-
14 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6672
GBP / BGN 2.2309
CHF / BGN 2.0956- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Има ли „капани” в текстовете за произход и надценки в законопроекта за храните
17 Юни 2025 | 12:14
/КРОСС/ Нов проектозакон на Земеделското министерство, който цели да въведе ред по веригата от полето до рафта, предизвика остра реакция от страна на производители и преработватели. Макар да го определят като „добра основа", в ефира на „Здравей, България" представители на млечния, птицевъдния и овощарския сектор алармираха за сериозни пропуски.
Един от основните проблеми е дефиницията за „българска стока". Проектът предвижда 50% от определени продукти в големите вериги да са български. Според производителите обаче това е не само недостатъчно, но и подвеждащо.
Искаме не просто да е произведен в България, а да е от българска суровина, заяви Димитър Зоров от Асоциацията на млекопреработвателите. Той настоя квотата да е поне 80-90% и даде пример как потребителите са заблуждавани. Голям процент от това, което се продава като кашкавал, не е кашкавал, а полуфабрикат, внесен и просто разфасован тук. По регламент това се води българско.
Ивайло Гълъбов от Съюза на птицевъдите допълни, че според европейския регламент нарязването и опаковането на испански хамон у нас го превръща в български продукт. Ние сме против това. Искаме българско пиле да означава бройлер, отгледан, заклан и пакетиран в България, заяви той.
От своя страна Мариана Милтенова от Националния съюз на градинарите посочи, че за плодовете и зеленчуците 50% квота е нереалистична през цялата година. При измръзване на 90% от черешите, както се случи сега, не можем да осигурим и 30%. Това е форсмажор, каза тя.
Законът предвижда таван на търговската надценка от 20% за големите вериги. Формулировката обаче е притеснителна, казват специалистите. Според текста 20-те процента се начисляват „след добавянето на разходите по реализацията на продуктите".
Това е една врата в полето. Веригата може да си калкулира разходи за ток, заплати, наеми и логистика и чак тогава да сложи 20% отгоре. Така ограничението става безсмислено, коментира Зоров.
Друг проблем е възможността за неравно третиране. Търговецът може да сложи 1% надценка на един доставчик и 19% на друг, изхвърляйки го от пазара. Решението, според бранша, е еднаква надценка за всички доставчици в рамките на една и съща стокова група.
Най-скандалният, според участниците, текст е този, който изключва от обхвата на закона търговията на стокови борси, тържища и пазари на производители.
Точно там, където оперират прекупвачите и се формира голяма част от пазара, законът няма да важи. Така са го написали, заяви Милтенова. По думите ѝ това означава, че контролът върху цените на тези ключови места ще е нулев.
Извън регулацията остават и доставките за училища и социални домове, както и по-малките търговци с оборот под 20 милиона лева годишно.
Ивайло Гълъбов алармира, че новият закон ще наложи още по-голяма административна тежест върху бизнеса, който и без това е затрупан от ежедневни справки. Вместо да произвеждаме, ние ще пишем. А основният ни проблем е, че нямаме работници", каза той и цитира своя колежка юрист: След като изчетох закона, мога да кажа, че остава да хвърляме кърпата и да приключваме.