• 26 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8245
  •  GBP / BGN 2.2829
  •  CHF / BGN 1.9974
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 4°C

Гроздан Караджов: Крайният срок за магистрала „Хемус" остава 2027 г.

Гроздан Караджов: Крайният срок за магистрала „Хемус" остава 2027 г.

/КРОСС/ - За качеството на пътищата, протестите на превозвачите, новите тол такси и спряното строителство ще говорим сега с регионалния министър Гроздан Караджов. Здравейте.
- Здравейте, добро утро.

- Вие, когато тръгвате на път към морето или към Велико Търново с децата, комфортно ли се чувствате, пътувайки по пътищата на страната?
- Аз, като всички останали български граждани, виждам състоянието на пътищата в страната и то е ужасно. Споделял съм го много пъти, и тук, във вашето студио, че това е наследството, което получаваме, и с това наследство трябва да се справим.

- Да видим обаче оттук насетне какво предстои. За магистрала „Хемус" остава ли 2027 г. крайният срок, в който тя ще бъде завършена?
- Да, разбира се, остава 2027 г. и това е обусловено от въпроси, свързани с проектирането на последните три участъка, където все още няма готови технически проекти, така и с отчуждителни процедури, пак по последните два участъка, така и с някои процедури примерно по преминаване през сервитути на други мрежи, например на високото напрежение, на водата, където съответно се искат разрешителни от тези инфраструктурни дружества.

- 2026 г. до Велико Търново чухме - това ли е срокът?
- 2025-2026 г. - това много зависи сега от разплитането на този казус с ин хаус...

- С парите.
- Не, не с парите, с ин хаус договорите, които както знаете, са били сключени по начин, по който ние не получаваме гаранция за изработената магистрала. Т.е. магистрала е налице, да, и тя продължава да се строи, но имаме доставчици на материали или наемодатели на техника. Ето част от тази техника, която сега дават на вашия екран, е всъщност техника, наета от подизпълнители. С други думи, държавата, държавното дружество „Автомагистрали" ЕАД носи гаранцията и това не е приемливо, това не е правилно.

- Това може ли да забави този процес на строежа на автомагистралата?
- Не, няма да го забави, защото строителството върви. И сега да отидете да снимате, ще видите, че и на пътя Видин-Ботевград, и по Автомагистрала „Хемус" продължава да се строи там.

- Видин-Ботевград каза лидерът на ГЕРБ, че много е зле положението, много е забавен процесът на строеж - така ли е?
- „Много е зле", да, „много е зле", с една година по-рано ще го пуснем този участък, на който се снима.

- С една година по-рано.
- Така че фактите винаги говорят по-добре от думите.

- Велико Търново - Търговище - знаем ли тази отсечка кога ще бъде пусната?
- Тази отсечка в момента дори не знаем откъде ще мине, защото заради едно такова ловно стопанство, за съжаление - и тук аз абсолютно вече не разбирам българските закони, защото заради едно ловно стопанство национален важен инфраструктурен проект като АМ „Хемус" ще трябва да завие и да изхарчим едни 30 милиона повече. И това са такива едни екологични изисквания, които - извинявам се да го кажа, ама вече излизат извън границата на всякакъв разум. Да, може да са по закона, но разумът по никакъв начин не подкрепя. В момента я препроектираме по ново трасе в седми и осми участък е това нещо, плащаме си едни 30 милиона отгоре, забавяме се с година и нещо, защото сега тепърва трябва да минем и отчуждавания, трябва да мине и ПУП, парцеларни планове да им правим. Не ми се говори. В смисъл, наистина този закон плаче за промени.

- Да не ви питам за Автомагистрала „Струма" въобще?
- За Автомагистрала „Струма" наистина, и да ме питате, мога да кажа само едно, т.е. да приемем, че сте ме питали. Автомагистрала „Струма" е в толкова критичен момент от своето развитие, и то в частта на Кресненското дефиле, че и ако аз и екологичният министър не се хванем двамата здраво за ръка и не отидем като една обща държава в Брюксел пред двете генерални дирекции - Генерална дирекция „Околна среда", Генерална дирекция „Регионално развитие", и не кажем, че ще правим Кресненското дефиле по сегашния вариант, но ще добавим и второ платно по склоновете на Пирин планина извън трасето долу в дефилето Кресна, няма време за кога. Сегашният законно издаден ОВОС изтича през октомври. Няма никакво, никакво време да се мотаем и всякакви нови процедури, процедурки и хватки, които ще си правим с екологична насоченост, са само отлагане с цел той да изтече.

- Ако изтече какво става?
- Приключва този проект, трябва да го започваме отначало - чисто нови изследвания, чисто нови варианти, тия чисто нови варианти да получат екологична, социална, икономическа. След 2030 г. го пишете - просто този проект няма да се сбъдне. Тук четвърти, пети месец вече аз си мълча на тази тема, но ножът е опрял на кокала. Или се хващаме и отиваме в Брюксел, или този участък в Кресненското дефиле ще си остане „участъкът на смъртта". Там имаме изключително висока концентрация на загинали, основно при изпреварване, и ще си бъде язвата на България - също още един показател как не можем да се справяме с проблемите си.

- Важна тема, дано да видим нейното развитие в близко бъдеще. Кажете обаче, ужасна е пътната мрежа, заради повишените цени възможно ли е пътища да останат без ремонт? От 39 договора за пътно поддържане, само 18 са удължени заради високите цени. Може ли тези дупки, които гледаме, да си останат, че и по-зле да стане?
- Това беше преди два дена.

- Вече не е ли актуално?
- От 39 - 35 са сключени. Остават още няколко. Наистина поради коренно различните цени, които са били през 2018 - 2019 г. се е състоял този конкурс по Закона за обществените поръчки, по който ние продължаваме сега, няма как никой да не е забелязал, че желязото е почти двойно спрямо преди година и нещо, а пък асфалтът, битумът, който е основната му съставка, е над 60% нагоре. Да, никоя от фирмите не иска да работи и да асфалтира, защото означава... Примерно за автомагистрала мога да ви дам пример: 1 тон от тоя специален асфалт, който се полага - износващият слой, наричат го сплит-мастик, както и да е - той на 1 линеен метър, за да се положи по цялата дължина, т.е. шестте платна, заедно с двете аварийни, е минус 140 лева. Т.е. ние възлагаме на тези строители, частни строители те да ни субсидират, да ни направят хубава и качествена магистрала, като едновременно ни плащат на всеки линеен метър по 140 лева от джоба си.

- Е добре, защо са се съгласили 35 от 39 фирми?
- Защото през 2018 г. не е имало инфлация и никой не я е предвиждал. Аз мисля, че и държавата не я предвиждаше. Ние до юли-август миналата година тук държавата продължаваше да повтаря, че това е временно явление и ще се...

- Но ремонти ще има?
- Ремонтите вече са започнали. Тази сутрин вече започва и ремонтът... т.е. тази сутрин физически не знам дали техниката ще отиде, но вчера беше връчено възлагането и за така важния проход във Витиня, т.е. не проход, а пътят, който дублира магистралата, защото там е отведено тежкотоварното движение. Аз обещах, че това ще бъде първото възлагане - веднага, изпълнено е това обещание, възложен е.

- Кога ще бъде завършен?
- Ами, ние сме дали един много амбициозен срок и ако и това обещание се спази, съм сигурен, че... срокът е 31 май, т.е. няма и 20 дена. И се надявам, че тогава ще мога да вдигна очи и да погледна в очите шофьорите на тирове, на които им се налагаше да изтърпят това наистина като терористично такова движение между дупки, между пропадания на пътя и отзад стои един 40-тонен товар, който всеки момент може да занесе.

- Може да падне. Вие заговорихте за превозвачите, за шофьорите на фирми. Кажете докъде стигна диалогът ви с превозвачите? Готови ли сте на отстъпки по отношение на тол таксата - директен въпрос, не от юли, а от догодина?
- Не, не съм склонен на такава отстъпка и ще кажа защо. Със същите аргументи вариантът... И в момента отчитаме 0 стотинки на второкласната мрежа, т.е. обхватът и досега си е с включена второкласна мрежа. Просто когато се движат леките автомобили, това им е включено във винетката. А тежкотоварните автомобили не плащат за тази второкласна мрежа.

- Ама сега ще започнат да плащат.
- Ами да, редно е. Не мислите ли?

- Ами вижте, миналата седмица гост ни беше г-жа Милтенова от Конфедерацията на превозвачите. Да чуем защо те казват, че тол такси не трябва да има, и след това ще го коментирате и вие.

Магдалена Милтенова, Конфедерация на автобусните превозвачи: Няма европейска държава, в която второстепенната пътна мрежа да се заплаща, няма такава. Нека от регионалното министерство ви дадат справка коя е държавата, в която второкласните пътни мрежи се заплащат от тол таксата. Няма такова нещо. Друг е въпросът, че парите от тол таксата ги няма, няма ги. Никой не може да ни убеди, че на базата на 70 000 превозни средства, които плащат много големи средства, пари - ние имаме доказателства, документи за това нещо. Ако разделим 161 милиона на тези превозни средства, излиза, че един камион годишно плаща 2500 лева, което не е вярно. Парите ги няма. Да излезе министър Караджов, да даде един анализ на ситуацията в тол системата, да си извадят точните цифри - брой преминавания, брой транзитни преминавания, и тогава можем да говорим за увеличение.

- Ето, излезе министър Караджов, директно го питаме: второкласната пътна мрежа защо не се плаща никъде в Европа, по думите на превозвачите, а само в България сега се плаща?
- Не е вярно, че не се плаща, заплаща се и в други държави. По-важно е какво сме направили ние. Ние сме похарчили едни пари - това е станало преди мен, преди три години, когато сме решили да работим по най-справедливата система, измислена в световен мащаб, и това е тол системата. Тя казва така: който уврежда, хайде да не е думата „уврежда" - който въздейства по-сериозно върху пътя, ето ви тирове и цистерни, не може да кажете, че един лек автомобил в момента повече въздейства върху пътя, отколкото един тежкотоварен заедно с товара, полезния, 40-тонен камион примерно. Следователно в цяла Европа е така - 2/3 от цената за поддръжката на тези пътища се заплаща от тежкотоварните, от превозвачите, а 1/3 се заплаща от нас, водачите на МПС-та.

- А тук е обратното.
- При нас е точно обратното. И какво правим? Ние просто взимаме това, което водачите на леки МПС-та плащат в момента, и приравняваме това, което ще плащат оттук нататък превозвачите в съотношение 1:2, но вече по правилния начин.

- Обаче не приемате ли действително този аргумент на превозвачите, които казват: „Добре, нека да има тол такса, но ние сме си подписали дългосрочните договори. Сега в средата на годината ние как да ги предоговорим?". Казват, че ще поскъпнат стоките, ще има инфлация. Кажете така ли ще бъде?
- Абсолютно, абсолютно същия аргумент можете да го намерите и в медиите - тук във вашата медия съм го намирал, е бил през януари 2020 г. Е какво не стигна две години и близо половина вече да си настроят дългосрочните договори? И тогава е предложена тази тарифа. Тази тарифа аз не съм я изобретил, тя даже и по време на правителството на Стефан Янев пак е... Аз, като ми поднесоха документите да ги чета за първи път, още през януари месец тази година, стоеше името на Стефан Янев отдолу, т.е. този проект на постановление, той си седи от две години. Е, колко време да ги чакаме всички ние?! Българските граждани имат интерес да се случи това, което предлагаме. Това е замисълът, за това сме платили държавни пари от данъците на хората.

- А казват „Няма ги парите от тол системата" - така ли е?
- Абсолютно невярно твърдение. Парите от тол системата вървят изцяло по банков път, нищо не се събира в кеш, всички тези камери, чрез които става регистрацията, са електронни, там нищо в тая система не може дори да се изтрие, никой не може да изтрие нещо в нея. Така че това е толкова далече от истината, че просто няма как да го коментирам дори.

- Но протест все пак ще има. Какво ще им кажете на превозвачите? Под някаква форма ще се опитате ли да ги успокоите?
- Протест може да има, може да има колкото искат протести. Мога да им кажа, че единственото нещо, което е в исканията на тези протести за тол системата - това е единственото им искане, което мен ме касае. Аргументите, които изслушах досега, са абсолютно несъстоятелни. Хлябът щял да се вдигне от 2 лв. на 2.50 лв. Аз съм ви изпратил слайдове. 20 хляба ще се увеличат с 1 ст. от новоприлагането на т.нар. „гигантско" увеличение на тол системата. Къде е тази инфлация? 1 стотинка - 20 хляба. Това е месечното потребление на двама възрастни хора за месеца. Къде е тази инфлация? Или зърното, което преди малко се говореше, че щяла селскостопанската техника да плаща. Ами не, не плаща. Тя е освободена. Това са измислени аргументи. Погледнете - на автомагистрала, ако се возят товари на 200 км, 20 хляба или 10 кг сирене - с 1 стотинка го оскъпяваме.

- Т.е. гарантирате, че по-скъпо няма да ни стане заради въвеждането на тази такса?
- Може да стане по-скъпо поради някакви други причини, но поради тази няма как да се случи. И затова казвам - измислен е този проблем. Цялото това фокусиране върху увеличението на тола и т.н. е лишено от всякакви аргументи. Няма никакъв инфлационен натиск от това да дойде. Просто плащането се премества върху правилната глава.

- Оставка - искат ви я, продължават да я искат.
- Ама разбира се, оставката на един министър не е никаква ценност.

- Ще им я дадете ли?
- Няма никаква причина да им я дам, защото аз си върша работата. Аз съм министър на българските граждани, аз не съм министър на един или друг икономически сектор. Не че не се грижа секторите да процъфтяват и да се грижат. Слава богу, превозваческият сектор е такъв, той се развива и това е чудесно, възстанови се след кризата, дори има моменти, в които има лек ръст. Това са само радостни новини и дано така да продължава, но на мен ми е важен интересът на гражданите. Нека да си разпределим тежестта върху правилните плещи.

- Разбрахме ви. И моля ви, съвсем накратко да кажете, последен въпрос - от парите, които дължите на пътнотранспортните фирми, тези 650 милиона, които бяха разрешени от парламента да им изплатите, колко вече са изплатени?
- Около 40% са изплатени.

- Това колко е?
- 230 и няколко милиона към днешна дата са платени.

- Останалите докога?
- Ами, счетоводната отчетност си е счетоводна отчетност. Само четири или пет дена. Щом ни дадат фактури, ние ги обработваме за около два дена, след което издаваме нашите си искания.

- Дълга процедура.
- Отиват в НАП, стоят около три до четири, някой път пет дена и когато те ни разрешат, Националната агенция по приходите, тогава ги плащаме. Но няма кой знае какво забавяне. Мисля, че до две седмици и последната стотинка ще е платена. Нямаме и възражения от стана на фирмите, те знаят, че това е редът.

- Ще следим и този процес.
- Вижте, в сектора на МРРБ нямаме проблеми нито с диалога до този момент, нито има такава драма с тол таксата. Разбирам, че има сега настроения да се пакетират повече искания, но призовавам ги и колегите - извадете тол таксата от исканията. Това е справедлив начин. Той наистина пренася върху плещите на тези, които правят бизнес, по-голямата част от плащането, а по-малката да остане върху леките автомобили. Да. Благодаря ви.

- Благодаря ви много за този разговор.
- И аз.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.