• 29 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8245
  •  GBP / BGN 2.2877
  •  CHF / BGN 2.0006
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 19°C

НСИ: Месечната инфлация за февруари спрямо януари 2017-а е 0.0%

НСИ: Месечната инфлация за февруари спрямо януари 2017-а е 0.0%

/КРОСС/ Индекс на потребителските цени (ИПЦ)

Индексът на потребителските цени за февруари 2017 г. спрямо януари 2017 г. е 100.0%, т.е. месечната инфлация е 0.0%. Инфлацията от началото на годината (февруари 2017 г. спрямо декември 2016 г.) е 1.3%, а годишната инфлация за февруари 2017 г. спрямо февруари 2016 г. е 1.7%.
Средногодишната инфлация за периода март 2016 - февруари 2017 г. спрямо периода март 2015 - февруари 2016 г. е минус 0.5%.

През февруари 2017 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:

• хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 0.2%;
• алкохолни напитки и тютюневи изделия - цените остават на равнището от миналия месец;
• облекло и обувки - намаление с 2.0%;
• жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 0.4%;
• жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - намаление с 0.4%;
• здравеопазване - увеличение с 0.1%;
• транспорт - увеличение с 0.4%;
• съобщения - намаление с 0.1%;
• развлечения и култура - намаление с 0.8%;
• образование - увеличение с 0.7%;
• ресторанти и хотели - цените остават на равнището от миналия месец;
• разнообразни стоки и услуги - намаление с 0.3%.

През февруари 2017 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: ориз - с 0.6%, брашно - с 0.7%, бял хляб - с 0.1%, хляб „Добруджа" - с 0.5%, месо от едър рогат добитък - с 0.2%, месо от домашни птици - с 0.5%, трайни колбаси - с 0.5%, кисели млека - с 1.1%, сирене и кашкавал - съответно с 1.5 и 0.5%, яйца - с 0.8%, млечни масла - с 0.7%, маргарин - с 0.8%, цитрусови и южни плодове - с 1.7%, краставици - с 5.3%, зеле - с 19.8%, моркови - с 3.9%, зрял боб - с 3.7%, леща - с 1.2%, картофи - с 5.9%, захар - с 0.7%, оцет - с 1.1%, сол - с 0.5%, кафе - с 5.2%, минерална вода - с 0.3%, газирани напитки - с 1.0%, бира - с 0.4%, и други.
През февруари 2017 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: свинско месо - с 0.8%, мляно месо (кайма) - с 1.0%, пресни млека - с 0.7%, извара - с 0.1%, олио - с 0.2%, ябълки - с 0.1%, домати - с 18.2%, зрял лук - с 0.3%, маслини - с 1.8%, гъби - с 3.1%, чай - с 1.1%, плодови сокове - с 0.6%, ракия - с 0.9%, вина - с 0.5%, и други.

През февруари 2017 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: газообразни горива за битови нужди - с 4.3%, въглища - с 4.9%, дърва за отопление - с 1.5%, дизелово гориво - с 0.4%, автомобилен бензин А95Н и А98Н - с по 0.4%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 2.3%, метан за ЛТС - с 0.6%, климатични инсталации - с 2.1%, градинарство и цветарство - с 3.2%, кина и театри - с 2.5%, вестници - с 1.3%, заведения за бързо хранене - с 0.3%, бръснаро-фризьорски услуги - с 0.4%, автомобилни застраховки - с 3.1%, и други.

През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: облекло и обувки - съответно с 1.5 и 2.8%, мебели - с 0.7%, телевизионни приемници - с 1.6%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания - с 1.3%, хотели във ваканционни центрове - с 3.3%, прахове за пране - с 0.6%, продукти за лична хигиена и козметични продукти - съответно с 2.3 и 1.8%, и други.

През февруари 2017 г. са се увеличили цените на лекарствените продукти с 0.1%, а цените на лекарските и на стоматологичните услуги остават на равнището от предходния месец.

По окончателни данни на НСИ индексът на потребителските цени за януари 2017 г. спрямо декември 2016 г. е 101.3%, т.е. месечната инфлация е 1.3%.

Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
Хармонизираният индекс на потребителските цени за февруари 2017 г. спрямо януари 2017 г. е 100.0%, т.е. месечната инфлация е 0.0%. Инфлацията от началото на годината (февруари 2017 г. спрямо декември 2016 г.) е 0.7%, а годишната инфлация за февруари 2017 г. спрямо февруари 2016 г. е 0.9%.
Средногодишната инфлация за периода март 2016 - февруари 2017 г. спрямо периода март 2015 - февруари 2016 г. е минус 1.1%.

Според ХИПЦ през февруари 2017 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
• хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 0.3%;
• алкохолни напитки и тютюневи изделия - цените остават на равнището от миналия месец;
• облекло и обувки - намаление с 1.7%;
• жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 0.1%;
• жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - намаление с 0.2%;
• здравеопазване - цените остават на равнището от миналия месец;
• транспорт - увеличение с 0.3%;
• съобщения - намаление с 0.3%;
• развлечения и култура - намаление с 0.4%;
• образование - увеличение с 0.6%;
• ресторанти и хотели - намаление с 0.4%;
• разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0.9%.
По окончателни данни на НСИ хармонизираният индекс на потребителските цени за януари 2017 г. спрямо декември 2016 г. е 100.7%, т.е. месечната инфлация е 0.7% (табл. 5 от приложението).

Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
Индексът на цените за малката кошница за февруари 2017 г. спрямо януари 2017 г. е 100.4%, а от началото на годината (февруари 2017 г. спрямо декември 2016 г.) е 102.5% (табл. 3 от приложението).
През февруари 2017 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
• хранителни продукти - увеличение с 0.7%;
• нехранителни стоки - увеличение с 0.2%;
• услуги - цените остават на равнището от миналия месец.
По окончателни данни на НСИ индексът на цените за малката по състав кошница за януари 2017 г. спрямо декември 2016 г. е 102.1% (табл. 6 от приложението).


Методологични бележки

Индексът на потребителските цени е официален измерител на инфлацията в Република България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства. Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.

Хармонизираният индекс на потребителските цени е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерва общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. ХИПЦ в година t се изчислява с тегла от година t - 2.

В изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 2015/2010 от началото на 2016 г. беше сменена базисната година за ХИПЦ и всички индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година. Динамичните редове са преизчислени при новата базисна година и са публикувани на сайта на НСИ (www.nsi.bg).

Индексът на цените за малката кошница е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата. Източник на информацията за теглата е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. Този индекс в година t се изчислява с тегла от година t - 1.

Верижните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо предходния месец. Верижните индекси на потребителските цени са измерители на месечната инфлация.

12-месечните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо същия месец на предходната година. 12-месечните индекси на потребителските цени са измерители на годишната инфлация.
Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината измерват изменението на цените през текущия месец спрямо декември на предходната година. Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината са измерители на натрупаната инфлация от началото на годината. През декември всяка година 12-месечният индекс и индексът с натрупване от началото на годината са равни.
Средногодишните индекси на потребителските цени измерват средното изменение на цените за дванадесетте месеца на текущата година спрямо средното изменение на цените за дванадесетте месеца на предходната година. Средногодишните индекси на потребителските цени са измерители на средногодишната инфлация.

Индексите за януари 2017 г. се обявяват като предварителни, тъй като са изчислени с данни от изследването на домакинските бюджети за периода октомври 2015 - септември 2016 година. Окончателните данни за индексите на потребителските цени за януари 2017 г., изчислени с годишните данни за теглата от изследването на домакинските бюджети за 2016 г., се обявяват заедно с данните за февруари 2017 година.

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.