-
13 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6672
GBP / BGN 2.2309
CHF / BGN 2.0956- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Всичко за ... CITROEN ELO CONCEPT
12 Декември 2025 | 22:14
/КРОСС/ CITROËN ELO CONCEPT CAR: Малък по размер, голям по идеи
Citroën представя концептуалния автомобил ELO - лаборатория от идеи, която въплъщава ценностите на марката за иновация и креативност и обединява виждания за бъдещето.
Отговорен, достъпен, просторен и функционален, ELO изследва нов път, който оптимистично и изобретателно откликва на съвременните предизвикателства.
ELO е малък, но мисли мащабно! Компактен на размери, той изненадва с просторния си интериор и своята модулност благодарение на оптималното използване на 100% електрическата си архитектура. Със своята компактна дължина от 4,10 метра той предлага интериор, проектиран като истинско модулно жилищно пространство, способно да побере до шестима души.
Напълно в крак с времето, ELO е повече от просто средство за транспорт; той е създаден да улеснява живота в движение във всички негови аспекти: пътуване, но и релакс, отдих и работа. Оттук идва и името ELO: REST, PLAY, WORK.
Citroën се възползва от експертизата на своите партньори Goodyear и Decathlon, за да разработи практични, технически и устойчиви материали.
Истински балон от свежест и енергия, ELO ще направи своя световен дебют на автомобилното изложение в Брюксел на 9 януари.
Citroën представя ELO, концептуален автомобил, който открива нова глава за марката. В продължение на OLI, представен през 2022 г., ELO е лаборатория от идеи, която изследва области, вдъхновяващи мисленето на Citroën за утрешния ден. Смел, умен, креативен и ориентиран към благополучието, той перфектно въплъщава ценностите на Citroën. Вярна на повече от век иновации в услуга на свободата на движение и по-лесния живот, Citroën потвърждава своята пионерска роля в епоха на бързо променящи се начини на живот. ELO въплъщава това желание да се предвидят нуждите на един свят в движение: забавно, умно, достъпно, просторно и отговорно средство за транспорт, което предлага и по-широка, преосмислена визия за мобилност, създадена да връща ценно време и да съпътства своите потребители през различните етапи от живота им.
Със своята смелост и експертиза Citroën днес изследва революционни решения за преосмисляне на обитаемостта и за ново тълкуване на духа на MPV моделите и leisure activity автомобилите, оформили историята му. Като се фокусира върху архитектури, проектирани от самото начало за електрически превозни средства, марката освобождава ново пространство и преосмисля интериора като истинско жилищно пространство, което е практично, функционално и достъпно. Тази амбиция е илюстрирана в ELO, „малкия, който мисли мащабно" - истинска „tiny house" на колела, изпълнена с умни решения, чийто компактен външен вид контрастира със забележително щедрия и ултрамодулен интериор, който пренаписва правилата за бордовия комфорт и използваемост.
Истинско жизнено пространство, ELO е проектиран да бъде ежедневен спътник: място за почивка, игра или работа - REST, PLAY, WORK - благодарение на своята пълна и интуитивна модулност. Той напълно използва предимствата на 100% електрическата архитектура, като предлага компактен размер, който прикрива изключително вътрешно пространство. С компактния си миниван силует (4,10 м) е у дома си в градската среда - своята базова територия - но също така приканва да излезеш и да си поемеш въздух. С ултрапросторния и модулен интериор, който може да побере до шестима души, той отговаря на нуждите на динамичен живот между пътувания до работа, свободно време, семейни активности, дистанционна работа и импровизирани бягства. С модерния си, цветен и жизнерадостен дизайн и всички функции, които предлага, той е балон от енергия в услуга на активния начин на живот.
С ELO не клиентът се адаптира към автомобила, а автомобилът се адаптира към нуждите на клиента. Стандартният модел разполага с четири седалки с централно разположена седалка за водача, която предлага ново усещане за видимост с 180° предно стъкло и модерен, изобретателен интерфейс, докато пътниците отзад се радват на огромно пространство. Шофьорската седалка може да се завърта за разговор или работа благодарение на специална опора. А при необходимост могат да се разгърнат още две допълнителни седалки, за да се превозват шестима души. Тя може да се трансформира и в място за спане за двама души, домашно кино, източник на електрозахранване и много други приложения. ELO прави революция в света на мобилността и се превръща в катализатор на споделени моменти с партньора, семейството и приятелите.
Дизайнерите са обмислили всеки детайл на този концепт и с удоволствие са споделили своята експертиза, като са потърсили двама партньори, които споделят желанието им да насърчават движението и да развиват технически, устойчиви и отговорни материали. Decathlon, чийто дизайнерски екип е допринесъл с експертиза в спорта и outdoor дейностите, позволявайки на екипа да си представи нови функции и да се осмели да използва иновативни материали; и Goodyear, който е разработил нови „умни" гуми, проектирани за употреба на открито.
"ELO е нова стъпка в един изключителен период за Citroën, белязан от пълното обновяване на гамата за две години и нашето участие в Световния шампионат ABB FIA Formula E. ELO е лаборатория от идеи, която перфектно въплъщава ценностите на Citroën и открива перспективи за това, което движи нашето мислене днес. Той изпълнява всички условия, които са част от ДНК на марката вече повече от 100 години и които искам да развивам през следващите години: креативност, дързост, достъпност, отговорност, изобретателност и отдаденост на благополучието. Той е напълно в крак с времето и предлага конкретни, иновативни решения за насърчаване на свободата на движение и по-добрия живот. Стилът му изразява дружелюбност и joie de vivre (френски израз - "радост от живота"), а ултрамодулният му интериор е проектиран като самостоятелно жизнено пространство. Той е изпълнен с умни решения и прости технологии, които улесняват ежедневието. ELO изпраща силно послание, което предава нашата визия за това какво трябва да бъде Citroën."
- Xavier Chardon
"Много сме горди с ELO, защото той е перфектният израз на това какво трябва да бъде дизайнът: съчетание между стил и функция. ELO е балон от енергия, както чрез своя цветен и завладяващ характер и своята модерност, така и чрез всички възможности, които предлага за интензивен и богат живот. Дизайнерските екипи на Citroën се забавляваха истински, когато си представяха модел, проектиран до най-малкия детайл да бъде практичен, забавен и умен. Споделянето на експертиза с дизайнерите на Goodyear и Decathlon също беше много стимулираща част от разработването на този концепт, благодарение на креативността и техническите решения, които те успяха да предложат."
Pierre Leclercq, директор „Дизайн" на Citroën
В детайли...
1. Електрическа архитектура = XXL пространство в компактен размер
Изключително съотношение между компактност и вътрешен обем
ELO предлага до шест комфортни седалки в минимален отпечатък от 4,10 м - подобно на ë-C3. В епоха, в която размерите непрекъснато нарастват, решението да се поеме по обратния път и да се ограничи заеманото пространство от автомобила, без компромис с вътрешния обем, е осъзнато и смислено. Още от самото начало този концепт е проектиран върху специална 100% електрическа платформа, с мотор, разположен на задния мост. Тази архитектура позволява контрол върху размерите и освобождава неочаквано пространство в интериора. Компактен отвън, ELO изненадва, когато вратите се отворят. Съотношението между външни размери и вътрешно пространство е ненадминато за миниван, който използва ефективно всеки кубичен сантиметър, като същевременно предлага модерен, дружелюбен и привлекателен стил.
Електрически, отговорен, градски, способен да те изведе извън ежедневието
Неговият малък размер го прави практичен в градската среда - предпочитаната му територия - където жизнерадостният му вид разведрява пейзажа. Пъргав, той паркира и маневрира с лекота. Но също така напуска града без усилие за глътка свеж въздух и смяна на обстановката. Отвъд желанието да се максимизира пространството на борда, изборът на електрическа платформа е очевиден за насърчаване на отговорна и достъпна мобилност, ориентирана към енергийния преход. Тази архитектурна концепция е напълно в съответствие с предвидените начини на употреба, особено в града.
2. Изобретателно и уникално ултрамодулно жизнено пространство.
Смелата и уникална архитектура, комбинирана с изключителна модулност, позволява на ELO да предлага рядко срещана многофункционалност.
Уникална позиция на управление
ELO използва тази специфична архитектура, за да разположи шофьорската седалка в централна предна позиция. Тази необичайна позиция на управление позволява на водача да се наслаждава на нови усещания при шофиране с разширена видимост. Този избор също така насърчава свободното движение на борда благодарение на височината от 1,70 м, която позволява лесен достъп и придвижване в интериора. Кормилната колона е изтеглена максимално напред, освобождавайки изключително вътрешно пространство. Водаческата седалка се върти на 360°, за да се адаптира перфектно към различните конфигурации на борда - независимо дали става въпрос за шофиране, работа или взаимодействие с останалите пътници.
Модерно, умно и ергономично място за управление
Лесното използване на ELO се отразява и в неговата инструментална система. Този нов концепт, създаден от Citroën, се основава на принципа за прожектиране на информация върху специално предназначена повърхност. В предишния концепт Oli от 2022 г. информацията и приложенията се прожектираха върху „Smartband" - широка хоризонтална лента, разположена в долната част на предното стъкло. През 2025 г., с ELO, Citroën развива нова версия на този дисплей. Плоските екрани се отразяват върху прозрачен панел, оборудван с отразяващ филм, създавайки магически ефект: цветната информация изглежда сякаш се носи прозрачно по цялата ширина на предното стъкло, позволявайки на водача да получи достъп до всичко необходимо, без да отклонява поглед от пътя. Този нов тип дисплей изисква значително по-малко скъпа технология за разработка и потенциално производство в сравнение с традиционен head-up дисплей.
Интегрирането на едноспицов волан с двойна плоска секция, представен за първи път през 1955 г. при DS, подобрява видимостта към инструментите благодарение на широкия отвор. Удобен за държане, той е оборудван с два бутона с формата на джойстик, които позволяват достъп и управление на всички функции на цифровата инструментална система. Лесен за използване, той засилва усещането за спокойствие на борда.
Примерна модулност
Втория ред предлага три седалки, всички с еднаква ширина и оборудвани със сгъваеми облегалки. Трите задни седалки са подвижни и могат да се превърнат в лесно изваждащи се кресла за използване като допълнителни места на открито. Две допълнителни седалки са скрити под страничните седалки на втория ред. Те се разгъват с едно движение и се разполагат леко зад водача от двете страни. Мястото за краката на тези две допълнителни седалки е щедро. В тази конфигурация с шест места багажникът не се засяга, благодарение на изобретателната модулност на отделните седалки. Четирите странични врати се отварят в противоположни посоки, а липсата на централна колона осигурява лесен достъп с ширина 1,92 метра. Напълно равният под позволява лесно придвижване вътре, независимо от избраната конфигурация.
3. Балон от енергия с интелигентен дизайн
Персоналност, която вдъхва щастие
ELO веднага излъчва обаятелна личност. Неговият дружелюбен и жизнерадостен силует го превръща в истински балон от енергия в автомобилния пейзаж, внасяйки свежест и ведрина при всеки поглед. С „приятелското" си лице и уверено излъчване концептът почти приканва да бъде персонифициран, въплъщавайки категорично радостна и общителна визия за мобилност. Повече от просто автомобил, ELO се превръща в спътник, способен да носи усмивка в ежедневието.
Тази личност е подсилена от ярък оранжев цвят, който въплъщава „радостния" характер на концепта. Цветът се променя с осветлението - преминава от оранжево към червено, след това към жълто, създавайки релеф, движение и динамика. С тази смела цветова схема ELO раздвижва градския пейзаж и внася истинска доза оптимизъм.
Оранжевият цвят доминира и в интериора. Както при всеки Citroën, интериорът е проектиран като регенериращо жизнено пространство, посветено на комфорта и спокойствието. C-Zen Lounge се характеризира със своите архитектурни решения, функции и материали. Интериорът е проектиран като пространство, което е едновременно приветливо и функционално, възползвайки се максимално от уникалната архитектура. Водаческата зона се отличава с липсата на табло, създавайки уникално усещане за простор. На негово място стои кормилна колона, която побира целия потребителски интерфейс, рамкирана от зони за съхранение. Като намигване към историята на Citroën, едноспицовият волан е интерпретиран наново чрез 3D текстилен печат. Стените на купето включват триизмерни отделения за съхранение, вдъхновени от света на спортните облекла, а седалките, проектирани за оптимална модулност, използват емблематичния „шоколадов квадрат" в структурата на своята пяна.
Функция и емоция
Уникалният силует на ELO отразява желанието на дизайнерите на Citroën да оставят функцията да диктува формата, което води до забележително универсален автомобил.
Ролята на дизайнерите е да вдъхнат емоция, личност и желание в един функционален продукт. А типичният силует на ELO перфектно илюстрира тази визия, утвърждавайки иновативна архитектура. Подобен на миниван, стабилно поставен върху колела, изтеглени максимално в четирите ъгъла и подчертани от издадени „крила", той възприема плавен и изчистен дизайн. Големите остъклени повърхности визуално олекотяват автомобила, отварят интериора към външния свят и значително допринасят за усещането по време на шофиране. Силно графичният дизайн на остъкляването, с особено ниска странична линия, се издига към втория ред, осигурявайки изключителна светлина. С плоските или леко извити прозорци ELO също подчертава пряката си връзка с концепта Oli.
Полузакръглените задни врати се издигат към покрива, за да оптимизират осветлението в интериора: 4,5 м² остъкляване окъпват купето в светлина. В задната част багажното пространство се отличава с мека, структурирана и елегантна чупка в линията на покрива. Общата чистота на обемите подчертава графичните елементи като арките около калниците и плоските повърхности на крилата.
В предната част светлинният подпис напомня за естетиката, представена при последния C5 Aircross. Вертикалните модули са преработени и вече са разделени на две части, докато логото е представено смело и централно. В долната част бронята, еднаква отпред и отзад, изработена от експандиран полипропилен, предлага лека и ефективна защита срещу дребни удари. Материалът се простира и върху плоските повърхности на четирите крила, където служи като допълнителна опора за поставяне на различни предмети при почивки.
4. REST - WORK - PLAY: Да върнем полезното време
Средно един автомобил прекарва почти 95% от времето си паркиран, неизползван. ELO има за цел да бъде не просто средство за придвижване от точка А до точка Б. Светът се променя, начините на живот се променят, всичко се ускорява. В рамките на един ден правим множество свързани пътувания и дейности. Създаден да съпътства всеки един от тези моменти, ELO - от rEst, wOrk, pLay - въплъщава мобилност, истински свързана със своето време. Просторен, умен и отговорен, той преосмисля употребата на времето, като улеснява не само пътуването, но и почивката, свободното време и работата. Така ELO се превръща в много повече от автомобил: в катализатор на един живот в движение.
REST
ELO предлага възможност да почакаш преди среща или докато чакаш децата си, или просто те приканва да си представиш желания за бягство, почивка или активности. Пространството на борда е уютно и приятно. Седалните възглавници са дебели и позволяват да се сгушиш върху тях. Големите остъкления осигуряват изобилие от светлина. Той може да се трансформира и в място за спане за двама души или в кино салон.
ELO превозва два матрака, сгънати в специални отделения в багажника. Общият обем на багажното пространство не се засяга от тези легла. Матраците са изработени от Dropstitch материал на Decathlon - надуваем, използван по-специално за сърфове, каяци и падълбордове. Двата матрака се изваждат от отделенията си, разгъват се и се надуват чрез компресиран въздух, наличен на борда и достъпен през дюза в пода на автомобила. Dropstitch материалът придава на леглата твърдост, която не изисква допълнителни опори, за да останат стабилни, след като бъдат инсталирани в купето, като същевременно остават много удобни.
В тази конфигурация задните светлинни капсули в интериора се превръщат в нощни лампи. ELO използва и монтажни основи от падълбордовете на Decathlon, първоначално предназначени за закрепване на перото - тук преосмислени, за да позволят закрепването на различни предмети, като малък проектор. В комбинация със сгъваем екран това позволява да гледаш филм в пълна релаксация, превръщайки ELO в уютно пространство. Тази атмосфера се подсилва от големия отвор в задната част на покрива, който позволява да се наслаждаваш на звездното небе в максимална степен.
Отзад светлинният подпис също интерпретира наново концепцията „Light Wings" от C5 Aircross, с плаващ горен елемент. Асиметричната двойна задна врата, вдъхновена от лекотоварни автомобили и ванове, е остъклена в горната част, за да даде максимума от видимостта и светлината. На покрива се издига голям повдигащ се панел, който разширява височината за товарене или позволявайки да се наслаждавате на звездното небе в конфигурацията за спане.
DECATHLON: Нашето сътрудничество с Citroën е изградено върху споделени ценности: иновация и стремеж да направим мобилността достъпна в ежедневието. Дизайнът е в сърцето на тази визия. Нашите дизайнери вложиха своята експертиза в този уникален проект с ясна цел: напълно да преосмислят разпределението на пространството, за да подобрят истински потребителското изживяване. От този подход се роди ELO - концепт, който е едновременно функционален и забавен, където всяка зона за съхранение е оптимизирана според предвидените спортни активности.
„Това безпрецедентно сътрудничество - съюз между два френски лидера - е изградено върху споделени ценности: дизайнерско майсторство и иновация в услуга на възможно най-много хора. Нашите дизайнерски екипи обединиха своя опит и знания, за да създават и да си представят бъдещето заедно. Амбицията е ясна: да превърнем всеки момент в възможност за движение. Така целим да насърчаваме активността и да допринасяме за благополучието в ежедневието," обяснява Шарл КАМБИАНИКА, директор „Иновации в продуктите" в DECATHLON.
PLAY
Където и да отидете с ELO, той ще бъде вашата базова станция, предлагаща безкрайни възможности за свободното време.
Дизайнерските екипи на Citroën работиха съвместно с тези на Decathlon, за да разработят материали, аксесоари и сценарии за употреба, така че тази лаборатория от идеи да отговаря перфектно на нуждите ви за outdoor забавления. Това сътрудничество надхвърля простия дизайн на устойчиви аксесоари, адаптирани към автомобила. Например, дизайнът на отвора на багажника е преработен така, че прагът да служи като седалка, върху която да смените обувките си след преход. Допълнителни чанти са проектирани за лесно съхранение отпред, а на четирите врати са добавени куки, към които може да се закрепи тента от която и да е страна на ELO. Тентата позволява да удължите outdoor изживяването, като ви предпазва от слънце или лошо време. Дизайнерите са оползотворили всички зони за съхранение според дейностите, които са имали предвид.
Седалките от втория ред са подвижни и след изваждане могат да се използват като допълнителни столове навън - за четене или импровизиран пикник. Това е намигване към Citroën 2CV, но и към столовете Quechua, които Decathlon предлага в своята гама.
Интегриран компресор надува аксесоари като буйове, падълбордове, велосипедни гуми или гумите на автомобила, позволявайки множество активности. ELO е оборудван и с V2L технология, която превръща околната среда в истински базов лагер, предоставяйки възможност за захранване на електрическо барбекю или тонколона. Четирите плоски повърхности върху крилата, покрити със същия материал като предните и задните броневи протектори, позволяват безопасно да поставите върху тях чаша или чиния.
WORK
Сортиране на снимки, работа по личен проект, свързване онлайн. Дигиталните технологии ни позволяват да работим отвсякъде. Хибридните форми на работа станаха все по-популярни през последните години и не е необичайно да се наложи да се включим в среща в последния момент или да организираме по-трайно работно място на трета локация. Каквито и да са нуждите ви, ELO може да се трансформира в удобен мобилен офис, предлагащ конфигурация, която издига работата на съвсем ново ниво.
Водаческата седалка има възглавница и облегалка с различна дебелина и плътност на пяната, адаптирани към различните конфигурации. Тя осигурява нужния комфорт и опора при шофиране, а при необходимост служи и като офис стол. Завърта се на 360°, а към основата ѝ може да се прикрепи лесно достъпна табла, която е съхранявана под седалката на централната седалка във втория ред. Тази табла може да държи лаптоп и да ви позволи да изпълнявате задачите си спокойно.
В тази конфигурация инструменталният панел под предното стъкло се адаптира, за да предава видеоконференцията ви, да показва графика ви със срещи и да управлява обажданията ви. Умно интегрирани издърпващи се поставки в предните вътрешни арки на калниците, оборудвани с поставки за чаши, позволяват да съхранявате предмети като телефон или слушалки, като засилват усещането, че се намирате в комфортна офис среда.
5. Отговорен продукт, който откликва на обществените предизвикателства
При проектирането на ELO, освен запазването на електрическа архитектура, специално внимание е отделено на устойчивостта на материалите, ограничаването на броя компоненти и намаляването на масата.
Всички материали са създадени така, че да отговорят на многобройните употреби, предвидени за ELO, като същевременно отговарят на съвременните екологични изисквания. Тапицерията на облегалките на седалките във втория ред е изработена от устойчив, лесен за почистване материал, който е напълно подходящ за активен начин на живот: той е издръжлив на износване, устойчив на вода и на многократно използване.
Седалката на водача илюстрира подход на опростяване, насочен към намаляване броя на частите. ELO разполага и с устойчив, перящ филц, разработен от отдела Colours & Materials на марката и произведен във Франция, близо до Лил. Този материал е изработен от остатъчни тъкани и компоненти, използвани за концепта Oli от 2022 г. След раздробяване тези остатъци са трансформирани в листове, от които са изработени различните бордови кутии за съхранение. Този екоотговорен подход продължава и при избора на интериорна тапицерия: пластизиран материал, лесен за поддръжка, издръжлив и придаващ на ELO допълнителен цветен акцент.
От двете страни на шофьорската седалка има експандиран полипропилен - същият материал, използван от Decathlon за велосипедните им каски. Съставен от 30% рециклирани материали и напълно рециклируем, той се използва и в долната част на броните. Този много лек материал е използван върху плоските повърхности на четирите крила. Тази защита, еднаква по форма и състав, се среща и в задната броня - избор, който ограничава броя на каросерийните части и допринася за намаляване теглото на автомобила.
GOODYEAR: Това партньорство се превърна в традиция за концептите на Citroën - от юбилейния модел 19_19 до концептите за автономна градска мобилност (2020) с всепосочната гума Eagle 360 с осем вградени мотора, както и концепта Oli от 2022 г., оборудван с интелигентната гума Eagle GO.
В съответствие с предназначението си, ELO е оборудван с гуми, проектирани за забавления и outdoor активности. Той продължава сътрудничеството с Goodyear, превръщайки се в четвъртия концептуален модел на Citroën, оборудван със „смарт" гуми. Независимо от терена, тези гуми подхождат както за ежедневна употреба, така и за спорадични офроуд приключения.
Това са интелигентни гуми, благодарение на технологичния пакет Goodyear SightLine - способни да измерват налягане и износване в реално време, наблюдавани чрез специално приложение. LED светлина, интегрирана в джантата, индикира правилно налягане (зелено) или недостатъчно (червено). Протекторът на гумата е проектиран да поддържа многобройните активности на ELO, като включва здрав дизайн, осигуряващ сцепление и незабравими преживявания - в пълно съответствие с приключенския ДНК на ELO. Отличителната оранжева странична стена на гумата отдава почит на жизнерадостния дух на ELO, добавяйки смел визуален акцент. Джантата е с конвенционална структура, но дизайнът ѝ прелива в гумата за цялостен вид, създавайки ефектна визуална линия. Графичната обработка използва гладък шестоъгълен „пчелна пита" мотив, подобряващ аеродинамиката.
Бен Глезенер, старши директор „Технологии" в Goodyear:
„Радваме се отново да си сътрудничим с Citroën по този визионерски проект. В Goodyear всяка иновация започва от клиента, а концептуалната гума Eagle Xplore е създадена да издигне изживяването при шофиране. Захранвана от Goodyear SightLine, тя предава данни в реално време директно към автомобила, докато LED индикатор в джантата дава моментална обратна връзка за налягането. Тази „умна" интеграция гарантира, че гумата се адаптира безупречно към разнообразните конфигурации на ELO, превръщайки мобилността в свързано, интуитивно преживяване."
*Източници: auto-press.net и www.citroen.bg