- 01 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.7973
- GBP / BGN 2.3352
- CHF / BGN 2.0780
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
По Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 ще се изпълняват едни от най-сложните проекти
23 Октомври 2015 | 16:18
/КРОСС/В настоящия програмен период имаме задачата да управляваме и реалзираме едни от най-сложните и трудни проекти. Това каза Галина Василева - заместник-председател на Управляващия орган и директор на дирекция „Координация на програми и проекти" в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията по време на откриването на Третото заседание на Комитета за наблюдение на ОПТТИ 2014-2020 г. Събитието се проведе днес, в резиденция „Бояна", зала „Триадица".
Първият договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. е вече подписан, съобщи госпожа Василева. Той е за проектиране и изпълнение на проекта „АМ „Струма" Лот 3.1. - Благоевград-Крупник, Лот. 3.3. - Кресна-Сандански и тунел „Железница". Общата стойност на финансирането е 370 млн. евро.
Заместник-ръководителят на Управляващия орган съобщи, че са в ход и тръжни процедури по ОПТТИ 2014-2020 г. по други проекти - за изграждане на участъци от АМ „Струма" и АМ „Хемус".
Инж. Василева информира, че дейностите по проекти от ОПТ 2007-2013, за които не е възможно да бъдат изпълнени, са предложени за включване в обхвата на настоящата оперативна програва. Такъв е проектът „Изграждане на АМ „Калотина-София - Лот 1 „Западна дъга на Софийски околовръстен път (СОП)" - доизграждането на участък 2, който е включен в обхвата на Приоритетна ос 2 „Развитие на пътната инфраструктура по „основната" и „разширената" Трансевропейска мрежа" на ОПТТИ 2014-2020 г.
Също така, е предложено да бъде разширен обхватът на Фаза ІІ на проект „Рехабилитация и модернизация" на жп отсечката Пловдив-Бургас", предвиден за финансиране по Приоритетна ос 1 на настоящата оперативна програма. Дейностите, които не са изпълнени в периода 2007-2013 г. са проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникация на жп възел Бургас и като отделен проект - проектиране и модернизация на тягови подстанции Бургас, Карнобат и Ямбол.
Нов момент в разширяването на обхвата е включването на 4 надлеза от жп отсечката Септември - Пловдив, за които НКЖИ не е успяло да проведе всички тръжни процедури. Екипът на дружеството вече е подготвил апликационните форми за тях. Съоръженията трябва да бъдат завършени до края на 2016 г., каза още Галина Василева.
Обратно фазиране (по-ранното започване на проекти от 2014-2020 г.) е извършено с разширяването на участъка от трети метродиаметър на метрото в София - „бул. Ботевградско шосе" - бул. „Владимир Вазов" - ЦГЧ - жк „Овча купел", прехвърлен за изпълнение в обхвата на Оперативна програма „Транспорт 2007-2013 г.", информира инж. Василева. По думите й, тези модификации на ОПТТИ 2014-2020 г. са изпратени към Европейската комисия, като все още се очаква тяхното одобрение.
Във връзка с изграждането на проекти, финансирани по Оперативна програма „Транспорт 2007-2013 г.", с бенефициент ДП НКЖИ, Галина Василева каза, че дружеството е получило безлихвена финансова помощ в размер на 110 млн. лв. от Министерството на финансите. Тези средства ще бъдат използвани за разплащане с изпълнителите в месеците октомври, ноември и декември, а след това ще бъдат подадени за сертифициране на разходите.
Тя допълни още, че Управляващият орган извършва повторни проверки на проведените тръжни процедури от всички бенефициенти.
Заместник-председателят на Управляващия орган увери участниците в заседанието, че досега финансовото изпълнение на ОПТ 2007-2013 г. е добро и стабилно, но моментът е труден и изключително важен, защото трябва да се завършат възможно най-много договори и строителни дейности. Сключените договори по старата оперативна програма са на стойност 1 982 977 120 евро, което е 98,97% от бюджета й. Разплатените средства са 80%, но инж. Василева счита, че този процент ще се увеличи, предвид последните завършени пътни обекти. Най-добра усвояемост на евро средствата има изграждането на столичното метро - 97%.
Галина Василева информира, че с Постановление на Министерският съвет Комитетът за наблюдение (КН) на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура", изпълнява същите функции и по отношение на ОПТ 2007-2013 г., като добави, че това се отнася за КН на всички оперативни програми.
Следващият Комитет за наблюдение по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" ще се проведе след 1 месец.
Участие в заседанието взеха представители на управляващия орган, бенефициентите, местна и изпълнителна власт, неправителствения сектор, синдикални организации, експерти от Европейската комисия и други.