• 21 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8036
  •  GBP / BGN 2.2826
  •  CHF / BGN 1.9846
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 12°C

Радев наложи вето върху измененията и допълненията в ЗЕ

Радев наложи вето върху измененията и допълненията в ЗЕ

/КРОСС/ Президентът Румен Радев упражни правото си на вето върху закона, който предвижда пълна либерализация на пазара на електрическа енергия за битовите потребители до 2026 г. „Стандартът на живот на мнозинството от българските граждани остава най-ниският в Европейския съюз, а предвидените промени биха могли още повече да затруднят именно хората, които и без това трудно посрещат базовите си житейски разходи", пише държавният глава в мотивите си.

Президентът отбелязва, че приетият закон се е отдалечил от целите на социалната държава, а неговото приемане не е придружено с пълноценна оценка на въздействието, като не са направени необходимите модели и прогнози, въпреки че се въвеждат положения, пряко засягащи благосъстоянието на българските граждани и устойчивостта на енергийната система.

В закона се предлага регламентирането на преходен пазарен модел, който ще влезе в сила от м. юли 2024 г., чрез компенсиране на битовите потребители и ще действа до въвеждането на пълна либерализация на пазара на дребно, т.е. до края на 2025 г., което предполага отпадане на компенсирането за битовите потребители към тази дата. Към момента обаче все още има значителна разлика в ценовите нива на регулирания и свободния пазар на електроенергия на дребно. Реално балансирано изменение на регулираните цени до изравняването им с цените на свободния пазар трябва да се случи в рамките на кратък период от 18 месеца, което рискува да доведе до рязък скок на цените за крайните битови клиенти към началото на 2026 г.

Въпреки че не оспорва необходимостта от нормативни промени съгласно поетите от страната ни ангажименти към Европейския съюз, държавният глава припомня, че именно европейското право позволява и изисква от страните членки да защитят енергийно бедните и уязвими битови клиенти. Прекалено ограничената дефиниция за енергийна бедност, неяснотата в компенсаторния механизъм и несигурността за наличието на достатъчно средства за подпомагане на нуждаещите се, не гарантират в достатъчна степен постигането на тази цел.

Румен Радев предупреждава, че заличаването на фигурата на обществения доставчик и премахването на енергийния микс може да предизвика спиране на производство на електрическа енергия от ТЕЦ „Марица-Изток 2" и ще застраши функционирането на „Мини Марица-Изток" още в средата на следващата година.

„Ново обсъждане на приетия на 5 октомври 2023 г. Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката е възможност за народните представители повторно да преценят както параметрите на реформата, така и механизмите за подпомагане на засегнатите", призовава народните представители държавният глава.

Следва пълният текст на мотивите:

М О Т И В И ЗА ВРЪЩАНЕ ЗА НОВО ОБСЪЖДАНЕ В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЕНЕРГЕТИКАТА, ПРИЕТ ОТ 49-ОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА 5 ОКТОМВРИ 2023 Г.

Уважаеми народни представители,

Споделям стремежа на законодателя да изпълнява поетите ангажименти за промени на действащата нормативна уредба в областта на енергетиката, в това число окончателното въвеждане на разпоредбите на Директива (ЕС) 2019/944 на Европейския Парламент и на Съвета от 5 юни 2019 г. относно общите правила на вътрешния пазар на електроенергия и за изменение на Директива 2012/27/ЕС. Оценявам положително, че вносителите отчетоха трудностите, които ще създаде новата уредба и отложиха влизането в сила на голяма част от разпоредбите към 01.07.2024 г., вместо първоначално планираната дата 01.01.2024 г.

Същевременно считам, че въведената със закона реформа не е придружена с пълноценна оценка на въздействието, като не са направени необходимите модели и прогнози, въпреки че се въвеждат положения, пряко засягащи благосъстоянието на българските граждани и устойчивостта на енергийната система.

В закона се предвижда пълна либерализация на пазара за битовите потребители до 2026 г. Предлага се регламентирането на преходен пазарен модел, който ще влезе в сила от м. юли 2024 г., чрез компенсиране на битовите потребители и ще действа до въвеждането на пълна либерализация на пазара на дребно, т.е. до края на 2025 г., което предполага отпадане на компенсирането за битовите потребители към тази дата. Към момента обаче все още има значителна разлика в ценовите нива на регулирания и свободния пазар на електроенергия на дребно. Следва да се има предвид и голямата вероятност цените на електрическата енергия да се увеличат допълнително в контекста на пълната непредвидимост на ключови фактори като геополитическата обстановка, търсенето на енергия в световен мащаб, действията на основните централни банки и др. Реално балансирано изменение на регулираните цени до изравняването им с цените на свободния пазар трябва да се случи в рамките на кратък период от 18 месеца, което рискува да доведе до рязък скок на цените за крайните битови клиенти към началото на 2026 г.

За да бъдат избегнати посочените потенциални рискове и неблагоприятни последици за всички участници на пазара на електрическа енергия, е необходимо във Фонд "Сигурност на електроенергийната система" да се осигурят допълнителни около 1,5 милиарда лв. на годишна база, с които при сегашните пазарни цени би се компенсирала разликата между борсовата цена на електрическата енергия и утвърдената такава на обществения доставчик за регулаторния период 1 юли 2023 г. - 30 юни 2024 г. В закона обаче не е предвиден адекватен механизъм за осигуряването на тези средства. Ако те не бъдат гарантирани, това ще доведе до крайно негативни последствия за енергийния пазар, за сигурността на снабдяване на битовите потребители и съответно до сериозни икономически и социални сътресения за държавата и нейните граждани.

От друга страна, законът заличава фигурата на обществения доставчик, но не урежда договорните отношения на Националната Електрическа Компания ЕАД (НЕК ЕАД) и централите за лигнитни въглища, които ще останат в сила. Това вероятно ще доведе до критично влошаване на финансовото състояние на НЕК ЕАД. Същевременно премахването на „енергийния микс" за регулирания пазар и отпадането на възможността със заповед министърът на енергетиката да определя годишни количества енергия, които НЕК ЕАД изкупува от ТЕЦ Марица изток 2 ЕАД сериозно ще застраши функционирането на държавната ТЕЦ и Мини Марица-изток ЕАД още през средата на следващата година.

Освен това, приетите разпоредби в този им вид не гарантират в достатъчна степен правата на най-уязвимите групи битови потребители, които в крайна сметка ще понесат най-трудно последиците от планираната либерализация на пазара. Стандартът на живот на мнозинството от българските граждани е все още най-ниският в Европейския съюз. Промените ще затруднят именно тези хора, които и без това трудно посрещат базовите си житейски разходи.

Директива (ЕС) 2019/944 отчита важното място на потребителите за постигане на гъвкавостта, необходима за адаптирането на електроенергийната система към променливо и разпределено производство на електроенергия от възобновяеми източници. Затова установените в закона понятия (§ 49, т. 5 (относно определенията в т. 13в и 13г) и т. 32 (относно определението в т. 66в)), които очертават енергийно бедните и уязвимите клиенти, се явяват ключови за обхвата на защитата, която държавата може и трябва да гарантира.

Съгласно приетата дефиниция в § 49, т. 13г от значение дали на домакинството ще му бъде признат статут на „енергийно бедно" ще е комплекс от критерии - адресна регистрация на живеещите, съотношението между действащите цени на енергийните носители, разполагаемият доход на членовете на домакинството за предходната година, както и разходите съобразно енергийните характеристики на жилището. Не става ясно обаче кои са енергийните носители и към кой момент ще бъдат вземани предвид техните цени. Липсва алтернативен критерий за онези домакинства, които не биха могли да бъдат обхванати от режима на действащата адресна регистрация. В тази връзка считам, че тези критерии няма да отразяват действителните нужди за разходи за отопление на голям брой домакинства. Както е обобщено в Съображение 59 от Директива (ЕС) 2019/944 енергийната бедност произтича от „съчетанието от нисък доход, високи енергийни разходи и ниска енергийна ефикасност на жилищата". Въздействието от нестабилните цени на енергийния пазар и широкият спектър от социално-икономически фактори, свързани с общата бедност, трябва да бъдат адекватно отчетени от законодателя. Единствено такъв подход би бил в съзвучие с идеята за социалната държава, залегнала в преамбюла на Конституцията и присъща на едно широко разбиране за демокрацията, включващо социална справедливост и сигурност.

За съжаление приетият закон се е отдалечил от целите на социалната държава, като необосновано е стеснил кръга на уязвимите клиенти само до битови клиенти, които са в „критична зависимост от електрическо оборудване поради възраст и/или здравословно състояние и/или получават месечни социални помощи и/или целева помощ за отопление съгласно Закона за социалното подпомагане" (§ 49 относно създаването на т. 66в). Тези критерии ще намерят приложение и когато за друг член на домакинството е налице някоя от посочените причини, но независимо от това с тях не се покриват всички ангажименти, които държавите - членки имат за защита на уязвимите клиенти. Според чл. 28, § 1 от Директива (ЕС) 2019/944 за уязвимостта на клиентите допринасят и равнището на доходите, делът на разходите за енергия в разполагаемия доход, енергийната ефективност на жилищата, както и отдалечеността на районите, в които са клиентите. Като не отчита тези критерии, законът в приетия му вид се дезинтересира от обективни фактори, които водят до уязвимост, като я свежда само до обстоятелства, свързани с личното положение на клиента или друг член на неговото домакинство. От друга страна, извън критериите остават редица обстоятелства като например конкретните характеристики на региона, в който живеят битовите клиенти.

За да бъде интегриран подходът към защитата на клиентите необходимо условие е коректно да бъдат очертани факторите, които задълбочават неравенствата и биха довели до прилагането на непосилни изисквания. Предвид това, с още по-голяма загриженост законодателят следва да се отнесе и към очертаването на кръга на енергийно бедните, тъй като уязвимите потребители далеч не изчерпват засегнатите или онези, които се намират в риск от енергийна бедност. В тази връзка може да се приеме, че не са напълно отчетени изискванията по чл. 29 от Директива (ЕС) 2019/944 и по чл. 3, § 3, б. „г" от Регламент (ЕС) 2018/1999 на Европейския парламент и на Съвета от 11 декември 2018 г. относно управлението на Енергийния съюз и на действията в областта на климата. Те налагат да бъдат съобразени енергийните услуги, необходими за гарантиране на основни стандарти на живот, като отопление, охлаждане, осветление и осигуряване на енергия за домакинските уреди, както и съществуващата социална политика, други относими политики и индикативните насоки на Европейската комисия относно показателите на енергийна бедност. В Препоръка (ЕС) 2020/1563 на Комисията от 14 октомври 2020 година относно енергийната бедност (OB, L 357/35 от 27 октомври 2020 г.) е обърнато изрично внимание, че подходящото отопление, охлаждане, осветление и енергията за домакинските уреди са основни услуги, които „са необходими за приемлив стандарт на живот и опазване на здравето", както и за социалното приобщаване. Определението в закона за „домакинство в положение на енергийна бедност" (§ 49 относно т. 13г) не обвързва преценката за адекватност на услугите по отопление, охлаждане, осветление и осигуряване на енергия за домакинските уреди с тези ценности и поради това създава неяснота по какви показатели тя ще бъде преценявана. В Показателите за енергийна бедност, съдържащи се в Приложение към Препоръка (ЕС) 2020/1563, са обхванати широк кръг индикатори, а не само показатели, сравняващи разходите за енергия с доходите. Включени са показатели, основани на самооценка, на пряко измерване, но също така и непреки показатели, като последните измерват енергийната бедност чрез свързани фактори като просрочия по сметки за комунални услуги, брой на прекъсванията на снабдяването, които не са релевирани в дефиницията за енергийна бедност. Като резултат може да се стигне до неадекватното определяне на броя на домакинствата в положение на енергийна бедност, а оттам - на неизпълнение на задълженията на държавата да прилага политики и мерки за намаляване на енергийната бедност.

Критериите, условията и редът за определянето на статут на домакинство в положение на енергийна бедност и/или на уязвим клиент за снабдяване с електрическа енергия ще бъдат допълнително развивани в наредба, приета от Министерския съвет в изпълнение на § 17 (чл. 38д, ал. 2). В чл. 38д, ал. 3 се установява неизчерпателен списък на компетентни органи за определяне и прилагане на мерки за защита и за финансова подкрепа по програми за подпомагане на домакинство в положение на енергийна бедност и уязвимите клиенти за снабдяване с електрическа енергия, като дава възможност този списък да бъде допълван с акт на Министерския съвет. Удостоверяването на статут на домакинство в положение на енергийна бедност ще става от същите тези органи (чл. 38д, ал. 4). Законодателният подход в случая е укорим, защото прехвърля към изпълнителната власт уреждането на конкретните последици от компенсационния механизъм спрямо уязвимите групи потребители. Това следва да бъде установено като цел в самия закон, а изпълнителната власт да предвиди реда за нейното постигане. Самото издаване и разработване на подзаконовите нормативни актове по чл. 38д не е гарантирано с конкретен срок, както за сравнение законодателят е постъпил различно в § 50, с който е определил срок за преразглеждане на вече съществуващите такива. Това създава непредвидимост за крайните потребители, които всъщност трябва да бъдат защитени.

Ново обсъждане на приетия на 5 октомври 2023 г. Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката е възможност за народните представители повторно да преценят както параметрите на реформата, така и механизмите за подпомагане на засегнатите.

Уважаеми народни представители,

По изложените мотиви упражнявам правото по чл. 101, ал. 1 от Конституцията на Република България да върна за ново обсъждане Закона за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, приет от 49-ото Народно събрание на 5 октомври 2023 г.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

Правителството на ПП нанася непоправима вреда на България и в международен план Валерия Велева: Болни мозъци в София вкарват България в тежка международна изолация 71015 | 18 окт. 2023 | 14:09 Никога в последния половин век България не е била толкова сама, неразбрана, отхвърлена и унизена, както сега по време на управленнието на Промяната. Автор: Валерия Велева Гневната реакция на Сърбия и Унгария срещу въвеждането на новата такса за транзит на руски газ през България не вещае нищо добро за страната ни, освен тотална международна изолация. В петък, 13 октомври, българското правителство въведе "енергийна вноска" върху цената на руския природен газ, транспортиран през българската газопреносната мрежа за Сърбия, Унгария, Северна Македония, Унгария и Австрия. И предизвика буря от гняв и възмущение сред до вчера приятелските нам страни. Държавните ръководители бяха буквално втрещени от решението на София, което фактически означава косвен данък, който ще се плаща от крайния потребител в тези страни. БЕЗ ДА УВЕДОМИМ СЪСЕДИТЕ Влязлата в сила наредба налага такса от 20 лв. за мегаватчас за транзит на руски газ, доставен през територията на страната по газопровода "Балкански поток", като очакваните приходи за хазната са близо 2.4 милиарда лева на година. Отделно ще има наложен акциз и на рафинерията „Лукойл Нефтохим Бургас“, която работи с руски природен газ и ползва годишно около 400 млн. куб. м., което прави 4 млн. мегаватчаса. Това означава, че рафинерията ще плати около 80 млн. лв. допълнително. Мерките са включени в Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна, приет от българския парламент. Колко обаче депутатите са вникнали в това, което гласуват и колко са прозрели какво означава този документ за международния имидж на България, е въпрос с повишена трудност. Защото решението на НС е откровена провокация, пробутана от Асен Василев на българския парламент. А пък правителството на акад. Николай Денков въведе рестриктивната мярка, без да е провело задължителните за такава ситуация разговори, с които да уведоми за намерението си държавите, които са по пътя на газовия транзит през България. Кабинетът на "Промяната" направи тези промени на тъмно - при подписани дългосрочни международни договори, без да уважи останалите контрагенти, налагайки фактически акциз за транзит на газ, който ще се начисли на сметкита на обикновените австрийци, сърби, унгарци и др. НАКАЗАТЕЛНА МЯРКА Гениалната цел на бългаското правителство за въвеждането на тази такса, оповестена от финансовия министър Асен Василев пред „Файненшъл таймс“, е не газът да стане по-скъп за потребителите в Унгария и Сърбия, а за „Газпром“ да е по-неизгодно да доставя газ през България. Кой обаче е сигурен, че "Газпром" ще се съгласи на това, освен фантазиите на Асен Василев? По-страшният въпрос е дали решението няма да доведе доведе до декапитализация на „Булгартрансгаз“ и неговия фалит, защото според закона "Булгартрансгаз“ ще дължи тази вноска на хазната. Ако Русия откаже да плати, какви ще са нашите опции за действие?! Спираме газа по "Турски поток", а „Булгартрансгаз“ става задлъжнало към държавата дружество! Това са действия на отровено луди хора, опасни държавата и за 6 милиона българи! Ситуацията е още по-абсурдна - позовавйки се на свой източник от управляващите среди в София "Файненшъл таймс" твърди, че драстичното увеличаване на транзитната такса за "Газпром" цели "да бъдат принудени Сърбия и Унгария да погледнат в друга посока", т.е., към други вносители на газ. И тук вече "Промяната" здраво нагази в лука. Излиза, че София иска да "дисциплинира" други държави по свой образ и подобие - Кирил и Асен искат да накарат суверенни държави да погазят сключени вече международни договори. Това е толкова скандално, че буквално граничи с действия на болни мозъци! Желанието на Асен Василев да се натегнем на "Козяк", "праскайки" Русия, за сметка на добросъседските ни отношения в региона, ще струва скъпо на България. И тепърва ще берем плодовете на това безумие! ВРАЖДЕБЕН АКТ Белград и Будапеща естествено приеха решението на София като враждебен акт. Унгарският външен министър Петер Сиярто стигна още по-далеч - той обвини София в намеса във вътрешните дела на Унгария, нещо за което България никога досега не е била обвинявана - София винаги е поддържала дълготрайни приятелски отношения с всички балкански и европейски страни "Въведената от българските власти такса е "неприемлива" и е "още един опит да бъдат подкопани енергийната сигурност на Унгария и енергийното сътрудничество между Унгария и Русия", заяви с достатъчна острота Сиярто, а това на дипломатичен език означава само едно - да очакваме реципрочна ответна реакция от Будапеща. Желанието на София да накаже "Газпром", намалявайки печалбите му, всъщност рефлектира върху Сърбия и Унгария. Което е крайно неприемливо с оглед на досегашната външнополитическа линия на България за добросъседски политики с всички съседни страни. Белград се ядоса и обяви, че "допълнителната финансова тежест върху цената на газа ще повлияе върху социално-икономическата среда от гледна точка на общата енергийна несигурност в Сърбия и региона". Е, сърбите ще имат допълнително основание да ни мразят - всяка сметка ще бъде съпроводена с цветуща псувня по адрес на бугарите. ДИПЛОМАЦИЯТА НА ПЕТКОВ, ВАСИЛЕВ, ДЕНКОВ И САБРУТЕВ - ПЪЛНА КАТАСТРОФА Българският премиер Николай Денков в типичния си неадекватен на всяка ситуация стил заяви, че България има право да налага такса върху вноса и транзита на руски газ. И получи адекватния отговор - обвиниха го в непознаване на европейските норми! "Европейският съюз не е налагал санкции върху доставките на природен газ от Русия, така че аргументът на българския министър-председател е напълно неверен. Това решение е в разрез с европейската солидарност и застрашава енергийната сигурност на страните членки на ЕС и страните кандидатки" - се казва в изявлението, подписано от сръбския министър на финансите Синиша Мали и унгарския министър на външните работи и търговията Петер Сиярто. На което Венко Сабрутев от ПП отговори по начин, абсолютно неприемлив за дипломацията и за добросъседските отношения: „България сама решава какви такси да въвежда за транзитирането на газ през нейна територия. Тръбата е българска и държавата сама решава какви ще са таксите. Унгария и Сърбия да си търсят алтернатива“. Това е отношение на български политик към страна - съюзник и партньор в НАТО и ЕС! Тази безпросветност не подлежи на коментар! Освен един - политиците на "Промяната" са вредни за България. Те са просто невменяеми. Те нарушават базови европейски принципи и ценности, без да съзнават това. В официално изявление на унгарското и сръбското правителство категорично е записано, че Белград и Будапеща ще координират позициите си и че няма да оставят "враждебното българско решение без съответния отговор". ОТГОВОРЪТ ЩЕ Е - ДА ЗАБРАВИМ ЗА ШЕНГЕН Можем да очакваме, че отговорът ще бъде удар по най-слабото място на България - Шенген. Унгария ще се присъедини към Австрия и блокажът на България за Шенген ще стане още по-стабилен и непробиваем. Това ще се случи със сигурност! И няма никакво значение какви ги говорят у нас Кирил, Асен и Денков - те просто закопават държавата с безумни, абсолютно недалновидни и катастрофални за страната ни решения. ПП ПОСТАВЯ БЪЛГАРИЯ В ПЪЛНА ИЗОЛАЦИЯ, КАКВАТО НЕ ПОМНИМ ОТ СТОЛЕТИЕ Наред с всичките вътрешни скандали правителството на "Продължаваме промяната" вече нанася непоправима вреда на България и в международен план и то в изключително критичен за света период. Кирил Петков ни смрази непоправимо с Македония, сега Николай Денков и Асен Василев си скарват със Сърбия и Унгария, след Борисов никой не поддържа връзки с Турция. Всички съседи вече ни мразят - в Косово ни ругаят, в Тирана ни се подиграват, Румъния ни гледа под око, че я завличаме за Шенген, Австрия ни презира, Германия след Меркел вече не се интересува от нас, Франция отдавна ни смята за външния двор на Европа. Брюксел ни залъгва с обещания, които няма да се сбъднат. Русия ни е враг. САЩ ни смятат за аборигени, които трябва да бъдат държани на каишка. Нямаме приятели нито в Близкия, нито в Далечния Изток... Никога в последния половин век България не е била толкова сама - неразбрана, отхвърлена и унизена, както сега - по време на управленнието на "Промяната"

19.10.2023 12:38:41

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.