• 16 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8387
  •  GBP / BGN 2.2891
  •  CHF / BGN 2.0138
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 25°C

24 години по-късно: Какво се случва с укрепването на Варненското свлачище?

 24 години по-късно: Какво се случва с укрепването на Варненското свлачище?

/КРОСС/  Преди 24 години се активира варненското свлачище. През 2005 година, след активно строителство върху свлачището, то ескалира и пропаднаха както домовете на хората, така и панорамният път, който свързва града със Златни пясъци и Северното крайбрежие.

Каква е хронологията на битката с природата и презастрояването? Тя започва преди 24 години и още е доникъде.

„Свлачището възниква 1998 година и обхваща склона под пътя. Първо е 50 на 50 метра. 2001 - 2005 година се активизира периодично и достига 250 на 150 метра, стига до пътя и го прекъсва“, разказва Ивелин Гавраилов, управител на „Геозащита – Варна“.

Причините са много, казват от „Геозащита“. Морска абразия, геоложки строеж и основната - хората. „Претоварването на склона от допълнително застрояване. Периодично свлачището се активизира и най-активно е есенно зимния период“, казва Гавраилов.

„Геозащита“ прави проучване и предлага вариант. Стига се и до проект по темата, с който е запознат на място и министърът в оставка Гроздан Караджов. „Технологично решение за премостване на свлачището с нова мостова конструкция. Колоните на този мост ще са дълбоко под земята и под хлъзгащия пласт. На 40 метра надолу, за да хванат тази естакада в здравия слой. И този път, който не се ползва 10 години, ще заработи. Дължината на естакадата ще е около 250 метра“, обяснява Караджов.

Първоначалната сметка е за 15-20 милиона лева. Кметът казва, че темата е била на дневен ред в края на третия мандат на Бойко Борисов.

„Поради политически промени това се забави, но съвсем наскоро регионалният министър Караджов се запозна и с отчуждителни процедури плюс технически проект. Вярваме, че ще се намери решение за този въпрос на две десетилетия и панорамният път ще бъде възстановен“, коментира кметът на Варна Иван Портних.

Според председателя на транспортната комисия в Народното събрание, изпуснати са огромни възможности да се кандидатства за средства от Европа, с които пътят да бъде възстановен.

„Последните брегоукрепителни мероприятия във Варна са 1985 година, преди 40 години. След 1989 година не продължава този процес и нос Галата се свлече. 2014-2020 година по европейска програма имаше възможност да се вземат големи евросредства. Кой управляваше държавата и общината - ГЕРБ. Според вас нормално ли е да изтървеш такава възможност. Румъния взе 841 милиона за укрепване само на Констанца, а ние сме изтървали тази възможност? това не е ли безотговорно и престъпно?“, пита Борислав Гуцанов, председател на транспортната комисия в Народното събрание.

Проблемът е толкова голям, че всички политически сили този път са единодушни, че реконструкцията е от жизнено значение и трябва да се направи бързо. Канят се да заложат парите за това в следващия държавен бюджет. А от „Геозащита“ предупреждават - ако не бъде направено нещо спешно, има опасност свлачището да прекъсне пътя и на друго място и да се повтори кошмарът от миналото.

Това което казват експертите е, че ще са необходими 12-16 месеца, определена сума пари, така че тази картина на ужаса да бъде овладяна.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.