• 14 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6672
  •  GBP / BGN 2.2309
  •  CHF / BGN 2.0956
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Първият лек автомобил задвижван от дизелов двигател

Първият лек автомобил задвижван от дизелов двигател

/КРОСС/ Когато повечето хора мислят за дизелови двигатели, те често си представят тежкотоварни камиони и локомотиви или може би си спомнят скандала „Дизелгейт" на Volkswagen, но дизелът всъщност дебютира като лек автомобил преди близо век. Докато Mercedes-Benz 260 D от 1936 г. често е признат за първия сериен автомобил с дизелов двигател, цялата история се връща малко по-назад и включва по-ранни прототипи - плюс изненадваща поява на френски автомобилен производител.

Дизеловият двигател получава името си от своя изобретател Рудолф Дизел, който патентова първия си по рода си двигател с компресионно запалване през 1890-те години. За разлика от бензиновите двигатели, които използват свещи за запалване на сместа въздух и гориво в горивната камера, дизеловите двигатели разчитат на компресиране на въздуха до интензивно налягане и температури, преди да впръскат горивото. Полученото горене е не само мощно, но и високоефективно. Тези качества го правят идеален както за промишлена, така и за търговска употреба.

Ранните приложения на дизеловата мощност са наблюдавани в кораби, влакове и фабрики, защото тези масивни двигатели са били твърде тежки за компактните лични превозни средства по онова време. Едва в началото на 20-ти век автомобилните производители започват сериозно да експериментират с по-малки, по-годни за автомобили версии.

Mercedes-Benz представя 260 D - вътрешно обозначен като W 138, на автомобилното изложение в Берлин през пролетта на 1936 г. Това е модел Pullman Landaulet, който може удобно да побере шест души, задвижван от 2,6-литров, четирицилиндров, дизелов двигател със скромните 45 конски сили. Той не е впечатляващ или особено мощен, но е ефективен, надежден и консумира по-малко гориво от своите бензинови аналози.

Mercedes го пуска в пълно производство през септември същата година, продавайки близо 2000 бройки между представянето му и декември 1940 г. Те са три версии на седан в допълнение към флагманския Pullman, който става особено популярен сред таксиметровите оператори, които високо ценят горивната му ефективност. Значението на 260 D не е, че е първият автомобил с дизелов двигател, а по-скоро, че е първият лек автомобил с дизелов двигател, произведен в голям мащаб и предлаган на пазара за обикновени шофьори. Неговият двигател OM138 постави стандарт за издръжливост и икономия на гориво, който ще се превърне в отличителен белег на дизеловите двигатели в продължение на години.

И все пак, само защото Mercedes-Benz е стигнал до производство и продажба на широката публика пръв, не означава, че френският автомобилен производител Citroën не заслужава своя дял от заслугите за пускането на пазара на дизеловия двигател. Три години преди дебюта на 260 D, Citroën е оборудвал един от своите модели 7U Rosalie с дизелов двигател и е построил няколко успешни прототипа, базирани на платформата 7U. Въпреки че тези автомобили не са били достъпни за обществеността или произведени в количество, те са били управляеми и са били тествани на пътя.

Така че, докато повечето историци признават, че Mercedes-Benz заслужава признание за това, че е първият, който наистина е произвел дизелов лек автомобил в голям мащаб, Citroën с право заслужава признание за това, че е показал, че дизелът не е просто идея за трактори, камиони и цистерни. Той предостави поглед към бъдещето, където дизеловите двигатели могат да бъдат усъвършенствани, годни за движение и у дома си в потребителски автомобил.

Въпреки че дизеловите леки автомобили никога не са се разпространили истински на американския пазар, те са се превърнали в основен продукт в цяла Европа, особено в десетилетията след Втората световна война. Mercedes-Benz 260 D и последвалите му версии са положили основите за бъдещи дизелови автомобили, произвеждани от други европейски автомобилни производители като Fiat и Volkswagen. През 1978 г. Mercedes-Benz отново е първият с представянето на турбодизеловите 300 CD и 300SD с турбо двигатели, осигуряващи още по-голяма изтънченост и производителност.

Днес дизеловите двигатели остават повсеместни в търговските приложения - камиони, селскостопански машини и корабоплаване. Тези двигатели обаче са подложени на строг контрол през последните години поради все по-строгите регулации за емисиите и възхода на електрическите превозни средства. Все още не знаем точно какво крие бъдещето за ограниченията върху дизеловите двигатели, тъй като мандатите до голяма степен са повлияни от променящите се политически тенденции, но е ясно, че те ще останат тук под някаква форма.

Mercedes-Benz 260 D от 1936 г. не е бил бърз - и със сигурност не е можел да превозва тежки товари - но доказва, че дизелът може да работи в лек автомобил, проправяйки пътя за нова ера в автомобилното инженерство. Заради това той си заслужава място в залата на славата на дизеловите автомобили, споделяйки светлината на прожекторите със Citroën, който тихо държеше вратата отворена за появата му.

 

Източник: https://auto-press.net/     

 

 

 

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.