• 17 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8000
  •  GBP / BGN 2.2782
  •  CHF / BGN 1.9913
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 10°C

Кризата в Червено море: Негативно отражение върху световната икономика

Кризата в Червено море: Негативно отражение върху световната икономика

/КРОСС/ Напрежението в Червено море се отрази негативно на икономиката. Световната търговия отчита спад от 1,3 на сто само за месец. Причината е сривът на морския транспорт заради атаките на хутите.

От ноември досега превозът на товари през този ключов търговски маршрут се е понижил с около 300 хиляди контейнера дневно. Заради проблеми с доставките водещи автомобилопроизводители временно затвориха заводите си в Германия и Белгия.

Гигафабриката на "Тесла" край Берлин спира работа за две седмици заради липсата на компоненти. В открития през 2022 г. завод работят повече от 11 хиляди души.

Шведският автомобилостроител "Волво" също обяви, че е принуден да прекрати за три дни производството в завода си в белгийския град Гент. Причината - закъснения в доставката на скоростни кутии.

Заради атаките на хутите в Червено море много мореплавателни компании пренасочиха корабите си по по-дългия маршрут през нос Добра надежда, което бави доставките - от дрехи и компютри до храна и стоки, които потребителите купуват ежедневно.

"Непрекъснатите атаки срещу търговски кораби в района на Червено море нарушиха международната търговия. Обемите на световната търговия паднаха с повече от 1 процент, а през декември понижението е дори 1,3 на сто", заяви Тамаш Варга, икономист.

Проучване на германския Институт за световна икономика в Кил сочи, че заради пренасочването на корабите през декември вносът за страните от Европейския съюз е намалял с 3,1 процента, а износът от ЕС - с 2 процента. При САЩ също е отчетен спад, но не в такава степен, тъй като търговският маршрут през Червено море не е толкова значим за страната.

"Фокусирани сме върху икономическата страна вследствие на атаките в Червено море. Следим потенциалния ефект върху икономиката на Съединените щати, но засега той е незначителен", допълни Лейл Брейнард, директор на Националния икономически съвет на САЩ.

Цената за превоз на един контейнер от Източна Азия до Северна Европа се е оскъпил с близо 200% през последните седмици, изчислява международна компания за анализ на пазара и товарите.

От друга страна трафикът през Суецкия канал е намалял с 30% само за първите десет дни на януари, което е довело до 40% спад на приходите на Египет.

Морският път е ключов източник на чуждестранна валута, от която страната изпитва недостиг в момента.

Източник: БНТ

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.