• 25 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8245
  •  GBP / BGN 2.2829
  •  CHF / BGN 1.9974
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 8°C

Виолета Комитова: ТОЛ системата у нас е неефективна все още

Виолета Комитова: ТОЛ системата у нас е неефективна все още

/КРОСС/ От една страна протести, от друга страна ние всички като участници в движението ни е важно на какви пътища стъпваме. За недоволството на пътностроителните фирми ще говорим в следващите минути, но и за ремонтите, които се случват, онези които могат да се случат. В студиото на „Денят започва" е Виолета Комитова - служебен министър на регионалното развитие и благоустройството. Да започнем оттам - засега малко имаше почивка от протестите. Само че утре се готви един нов на АМ „Черно море", защото казват те, вие сте обещали дружеството да получи 9 милиона дължими от държавата 37 до понеделник, по сметка обаче такива пари няма, вярно ли е?

Виолета Комитова: Да, ние обещахме. Във връзка с някои административни неуредици, във връзка с някакви проблеми, които те имат с договора, над договорени суми и прочие, изгубихме повече време, отколкото предполагахме. Но от вчера тези пари вървят към АМ „Черно море", надявам се днес те да си ги получат.

Т.е. утре може и да не протестират?

Виолета Комитова: Не мога да кажа. Казвам ние какво сме направили в последните дни. Много се надявам, не става дума за протестиране. Става дума за едни фирми, които са работили по „Тракия" Чирпан-Стара Загора, които са получили договори за 200 милиона от нашата държава, а е имало осигурени само 59 милиона като финансов ресурс. Сега всичките тези фирми се чувстват измамени. Те са работили, работили, направили са ремонта на Чирпан-Стара Загора и няма го разликата между 59 милиона и 200 милиона извършена работа ги няма в бюджета. Затова са тези протести. Тези фирми са една група, която протестира отделно от другите фирми, не знам дали вие разбрахте това. Това са фирми, които примерно не са получавали аванси за „Хемус", защото за „Хемус" държавата е раздала около 1 милиард аванси за фирми. За пътя Видин-Ботевград е дала 140 милиона предварително пари за бъдещо строителство. Тези фирми понеже не са получавали такива средства, затова изпитват финансови затруднения. Даже първата ни идея беше да заплатим само заплатите и осигуровките на работниците, но се оказа, че те имат задължения към банки и т.н. Затова ние определихме тази сума, която е свръх трудно да я намерим, да я осигурим и да платим. Ако Регионалното министерство имаше средства, ние отдавна щяхме да сме приключили този въпрос. Нито регионалният министър има интерес да не се заплати работата на хората, нито служебното правителство, нито гражданите. Но знаете, че бюджетът беше изчерпан до 30 април, ние заварихме нула лева и новозапочнати обекти за милиарди, така че ние изпаднахме в страхотно затруднение.

Честно казано и сега като ви слушам във всеки един ваш отговор откривам още и още въпроси. Ще се опитаме да сложим ред във всичко, въпреки че не знам дали това е възможно. Споменахте вече тази отсечка Чирпан-Стара Загора, основно ремонтирана, вече много по-добра, нали така? Доволни ли сме от това, което има?

Виолета Комитова: Да. Аз съм доволна, но това е видимо, когато пътуваме по тази отсечка.

Така. И хайде сега ни кажете колко време тази отсечка трябва да е в това състояние, кой ще я поддържа, каква е гаранцията?

Виолета Комитова: Тази отсечка на стойност 200 милиона, които казвам, че нямаме възможност да ги платим в момента, тъй като те трябва да се определят в бюджет пред Народното събрание и т.н., ние сме парламентарна република. Тази отсечка ще трябва да се разплати един ден на всичките тези 10 фирми, които са работили в тази отсечка. Но тя е минала под параграф на някакъв текущ ремонт и поддръжка, поради което няма одобрен проект и няма разрешение за строеж, няма акт 16 за въвеждане в експлоатация. Това е порочна практика, която е установена от предишните управляващи, която води до следното: ние ще си платим с вас от бюджета 200 милиона за този ремонт, но ако възникнат повреди в следващите 5 или 10 г. ще дадем нови милиони, за да поправим отсечката. Следователно няма гаранция, защото минава под едни думички на някакво поддържане на пътя.

Това недоглеждане ли е?

Виолета Комитова: Това е порочна практика, която се прави от години. Тя е с цел по-бързо да се правят уж ремонтите, защото корекциите до разрешение за строеж изискват време. Но специално за Чирпан-Стара Загора, искам да кажа, че ние 5 г. имахме ограничение на скоростта до 90 км/ч, т.е. ние сме имали време да подготвим тези проекти. Изведнъж решаваме тази година през април да започнем да копаем, да взривим всички граждани предизборно, много бързо до 20 юли да строим там, когато нашите хора пътуват към морето и т.н. Но да забравим това. Най-важното е, че почти всички ремонти, които са на стойност 1 милиард и половина годишно в нашата държава, минават под прикритието не на основни ремонти, което означава, че 1,5 милиард годишно си даваме за всички пътища, но когато те се повредят, няма фирма, която да носи гаранцията.

И няма отговорност тя да си поеме ремонта след това?

Виолета Комитова: Именно - няма отговорност тя да си поеме ремонта. Затова вие измислихте много хубав термин ремонт на ремонтите. Вече стана пак и ремонт на ремонтите и на ремонтите, това идва точно от тази порочна практика. Аз като служебен министър, моите заместник-министри, цялото ръководство на Министерството, държим такива основни, тежки и скъпи ремонти, казвам Чирпан-Стара Загора 200 милиона ще платим от бюджета, да се правят с технически проект, с разрешение за строеж, с въвеждане в експлоатация, което означава акт 16 на еди коя си дата сме въвели и оттам нататък тече гаранция. И всички фирми, които са работили в този процес и са взели тези 200 милиона, ако възникнат щети в гаранционния срок, да си ги отстраняват безплатно. Тази практика за 1,5 милиарда годишно ме дразни много. Тя е дълбоко некоректна. Тя поглъща много пари. Създава продукт, в който няма никакво качество.

Не само това, извинете. За всеки електроуред има някаква гаранция, дори и най-евтиният. А пък за пътища, магистрали, които са толкова натоварени, да нямаме никаква гаранция?

Виолета Комитова: Точно това е порокът на този начин на управление на ремонтите на българските пътища.

Това е за „Тракия" за този участък, имаме новина, там няма очевидно гаранция. Какво се случва с АМ „Хемус"? Тя сега наистина ще може ли да бъде изцяло завършена до 2024 г.?

Виолета Комитова: Не. Това е дълбоко погрешна теза да бъде завършена до 2024 г. Истината е, че по заварени договори, които предишното правителство на ГЕРБ и управляващите в МРРБ, АПИ и „Автомагистрали" са подписали договори да завършат първите 51 км от Ябланица към Плевен до 2024 г. АМ „Хемус" е започната от Тодор Живков през 1974 г., за радост господин Бойко Борисов от 2015 г. започна да прави организация по проектиране, предварителни проучвани, ПУП, предварителни процедури и прочие и през 2018-2109 г., вижте как се движат във времето процесите, стартира изпълнението на тези 51 км. И по договори на ГЕРБ съставени, от 2019 г. до 2024 г. ще се изпълнят първите 51 км, пак казвам от Ябланица към Плевен, което е нормален срок. Аз, ако трябва да говоря политически, мога да критикувам тези договори, че е бавно.

Недейте, защото знаете, че сме в кампания в момента и имаме ограничения за това говорене.

Виолета Комитова: Не, но искам да кажа, че това е нормалният срок по 1 км на месец да се изгражда. Всякакво друго твърдение, че може по-бързо да се построи „Хемус" е лъжа, затова това е реалистичният срок, да се радваме 2024 г. да приключим с тази отсечка. Останалите отсечки, лотове 4, 5 и 6, ги заварихме с ПУП-ове, които са влезли в сила на 19 април тази година. И служебното правителство започна бързо да придвижва отчуждителните процедури. Борим се да ги завършим до края на годината, за да можем през 2022 г. да открием фронт за строителство на следващите 3 отсечки - 4, 5 и 6. За 7, 8 и 9 имаме голяма неяснота, дори не знаем откъде ще мине трасето.

Нали сте чули обвинението, че всичко ще се изпълни в срок и бързо ще стане, само че навсякъде сега всичко ще спре като ремонт и като строителство?

Виолета Комитова: Аз не разбирам кога какво съм спряла. В няколко медии призовавам строителни фирми да излъчат съобщение във вашата медия и в една друга, ако някъде министър Комитова е спряла строеж, да отправят до вас жалба. Бях при Георги Любенов, казах на цяла България, не постъпиха никакви такива. Бях в Дарик радио, чу ме цяла България, няма такова нещо. Това е просто една предизборна лъжа, защото какъв ми е интересът да спирам строителство. Извинете, служебният министър на регионалното министерство да спира строителство, за какво? Това от полза на служебния министър ли е, на служебното правителство ли е? Това е пълен нонсенс.

Тогава защо отсечки като Драгичево-Владая още не са открити?

Виолета Комитова: Точно така. Защото заварихме цяла България разкопана. Вие чухте, че АПИ има бюджет 300 милиона за ремонти, а пък заварихме дадена работа на тези фирми за 1,5 милиарда, дадена команда да разкопаят цяла България, заварихме точно този започнат строеж. И ние се оказахме - започнати много строежи с нула лева пари по това перо за ремонти. Затова ние много се затрудняваме да ги завършим всички тези строежи, докато не се осигурят още 1 милиард, ние сме минус 1 милиард. Защото е дадена работа на фирми от правителството на ГЕРБ. Дали нарочно...

Кажете сега за тази отсечка, тя е много важна. И трябваше вече да е открита.

Виолета Комитова: Тази отсечка, в момента се правят мантинелите, много трудно намерихме 1 милион, около 1 милион ще струват тези мантинели, много трудно осигурихме тези пари, дори ги взехме от бюджета на МРРБ, въпреки че трябва да са от бюджет на АПИ, само и само да се случи това завършване на пътя, тъй като това е много отговорен, много тежък и много натоварен път. Знаете колко много хора пътуват.

Ще кажете ли срок, докога?

Виолета Комитова: За съжаление шефът на АПИ каза 15 октомври, но той не предвиди, че ще има няколко дъждовни дни. Очакваме в следващите няколко дни този процес да завърши.

Аз видях сутринта отсечката, започнали са полагането на мантинели, но в по-голямата си част това все още не се е случило, но което ми направи много лошо впечатление като шофьор в тъмната част на денонощието е изключително лошо състояние на отсечката, която сега е пусната за движение, където беше отбито движението всъщност. Т.е. ние ще пуснем ремонтираната част, а другата кога?

Виолета Комитова: Другата продължаваме да я правим, мантинелите са предвидени да бъдат 4 реда, два в двата края, две в средата, затова е толкова висока цената, затова тя ще продължава да се прави, въпреки огромните финансови затруднения, които имаме. Знаете, че ние нямаме откъде да осигурим 1 милиард. За всичките ремонти на България, включително и този път Драгичево. Опитваме се където можем и с каквото разполагаме да си решим въпроса.

Като казваме, че нямаме средства и те са изчерпани още април месец, това означава ли, че до края на годината нито една фирма не може да получи нищо, просто защото няма откъде?

Виолета Комитова: Фирмите, да тези фирми, до края на годината ще получат някои от тях, ще получат пари, които нямат над договорени суми. Прави се една вътрешна трансформация в бюджета на АПИ, в която се осигуряват средства, но само по договори, които не са над договорени, които са юридически изрядни. Това е първото нещо. Второто нещо, министър Комитова и служебното правителство още от август месец мислят за зимното почистване. Вие сега говорите за зимното, но ние като видяхме, че в АПИ има нула лева, започнахме от август да мислим за това. Беше вкарано в актуализацията на бюджета и за щастие в края на септември имахме актуализация на бюджета. Така че там министър Комитова и служебното правителство са осигурили 100 милиона за зимно почистване. В момента стандартно годишно отиват около 60 и 80 милиона за зимно почистване. Но тук отново изненада - започнахме да разговаряме с нашите фирми да извършваме зимно почистване, се оказа че на тях не им е платено зимното почистване за миналата зима . Извинете, служебното правителство влезе в мандат през лятото. Така възниква въпросът защо миналото зимно почистване не им е платено, нали други хора трябва да отговарят.

И другият въпрос е като не им е платено миналогодишното, те сега да не излязат на протест изобщо да нямаме зимно почистване тази година?

Виолета Комитова: Затова ние в момента преговаряме с тези фирми. Ние подготвяме едни споразумения с тях. Ние им предлагаме те да продължат да правят зимното почистване на България. Аз държа тези фирми, които досега са правили зимното почистване, те да продължат да го правят. Но моето условие - след като подпишем споразуменията с тях. Ако някоя от фирмите не желае да извършва зимно почистване, тъй като някои от тях споделиха с мен, че не им е изгодно да правят зимно почистване, ние сме направили обществена поръчка за зимно почистване и по позиции, защото те са по области и ако в някоя област някоя фирма не желае да продължи, имаме обществена поръчка, ще търсим нови кандидати, които ще се заемат със зимното почистване.

Няма да се закъснее с това, защото вече сме октомври месец?

Виолета Комитова: Няма да се закъснее в никакъв случай. Ние се грижим за това да се получи, така че бъдете спокойни.

Министър Комитова, като говорим за толкова милиони и милиарди тук се разхвърчаха и в последните седмици и месеци, а пък даже и недадени, тогава за догодина вие какъв бюджет мислите, че ще е достатъчен на МРРБ, а пък и на АПИ да се разплати със стари задължения, за да има и за 2022 г.?

Виолета Комитова: Много е тъжно, защото за 4 г. назад установих лично аз, че трябват между 1,5 и 2 милиарда само за ремонти на българските пътища, които ние ги даваме на нашите фирми да извършват тези ремонти и поддръжка. Но пак 4 г. назад винаги се е гласувал бюджет 300-400 милиона за същата дейност. Възниква въпросът - фирмите, които участват в този бизнес жертви ли са или са съучастници? Днес като имаме липса от минус 1 милиард, тези фирми, шефовете на тези фирми, някои от тях са бивши шефове на АПИ, те се интересуват от този процес, те са знаели, че има 400 милиона бюджет миналата година, не са протестирали пред Народното събрание, есента на 2020 г., когато се решава бюджетът за тази година. И изведнъж сега казват трябва да ни осигурите парите още 1 милиард. Е, казваме - ние сме парламентарна република. Бюджетът се решава в парламента. Парламентът разпределя на отделните ведомства. Какво има да харчат, предполагам на вашата телевизия, на моя университет, на регионалното министерство, на АПИ са така и ние всички трябва да спазваме този бюджет. Бюджетът е определил 400 милиона, това че на вас ви е дадена работа за 1,5 милиарда е грешка на предишното ръководство. Това, че вие сте знаели, че няма 1,5 милиарда в бюджета, е също факт. Не се правете, че не сте знаели.

Един от вашите заместник-министри казва, че са били принуждавани строителните фирми да работят в сивия сектор или поне на ръба.

Виолета Комитова: Няма как една строителна фирма да бъде принуждавана да работи по начин, по който тя не е съгласна. Така че тези бъдещи плащания към фирмите, които ги няма в сегашния бюджет, ние ще ги поставим в Народното събрание. Ние веднъж повдигнахме въпроса в краткото Народно събрание, което имахме, но нямаше време да се осмисли въпросът и да се реши, ние продължаваме да защитаваме, че те са вършили работа в полза на държавата и тези пари трябва да ги осигурим пред Народното събрание. Въпрос на време е как ще бъдат заплатени. Но принципно министър Комитова от лятото говори, че следващият бюджет на АПИ трябва да има 1,5 милиарда, ако искаме тези фирми да работят спокойно през 2022 г., да не са в стресова ситуация, държавата да знае, че толкова ще бъдат ремонтите и толкова са осигурени парите.

То не е толкова свързано с тази тема, но може би е свързано всъщност, но като казвате 1,5 милиарда, откъде да дойдат тези пари? ТОЛ системата заработи ли в пълния си капацитет, за да се пълни този бюджет?

Виолета Комитова: Много интересен въпрос ми задавате. Паралелно с това, че ние насочваме вниманието на обществото към бюджета да осигурим за поддръжка на пътищата 1,5 милиарда, което досега не се е случвало, ние работим в посока да си осигурим повече приходи. Единият начин да увеличим приходите е ТОЛ системата. Нашата ТОЛ система, жалко, че не се е случвало да го дебатираме в медиите, ТОЛ системата ни все още не е ефективна. Тя събира годишно по 380 милиона, внимание - при положение, че три четвърти от тези пари идват от нашата, от моята винетка и много малка част идват от товарния трафик. Ние смятаме, че това нещо трябва да се обърне. Защо? Повече пари да идват от товарния трафик, защото те рушат повече нашите пътища - тежкотоварните камиони, автобусите, големите превозни средства, а не леките коли. Как да се обърне? Подготвили сме нови идеи към Министерски съвет. С постановление на МС през 2019 г. са намалени таксите на товарния транспорт. Ние се опитваме в момента да направим друго. Да разширим обхвата на ТОЛ системата върху повече пътища от Републиката да се разпростре и да променим таксите на тежките камиони и автобусите. Ще ви дам един пример - един автобус, който пътува с пътници от София до Бургас, знаете ли колко ТОЛ такса плаща? 1 стотинка на километър, за 360 км автобусът плаща 3,60 лв.

Колко трябва да стане според вас?

Виолета Комитова: Сега обсъждаме точно как да се завишат тези цени като общо цялата ни идея е в крайна сметка да удвоим приходите от ТОЛ системата от 380 милиона годишно да станат двойно и в общия кюп от пари по-голямата част да идват от тежкотоварните камиони и от автобусите, защото те разрушават повече нашите пътища. Винетките няма да се покачват като цена. Ние в момента с винетките издържаме ТОЛ системата. И с тези пари ние да можем да си покриваме част от разходите за републиканската пътна мрежа. Имаме много дупки още, имаме много места. Да ви кажа ли откъде искаме да събираме пари? От претоварени камиони. В България има претоварени камиони, които не си плащат таксите. Само от една митница, където имаме официални данни, до август месец установихме 27 хиляди претоварени камиони, които официално влизат в държавата. За тази година за 8 месеца ви говоря. От тези претоварени камиони, ако си съберем таксите, само ще съберем 50 милиона.

Защо не ги събираме?

Виолета Комитова: Защото контролните механизми на държавата не работят. Защото те са отказали да работят.

Нали знаете, че една от версиите за случилото се в Айтос с катастрофата там с жертви беше такава?

Виолета Комитова: Не е една от версиите, това е основната версия. Там имаме претоварен камион, който нанесе тотални щети.

Какво предлагате като казвате контролните функции не работят?

Виолета Комитова: Това са механизми, които ние трябва да ги подобрим. Трябва да си събираме таксите от ТОЛ системата, както трябва.

А глобите от ТОЛ системата, защото има камери навсякъде, събират ли се?

Виолета Комитова: Да, събират се. Но в момента основната част от приходите идват от винетките - от 380 милиона 75% идват от винетките на гражданите, на техните леки коли, а те нанасят по-малко щети върху пътната настилка.

Това трябваше да се обърне точно с тази ТОЛ система, а не да си говорим няколко години по-късно за същото?

Виолета Комитова: Така трябваше да бъде, но не е направено както трябва. Затова ние смятаме да усъвършенстваме този модел. Също така настояваме, пледираме и се борим да си събираме таксите от претоварените камиони. Претоварените камиони, първо, че рушат пътищата и второ - причиняват много тежки катастрофи. И примерът в Айтос е точно такъв.

Някои ще кажат таксите за претоварени, изобщо трябва ли да се допускат претоварени да минават?

Виолета Комитова: Изобщо не трябва да се допускат. Трябва да има тежки глоби за претоварени камиони. Първо, заради пътната безопасност. И второ, защото рушат пътната настилка. Това е.

На финала сме на нашия разговор, госпожо Комитова, ако продължат протестите и едни от нещата, които чухме, скоро няма да можем да си плащаме дори заплатите на работниците, вие какво ще им кажете на тези хора?

Виолета Комитова: Първо, ние нямаме проблем със заплатите на работниците. Самият господин Чайков каза пред медиите - ние си плащаме заплатите на работниците.

Другата теза, че вие плащате на държавните фирми, но не и на частните фирми?

Виолета Комитова: Не, няма такава теза. Ние влизаме, ние преговаряме с всички фирми. Ние се опитваме през споразумения да си уредим отношенията и продължаваме да работим с тях.

Благодаря ви много. Оставка няма да подавате очевидно, те и оставката ви искаха, нали?

Виолета Комитова: По моята оставка, ако ще реши въпроса с минус 1 милиард, веднага ще я дам. И ще изляза в заслужена почивка.

Няма да реши очевидно това въпросът. Много въпроси останаха, но надявам се за следващото ви гостуване да останат.

Виолета Комитова: И аз ви благодаря. С удоволствие ще дойде в това прекрасно студио с тези усмихнати водещи.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

пожарни касети http://www.firebg.org/bg/products/64/65/

21.10.2021 08:58:45

Анонимен

Тази мърша още ли е министър,бе !

21.10.2021 06:33:31

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.