• 08 Юли 2025 |
  •  USD / BGN 1.6677
  •  GBP / BGN 2.2713
  •  CHF / BGN 2.0909
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Доверие или контрол – как да бъдем успешни лидери?

Доверие или контрол – как да бъдем успешни лидери?

/КРОСС/ Доверието е една от онези концепции, които приемаме за даденост, докато не бъде изгубено. В основата на всеки успешен екип, система, организация или група, стои лидер, който умее да създава култура на доверие. Именно доверието, а не контролът, помага в несигурната и динамична бизнес среда. В епизода Лидерство и успех на известния образователен видеокаст „Уменията на 21-век", двама лидери от света на бизнеса и спорта разговарят за това как управляват иновациите, как се справят с предизвикателствата на новото време и защо доверието е по-силно от контрола.

Доверието - скритата сила на лидерството

В основата на доверието стои увереността, че другите ще оправдаят очакванията, които сме заявили пред тях, дори когато не сме в състояние да контролираме действията им. Добрите лидери вярват, че служителите им са компетентни и способни да свършат задачата по най-добрия начин и в срок. Това е особено важно за онези, които често трябва да делегират задачи и да се доверят на своите екипи. В епизода на „Уменията на 21-век" Александра Мечкова, изпълнителен директор на Телерик Академия, подчертава значението на тази динамика: „Лидерът работи чрез хората. Когато поемеш нещо толкова голямо колкото е една компания, организация или държава, има толкова много външни фактори, пазар и среда, които влияят. Тогава усещането за контрол трябва да бъде оставено настрани."

Лидерите, които изграждат култура на доверие, осъзнават, че контролирането на всяка стъпка е невъзможно. То може да е дори вредно за креативността и инициативността на екипа. Успешните организации наемат професионалисти именно заради такива качества, а свръхконтролът, тромавите процеси и тежката йерархия ги задушават. Затова добрият лидер не е просто мениджър. Както Александра Мечкова отбелязва, той трябва да съчетава способността да следва процеси с гъвкавостта да предоставя свобода. Това създава среда, в която всеки може едновременно да следва правилата, но и да изразява идеите си без страх от грешки.

Професор Джон Котър от Harvard Business School разглежда лидерството като процес на създаване на визия и вдъхновение, а не на стриктен контрол на управление. Второто в никакъв случай не е за подценяване, но то не територия на лидера, а на средния мениджмънт. Според Котър лидерите не просто управляват системата, а я променят, като насърчават хората да мислят, да създават решения и да търсят отговори на различни казуси, водени от обща визия. Според Мечкова, за разлика от лидера „мениджърът управлява ресурси, време, екипи, конкретна дисциплина и там усещането за контрол е доста голямо".

Емоционалната връзка - катализатор на доверието

Високото ниво на доверие не се гради само върху изпълнението на задачи, похвали и награди, а и върху междуличностните взаимоотношения и добрата комуникация. Николай Иванов, бивш капитан на националния отбор по волейбол и настоящ член на управителния съвет на Българската федерация по волейбол, също подчертава значението на комуникацията: „Посланията, думите, задачите трябва да са комуникирани добре - важно е по какъв начин ще стигнат до определените хора, за да може от една страна тези хора да ги приемат насериозно, а от друга, да са активни". И добавя, че всеки лидер трябва да намира правилните думи, с които не просто да представя информацията, но и да мотивира: „Важно е да можеш да го кажеш така, че човек да иска да го направи".

Добрият лидер, на когото можеш да кажеш лошите неща

Какво обаче, ако екипът не е съгласен въпреки мотивиращите думи? Според учени от Харвард доверието се изгражда в среда, където хората се чувстват сигурни да изразяват мнението си без страх от негативни последствия. Това е в основата на теорията на психологическата безопасност на Ейми Едмъндсън от Harvard Business School. Според нея лидерите играят ключова роля в създаването на психологически безопасна среда и трябва да бъдат пример за откритост, да насърчават екипите си да експериментират без страх от неуспех и да показват уязвимост.

Това директно се свързва с концепцията за т.н. нагласа за развитие и растеж (growth mindset), която е тема на отделен епизод на видеокаста „Уменията на 21-век". Тази концепция твърди, че готовността непрестанно да се учи, вкл. от собствените си грешки, е в основата на успеха на всеки лидер. Затова приемането на подобна нагласа за растеж и признаването на грешките от лидера изграждат дълбоко доверие.

Примери от практиката на различни компании показват, че безопасността да изразиш мнението си без страх е най-важният фактор за високоефективните екипи. В Google например тя  се нарежда дори пред техническите умения или интелектуалните способности на служителите. Според резултатите от техния проект "Аристотел", който анализира 180 екипа, психологическата безопасност и увереността, че колегите ще изпълнят задачите си навреме и качествено, е в основата на успеха и ефективността. В компанията Pixar на определен етап от работата всеки има право да изрази мнение и да даде идеи за филмовите проекти, което позволява на екипа да експериментира и да създава иновативни продукции. В Lidl всеки служител има свободата да предлага идеи за подобряване, да предлага и развива и социалнозначими проекти, финансирани от компанията, и да оценява текущите условия без страх, че мнението му може да има негативни последици. Вътрешният проект #greshkatalks насърчава културата на споделяне на грешките и научените от тях уроци. Той е стартирал със събития, в които свой опит са споделили членове на топ мениджмънта, след което каскадно е преминал през споделени вътрешно истории на колеги от всички нива. Във всяка компания, която се стреми да създаде среда, основана на доверието, грешките следва да се приемат като възможност за усъвършенстване.

Грешката - възможност за укрепване на доверието

В основата на тези примери седи един и същ принцип: разбирането, че когато хората се чувстват сигурни да споделят мнения, истории и провали и са готови да поемат рискове, това укрепва междуличностните връзки и създава по-силна екипна култура. Но доверието не изисква и не гарантира съвършенство. Според Мечкова всеки лидер трябва да бъде наясно, че грешки ще има въпреки доверието (и въпреки контрола): „Ти самият трябва да си осъзнат, че правиш грешки и имаш ограничения, но и че също можеш да ги развиеш и преодолееш."

Създаването на култура на доверие не е еднократен акт, а дългосрочен процес, който изисква постоянни усилия, автентичност и емпатия. Ако искате да изградите екип, който се движи с увереност и е готов да преодолява предизвикателства, започнете с доверието. За повече идеи и практични съвети гледайте последния епизод на „Уменията на 21-век", продуциран от Лидл България. 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.