• 07 Юни 2026 |
  •  USD / BGN 1.1640
  •  GBP / BGN 0.8643
  •  CHF / BGN 0.9175
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Ще станат ли взривоопасни мирните протести у нас?

Ще станат ли взривоопасни мирните протести у нас?

Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите, КНСБ; Радослав Христов, председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите; Илия Кузманов,  зам.-председател на Синдикалната федерация на служителите в МВР, в интервю за bTV и предаването "Тази сутрин" 

 


Водещ: Пети ден от железничарската стачка, полицаите също се заканиха да протестират, а днес излизат и зърнопроизводителите на протести в много точки на страната. Ще говорим за това с Петър Бунев, председател на железничарския синдикат към КНСБ, Радослав Христов, председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите, господин Илия Кузманов, заместник-председател на Синдикалната федерация на служителите в МВР. При всички има много проблеми. Да започнем с железничарската стачка, защото тя е факт и продължава, обаче докога.
Петър Бунев: Докато трябва, първо. Днес е петия ден, стачката се разраства и вече обхваща и малките населени места.
Водещ: Ще има ли немирни протести, какъвто намек направихте? Какво означава „немирни"?
Петър Бунев: Железничарите започват да се изнервят. Най-малкото, което е, това, че продължава да няма желание за диалог. Такова нещо не е имало в историята. По време на ефективна стачка да няма желание да се седне на масата за преговори, такова чудо не е имало.
Водещ: „Немирни" какво означава?
Петър Бунев: Първо започнаха хората да се обаждат, разубеждавах ги, сега са готови да преминат към гладни стачки. На този етап успяваме по някакъв начин да ги парираме и да им казваме - няма нужда от това. Не - не яжте - защото е грубо така да се каже, а - недейте да преминавате към тази крайна мярка.
Водеща: Аргумента на управляващите, на ръководството на БДЖ, че ако не се спре стачката съкратените от 2 хиляди могат да станат 5 хиляди, как се приема от вашите хора?
Петър Бунев: Това не е аргумент, това го приемат също като заплаха и мога да ви кажа, че железничарската гилдия няма как да приеме тези трима представители на Съвета на директорите, които първо не познават системата на железопътния транспорт и тя затова през тези две години е доведена до това положение.
Водещ: И да се смени ситуацията, няма ли да е същата?
Петър Бунев: Този проблем не е от сега, не е от стачката проблемът с кредиторите, той е от много по-рано.
Водещ: Именно, защо казвате последните две години доведеното състояние на БДЖ, нали сте съгласни, че всичко е трупано през годините по една или друга причина и всеки е дърпал към собствената си черга. И нисшите железничари са правели от време навреме... знаете информации за кражби, за...а, онези отгоре на едро са правили каквото са могли да направят, така че...
Петър Бунев: Проблемът е, че през тези две години можеха да бъдат предоговорени кредитите и да бъдат плащани.
Водещ: Ще отидете ли с Московски на тези срещи, за които той твърди, че са важни, за да видите, че проблема е голям?
Петър Бунев: Няма как да отидем, защото той пътува. Вчера, едва ли не, в радиото каза - заповядайте с нас в Германия. Нито сме включени в делегация, просто няма как да стане. Със сигурност може да тръгнем с нощния влак... Проблемът е, че тук пред мен една справка, тъй като цяла година работихме, тъй като казахте, че сме били против реформата аз ще ви покажа една справка, това е от дългия план, само една таблица, че от 18 хиляди, в момента сме 12 800, а тази цифра, която искат да се случи сега и до края на годината, това ще стане в края на 2014 година. Това е истината и аз предния път го загатнах...
Водеща: Вие говорите за това, че планът за съкращения в БДЖ е започнал да се изпълнява много по-рано от предвиденото и договореното?
Петър Бунев: Договореното не се изпълнява. Второ, няма никакво желание да се подпишат колективните трудови договори /КТД/, абсолютно никакво желание.
Водещ: Добре, стачката остава. „Гладна" ако настояват много, кога ще дадете подкрепа да започне?
Петър Бунев: Не, аз не бих дал подкрепа а гладна стачка. Всичко е нормално, в рамките на закона. Засега законът се спазва - в 8 часа се спира работа, в 16 часа хората започват да работят, дисциплината я има и влаковете се възстановяват и започват да работят.
Водещ: Зърнопроизводителите, ще блокирате или само шествие ще има днес или и блокиране на пътища?
Радослав Христов: Първо искам да подчертая, че протестът не е само на зърнопроизводителите. Инициативният комитет бе учреден от шест браншови организации в сектор „Земеделие" и вече сме десет. По отношение на това първо да видим какви са фактите, тъй като разбрах, че господин Дянков е получил снощи „амнезия", тъй като каза, че нямало било подписано споразумение относно тези средства...
Водеща: За субсидии, заради които вие протестирате?
Радослав Христов: Да, това е споразумението, отдолу стоят 19 подписа.
Водещ: Кажете накратко как да го изтълкуваме. Това е за единица площ субсидия, за какво?
Радослав Христов: Защото искаме принципи и правила и тези принципи и правила трябва да се спазват, а финансовата рамка е част от тези правила.
Водещ: Припомнете за тези, които не са във вашия бранш, да припомните тези 230 милиона откъде се появяват, откъде изчезват...?
Радослав Христов: Знаете, че водим диалог с изпълнителната власт от самото начало, откакто са стъпили в управление. Имаме подписан меморандум, едно споразумение, допълнително споразумение и финансовата рамка, която е част от него. Двадесет дни преди изборите, вероятно бяхме употребени предизборно, тъй като двадесет дена преди изборите беше подписана финансовата рамка. Тя казваше как ще се подпомага всеки труд през следващите три години. Виждаме, че има още първата година неизпълнение на поетите ангажименти. Това казва тя и пет дена след изборите, господин Дянков заявява - аз си оттеглям подписите, което е политически шантаж.
Водеща: Този подпис, който го видяхме преди малко?
Радослав Христов: Точно така.
Водещ: В пари как изглежда като изражение?
Радослав Христов: В случая не са важни парите, в случая е важен ангажимента, който се поема към цял сектор „Земеделие". Искам да кажа, че тези средства, за които много се тръби, че са за зърнопроизводителите, в тези средства директните плащания на единица площ, вътре получават средства животновъди, тютюнопроизводители, зеленчукопроизводители, абсолютно всички, които обработват земя. Това, че във всяка една държава зърнопроизводството... не абсолютно всяка, но имам предвид в този географски пояс, зърнопроизводството заема около 80 процента, така е в Гърция примерно - 70 процента зърнопроизводство, във Франция 85 процента зърнопроизводство, в България 80 процента, относно колко хора получават тези средства. Има една табличка в системата ИСАК колко бенефициенти получават подпомагане от тези средства, за които става въпрос - 92 хиляди бенефициента, ето я сумата.
Водещ: Това са засегнатите от намалението...?
Радослав Христов: Това са засегнатите от намалението.
Водеща: А какво сте отбелязали там с жълтото отгоре?
Радослав Христов: Това е за мен, пратиха ми го по факса, тъй като бях го забравил. Как ще се отрази това, много често задавате този въпрос? Кои ще пострадат най-много? Ще пострадат най-много малките и средните. Защо? Това много лесно може да се каже защо. Ще пострадат и тези, които дават земята да се работи, тъй като знаете, че ние плащаме наем за земя. Първото нещо, върху което ще рефлектира, трябва да свием разходите, а наемите за земята са едно от това. Нашите баби и дядовци, които чакат наемите... Да дам един пример: 31 милиона декара, които се обработват с житни култури. Ако се намалят наемите с 10 лева, това са 300 милиона лева, което ще влязат по-малко в населението. Искам да отбележа още един много важен фактор. Когато има подписано споразумение между изпълнителната власт и хората, които обработват земята и тези, които я дават да се обработва, не могат да се променят едностранно параметрите. Ако е трябвало да бъде променена тази рамка, трябвало е да се седне пак на масата на преговорите, да се каже, че има форсмажорни обстоятелства, че икономиката е в криза, че има еди какви си причини и т.н. и това нещо да се предоговори. Ще дам пример: 2010 година, когато отново договаряхме средствата за подпомагане за сектор „Земеделие", господин Дянков каза, че ако бъдат заложени тези средства в Бюджет 2010, дефицитът ще се увеличи. Тогава проявихме разбиране, отложихме средствата да бъдат заложени в 2011-та. Съответно тези, които са за 2011-та, в 2012-та и в момента говорим за средства за миналата година, тоест, стопанската 2010-2012-та, които трябва... Ние не сме излъгали, ние сме проявили разбиране и винаги сме го проявявали когато преговаряме с правителството.
Водеща: Докъде ще стигнете днес,? Ще се блокират ли пътища или ще изкарате машините?
Радослав Христов: Относно това, докъде ще стигнем, желанието ни е финансовата рамка да бъде изпълнена така както е разписана и от премиера и от господин Дянков с всички позволени средства. Това, което знам, че много ви вълнува, дали днес ще се блокират пътища? Днес пътища няма да се блокират и гранични пунктове няма да се блокират, но ще има предвижване на земеделска техника към така наречените „горещи точки", центровете, които сме определили. С позволената скорост, с която могат да се движи тази техника. Предварително искам да се извиня на гражданското общество за затрудненията, които ще създадем по републиканската пътна мрежа, но се надявам да проявят разбиране.
Водеща: След малко ще разберем дали го има разбирането към вас, към вас. Отворихме телефони миналата седмица. Към служителите на БДЖ има разбиране с всички уговорки какво се е случвало в тази компания през изминалите години.
Водещ: Към полицаите насочваме поглед. Доколкото знаем, вие не можете да протестирате по начина, по който останалите, но какво... - пушене, пиене на вода, какво ще демонстрирате несъгласието си и към какво точно?
Илия Кузманов: Първо бих искал да кажа добро утро на зрителите на БиТиВи и във връзка с вашия въпрос, който е точен. Да, при нас положението е малко по-различно. Ние, за разлика от колегите, които са до мен, сме лишени дори от възможността за разговори с правителството, което е един голям минус на служителите в сектор „Сигурност" въобще, ако мога така да нарека сектора. Уверявам всички български граждани, че българските полицаи няма да предприемат протести извън това, което законът ни дава право.
Водещ: Какво може по закон?
Илия Кузманов: По закон ние нямаме право само да стачкуваме, всичко останало, което по закон може да се приеме като протест, ние може да го изпълним.
Водеща: На 30-ти може да отидете като граждани?
Илия Кузманов: На 30-ти като граждани, колегите, които са свободни и не са на работа, почиват или са в отпуска разбира се, че могат да отидат. За да бъда конкретен аз искам да кажа, че към момента решението на Синдикалната федерация на служителите в МВР е да подкрепим колегите от КНСБ и КТ „Подкрепа" с декларация, която ще излезе днес в ранния следобед и медиите ще бъдат запознати с нея и всички наши членове и симпатизанти ще носят на реверите си през деня националния трикольор.
Водеща: Какви са исканията ви? През цялото време се говори, че сектор „Сигурност" е презадоволен от финанси, че най-много пари отиват към това перо в държавния бюджет, а ние виждаме, че продължавате да имате проблем с бензина, продължавате да имате проблем с консумативи, работите в обидни условия?
Илия Кузманов: Доскоро ние бяхме обвинявани, че водим диалога с правителството чрез медиите, сега е обратното, господин Дянков води диалога с нас чрез медиите. Ние се опитахме до преди два месеца да се срещнем с него, за което разполагам с писмо от 14 октомври 2011 година, което е подписано от седем синдиката...
Водеща: И сте искали среща, имаше ли?
Илия Кузманов: Не, абсолютно нямаше отговор дори. Пълното пренебрежение на господин Дянков към нас е една от причините ние да протестираме.
Водеща: А защо не си говорите с министъра на вътрешните работи?
Илия Кузманов: Значи социален диалог в МВР има, доколко той е качествен, доколко от него има полза, е съвсем друг въпрос, но диалог има. Само че, наблюдавайки последните събития, ние установихме, че този разговор не може да се води вътре и само в министерството.
Водещ: Само да уточним, поводът не е ли и вдигането на пенсионната възраст в конкретния случай?
Илия Кузманов: Да, определено. Ние имахме една договорка преди година за плавно повишаване на пенсионна възраст в същия размер - от 25 на 27 години.
Водещ: Но при вас, в каква категория сте? Не е ли... има много обвинения, че НОИ има такъв голям дефицит заради многото случаи на ранно пенсиониране, многото възможности за ранно пенсиониране?
Илия Кузманов: Интересното в тази ситуация е, че до момента никой не ни е показвал никакъв разчет, дали това е вярно, в какъв смисъл се прави, какъв ще бъде резултата от това нещо. Това също е една причина ние да не вярваме в това, което ни се предлага.
Водеща: Искате среща, не я получавате?
Илия Кузманов: Искаме среща, искаме обосновка.
Водеща: Имате ли представа какъв процент от вашите колеги, които не са на работа в деня 30-ти, сряда, ще излязат на протест?
Илия Кузманов: Не, не мога да се ангажирам в момента с цифра, най-малкото защото ние в момента си кореспондираме с нашите дружества в страната, за да уточним формата за нашия протест, формата на участие.
Водеща: Каква би била формата, за вашия конкретно?
Илия Кузманов: Уточняваме я формата в момента.
Водещ: Идеи, варианти?
Илия Кузманов: Варианти има - за кръводарителски кампании, за ефективен протест, този път пред Министерство на финансите. Категорично заявявам, че ще търсим подкрепа на синдикатите от Министерство на правосъдието, от всички синдикатите от МВР.
Водещ: Колко човека можете да мобилизирате в някаква форма на протест? Протест, който по ирония на съдбата, ще бъде охраняват също от служители на МВР?
Илия Кузманов: Отговорът е много прост, когато миналата година господин Дянков отново имаше такива виждания по въпроса със социалните права на служителите от сектор „Сигурност" отговорът той го получи пред Народния театър на 20 март.Водещ: Искахте и вие да добавите още нещо. След малко ще отворим телефона за мнението на зрителите, за всички тези протести.
Петър Бунев: Искам да добавя, че ескалацията и разширението на стачката в БДЖ е провокирана и от вдигане възрастта за пенсиониране защото не може този елемент да не засяга нас, той засяга всички работещи и ние като синдикат също сме засегнати. При нас, дори има двойно излъгани хора. Защото доброволното напускане, което започна, приеха това, заради това, че догодина имат право да се пенсионират. Те сега няма да могат да се пенсионират.
Водеща: Ако се гласува увеличение на възрастта с една година?
Петър Бунев: Да. Да не забравим, че от 1 януари 2012 година се вдига вече и изискването за трудовия стаж с по четири месеца на година. Да не забравяме, че голяма част.... и не знам тази експертиза има ли от 1990 до 2000 година голяма част от населението има големи дупки в осигурителния стаж. Така че, има много неща, които хората ги притеснява.
Водеща: Вие искате да кажете нещо и накрая да обобщим с по едно изречение и да дадем думата на зрителите?
Радослав Христов: Това, което исках да кажа, че до подписването на този документ се е стигнало на база аргументи, които са представени от наша страна и от страна на правителството. И това е резултат на тези конкретни разговори...
Водеща: По взаимно съгласие?
Радослав Христов: Точно така, по взаимно съгласие. Нашите аргументи са били приети от страна на правителството, аргументите ние също сме ги приели и се е стигнало до този документ, наречен „Финансова рамка за сектор „Земеделие", за да може да има предвидимост. Искам да кажа нещо, преди господин Дянков е имало земеделие, и след него ще има. Въпросът е, той каква следа ще остави в българското земеделие?
Водещ: А вие, докъде сте готови да стигнете? Казват, право е на всеки да си стачкува, да си протестира. Готови ли сте да блокирате без да ви разрешат пътища и гранични пунктове? Без да ви разрешат, с цената на сблъсъци с органите на реда, каквито е имало?
Радослав Христов: Това ще решат земеделските производители, които са излъгани.
Водеща: На 30-ти ще бъдете ли на площада? Вие, вие...
Петър Бунев: Ние със сигурност ще бъдем.
Радослав Христов: Имаме посочени места, където ще бъдем на 30-ти. За 1 декември се предвижда машините да тръгнат към София. Ще зависи изцяло от поведението на изпълнителната власт, те ще решат и ще преценят дали ще блокираме или няма да блокираме гранични пунктове и пътища.
Водеща: Служителите на реда?
Илия Кузманов: Аз казах вече, тези колеги, които са свободни от работа и са наши членове може би ще присъстват, но те ще бъдат обозначени, така че, ще си личат кои са.
Водеща: Приключваме, ще отидем на нашия телефон. Подкрепяте ли тези протести?
Гражданка: Подкрепям напълно. Всички, които могат да излязат и да стачкуват, защото демокрация означава народовластие, а не че ни е позволено да дрънкаме с тенджери и тигани. Успешен ден и успех на стачката.
Водеща: Благодаря ви. Още един зрител.
Гражданин: Добро утро. Категорично съм против протестите. Защото ако направите една сметка, за да вземе един работник хиляда лева, какъв е разхода на фирмата и колко пари прибира държавата от това, след това като прибавите ДДС и данъци и ще видите на какво е подложен бизнеса в България, за да има тази пенсионна възраст. Около 45 процента се удържат от държавата от всеки един работещ, за да има тази пенсионна възраст. И на мен вече ми омръзна да плащам абсолютно всичко, абсолютно редовно, да се мъча, за да може някой да се пенсионира на 40 години. Съжалявам.
Водеща: Вие сте „за" увеличаване възрастта за пенсионирането и против тези привилегии, които имат някои служители в България, които се пенсионират по-рано от всички останали?
Гражданин: Аз съм да се реши докато е време, докато все още има млади хора в тази държава.
Водеща: Добре, разбрахме аргумента ви. Още един зрител.
Гражданин: Ало, Викторе, аз моля да запишете моя телефон, искам да предам нещо лично. Имам дете, което е в неизвестност, моля ви, запишете ми номера, след това да поговорим.
Водещ: Кажете ми, от колко време?
Гражданин: От 11-ти, предния месец. Имам обаждане до МВР, имам при прокурор, имам при закрила на дете...
Водещ: На колко години е детето, как се казва, как изглежда?
Гражданин: Вземете ми номера и ще поговорим.
Водеща: Записах ви номера. Още един зрител.
Гражданка: Искам да подкрепя протестите, по простата причина, че тези хора работят при много тежки условия на труд - и полицаи, и машинисти, и всички железничари. Затова аз смятам, че днес правителството трябва да вземе отношение и да промени за първа и втора категория, защото това е пълно безобразие. Аз съм лекар и ги подкрепям. Не може да продължава по този начин в тази държава.
Водеща: Бъдете кратки, следващ зрител.
Гражданка: Добро утро, искам да попитам, кога се приеха измененията на закона за пенсиониране да се пенсионират хората от 2020 година и кога се направиха измененията? Въпросът е към правителството.
Водещ: Изменението стана скоро и се внесе да бъде факт от следващата година.
Водеща: Още един зрител.
Гражданка: Добро утро, аз съм абсолютно против стачката на железничарите, не на машинистите. Ако бъдат уволнени всички кондуктори и се направи така че, да се влиза с някакви карти, а не кондукторите да работят, значи БДЖ ще бъдат на печалба.
Водеща: Какво са ви направили кондукторите та сте против тях?
Гражданка: Ще ви кажа. Отивам на една спирка между Септември и Пазарджик. От десет човека, които отидохме на спирката само аз си купих билет. Другите се качиха.
Водеща: Качиха се без пари и дадоха на кондуктора парите...
Гражданка: Дават парите на кондукторите. Друг случай - между Стамболийски и Пловдив. Кондуктор най-нахално си извади от джобовете стотинките, които беше събирал и започна да си ги брои пред хората във влака.
Водеща: Благодаря ви. Приключваме.

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
Екипът на cross.bg ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията на Агенция КРОСС не носи отговорност за мненията, качени в cross.bg от потребителите.

Анонимен

Кое ще стане взривоопасно ? Рязко съкращение на жепейци и нещата ще тръгнат по мед и масло !

30.11.2011 09:06:38

Анонимен

България сега вази гледа... Дръжте се, не се поддавайте на интриги, лъжи и манипулации, сътворени от един търговец на шевни и плетачни машини и един билетопродавач в Македония за австрийските авиолинии!

29.11.2011 00:06:11

Анонимен

Да, ще станат взривоопасни защото не се оползотворяват народните пари по честен начин! Онези, които най малко допринасят с труда си, да бъде запълнена държавната хазна, ползват най големи привилегии, имат най големи заплати, получават най големи пенсии, а живеят като търтеи, само консумират! Това не може да продължи, циреят ще се пукне, тогава и за народа зле но и на бюрократите ще стане страшно!

28.11.2011 09:52:42

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2026 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.