• 11 Апр 2026 |
  •  USD / BGN 1.6636
  •  GBP / BGN 2.2450
  •  CHF / BGN 2.1046
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Българка към кмета на Панагюрище: Осквернихте с невежеството си годишнината от Априлското въстание

Българка към кмета на Панагюрище: Осквернихте с невежеството си годишнината от Априлското въстание

"Изказвам силното си възмущение, г-н Белишки, че осквернихте с невежеството си 139-годишнината от Априлското въстание. Пред цяла България и останалите Балкански държави Вие показахте, че познанията Ви по история и по етимология на думите, са крайно незадоволителни за заеманата от Вас позиция, като по този начин дадохте повод за пореден път да се заговори за прословутата българска некомпетентност". С тези думи Стефания Николаева се обърна към кмета на Панагюрище в отворено писмо, публикувано и във Фейсбук.

 

Ето пълния текст на писмото й: 

 

 

Кмете Белишки! *

Провокирана съм от апострофа Ви към президента, че не трябва да се търси синоним на думата „робство", защото е равнозначно на национално предателство.

Изказвам силното си възмущение, че осквернихте с невежеството си 139-годишнината от Априлското въстание. Пред цяла България и останалите Балкански държави Вие показахте, че познанията Ви по история и по етимология на думите, са крайно незадоволителни за заеманата от Вас позиция, като по този начин дадохте повод за пореден път да се заговори за прословутата българска некомпетентност.

Няма нищо осъдително във високото Ви самочувствие на експерт по история, стига да е подплатено с достатъчно широки познания за периода 1396 - 1876 г., за да правите разлика между робство, терор, насилие над непокорните и борците за свобода. Петвековната ни османска зависимост изобилства от такива примери и Априлското въстание е най-героичната страница от този период. Няма българин, чиято кожа да не настръхва, когато чете за жестоката саморазправа с въстаниците и мирното население. Болката никога няма да отзвучи, но това не означава, че трябва да я илюстрираме с твърдения, показващи единствено историческо невежество и неграмотност.

Историците отдавна са формулирали понятието и в световната история не съществува понятието „робство", що се отнася до средновековната история на Балканите.

Думата „робство" означава следното: Социално-икономическа система, при която хора (наричани роби) са разглеждани като собственост на робовладелеца. Робите не притежават лична свобода, подлагани са на принудителен труд, без да им се заплаща. Те не съществуват като самостоятелни човешки единици в административните списъци, водят се като притежание на робовладелеца, наравно с домашните му животни. Робите не могат да създават семейства, без разрешението на робовладелеца, нямат родителски права и над поколението си. Нямат лична материална собственост, робовладелецът определя мястото им на живеене. Нямат и право на придвижване извън определения периметър, могат да бъдат продавани, а в някои страни - робовладелецът е имал правото да убива болни и негодни за работа роби.

Петвековният период от нашата история, колкото и да не Ви се иска да го приемете, не се покрива със съдържанието на това понятие. Думата „робство" е литературен образ, хипербола, внесени в историята с цел пробуждане на националното самосъзнание и мотивиране на българите към борба за независимост. И всеки, който механично продължава да употребява тази дума не на място, е национален предател. Създава лош имидж за интелигентността на българите като цяло.

За мен, както и за стотици хиляди българи, които държат на точността на понятията, и са положили усилия да прочетат повече от 5 книги, Вашата реплика, освен че е признак на ниска политическа и човешка култура, е и непростима обида към всички нас. Вие ни поставихте в нелепата ситуация да обясняваме на приятелите си от други Балкански държави, как така ние сме били под робство, а те -не, въпреки че историите ни са аналогични.

Не знам какви оценки сте изкарвали по история, но е време да си актуализирате знанията, с оглед на реалната опасност да извършите и друго подобно престъпление - излагайки себе си, да изложите и цялата държава.

Правилната, и отговаряща на реалните исторически факти дума, Кмете, е „владичество" или „зависимост".

Не е нужно да ходите до библиотека /за тази цел се има интернет/, за да проверите, че освен в България, нито една друга Балканска държава не обозначава османския период от историята си с думата „робство".

Албания - Periudhes osmane /османски период/

Босна - Тurske vladavine

Сърбия - Отоманске владавине

Словения - Otomanskega pravilo

Хърватия - Osmanska vlast

Македония - Османското владеење

Гърците говорят за Османски период или османско владичество. В по-стари исторически книги терминът е „турска окупация".

Балканските държави са преминали през същите изпитания като нас: насилствена ислямизация, убийства, изнасилвания, ограничени права, високи данъци, грубо и нечовешко отношение към всяка проява на непокорство. Дори може да се говори за локален геноцид на определени места, но за робство - не. Османските нашественици са имали забрана да построяват селищата си в непосредствена близост до българските, да се сместват с българското население, а вие употребявате думата робство, но я подкрепяте с примери за жестокост и насилие.

Различно е.

Но ако имате възражения и забележки към начина, по който горецитираните държави, обозначават османската си зависимост, отидете им на гости и мотивирано им обяснете, че следва да си коригират историята. Сигурно съм, че ще предизвикате фурор и ще влезете в световния информационен обмен.

Тъй като инерцията в употребата на думата „робство" не намалява, и даже високо интелигентния Фейсбук не спира да я тиражира, позовавайки се на авторитети като господин Белишки, предлагам:

Народното събрание да предприеме спешни промени в Избирателния кодекс, с включване на нова точка - бъдещите кандидат - кметове да държат предварителен изпит по история и български език. И ако изкараната оценка е различна от 5 и 6, да не бъдат допускани до вот.

Предложението ми е инспирирано от обстоятелството, че на кметовете често се налага да участват във възпоменателни събития, показват ги по медиите, и всичко, изречено от тях, се приема за проверена истина, а поведението им се превръща в модел за подражание.

Но днес г-н Белишки не даде добър пример за подрастващите. Като резултат, в понеделник на десетки учители по история ще им се наложи да обясняват пред учениците кой точно е направил големия гаф.

* С копие до: Председателя на Народното събрание

 

Стефания Николаева, Фейсбук

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

Браво на Кмета - достоен българин!

05.05.2015 10:51:33

Анонимен

КРОСС, разбираемо е, че като обективни журналисти искате да представите всички гледни точки, но според мен на предатели (дали родени, дали платени, няма особено значение) не трябва да се дава думата. Просто не бива да ги правим по-силни, по-легитимни, по-популярни пред и без това обърканото от безкрайните лъжи и подменени исторически факти в учебниците младо поколение. И без това живеем в изключително срамен период, когато президентът системно върши предателства спрямо собствения си народ, а народът му го позволява.

05.05.2015 10:19:00

Григоров

Невежеството на някои политици като товй кметче е отчайващо и обяснява защо сме на този хал. А иначе става все по-очевидно, че има силен интерес в главите на по-слабо образованите българи да се набива робска психика. Това е така защото политиците знаят, че хора с робска психика са по-податливи на лъжи иманипулации.

05.05.2015 09:31:09

Анонимен

Василева, много сте далеч от истината... Дай си детето, вкопай си храма, недей да яздиш кон, дай да ям и ми плати, задето съм си изтрил зъбите от твоята храна....

05.05.2015 09:29:42

Анонимен

Ко ли не пишат ората за две-три kа... Тъжно, но Бог ще те накаже, не бой се!

05.05.2015 09:19:28

Анонимен

Всеки опит за промяна на формулировката, независимо дали от това тя става по-коректна в исторически или филологически план, се възприема като пренаписване на историята. И това е вярно. Започна се с учебниците, след това в речите на политиците започнаха да отсъстват думи, с които сме свикнали. Проблемът на политически коректното говорене е в това, че постепенно се губи смисъла на казваното. В крана сметка е важно какво е било и за това има исторически сведения, но не бива да се връщаме в историята за да търсим мотиви за днешното си поведение. Като изключим този период в историята ни, Турция винаги е била добър съсед. И последно-не си правя илюзии по отношение на образованието и интелекта на който и да било кмет, но това е "политическа престрелка" и според мен той е прав, а госпожата се опитва да се заяжда, за да се тушира смисъла на казаното, като критика на мекотелата позиция на политиците ни.

05.05.2015 07:48:08

Василева

Това, че кметът на Пангюрище е абсолютно невеж в познанията си не само по история, но и по български език е факт забележим с просто око. Щом не може да направи разлика между геноцид, робство и владичество, съвсем резонно възникват въпросите, поставени от авторката. И спрете да я обиждате и клеветите! Тя показва доста задълбочени познания и точно формулира въпросите, за разлика от мнозина, които си въобразяват, че като напишат една цветуща обида, ще останат забележими в историята. Четете и преди да коментирата - мислете!

05.05.2015 03:02:30

Анонимен

На кучката не и пука за историята. Проблемът е да се почисти имиджа на президента и някой да се изкаже в негова защита. Е, намерила се е тази. В крайна сметка държавата ни отдавна се е разделила на лагери: имащи-нямащи, крадящи-окрадени, честни-лицемерни,търпеливи-арогантни, и между тях като "смазка" се стелят подобни псевдоинтелигенти, стремящи се още малко да внасят съмнение в това, че вече е дошъл момента да се търси сметка и повече да не се търпи. Дори и да задържат процеса, няма да е за дълго. И после ще стане страшно, а след това ще започнем нормално. Не турците сега са страшни за нас, а продажният ни и корумпиран политически елит и нагло чиновничество.

04.05.2015 23:37:11

Анонимен

Каква е тази подметка дето вряка по тефтерсурат?

04.05.2015 20:01:15

Анонимен

И още нещо - едва ли си чела романа "Под Игото" от Иван Вазов, който е съвременник. Забележи, романа не е наречен "под присъствието" или "под владичеството" Замислям се, дали някоя чужда разузнавателна служба не ти плаща за тази публикация, като МИТ например. Георги Георгиев

04.05.2015 18:56:24

Анонимен

Уважаема стефания, Пиша името ти с малки букви не поради липса на грамотност а защото смятам, че имената на малките хора, като теб трябва да се пишат с малки букви. Робство е синоним и на духовно потисничество, на осакатен човешки дух - да не можеш гласно да изразиш мнението си, което е много по-тежко от кланатената, насилието и издевателствата над Българи И още нещо

04.05.2015 18:51:15

..........

Каква българка е тази Стефания Николаева,та това е гъркиня,а знаем как ви предатели спрямо България са Гърците и сега.Не ми се навлиза в тема та,но тя говори за края на турското робство,а не за началото и средата око ло 1400г.После това определение за притежание на роби е дадено от САЩ и не можем да го припишем и на турците.Освен това тази гъркиня е ОСМАНИСТКИ образована и изследователка,а не на турската империя. Но не трябва да се дават трибуни на такива ОСМАНИСТИ издържщи се с пари от НПО организации.

04.05.2015 17:43:37

Анонимен

Г-жо Николаева, За да можете сега да говорите, пишете и четете на Български език, вашите и наши предци са мрели по дръвниците, децата им са били отнемани и пращани еничари, жените насилвани, мъжете избивани. С какво право употрябявате Българския език за да скверните паметта им??? Няма дума за отвръщение от подобно Отцеотричане. Един Бог ще ви съди!

04.05.2015 14:34:10

Анонимен

Исам да попитам тази биологична единица от оФчи произход, чувала ли е за кръвния данък или родителите са изпращали чедата си с цветя? Ааа.... щях да забравя – и бал са им правили. Повръща ми се от такива подлоги.

04.05.2015 14:27:16

Анонимен

Мамка ви рязана. Напълно съм съгласен с мнението ти за Батак.

04.05.2015 14:20:10

Анонимен

Сигурно и на Баташкото клане трябва да се казва Баташка зависимост от глави. На мама ти ....

04.05.2015 14:17:17

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2026 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.