-
08 Дек 2025 |
USD / BGN 1.6795
GBP / BGN 2.2411
CHF / BGN 2.0885- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C 
1978 SEAB Flipper Microcar – шампионът по повратливост
23 Октомври 2025 | 19:01
/КРОСС/ Докато Европа се опитва да се възстанови от Втората световна война, производителите започнаха да произвеждат малки автомобили, за да задоволят нуждата от личен транспорт. Имаше „велосипедни" автомобили, микро автомобили, автомобили тип „балон". Те бяха евтини за производство и закупуване и икономични за шофиране. С възстановяването на производството и започването на „истински" автомобили от поточните линии, повече хора се обърнаха към по-големи и по-комфортни автомобили. Продажбите на микро автомобили спаднаха - до 70-те години на миналия век, когато интересът към микро автомобилите се възобнови, особено във Франция. Възраждането вероятно е причинено от газовата криза в средата на 70-те години, но продължи доста дълго време, отново особено във Франция.
Френското правителство позволи на всеки над 14-годишна възраст да шофира превозни средства с мотопедни двигатели без шофьорска книжка, проверка за безопасност или регистрационен номер. Превозните средства са били ограничени до 50-кубикови двигатели и максимална скорост от 45 км/ч, като е трябвало да имат поне един педал, който може да се използва за задвижване на превозното средство, ако двигателят не работи. Без този педал, то вече не е било мотопед и водачът/ездачът е трябвало да има шофьорска книжка. Към средата на 80-те години на миналия век във Франция е имало 30 производители, произвеждащи 50 модела малки, икономични автомобили или воатюрети. Един от тези производители е Societé d'Exploitation et d'Application des Brevet (SEAB), разположен в предградието Вилжуиф на Париж.
SEAB е била управлявана от ас пилот на изтребител от Втората световна война, Ролан Полз д'Ивой дьо Ла Пой. Неговата компания е била фокусирана върху използването на пластмаси. Компанията е произвеждала разнообразие от продукти, но е изграждала и каросерии за Citroén Mehari, така че е била запозната поне с този аспект на автомобилното производство. SEAB прави следващата стъпка, за да се превърне в производител на вуатюрети през 1978 г., когато за първи път показва SEAB Flipper 1. Следват Flipper 2, известен още като Donky, и Flipper 3, преди да спрат производството през 1984 г. Двата по-късни Flipper-а са сравнително конвенционални, малки микроавтомобили с предно задвижване. Flipper 1 има някои конвенционални дизайнерски елементи, но в други отношения е всичко друго, но не и конвенционален.
Конвенционалните елементи в дизайна на Flipper 1 включват 47-кубиков, двутактов двигател Sachs с въздушно охлаждане, произвеждащ 3 к.с. и с преднопредавне чрез двустепенна автоматична трансмисия. Той е малък, само 234 см дълъг, тесен и бавен. Това, което прави колата особено интересна, е как са произвели каросерията и защо колата не се нуждае от задна предавка.
Вместо да формоват каросерията изцяло, SEAB изграждат пластмасовата каросерия на две половини и я свързват. В резултат на това колата има монококова обвивка без шаси. Най-впечатляващият елемент от дизайна обаче беше липсата на задна предавка. Не се нуждаеше от задна предавка, защото целият двигател и се завъртват на 360° с волана. Ако искате да се върнете назад, просто завъртате волана, така че двигателят и окачването да се завъртят на 180° и да потеглят назад. Ако колата е твърде близо до стена, за да може да се обърне нормално, просто завъртвате волана, докато двигателят и окачването се врътнат на 90°, и потегляйте наляво или надясно. За да работи това, всички кабели и водопроводни инсталации минават през голям ръкав в горната част на двигателя. Изпускателната система е много къса и е просто прикрепена към двигателя. Не е желателно да завъртате колелата на повече от 360° поради вероятността от прегъване на кабелите и тръбите.
Изглежда има две истории за това как колата е получила името си. В книгата си „Bubblecars and Microcars" се казва, че колата е конструирана от Flipper Sarl във Вилжуиф, въпреки че това име изглежда малко странно за френска фирма или физическо лице. Втората история е по-забавна - че е кръстена на известен телевизионен делфин. Всъщност, именно втората история е вярна. Изглежда, че SEAB е била доста успешна в разработването на опаковки за продукти като шампоан. Това е позволило на дьо Ла Пой да създаде Antibes Marineland за големи морски животни. Колата е била наречена „Флипър", защото е обичал делфините, а това е най-известният делфин телевизионна звезда.
Шофирането на Флипър е истинско пътешествие. Две и половина завъртания на волана изпращат колата настрани на 90°. Пет завъртания и се движите назад. Парче тиксо на волана ми позволи да преброя броя на завъртанията. Шофирането на колата предизвиква усмивки, въпреки че не е много удобно. Двустепенната му автоматична скоростна кутия работи добре, воланът е сравнително бърз, спирачките си вършат работата, а окачването държеше колата изправена по време на завои, така че прави това, за което е предназначена.
Източник: auto-press.net