• 04 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8282
  •  GBP / BGN 2.2865
  •  CHF / BGN 2.0041
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 16°C

ИРПС: Рекордно скъпа предизборна кампания в медиите

ИРПС: Рекордно скъпа предизборна кампания в медиите

/КРОСС/ Медийното отразяване на предизборната кампания тази година е особено засилено заради извънредната здравна ситуация, в която протича, и ограниченията при провеждане на масови мероприятия.

В тази среда кандидатите отделят сериозни средства за реклама в медиите, които са рекордни за финалния етап на кампанията в сравнение с парламентарните избори през 2014 г. и 2017 г. Общата стойност на сключените към 31-ви март договори възлиза на 4 100 464 лв. без ДДС.

Мониторингът на Института за развитие на публичната среда обхваща официалните страници на 40 национални и регионални медии - 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции. Три дни преди изборите, проверката показва, че всички участници в кампанията са вложили ресурси за медийно присъствие.

Партиите и парите за реклама

И в края на кампанията убедително начело по разходвани средства е коалицията „ВОЛЯ-НФСБ" с вложени 1 140 218 лв. На второ място се изкачва другата патриотична формация - ВМРО, със 626 065 лв. Трети по разходи за медийна реклама са „ГЕРБ-СДС" с 588 226 лв. Така партиите от управляващата коалиция в последните 4 години са формирали почти 60% от разходите на всички участници в кампанията.

Разходите на левицата за медии възлизат на 341 535 лв., което ги нарежда след партията на Цветанов „Републиканци за България", отделили за отразяване почти половин милион лева.

Най-предпочитаните медии

И в края на предизборната кампания, най-много средства за отразяването ѝ привличат трите водещи телевизии в страната - Нова ТВ - 847 358 лв., БТВ - 793 607 лв. и БНТ - 602 814 лв. БНТ продължава да сключва договори с по-голям брой формации, което по всяка вероятност се дължи на по-ниските цени за отразяване в обществената медия, определени с постановление на Министерски съвет. На четвърто място отново е ТВ Евроком с 456 148 лв.

Практиката за подписване на безвъзмездни договори за отразяване се използва за поредна кампания. Такива са обявили от ТВ Евроком с девет формации коалиция „Ние, Гражданите", коалиция „БСП за БЪЛГАРИЯ", партия Възраждане, партия АБВ, коалиция „Демократична България", коалиция „Движение ЗАЕДНО за промяна", партия Движение на непартийните кандидати, партия Правото и партия Общество за нова България, както и от партийната телевизия Алфа. Единственият обявен от телевизията договор е с издържащата ги партия АТАКА. Публикуваната информация в този тип договори не позволява да се проследи нито услугите, за които се сключват, нито тяхната стойност.

Продължава и практиката партийните телевизии да сключват договори с партиите, с които са свързани.

 

В края на кампанията само три от медиите не са обявили сключени договори с участниците в нея. Това са вестниците Монитор и Телеграф и сайтът BGnes.com. Въпреки това преглед на страницата на BGnes.com показва, че там има агитационно съдържание.

Накратко:

Мониторингът, който ИРПС прави по времето на предизборните надпревари от 2014 г. досега, показва, че до този момент това е най-скъпата медийна кампания. Подобно развитие бе очаквано, тъй като здравната ситуация в страната и приложените заради нея мерки значително ограничиха възможностите за друг вид кампания - масови мероприятия, кампания от врата на врата и др.

В тази кампания всички кандидати официално са сключили договори с медии за отразяване на посланията им. Най-голям е и броят на медиите, които официално са публикували споразумения с участниците.

Интересно е, че най-много средства в кампанията са вложили участниците в управляващата коалиция, които присъстват в информационния поток като част от изпълнителната власт. Но същевременно плащат за допълнително отразяване, което има ПР характер и не предпоставя отговори на въпроси. Така медиите нямат възможност да изпълнят ролята си на посредник в диалога между избиратели и политици.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.