• 25 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8245
  •  GBP / BGN 2.2829
  •  CHF / BGN 1.9974
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 9°C

Уникален телескоп отлетя към Космоса

/КРОСС/ Космическият телескоп "Джеймс Уеб", чието изстрелване очакваха от 30 години астрономите по света, за да изследват Космоса с безпрецедентно мощни средства, бе изведен днес в пространството с ракета "Ариана 5" и потегли към бъдещия си наблюдателен пункт на 1,5 милиона километра от Земята, предаде Франс прес, съобщи БТА. Излитането от стартовата площадка на космодрума Куру във Френска Гвиана бе осъществено по план - в 12.20 ч. по Гринуич.

"Джеймс Уеб" става най-модерното съоръжение за космически наблюдения, изпращано някога в пространството, но ще заеме позиция едва след месец. Амбицията на създателите му е да осветлят по-добре човечеството по два вълнуващи го въпроса: "Откъде идваме?" и "Сами ли сме във Вселената?". И да запечатат отблясъците на "космическата зора", когато първите галактики започват да осветяват Вселената след Големия взрив преди 13,8 милиарда години. Новият апарат ще даде възможност по-добре да бъде изучено формирането на звездите и галактиките, да се наблюдават екзопланетите, каквито учените откриват все по-често, и може би един ден да бъдат намерени сред тях други планети, подобни на нашата Земя.

"Джеймс Уеб" ще тръгне "по стъпките" на телескопа "Хъбъл", направил революционен скок в историята на космическите наблюдения - благодарение на него изследователите откриха например гигантска галактическа черна дупка и установиха наличието на водна пара около някои екзопланети. Констрруиран от НАСА с помощта на европейската и канадската космическа агенция, новият телескоп разполага с 6,5-метрово огледало, което му осигурява 7 пъти по-голяма чувствителност от тази на "Хъбъл" - той би бил способен да открие дори термичната следа на една пчела на Луната. Освен това, за разлика от "Хъбъл", "Джеймс Уеб" възприема не само светлинното, но и инфрачервеното лъчение, добавя агенцията.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР