• 27 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6595
  •  GBP / BGN 2.2406
  •  CHF / BGN 2.1060
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Арх. Виолета Комитова: Протестират не повече от 28-30 строителни фирми

Арх. Виолета Комитова: Протестират не повече от 28-30 строителни фирми

/КРОСС/ Архитект Виолета Комитова в интервю за предаването „Денят започва с Георги Любенов" по БНТ

- Архитект Виолета Комитова, министър на регионалното развитие и благоустройството в студиото на нашето предаване. Госпожо Комитова, добре дошли в нашето студио.

Виолета Комитова: Добре заварила, на целия екип.

- Много се радвам, че сте тук. Можем да продължим нашите приятни срещи. И говорим по важни теми. Защо казвам важни? Защото седмицата на протеста на строителния бранш. Пак щях да кажа „вашите колеги", но не - вашите опоненти бяха на улицата, пак протестираха. Но, ето сега, възможност в ефира на нашето предаване и да кажете на целия строителен бранш, защо е тяхното обвинение, защо ограничавате плащанията, защо не се поддържат пътища, защо не продължават започнати вече стари ремонти на пътищата?

Виолета Комитова: Вие много въпроси ми зададохте, но да започнем отнякъде. Първо, за целия строителен бранш. Това абсолютно не е вярно, тъй като по данни на НСИ в България има повече от 21 хиляди строителни фирми и там са ангажирани повече от 155 хиляди работници. Официални данни на НСИ. Тук говорим за може би около 28-30 фирми, не мога да им кажа точно колко са работниците. Сега, проверяваме те колко работници наистина имат и как ги осигуряват, плащат ли им заплати и т.н. Не мога да кажа, но това е нула цяло и не знам колко процента от общия брой на строителните фирми.

- Да, т.е. казвате 30-тина фирми нарочно са организирани да протестират?

Виолета Комитова: Не казвам, че са нарочно. Казвам, че са малка част от строителния бранш, защото това са фирмите, които заемат пари системно от държавата, за да ремонтират пътища. Това са една особена категория фирми, която от години е зависима само от държавните плащания, докато всички останали фирми се състезават на полето на пазарната икономика, които правят други строежи до 21 хиляди и еди колко си, ви казвам, са в други условия. Т.е. тези фирми, първо, се намират в привилегирована ситуация, от една страна. От друга страна, не в толкова щастлива ситуация, защото винаги зависят от бюджета. И сега какви договори са подписали, те са в пълна зависимост. Подписали са си едни 5-годишни договори, че ще ремонтират пътищата на България, но при наличие на бюджетни средства. Какво заварва служебното правителство в края на април? Бюджетът 382 милиона на АПИ е раздаден на фирмите, за ремонти говорим на пътища, не за ново строителство. И на фирмите дадени със задание, ги наричаме ние, едни текстове, по които те трябва да работят със сметки, с описания, задания още за милиард отгоре. Да копаят, да ремонтират всички пътища на България. Но в договорите пише, че липсата на тези пари, които видимо са повече по договорите, ще се плати, когато има бюджет на АПИ. И сега, към днешна дата АПИ няма такъв бюджет. Затова фирмите си работят цяла година без да имат бюджет, те са си работили така поне 4 г. назад по този начин и накрая на годината по някакви неведоми пътища са им са се плащали тези пари. След това, в момента техният протест е според мен, е политически мотивиран, аз не го приемам, че е протест срещу мен, това е срещу политическите кампании, в които участват много политици и в никакъв случай не мога да кажа, че ние сме опоненти с тези фирми. Ние с тях се срещаме често, в последните седмици имахме няколко срещи във връзка с една комисия с участници от различни министерства, преговаряме за това как да уредим по-нататъшните си отношения и вече имаме три два варианта на решения, следващата седмица ще започнем да ги дискутираме фирма по фирма.

- Какво смятате за разумно, как да стане това?


Виолета Комитова: В момента, като говорим, че това са държавни плащания и договори, които са свързани с бюджета, започваме от бюджетната дисциплина. Знаете, че с актуализацията на бюджета ние успяхме, не че е моя заслуга, заслуга на народните представители, на нашите колеги - 100 милиона за зимно поддържане. Това е идеалната сума, която на нас ни върши работа за зимното поддържане.

- Защо, преди повече ли е било?

Виолета Комитова: Защото знаем от предишни години, че зимното поддържане е между 60 и 80 милиона, т.е. ние сме гарантирали парите. Тези бюджетни средства искаме да ги дадем на тези фирми за тази зима да си направят зимното поддържане, както са го правили в предишните години. Тук отварям една скоба - служебното правителство завари тези фирми с неплатено зимно поддържане за миналата зима дори. Толкова задължения има държавата към тези фирми, но ние сега за тази зима имаме 100 милиона, бихме искали тези фирми, трябва да съставим едни документи по техните договори, да продължим.

- Сега, това че е гарантирано зимното почистване, както се казва е супер, добре че са го уредили. Обаче вие помните ли как ГЕРБ навремето казваха как ловят снежинките във въздуха? Помните ли го това, как почистваха зимно, че не може да капне капка снежинка в София, защото ги чакат снегорините снежинките? Така казваха. А сега какво ще направите вие повече, че още по-добре да е изчистено?

Виолета Комитова: Не мога да кажа как ще се случи процесът, колко количество сняг ще падне, колко е интензивно. Но ние в момента искаме да договорим отношенията с нашите фирми, тъй като те трябва да започнат подготовка за това зимно почистване. Има предварителни покупки на сол, на инструменти и т.н., искаме по-отдалеч.

- Добре, тази част от бюджета е осигурена. Другата част, казахте, за започнатите и според протестиращите строители нефинансирани започнати пътни ремонти. Третата част, срещу която вие много се бунтувате, госпожо министър, е авансовото плащане, нали? Винаги казвате - не може да се раздават и да се плащат пари. Само че онзи ден слушам Емил Хърсев, който казва „не е престъпление авансовото плащане". Нито една държава не може да надхитри световния бизнес и световната практика. Какво укоримо има в авансовото плащане?

Виолета Комитова: Авансови плащания имаме само за строителството на „Хемус", ние там сме установили, около 1 милиард сме раздали.

- Укоримо ли е това, престъпление ли е?

Виолета Комитова: Не казвам, че е укоримо. Дадено е без обществени поръчки по процедурата „ин хаус", аз бих го приела наистина, ако имаше фронт да строим по всички отсечки на магистрала „Хемус", а ние строим само по отсечка 1, 2 и 3 с обща дължина 51 км и 300 м. Останалите отсечки са в процедури още. Там също сме раздали аванси. И сега, пример давам, пример за отсечка 7 на вашата фирма сме дали 100 милиона. Но на отсечка 7 ще й се прави ОВОС, минава през защитена територия и прочие, ще строим примерно след 5 г. Какво става с вашите 100 милиона във вашата фирма през тези 5 г.? Не казвам, че е укоримо. Винаги съм казвала, че има един огромен риск, парите от фирмите да изчезнат докато дойде време да се строи или по някакви други причини фирмите да фалират, по причина на световните икономически показатели, не умишлено да фалират, и рискът става огромен за държавата. Никога не съм казвала, че е укоримо.

- А ще намерите ли този сложен баланс между това да се строи само с разрешение и както това е по закон, нали така трябва по закон с разрешително за строеж?

Виолета Комитова: Да, така трябва. Много се радвам, че сте го разбрали.

- Логично е да го кажа това нещо. Значи, да, обаче вижте, балансът между това да строиш наистина с изрядни документи и това да спреш строеж, за да могат хората от Северна България да кажат „Комитова спря магистрала „Хемус".

Виолета Комитова: Това е чиста лъжа. Комитова не е спирала никакъв строеж. Аз съм казала вече в Дарик радио, ако някоя фирма е получила от мен заповед да спре строителството, да изпрати извести до вас, не до мен, не до регионалния министър, там казах в радиото, не е постъпило нито едно известие. Сега обявявам във вашия ефир, ако регионалният министър Комитова е спряла някъде строеж, моля изпратете вашето оплакване в тази телевизия, за да го коментираме после. Аз такова нещо не съм извършила никъде. Това е просто лъжа, която е свързана с предизборната надпревара. За съжаление не е много коректно.

- Наричате ли предизборна надпревара обещанието, че „Хемус" щеше да я има 2024 г.?

Виолета Комитова: Разбирате ли, че това е невъзможно, тъй като наистина „Хемус" ще го има 2024 г., но в първите 50 км след Ябланица. Следващите 50-60 км са в процес на отчуждаване. Отчуждителни процедури. Там лот 4 заварихме незаконно строителство, открихме едни злоупотреби със собствеността, но това е друга тема, друг път ще ви ги разказвам. Така че ние се опитваме служебното правителство да завършим отчуждаването на 4, 5 и 6. И януари месец следващата година да започнем строителството на 4,5 и 6. Това ни е така най-напредналата част от отсечка „Хемус". Много ще се радваме, ако това започне без значение кое правителство ще дойде. Ние сме си поставили за задача служебното, да завършим отчуждителните процедури, за да може което й да е следващо правителство да открие фронт за строителство. Все пак магистралата е за всички наши хора.

- Т.е. госпожо министър, не е имало вариант въобще „Хемус" така като гледате, като ревизирате, като гледате договори, не е имало вариант да бъде готово 2024 г.?

Виолета Комитова: Слушайте, най-бързото строителство е незаконното строителство. Но може да се построи всичко много бързо.

- А правите ли такъв извод, че България досега, което е построено, е незаконно?


Виолета Комитова: Всичко, което се строи бързо е незаконно. Но какво означава незаконно строителство? Означава вие да си купите апартамент без нотариален акт. Ще си купите ли такъв апартамент?

- Не искам.

Виолета Комитова: Няма да си купите, така. При нас в инфраструктурните проекти незаконното строителство е много отговорна работа. Ще ви кажа защо? При незаконното строителство няма строител, никой не се подписва на никакви документи, никой не носи отговорност дали тази стена, която сте построили няма да падне, или този път, който сте построили, няма да се огъне, никой не носи гаранции, а пък парите са сложени в строежа. Това е една много лоша форма на строителство. При нея най-често, незаконно приемам само за спешни, аварийни ремонти, когато нямаме вече друг изход, наистина го приемам като крайно решение. Но когато правим такъв дългосрочен проект, магистрала „Хемус", тя не е за пет стотинки, това е много скъпо нещо за 4,5 милиарда, когато правим язовири, които са, ако се спука стената от незаконно строителство, ще залеем прилежащите населени места. Когато правим сгради, където можем да утрепем хора от незаконно строителство, от липса на отговорност, това е много тежка щета, тя не струва пари, тя е много повече от пари.

- Разбира се. Аз подозирам, че за много повече от пари говорим. Богдан Милчев, от Института за пътна безопасност. Той казва - ще дадем сега Комитова на прокурор, защото бездейства, защото остава магистрали без ръководство, защото „Тракия" е в окаяно и опасно, казва Институтът за пътна безопасност, опасно е положението.

Виолета Комитова: Така. Това са неща, които господин Милчев се занимава с някаква пътна безопасност. Но аз точно не мога да му разбера концепцията, най-вече се интересувам откъде се финансира. Но ще ви кажа, че по темата за „Пътната безопасност" в България има още няколко института, няколко агенции, Регионалното министерство, виждам че е най-виновно, имаме и Държавна агенция за пътна безопасност. Мисля, че неин шеф е госпожа Малина Крумова. От всичките тези институции обаче, господин Милчев крещи само срещу регионалния министър. Сега, той трябва, ако се грижи за това нещо, за „Тракия" ще кажа едно нещо, което на мен ми прави впечатление, билбордовете разсейват водачите, имаме множество катастрофи, да се преборим да ги махнем. Аз съм се борила някога, трудно за махане. Отливането и вливането в крайпътните обекти. Например, една бензиностанция е забранено в аварийната лента да имаме шлюз за намаляване на скоростта, трябва да има една четвърта лента, в която вие да се отклоните от главния път, 150 м да е дълга и 150 м да се влеете в пътя. Това нещо по магистрала никъде го няма, аз го виждам с очите си без да съм се занимавала с пътна безопасност, ако трябва да говорим за сериозни проблеми на пътната безопасност, аз съм готова да говорим. Господин Милчев сме го включили в една комисия. Тази наша комисия започва да проверява ремонтите на пътища, които са извършили, фирмите, които протестират не заради протестите, искаме да видим дали са направени ремонтите както трябва като количество, като качество и дали са остойностени правилно. Защото ремонтните работи са много обтекаеми - тук кръпка, там кръпка, как се изчисляват това като количество, затова господин Милчев е включен в тази комисия, заедно с всички останали.

- Ето, ще имате възможност да контактувате, да получавате и критика.

Виолета Комитова: Да работим заедно с него, нашият институт по строителни...

- Да. Само да ви попитам, госпожо Комитова, казвате за билбордовете, че не одобрявате тези стотици билбордове.

Виолета Комитова: Те разсейват водачите.

- Това позиция ли е на държавата да се премахнат по магистралите?

Виолета Комитова: Моята лична позиция, когато говорим за пътна безопасност е, че колкото повече билбордове има на един скоростен път, където водачите поддържат висока скорост и трябва да карат с повишена концентрация, толкова повече се увеличават катастрофите. Ще ви кажа една магистрала в Австрия, по която всички сте минавали, през Виена към Германия. На тази магистрала през по-големи разстояния има само 1 билборд, който представлява на черен фон един бял кръст. Нищо не пише на него. Това са билбордовете, което означава внимание водачи. Тук се поддържа висока скорост, не се разсейвайте, защото животът си е ваш.

- Аз ви попитах дали това е позиция, дали нещо не предстои, махането на билбордовете в България, това е?

Виолета Комитова: Аз от предишни дискусии съм наясно, че има хора, които са на моята позиция да махнем билбордовете, които сме загрижени за пътната безопасност. Но едни други хора казват - как ще ги махнем, ние толкова пари вкарваме, какво ни интересува пътната безопасност и т.н.

- Сега, понеже срещате, особено в последните седмици, архитект Комитова, много критики срещате, аз сега ви предлагам да се похвалите с нещо - вчера обявихте добра нови, блага вест за всички перничани. Най-важно е да има хубави новини за Перник. И обявихте, че Драгичево-София вече в две ленти тръгва, какво отпушихте там?

Виолета Комитова: Големи затруднения. Заварихме път, който се ремонтира и отново изчерпаният бюджет на АПИ, поради наличие на 0 лв., няма пари да се направят мантинелите. След много дълго умуване, от бюджета на Регионалното министерство, уважаеми колеги, от Регионалното министерство, ако случайно останем без пари в края на годината, да ми простите, тъй като 1 милион отделихме за мантинелите на пътя София-Перник, който е много важен за нашите граждани. Между другото по тази тема искам да ви кажа, че там смятаме да имаме още една добра новина, става дума за яз. „Студена". Надяваме се съвсем скоро да въведем яз. „Студена" в експлоатация, тъй като може би не знаете, той се намира в строеж от 2012 г. Не ме гледайте така.

- Криза имаше, Ревизоро реши кризата, напълни язовира, а пък вие сега - той се строи.

Виолета Комитова: От 2012 г. яз. „Студена" е започнал да се проектира, от 2015 г. се строи до днешна дата продължава да се строи язовирът. На 3 септември бяха направени 72 часовите проби, което много ме радва и ако всички останали документи по този 10-годишен строеж са окей, ние ще го въведем в експлоатация този строеж и ще го завършим, което мен много ще ме радва, защото когато един язовир е в строеж, пък е пълен с вода, не ми харесва. И дори може би този строеж обяснява защо някога язовирът е бил изпразнен откъм вода. Как ще строите язовир с вода, да правите язовирна стена? Така че може би това обяснява липсата на вода преди години. Аз това наскоро го установих без да искам, не съм го търсила, просто постъпват документи, които са свързани със 72-часовите проби. МРРБ е възложител на този строеж, всички са знаели, че това е строеж, но аз доскоро не знаех, че язовирът е в строеж. Така че това е, което мога да ви кажа за Перник, ще имаме завършен язовир, тъй като знаете колко е критично там това за водоснабдяването. Две новини за Перник - пътя Драгичево и завършен язовир.

- За времето си, когато сте начело на Регионалното развитие и благоустройството, госпожо Комитова, най-добре сигурно трябва да сте разбрали, че строителството и благоустройството са символът за политически успех на властта. Ако може едно правителство, един кабинет да строи, значи е успешен. Страхувате се, няма нужда да отварям скоба, да казвам навремето, помните ли как Лиляна Павлова идваше с едни карти показваше - тръгва пътя, спира пътя, „Хемус" е готова, госпожа Павлова беше обещала много по-отдавна да бъде готова.

Виолета Комитова: Да, разбира се, всички сме чували това.

- Точно затова го казвам. Едни графики, карти, работи. Вие нищо не носите.

Виолета Комитова: Нищо не нося. Аз работя, нищо не обещавам.

- Не казвате „ще построя „Хемус", ще построя „Черно море", ще построя тунел под Шипка, ще построя Кресненският тунел, нищо не обещавате?

Виолета Комитова: Ако бях в предизборна кампания, сигурно доста работи щях да обещая, но нека да се върнем на тази застроената среда или урбанизираната среда, както ние наричаме в академичните среди, не започва от нас и няма да свърши с нас. Това искам на всички да е ясно. Хора преди нас са строили, по време на нашия живот ще строят и след нас ще продължи да се развива тази застроена среда. Това включва цялата пътна инфраструктура, ВиК, сгради и прочие. Всеки, който поставя разделителна ивица - аз строих дотук, аз от това политическо говорене в последните месеци, си отчитам една моя грешка, трябвало е като стана служебен министър, да отида на всички пътища и с една дебела черта да напиша - дотук строи ГЕРБ, оттук нататък започва да строи служебното правителство, на пътя. Но сега като свърши служебното правителство, ще мина една блажна боя и ще сложа черта - дотук беше служебното правителство, оттук нататък започва да строи следващото. Тази черта е, няма никакъв смисъл, на никого не помага. Затова, това много се внушаваше, тези строят, онези не строят. Никога не съм казвала - тези строят бавно, онези нищо не правят. Аз поех тези задачи да продължим всичките строежи, които се водят в Регионалното министерство. Те са повече от 2200. Вие ме питате само за „Хемус" и за пътищата, но ние ръководим 2200 строежа. Само 1000 и кусур сгради имаме санирани по оперативната програма, имаме други проекти, имаме страшно много свлачища, водопроводи, 2200 обекта сме заварили, които се строят и ги продължаваме. Но не сме сложили никъде черта - дотук иззида ГЕРБ, оттук нататък служебното правителство, после още една черта. Защото, ако слагаме такива черти, господин Любенов, никога няма да направим наша катедрала. Ще ви кажа за средновековните катедрали. Някои са строени по 500 г., започвани са при един крал, падали са, при друг продължавали са при четвърти, при пети. 500 г. 10 поколения са минали. Ние днес не казваме катедралата на крал Любенов, ние казваме катедралите на Франция, готическите катедрали на Германия. И аз, защото всички следващи са продължавали процесът, който е започнат от техните предшественици.

- Наистина не знам как да ви върна този /.../

Виолета Комитова: И затова ви обяснявам, че смятам, че пътищата, водопроводите и строежите, които прави МРРБ са на България и не приемам разделителна черта. Дотук бяхме ние, оттук нататък са другите.

- Понеже казахте водопроводите, искате ли две думи за Копривщица само. Там хората излизат на протест, казват, че цялата канализация течала по Копривщица.

Виолета Комитова: Точно така. Сега пред вас стои един регионален министър, който е виновен за цялото водоснабдяване на цялата територия на България - затова че спря водата на с. Кръстевич през август, затова че на Брестовица има манган, затова че в Хасково има уран, за това че на 22 им се спука чугунената тръба в Хасково, както в Копривщица има други, пред вас е виновното лице. Може да ме обвинявате, да ме линчувате, може да ме обесите, ако искате. Но ВиК мрежата е много остаряла. В по-голямата част е строена още от времето на Тодор Живков. В Регионалното министерство се финансират малки проекти, общият обем е около 20 милиона годишно, финансират се от ВиК холдингът проекти, финансират се някъде от общините частично и в момента в регионалните прединвестиционни проучвания всяка област на България може да получи 100, 200, 300 милиона за ВиК проекти. Аз ще се запозная с този случай, вероятно става дума за стара мрежа, която трябва тотално да се поднови и ако можем нещо да направим, ще го направим сега. Ако не, ще бъде включен в плана за следващата година. Това мога да кажа. Авариите са по цялата територия на страната. Хората с право се бунтуват. И аз да нямам вода, и аз няма да съм много щастлива. Водата го определям вече като стратегически отрасъл за България. В Регионалното министерство много работим в последните месеци по водни проекти за всички области на страната.

- Благодаря ви. Хубаво интервю направихте, благодаря ви.

Виолета Комитова: И аз благодаря.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.