-
13 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6672
GBP / BGN 2.2309
CHF / BGN 2.0956- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
Новото BMW iX3 – първият модел от Neue Klasse, задава нови стандарти за устойчивост на продукта
05 Август 2025 | 10:51
/КРОСС/ Новото BMW iX3 демонстрира подхода на BMW Group за прилагане на холистичен подход към устойчивостта през целия жизнен цикъл на продукта. Още в процеса на разработката са внедрени всеобхватни мерки по цялата верига на доставки, производството и фазите на употреба, с изричен фокус върху опазването на ресурсите и намаляването на екологичния отпечатък на модела. По този начин Neue Klasse отбелязва важен етап в постигането на целите на компанията за CO₂e до 2030 и 2050 година.
Ефектите за CO₂e, се постигнат след само една година във фазата на употреба
Всеобхватните мерки за декарбонизация по веригата на доставки водят до ранна точка на равновесие: когато се зарежда с електрическа енергия от европейския енергиен микс, CO₂e отпечатъкът на новото BMW iX3 50 xDrive е по-нисък от този на сравним модел с двигател с вътрешно горене след около 21 500 км (WLTP комбинирано). Когато се зарежда изключително с електрическа енергия от възобновяеми източници, BMW iX3 50 xDrive надминава сравнимия ДВГ модел след само 17 500 километра (WLTP комбинирано), позволявайки на клиентите да постигнат потенциални ползи от CO₂e за по-малко от една година.**
Декарбонизация по веригата на доставки
Съществен принос за намаляване на CO₂e емисиите по веригата на доставки има използването на вторични материали и възобновяема енергия, наред с иновации в продуктите и процесите. Благодарение на тази комбинация от мерки в процеса на развойната дейност е постигнато намаляване на CO₂e емисиите по веригата на доставки с 35%.
Gen 6 на батерийните клетки на високоволтовата система на BMW iX3 е изработена от 50% вторични кобалт, литий и никел. Освен това, възобновяема енергия се използва в анодните и катодните материали и производството на клетки. По този начин CO₂e емисиите на ватчас са намалени с 42% в сравнение с клетката от Gen 5 на предишния модел.
BMW Group все повече се фокусира върху използването на иновационни и вторични материали и в други компоненти.
Например 30% от вторичните суровини, използвани за капака на двигателя и багажното отделение под предния капак, са направени от рециклиран материал maritime plastic. Този вторичен материал се получава от стари рибарски мрежи и въжета, предотвратявайки потенциалното им изхвърляне в океана.
Вторичният алуминий представлява 80% от носачите на колела и завъртащите лагери, както и 70% от алуминиевите джанти.
„Кръгово проектиране": последователно прилагане в Neue Klasse
BMW Group последователно прилага подхода „Кръгово проектиране" при разработването на BMW iX3. Този подход се основава на концепциите за приоритетно използване на вторични материали, стратегически избор на материали и ефективност на разглобяването след края на жизнения цикъл. В резултат на това вторичните материали представляват една трета от всички материали, използвани в новото BMW iX3 50 xDrive.
Пример за прилагане на тези три концепции е тапицерията на седалките Econeer, налична в интериорния дизайн Essential. При нея тъканта, лепилото и флийсът, както и използваната текстилната нишка, са изработени от PET.
Този избор на моно-материал увеличава потенциала за рециклиране. Други компоненти, чиято разработка следва подхода „Кръгово проектиране", включват централната конзола, таблото с инструменти и вътрешното покритие на пода.
Съществено подобрена ефективност във фазата на употреба
BMW EfficientDynamics включва последователно идентифициране и използване на потенциала за ефективност във всички подсистеми на автомобила. Прилагането на този подход води до 20% по-ниска консумация на енергия при новото BMW iX3 в сравнение с предишния модел (WLTP комбинирано).
Това значително подобрение се основава предимно на оптимизирани аеродинамични свойства, намалено съпротивление при търкаляне и консумация на енергия на борда, както и на несравнимата комбинация от ефективност и динамика на задвижването.
Производство с фокус върху устойчивостта в завода на BMW Group в Дебрецен
Новият завод на BMW Group в Дебрецен, Унгария, проектиран и построен в съответствие с принципите на BMW iFactory, е напълно фокусиран върху ефективността, цифровизацията и устойчивостта. Това е първата автомобилна фабрика на BMW Group, която работи и произвежда автомобили без използване на изкопаеми горива, като изкопаеми горива и газ, при нормални условия на работа.
Единственият източник на енергия за захранване на операциите на обекта е електричеството. Според текущото планиране, до 25% от годишните нужди от електрическа енергия на завода могат да бъдат покрити от фотоволтаичната система, разположена на територията му. Останалата електрическа енергия се получава от други възобновяеми източници. За излишната слънчева енергия се използва топлинно съхранение, като по този начин тя се използва за пещите в бояджийския цех при необходимост.
При производството на автомобил BMW iX3 се отделят само 0.1 тона CO₂e, което е с около две трети по-малко в сравнение с производството в други заводи на BMW Group.
Целите за устойчивост на BMW Group
Ангажиментът на BMW Group към Парижкото споразумение за климата и постигането на нулеви емисии до 2050 г. или по-рано е неразривна част от цялостния 360° подход за устойчивост, включен в корпоративната стратегия. Компанията преследва амбициозни, научно обосновани цели за CO₂e за предстоящите години. Например, BMW Group има намерение да намали своите CO₂e емисии с поне 40 млн. тона до 2030 г. (спрямо базовата година: 2019).
Обществено достъпен, TÜV-проверен въглероден отпечатък на продукта
В продължение на години BMW Group публикува своя въглероден отпечатък на превозните средства, който включва отчет за парниковите газове за автомобилите, проверен от Германската асоциация за технически инспекции TÜV. Отчетът за новото BMW iX3 50 xDRIVE може да бъде изтеглен от приложения документ (на англ. език) и е наличен и в приложението My BMW. Той предлага повишена прозрачност относно използваните суровини и CO₂e емисиите през целия жизнен цикъл на автомобила
Източник: https://auto-press.net/