• 31 Март 2020 |
  •  USD / BGN 1.7726
  •  GBP / BGN 2.2000
  •  CHF / BGN 1.8502
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 5°C

Лидерство по време на пандемия

Лидерство по време на пандемия

/КРОСС/ Мариан Залцман е старши вицепрезидент "Глобални комуникации" на "Филип Морис Интернешънъл". Тя е един от петте най-влиятелни трендспотъри в света (лансирайки думата "метросексуален" – обявена за дума на 2003 година от American Dialect Society).

Мариан е една от най-награждаваните експерти в областта на ПР-а в Северна Америка. Заемала е различни позиции в сферата на връзките с обществеността, включително Главен изпълнителен директор на Havas PR North America. В момента Мариан Залцман оглавява екипа по Глобални комуникации на Филип Морис допринасяйки активно за изпълнение на мисията за изграждане на бъдеще без дим.

Италия, Ирландия и Дания са в блокада, САЩ са частично затворени, борсите са в свободно падане, броят на жертвите по света расте всекидневно, а Световната здравна организация обяви COVID-19 за глобална пандемия. Ситуацията е меко казано притеснителна, особено за големия брой хора, които никога не са се сблъсквали със сериозна криза.

Кога за последно се е случвало бизнес лидерите да трябва да се погрижат за своите служители (и акционери) в ситуация на разразила се глобална криза? Минали са поне 12 години оттогава. По време на световната финансова криза през 2007-2008 г., кризата с високорисковите ипотеки в САЩ парализира глобалната финансова система и всички изпаднаха в паника, дори и шефовете на големите централни банки.

Но в дигиталната ера това е цяла вечност - първият iPhone се бе появил на пазара отскоро, а Facebook все още имаше нищожните 100 милиона потребители (в сравнение с 2.45 милиарда активни потребители днес). Вече има ново поколение служители, които може и да са преминали през някои трудни моменти през последните години, но тези моменти не могат изобщо да се сравнят с бурята покрай пандемията на коронавирус COVID-19, която помита света в момента. А и всички тези трудности не са носили риск от масови жертви. 

Това е един от онези моменти, в които да си бизнес лидер с опит, преминал през различни предизвикателства (т.е. по-възрастен) има своите предимства. Това не значи, че всеки лидер, които е преживял световната финансовата криза от 2008 г., терористичните атаки от 11 септември в САЩ или дот-ком кризата в края на 90-те години разполага със стратегическа пътна карта за пролетта на 2020 г. Но тези кризисни събития ни научиха, че в днешни дни глобалните кризи могат да се случат внезапно и непредвидимо и няма готови решения за тях.

Част от лидерските умения, които един опитен бизнес лидер може да използва в тази ситуация, са свързани с това, че той знае какво е да се налага да действаш без карта, която да те ориентира в непознатия терен.

Времената са плашещи, а паниката сред хората е повсеместна. Най-страшно е, когато лидерите са видимо притеснени или явно нямат представа какво да правят. Всички имаме нужда нашите лидери да са в действие, а много от нас трябва да станат такива – лидери в действие.

Тук предлагам няколко неща, които не трябва да забравяме:

Ще бъде болезнено, както за нас, така и за бизнес лидерите 

В момент, когато големите самолетни компании се изправят пред загуба на работни места и на приходи, които според оценките в момента могат да достигнат до 113 милиарда долара, главният изпълнителен директор на австралийската авиокомпания "Кантас" (Qantas) Алън Джойс обяви, че ще замрази заплатата си до края на финансовата година. Това е добър пример и за останалите изпълнителни директори. За да оцелее, авиокомпанията трябва да отменя масово своите полети, да реже заплати, да пуска служителите си в неплатен отпуск и дори да освободи някои от своите служители. Както много други бизнеси са принудени в тази криза, тя трябва да реже до кокал, за да остане платежоспособна, докато трае пандемията, но и да поддържа достатъчен капацитет, за да възстанови дейността си, когато кризата премине.

Разчитайте на експертизата

Във време, когато всеки се изказва за коронавируса в медиите, Юрген Клоп, мениджърът на футболния клуб "Ливърпул", впечатли дори и тези, които не са фенове на отбора, с отказа си да се стане част от това масово явление. С фокус върху управлението на бранда "Ливърпул", струващ 2.18 милиарда долара, Клоп категорично посочи на журналистите, че той е футболен мениджър и неговото мнение за коронавируса няма никакво значение. Коментарите му заляха социалните мрежи като пример за откровеност и здрав разум: "Не е важно какво казват известните хора … хората, които имат знанията, трябва да говорят за това."

Намерения – да, прогнози – не 

Никой не знае как ще се развие кризата с коронавирус COVID-19. Бизнес лидерите, които сега говорят, сякаш знаят какво ще се случи и правят самонадеяни изявления или авторитетни прогнози, рискуват да загубят доверието на акционерите си. Това, което печели доверието, са ясно формулираните и обявени намерения с конкретни планове за изпълнение и последователни действия.

Критично мислене

Във време на криза хората са нащрек за всеки сигнал за опасност. Слуховете, дезинформацията и паниката се разпространяват с плашеща скорост, особено когато имаме дигитални технологии, чрез които те плъзват бързо и надалеч. Служителите сигурно ще изпитват много страхове: за своите работни места, за своето здраве, за своите семейства и приятели, за своите финанси, за начина си на живот. Време е лидерите да дадат пример за търсене на информация и реакция на тази информация. Повече от всякога е важно да се проверява кой е източникът на информацията, колко е достоверен, съвпада ли с други източници, как се вписва в общата картина.

Свързаност

Иронията е, че ние заедно трябва да се справим с кризата, породена от пандемията, но днешният императив е социалното дистанциране. Трябва да се изправим заедно срещу кризата, докато сме разделени. Това означава да избягваме социалните контакти, обществените места, обществения транспорт, събиранията и дори работните си места. Една от най-важните функции на лидерството е да се насърчи сплотеността в преследване на общата цел. Това е много по-лесно в лична среща, отколкото през Zoom или с имейли. Но настоящата криза поставя лидерите пред предизвикателството да намерят нови начини за осъществяване на връзка със служителите и да им помогнат да останат свързани едни с други.

По един или друг начин кризата ще свърши. Всяка криза има своя край. Въпросът е какви щети ще нанесе тя на бизнеса ви, а отговорът ще зависи не толкова от самия вирус, а от това как вие като лидер сте реагирали в тази криза.

Материалът е публикуван с подкрепата на "Филип Морис България".

реклама
ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2020 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.