• 17 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6609
  •  GBP / BGN 2.2317
  •  CHF / BGN 2.0916
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Министър Гвоздейков: Първият медицински хеликоптер е абсолютно изправен

Министър Гвоздейков: Първият медицински хеликоптер е абсолютно изправен
Интервю с Георги Гвоздейков, министър на транспорта по БТВ, „Тази сутрин“

/КРОСС/ Водещ: Естествените и логични въпроси, които разследването на Антоан Златков провокира, сега към най-точния човек - министър Георги Гвоздейков, министър на транспорта и съобщенията. Здравейте.

Георги Гвоздейков: Здравейте. Добро утро и честит празник на всички дами.

Водеща: Благодаря ви. Сега, гледахме заедно с вас този репортаж на Антоан, много въпроси изникват в нас, разбира се. Но да започнем от това - чисто нов хеликоптер, а даже вратата не му се затваря. Защо?

Георги Гвоздейков: Сега, редно е да кажем, че когато се сглобява информация, в смисъл целенасочено, когато се търси сензация и сглобена по този начин, действително звучи ужасно представена пред обществото. Тъй като този репортаж се излъчи снощи, аз прочетох заглавията в медиите, прочетох коментарите във Фейсбук, реакциите. И действително този репортаж си свърши работата, той внесе паника в обществото. Но всъщност истината е коренно различна и трябва да говорим с факти.

Водещ: Искате ли да се придържаме и към този приемно-предавателен протокол, към фактите. Никой не търси сензация.

Георги Гвоздейков: На 26-ти и 27-ми февруари, екип от България, включително с инженерите от „България Хели Мед сървиз" и хора от здравеопазването, всъщност, които са бенефициент и собственик на този хеликоптер, заминаха в Италия за окончателно техническо приемане преди прелитането на хеликоптера в България. Тъй като в групата от приемащата комисия имаше двама подготвени експерти - пилотът Васил Вълков и главният инженер Трайчо Трайков, които всъщност трябваше технически да огледат нещата, дали всичко е наред след производство и след извършените тестове, полетни тестове и да удостоверят с протокол, че има или няма забележки. Да, те забелязват нередности, които са констатирани в протокола...

Водещ: Тези въпросните седем още тогава.

Георги Гвоздейков: Което се случва на 27-ми и 28-ми февруари, дни преди хеликоптерът да отпътува за България. В смисъл, той е още в процес на контрол и незавършено финално производство по отстраняване на тези забележки. Италианската страна приема този протокол, приема забележките и започва отстраняване преди полета. Как си представяте италиански надзорен орган, Италианската въздухоплавателна администрация да издаде разрешение за полет на хеликоптер, който не е в летателна годност или в годно състояние да прелита. Това е пълен абсурд. При положение че заводът, който всъщност работи под регламент 748/21 и е одобрена организация за производство и проектиране и е под надзора на ЕК, да допусне до полет машина, която има забележки или дефекти, които са констатирани. Това е абсурдно.

Водеща: Господин министър, аз не мога да си представя да си купя нов автомобил и като го видя, той да е с отлепени уплътнения, да има проблем с механизма, който се затваря вратата.

Георги Гвоздейков: Госпожо Цънцарова, хеликоптерът не е автомобил. Голяма част от производството на този хеликоптер се извършва ръчно. То не се извършва...

Водещ: Да де, ама струва 22 милиона. И за 22 милиона да купим нещо, което е със седем дефекта...

Георги Гвоздейков: Така, първо искам да кажа, забележките са изключително незначителни, но представени по този непрофесионален начин на аудиторията, без необходимата компетенция или техническо изказване, звучат ужасяващо. Извинявайте много, закъсано гумено уплътнение може да се случи от да речем лек, леко бутане с отверка. Никой не е казал, че това уплътнение го няма или вратата я няма, или не се затваря. Има проблем със затварящия механизъм. Всъщност може да не се затваря три или четири милиметра. Както и да е, влизаме в подробности. Тези неща са отстранени...

Водеща: Само че ако летим с 300 километра/час, чухме този въпрос в репортажа на Антоан, ако летим с 300 километра/час и три-четири милиметра незатворена врата имат ли значение?

Георги Гвоздейков: Ако искате летете и с 500 километра в час. Никой няма да допусне до полет хеликоптер, който има представените проблеми. Това казвам. Тези проблеми са отстранени още на място, затова те са констатирани тогава. Това се е случило на 27-ми или 28-ми февруари, а днес сме 8-ми март.

Водещ: Всички проблеми ли са отстранени и какво се случва с черната кутия? Няма да казваме това обозначение, тази абревиатура. Има ли сега, към днешна дата, този хеликоптер черна кутия?

Георги Гвоздейков: Пак казвам, хеликоптерът е бил под контрол на италианските власти въздухоплавателни. Никой няма да издаде разрешение на полет, документа, с който прелита хеликоптера от Италия до България, да има констатирани нередности. Разбирате ли, че по тази процедура се подписват осем инспектора най-малко, в самата надзорна организация, съответно администрацията на Италия, Гражданската въздухоплавателна администрация на Италия, за да допусне хеликоптера до полет, да направи това прелитане от Италия до България. Говорим за стриктни правила в авиацията.

Водещ: Добре де, отговорете ми - имал ли е хеликоптерът, тогава когато лети от Италия за България черна кутия, има ли сега?

Георги Гвоздейков: Така. Ето в тази кутия, аз съм донесъл пред вас така наречената черна кутия, която всъщност е оранжева кутия. Ето това снощи е свалено от хеликоптера. Аз лично наредих на инженерния екип да свали кутията от хеликоптера, за да ви я покажа - тъй като заглавията във всички медии са, че хеликоптерът няма въпросната черна кутия. Всъщност това е flight data регистратор, рекордер по-скоро и cockpit voice recorder - това е устройство, което записва звука, разговора в кабината между пилотите, разговора между пилотите и ръководство въздушно движение, както и цялата полетна информация на двигатели, компоненти и така нататък. Ето това е устройството, което всички казват, че го няма.

Водеща: Това, което тук е описано, така ли? От протокола устройството ли е това?

Георги Гвоздейков: Абсолютно от протокола устройството, което е монтирано на българския хеликоптер.

Водеща: Кога? Защото тук с датата от този протокол пише, че не е инсталиран и не е сертифициран...сертифицирана тази черна кутия?

Георги Гвоздейков: Обяснявам за пореден път - хеликоптерът, който е произведен за България, разполага с най-иновативния в момента в авиационната технология автопилот четириканален. Който всъщност има задачата при екстремна ситуация, когато трябва да кацнеш извънредно или в сложна обстановка, с натискането на едно копче и с махането на ръцете и краката на пилота от всички уреди, той може да кацне сам. Тъй като в момента това устройство се монтира, този автопилот се монтира за първи път на този тип хеликоптер, трябва да бъде синхронизиран софтуерно със самия рекордер, което изисква сертификация от европейската агенция, такива са правилата. Още през ноември месец заводът производител отваря процедура в Европейската агенция за авиационна безопасност за регистрация на софтуера. Не на въпросната кутия. Който софтуер трябва да бъде лицензиран съгласно синхронизацията с автопилота. И в момента тази процедура още не е завършена, но имаме уверението от италианските власти, както от Европейската комисия за авиационна безопасност, че този процес по сертификация ще приключи края на март. Което означава, разбира се, че този хеликоптер може да извърши всички полети, които са необходими за сертифицирането на оператора и подготовката на пилотите без този регистратор, тъй като имаме друг документ, който показва, че това може да се случи и той е издаден от производителят. Това се казва "no technical objection", изискване също по европейски регламенти авиационни. Ето тук потвърждават, че хеликоптерът, ето тук потвърждават, че той може да извърши обучението на екипажа, да направи прелитанията в този вид.

Водеща: Тоест искате да кажете, че в момента хеликоптера просто се ползва за обучение, така ли, това ли е?

Георги Гвоздейков: Искам да ви кажа, че в момента хеликоптерът е абсолютно изправен. Хеликоптерът в момента се намира в процедура по издаване на летателна годност, която също е част от процеса по сертификация.

Водеща: Вижте, важния въпрос е, защото черната кутия доколкото знаем освен, че е оранжева, тя записва какво се случва. При един инцидент ние можем да разберем обстоятелствата. Ако сега имаме необходимост да знаем обстоятелствата, при които се е случило дадено нещо във въздуха или не дай си Боже краен инцидент, има ли как да бъдем наясно?

Георги Гвоздейков: Разбира се. Хеликоптерът е оборудван с други устройства за обективен контрол, от които също може да бъде свалена необходимата информация. Но пак влизаме в плоскостта на техническото говорене и това, което предоставяме на обществото е толкова неразбираемо, защото в крайна сметка, за да говориш по тази тема, трябва да си изключително подготвен.

Водещ: Дайте да изчистим тогава, тъй като това е първия от общо шест хеликоптера, които ние сме платили и очакваме да получим. Следващите ще си го имат това устройство? Да успокоим всички страсти.

Георги Гвоздейков: Ама то и този хеликоптер го има, ето това устройство е свалено от хеликоптера.

Водещ: Да де, ама първия приемно-предавателен протокол казва, че го е нямало и допълнително е слаган.

Георги Гвоздейков: Казва, че няма лицензиран софтуер, не че го няма устройството на хеликоптера.

Водеща: Не е инсталиран и не е сертифициран.

Водещ: Неинсталиран не означава ли просто това, че не е поставен?

Георги Гвоздейков: Не. Означава, че устройството е там, а не е инсталиран софтуера, който трябва всъщност да работи синхронизирано с автопилота. И ето това е устройството...

Водещ: Това е като да имаме компютър вкъщи, но да не е свързан с интернет - нещо такова ли?

Георги Гвоздейков: Ама обясних каква е причината. Разбирате ли, в авиационните технологии всеки един процес се сертифицира. Всеки един нов компонент подлежи на сертификация и там регулациите трябва да се спазват стриктно и ние няма как да прескочим тези процеси. Това са абсолютно технологични моменти и технологични процеси.

Водещ: Вие имате ли доверие на тази компания, при положение че тя ни произведе нещо с такива седем дефекта или недостатъци както ги наричате?

Георги Гвоздейков: Преди две седмици вашата телевизия направи репортаж, с ваш репортер, на място в завода в Италия. И гледайки репортажа, аз разбрах, без да съм пристрастен, че това е един производител на много високо ниво. Между другото сега като професионалист - в света има три производителя, които са на най-високо ниво в света. Единият производител е този, който е произвел нашия хеликоптер и има още два. Да не споменавам имена, защото може би е реклама. Три са топ нивото в света. И може би ние България сме най-малкия клиент на тази компания с покупката на шест хеликоптера, евентуално осем. Това, което се опитваме да представим на обществото, да всеем отново страх и паника - видиш ли хората да кажат, колко несигурен е този проект, няма как да се случи. На мен пък друго ми дава сигнал, че когато един проект върви правилно, винаги се намират хора да казват кое не е наред, без да разбират, без да си дават сметка, че труд полагат изключително много хора.

Водеща: Кои са тези хора, господин министър, които не разбират, а говорят?

Георги Гвоздейков: Нямам представа кои са тези хора и не искам да влизам в тези подробности. Но в крайна сметка...

Водеща: Обаче момент, има нещо, което дава повод на моя колега да мисли в тази посока какви са разминаванията и това е участие на проф. Хинков пред Нова телевизия. Дни след като е минал този протокол, след като е кацнал вече хеликоптера при нас, той казва, че има дефекти, които трябва да бъдат отстранени. Той вече е кацнал на българска земя хеликоптера, а вашия колега проф. Хинков говори още за дефекти, които трябва да бъдат отстранени. Защо?

Георги Гвоздейков: Аз мога ли сега да говоря как се извършва операция на операционната маса? Не мога. Ето това е парадокс, ето това е голямата глупост, че този проект е сложен да го управляват хора, които не разбират от тази материя. Не може, моите уважения към абсолютно всички медици, професори, светила в медицината, не може хора, които не разбират и които не са, нямат необходимите компетенции, да говорят и да управляват такъв проект. И го казвам за петстотен път. Този проект, най-голямата грешка е, че е вкаран в Министерство на здравеопазването за управление. Не може доктор, не може директор на някаква дирекция европейски програми, не може директор на дирекция правна да речем, да е член от комисията по приемане на хеликоптера. Разбирате ли, това е абсурдно.

Водещ: Вашата критика обаче е насочена към миналото, когато тези проекти се управляваха от служебни кабинети и здравните министри или и сега при проф. Хинков?

Георги Гвоздейков: Моята критика е комплексна. Когато трябва да се правят нещата професионално, трябва да се мисли предварително и те се правят с ясен план. Не искам, пак казвам, да влизам в подробности. В крайна сметка това е минало, трябва да намираме решенията и да отстраняваме тези проблеми и да вървим в правилния път. И най-важното, което искам да кажа е, че този проект, въпреки всичко той се случи. И продължава да върви по правилния път и се радвам, че хората, които работят той да се случи, не обръщат внимание на всички тези глупости, които се говорят и така запазват концентрация, защото това е важно.

Водеща: Господин министър, обаче проф. Хинков ли е казал глупост, говорейки за дефекти, които ще бъдат отстранени в бъдеще време?

Георги Гвоздейков: Обясних ви, не могат да говорят хора, които нямат компетенция или не разбират. То не е обидно, но когато не разбираш, просто не говори. Казваш, това е работа на авиационните експерти, аз отношение по този въпрос не разбирам. В крайна сметка това е професионалната работа. Аз не мога да съдя тук никой, но когато аз не разбирам от дадена материя, не говоря.

Водеща: Тоест той е казал нещо, което не е вярно, така ли? Не е било вярно, че в онзи момент дефектите са все още за отстраняване в бъдеще време?

Георги Гвоздейков: Дефектите, пак повтарям за  стотен път, са отстранени или недостатъците, хайде да не казваме дефекти...

Водеща: Може ли да покажем отново тази кутия, която така...

Водещ: Само от кутията я извадете, да направим това докато разговаряме.

Георги Гвоздейков: ...са отстранени преди полета и преди хеликоптера да пристигне в България.

Водеща: Той с тази кутия си е долетял хеликоптерът?

Георги Гвоздейков: Тази кутия сме я свалили снощи от хеликоптера, колко пъти да го повторя това нещо.

Водещ: Още думи на проф. Хинков. Той казва, дребни неща са, но той трябва да бъде напълно оборудван. С какво трябва да бъде оборудван, какво е трябвало да му се слага допълнително?

Георги Гвоздейков: Най-вероятно трябва да се зареди с гориво и да направи първия полет. Вижте, пак въртим в същата посока.

Водеща: Въртим, защото оставаме с усещането, че вие не си общувате с вашите колеги от здравното министерство, които са собственици на този хеликоптер. Вие потърсихте ли отговори от тях защо?

Георги Гвоздейков: Колеги, затова уредихме целия този процес. В смисъл, подпомогнахме изцяло осъществяването на този проект на добра воля. Тъй като видяхме в самото начало и аз в това число, че нещата са тотално объркани и вървейки по този път могат да катастрофират. Затова е създаден оператора, в смисъл така както изисква регламента. Операторът, когато започне да оперира с този хеликоптер, носи пълната отговорност за оперирането на хеликоптера.

Водеща: А за девет месеца защо не взехте изцяло под шапката на транспортното министерство тази дейност, след като казвате, че не бива хирурзи да я вършат?

Георги Гвоздейков: Защото пак повтарям, този проект се финансира изцяло по Плана за възстановяване и устойчивост. И той е направен така че бенефициент да бъде Министерство на здравеопазването. Няма как юридически този проект да бъде прехвърлен при компетентните хора. Но както и да е, ние тези проблеми сме ги решили, решаваме ги във времето по пътя към успеха. И пак казвам, въпреки всичко, въпреки всички тези празноговорения, този проект се случи и той върви към реализация.

Водещ: А вие така ли си ги представяхте нещата? Очакванията на хората, министър Гвоздейков, ще го кажа чисто човешки, дори не журналистически, бяха много високи. Защото от години всички държави около нас имаха такива хеликоптери, ние нямахме. И когато пристигна първия хеликоптер, ние първо разбрахме, че той няма лебедка. Вие казвате това е много важно, защото останалите ще имат. Разбрахме, че те ще могат да летят само в светлата част на деня. Да, тук има определени изисквания заради това. Сега разбираме, че имал технически проблеми. Не смятате ли, че това по някакъв начин буди все пак недоверие в хората и че реакцията на част от обществото е логична?

Георги Гвоздейков: Буди недоверие начина на представяне на цялата тази информация, защото технически проблеми няма. Тъй като този хеликоптер...

Водещ: Седем в приемно-предавателен протокол.

Георги Гвоздейков: Пак казвам, това са констатации, когато този хеликоптер е излязъл от поточната линия и когато са приключили всички тест полети, което е нормално, разберете. Авиацията е много сложна наука, много сложна технология и това, което пише този протокол е нещо нормално. В смисъл този риск е нормален и ето този риск е управляем и всичко това е отстранено. Никой няма да издаде сертификат на този хеликоптер - за летателна годност или за каквото и да било, без да се уверят органите, които издават сертификата, че всичко е наред. И подписват сигурно тонове документи, слагат си подписите хора инспектори, професионалисти, те знаят как да го направят това нещо. И никога няма да се направи компромис. В авиацията компромиси не се правят, разберете го.

Водещ: Кога ще е първият полет? Долетя от Италия до България, разбрахме с черна кутия, кога ще лети вече?

Георги Гвоздейков: След като приключим процеса по сертифициране, на самия финал сме, започват обученията на пилотите, които трябва да направят по изискване и се надявам в кратки срокове всичко това да се случи. Разбира се, това, което ни ограничава са сроковете по изисквания регламент. Това е. Всичко ще се случи така както трябва да бъде и както пише в документацията.

Водеща: А ще видим ли документ, в който да е записано, че са отстранени тези проблеми?

Георги Гвоздейков: Разбира се. Този документ...

Водеща: Къде е този документ?

Георги Гвоздейков: ....е подписан още на 28 февруари.

Водеща: А защо не го предоставят от МЗ на моя колега, защо вие не го предоставяте така че да е ясно?

Георги Гвоздейков: Тези въпроси и въпросите на вашия колега трябваше да бъдат насочени, съсредоточени към МЗ, защото те са собственик и те са бенефициент по този проект.

Водеща: Тоест отговорите са при тях, това ли ни казвате?

Георги Гвоздейков: Разбира се. Те са собственик.

Водеща: И този документ вие го нямате?

Георги Гвоздейков: Този документ няма как да го имаме ние, защото ние сме просто оператора в цялата тази процедура.

Водеща: Ами Антоан се беше сблъскал там с невдигнати телефони, неотговорени въпроси в официална кореспонденция. Надяваме се МЗ да ни уверят с този протокол, с който би трябвало да разполагат, че всичко е наред.

Водещ: Ще продължим да ги търсим.

БТВ, „Тази сутрин"

 

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

Не може да е минало без традиционната „почерпка” от италианска страна при приемането на хеликоптера.

08.03.2024 21:55:26

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.