- 19 Апр 2024 |
- USD / BGN 1.8359
- GBP / BGN 2.2843
- CHF / BGN 2.0205
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 12°C
На газ през зимата: 4 неща, които трябва да знаете
29 Ноември 2020 | 15:58
/КРОСС/ За и против автомобилните газови уредби: ето ви още един от вечните интернет спорове. Нямаме никакво намерение да навлизаме в него, защото правилният отговор е различен за всеки потребител според житейските му нужди. Монтирането на АГУ няма особен смисъл в малки и икономични автомобили, които се карат в града. И обратно, може изцяло да осмисли живота на хора, които карат големи коли и навъртат ежедневно по 80, 100 и повече километра.
България е от страните с най-голямо разпространение на газовите уредби (говорим за тези на пропан-бутан, или още втечнен петролен газ - LPG). Но все още много хора не познават добре принципите на техниката, която ползват, и не знаят, че тя изисква допълнителни грижи, за да им служи вярно. Това е особено валидно през зимния сезон.
1. Газът изгаря при по-високи температури...
Според един разпространен мит карането на газ удължава живота на двигателя. Това е именно мит. Специфичните качества на пропан-бутана носят и някои плюсове в това отношение, но носят и съществени минуси. Когато става дума не за фабрично подготвен за газ автомобил, а за допълнително монтирана система, трябва да имате предвид, че компонентите на двигателя не са предвидени за по-високите температури на горене на LPG (46.1 MJ/kg срещу 42.5 MJ/kg за дизелово гориво и 43.5 MJ/kg за бензин).
2. Загуба на товарен обем
Още една причина добре да премислите дали да сложите АГУ на малък автомобил е мястото, което бутилката отнема от и без това лимитираното ви товарно пространство. Един опит да си сложите куфара в багажника на типично софийско такси ще ви илюстрира мащабите на проблема. Тороидните (с форма на поничка) газови бутилки са по-практични, защото се вместват в нишата за резервната гума и ви оставят багажника в пълен размер. Но те по правило са с по-малка вместимост - а и ще трябва да прежалите въпросната резервна гума и да се движите с далеч не съвършения кит за ремонт на гуми.
3.Загуба на товарен обем
Още една причина добре да премислите дали да сложите АГУ на малък автомобил е мястото, което бутилката отнема от и без това лимитираното ви товарно пространство. Един опит да си сложите куфара в багажника на типично софийско такси ще ви илюстрира мащабите на проблема. Тороидните (с форма на поничка) газови бутилки са по-практични, защото се вместват в нишата за резервната гума и ви оставят багажника в пълен размер. Но те по правило са с по-малка вместимост - а и ще трябва да прежалите въпросната резервна гума и да се движите с далеч не съвършения кит за ремонт на гуми.
4. За течове разчитайте на носа си - и на сапун
Карането на газ е напълно безопасно, ако се спазват някои правила. Но все пак шофьорите трябва да внимават и да следят за възможни утечки. Противно на всеобщото мнение, пропан-бутанът няма почти никаква миризма. Тъкмо затова към версиите му за автомобилна и битова употреба се добавя специален ароматизатор - етил меркаптан (CH3CH2SH). Точно от него идва ароматът на развалени яйца.
Ако усетите този неповторим дъх, търсете утечката със сапунен разтвор като този, който децата използват да правят мехурчета.