва да са не само по документи, а чрез проби на морфологията на отпадъка. Въвеждането на банкови гаранции за всички дейности с отпадъци, включително превоз, внос, износ на отпадъци, също е необходима мярка, за да не говорим за отпадък с неизяснен състав.

Ще предложим създаване на публичен регистър за вноса на отпадъци с информация за всички участници по веригата. Не на последно място е нужно оптимизиране на данъчните режими в управлението на отпадъците, което да сведе до минимум сивия сектор, който криминалите използват за логистика при нерегламентиран внос на отпадъци. Намаляване на ставката или освобождаване от плащането на ДДС за домакинствата и изравняване на плащането на ДДС за общините и частния сектор.

Нужна е цялостна реформа в сектора, която да е изградена около стимули за населението и разделяне на отпадъците при техния източник. Системата с цветни контейнери за разделно събиране всъщност смесва отпадъците, които после отново се сепарират. Трябва да разделяме отпадъците при техния източник. Депозитните системи са добра европейска практика.

Когато човек върне бутилка, получава стотинка. Когато върнем стари гуми за рециклиране - получаваме лев от техния депозит. Никой не би изгорил гума при такава система. Ще видим адекватни резултати чрез икономически стимули на първо място, чак след това санкции и най-сетне наказателна репресия.

- Говорите за цялостна реформа. Какъв извод тогава следва да се направи за действащото законодателство в сектор "Околна среда"?

- Прегледът на законодателната дейност на управляващото мнозинство в сферата на околната среда и водите дава ясен извод, че те законодателстват в корпоративен интерес, а околната среда и здравето на гражданите са на заден план.

Всички проблеми в превантивния, текущия и последващия контрол, непрозрачното функциониране на системата у нас, както и упоритите опити на властта да крие информация от обществото, причиниха щети на различните компоненти на околната среда и доведоха до публични скандали.

За съжаление истината е, че управляващите не успяха да се справят с нито един проблем в областта на екологията. Те действат пост фактум - след медийни разкрития и скандали. Работата им дотук прави вота на недоверие задължителен, останалите политически сили ще отговарят пред своите избиратели и собствената си съвест дали ще вземат страната на справедливостта, или ще предпочетат уюта на властта.

 

*Източник: https://duma.bg/

реклама
ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Комуниста е свиня

Така квичи червеният боклук!

15.01.2020 08:29:40

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2020 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.