• 15 Дек 2025 |
  •  USD / BGN 1.6672
  •  GBP / BGN 2.2309
  •  CHF / BGN 2.0956
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Институт по пътна безопасност: Увеличава се броят на жертвите при катастрофи

Институт по пътна безопасност: Увеличава се броят на жертвите при катастрофи
От началото на годината до днес са загинали 133 души вследствие на пътни произшествия

/КРОСС/ От началото на годината до днес са загинали 133 души вследствие на пътнотранспортни произшествия. Това прави с 6% повече спрямо същия период на миналата година. Това обявиха в свое становище от Института за пътна безопасност до премиера Росен Желязков във връзка с мерките на правителството срещу "войната по пътищата". Според организацията е налице нарастващо неизпълнение на един от основните приоритети на правителството.

От Института за пътна безопасност посочват, че приетата от Министерския съвет работна програма за "Безопасност на движението по пътищата" не съдържа нито една конкретна мярка, насочена към системата за управление на риска от пътни произшествия. От представените 43 мерки не е посочено какъв ще бъде очакваният резултат и кога ще бъде постигнат. Експертите посочват, че навсякъде е записано повишаване, намаляване, подобряване, ускоряване, стимулиране и др. подобни. В тази връзка изтъкват, че е даден приоритет на обучението и изграждането на автоматизирани системи, 16 от мерките са свързани с провеждане на родителски срещи, подготовка на педагогическия състав и др. подобни. Според тях тези дейности са заложени в Националната стратегията за развитие на безопасност на движението по пътищата 2021 - 2030 г., ефекта от реализирането на тези мерки ще се измери през 2040 година.

"Пет от мерките са насочени за повишаване на контрола, каквото и да означава това. Засилен контрол, съвместен контрол, повишен контрол са пожелателни изрази и не означават нищо конкретно. Също така тези пожелания не са съобразени с техническата и физическа възможност на контролните органи.

Три от мерките са насочени към наказанията на шофьорите, като отнемане на контролни точки и др. Периодично през последните 20 години след всяка катастрофа с голям обществен отзвук се предприемат подобни действия, но видимо е за всички, че резултатите са кратковременни и след това проблемите се задълбочават", пише в становището на Института за пътна безопасност.

От Института са на мнение, че не е нужно да бъде създадена нова структура, която да анализира причините за тежките катастрофи.

"Разследването в момента се извършва от Националната следствена служба, разследващи полицаи и прокуратурата. Това, че до този момент никой не анализира тези разследвания не означава, че трябва да създаваме нова структура. Напомняме ви, че през 2019 година беше създадена Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" и все още никой не ѝ е забранил да събира информация за най-тежките произшествия и да я анализира.

Създаване на хранилище за материали и добри практики за преподаване на безопасност на движението по пътищата в системата на образованието. Това е 36-ата мярка от работната програма, приета от правителството. Тази и други подобни показват неадекватността на отговорните институции да се противопоставят успешно на пътнотранспортния травматизъм. Ако едно правителство поставя като един от приоритетите в безопасността на движението по пътищата създаване на "хранилище за материали...", то тогава "войната по пътищата" със сигурност сме я загубили", пишат още в становището си от Института за пътна безопасност.                                            

                                                                 

                                                                       СТАНОВИЩЕ

                          Относно: мерките на правителството срещу „войната по пътищата"


  Уважаеми г-н Желязков,

  Налице е нарастващо неизпълнение на един от основните приоритети на правителството. От началото на годината до днес са загинали 133 души вследствие на ПТП. Това прави с 6% повече спрямо същия период на миналата година (вж. таблица 1 и 2). 

  Приетата от Министерски съвет работна програма за БДП не съдържа нито една конкретна мярка, насочена към системата за управление на риска от ПТП. От представените 43 мерки не е посочено какъв ще бъде очакваният резултат и кога ще бъде постигнат. Навсякъде е записано повишаване, намаляване, подобряване, ускоряване, стимулиране и др. подобни. Надяваме се, че сте наясно, че крайният резултат при управлението на БДП се измерва в конкретни числа ,за да може да се проследяват ефективността на мерките. Приоритет е даден на обучението и изграждането на автоматизирани системи, 16 от мерките са свързани с провеждане на родителски срещи, подготовка на педагогическия състав и др. подобни. Това са дейности, заложени в Националната  стратегията за развитие на БДП 2021-2030 г., ефекта от реализирането на тези мерки ще се измери през 2040 година. 

  Пет от мерките са насочени за повишаване на контрола, каквото и да означава това. Засилен контрол, съвместен контрол, повишен контрол са пожелателни изрази и не означават нищо конкретно. Също така тези пожелания не са съобразени с техническата и физическа възможност на контролните органи. 

  Три от мерките са насочени към наказанията на шофьорите, като отнемане на контролни точки и др. Периодично през последните 20 години след всяка катастрофа с голям обществен отзвук се предприемат подобни действия, но видимо е за всички, че резултатите са кратковременни и след това проблемите се задълбочават.

  Една от мерките е създаване на звено за разследване на най-тежките ПТП с цел анализ на причините. Разследването в момента се извършва от Националната следствена служба, разследващи полицаи и прокуратурата. Това, че до този момент никой не анализира тези разследвания не означава, че трябва да създаваме нова структура. Напомняме ви, че през 2019 година беше създадена Държавна агенция „БДП" и все още никой не й е забранил да събира информация за най-тежките ПТП и да я анализира.

  Създаване на хранилище за материали и добри практики за преподаване на безопасност на движението по пътищата в системата на образованието. Това е 36-тата мярка от работната програма, приета от правителството. Тази и други подобни показват неадекватността на отговорните институции да се противопоставят успешно на пътнотранспортния травматизъм. Ако едно правителство поставя като един от приоритетите в БДП създаване на „хранилище за материали...", то тогава „войната по пътищата" със сигурност сме я загубили.

Екип на ИПБ

 

Период

Тежки ПТП

Загинали

Ранени

До 18.05.2024 г.

2276

126

2829

До 18.05.2025 г.

2014

133

2522

% разлика

-12%

+6%

-11%

Таблица 1 Загинали от началото на май 2025 в сравнение със същия период на 2024

Период

Тежки ПТП

Загинали

Ранени

До 30.04.2024 г.

2009

113

2829

До 30.04.2025 г.

1706

110

2522

% разлика

-15%

-3%

-14%

Таблица 2 Загинали от началото на 2025 в сравнение с периода от началото на 2024 г.

 

 

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.