• 21 Май 2024 |
  •  USD / BGN 1.8036
  •  GBP / BGN 2.2826
  •  CHF / BGN 1.9846
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 14°C

ВАС окончателно отмени Механизма, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК за лекарства за 2021 г.

ВАС окончателно отмени Механизма, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета  на НЗОК за лекарства за 2021 г.
Решението няма автоматично приложение за действащия Механизъм за 2024 г., но налага преосмисляне на начина на планиране на бюджети и договаряне на отстъпки за лекарства от НЗОК

/КРОСС/ ВАС остави в сила решението № 7199/28.06.2023 г. на тричленен състав, с което е отменен Механизъм, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК за 2021 г. за лекарствените продукти, заплащани напълно или частично от НЗОК, приет с решение № РД - НС - 04 - 3/12.01.2021 г. на Надзорния съвет на НЗОК.

Съгласно § 1, т. 29 от Допълнителните разпоредби на Зокона за здравното осигуряване Механизмът представлява компесаторна мярка, която се прилага в случаите на превишение на средствата за здравноосигурителни плащания за лекарствени продукти, определени в Закона за бюджета на НЗОК /ЗБНЗОК/ за съответната година.

Покриването на разликата между заложени приходи и действително реализираните разходи е възложено на частноправните субекти, които доставят в страната лекарствени продукти, включени в Позитивния лекарствен списък. За възстановяването на разходите в случаите на превишение е налице законова рамка, съгласно чл. 45, ал. 34 от Закона за здравното осигуряване (ЗОО), като редът и начинът на това възстановяване се извършва съгласно нарочен механизъм, какъвто е оспореният за 2021 г.

Касационната инстанция приема за правилен извода на тричленния състав, че Механизмът за 2021 г. е подзаконов нормативен акт, издаден от Надзорния съвет на НЗОК в рамките на предоставената му компетентност, но в нарушение на процедурата, тъй като не са спазени изискванията на чл. 77 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), обсъждане на проекта, заедно с представените становища, предложения и възражения, а това е в противоречие с основните принципи - достъпност, публичност и прозрачност, последователност и предвидимост, визирани в чл. 12 и чл. 13 от АПК.

Този извод е самостоятелно основание за отмяна на Механизма. Въпреки това касационната инстанция е изложила подробни мотиви и по отношение на материалната законосъобразност на акта.

ВАС мотивирано е приел, че при прилагане на Механизма в настоящия му вид, се стига до изземване на прихода от продажбата на съответния лекарствен продукт, което е в противоречие с нормите на Конституцията на Република България, уреждащи закрилата на правото на собственост (чл. 17, ал. 1, З и 5), свободната стопанска инициатива (чл. 19, ал. 1), в т.ч. еднаквото третиране (чл. 19, ал. 2) и на инвестициите (чл. 19, ал, 3).

От друга страна, задължението за доставка на достатъчни количества лекарствени продукти за задоволяване на здравните потребности на населението и прилагането на Механизма води до абсолютно финансово натоварване на ангажирания субект.

Засягането на търговските субекти от своя страна би довело до оттегляне на лекарствени продукти от българския пазар, респективно от лишаване на здравноосигурените лица от достъп до определени лекарствени продукти, чиито вносители са засегнатите лица. Последното не кореспондира и на целта на закона - чл. 24, ал.1,т.1, т.9.

По делото е установено, че преразходът по бюджета на НЗОК, който субектите следва да покриват съгласно Механизма, се реализира не като изключение, а закономерно във всяко тримесечие (видно от представени справки на НЗОК по тримесечия за 2021 г.) и за годината като цяло, което визира неправилно планиране на бюджетните разходи от страна на НЗОК, на умишлено заложен скрит дефицит при бюджетното планиране от страна на НЗОК, който е предвидено да бъде прехвърлен към фармацевтичната индустрия посредством Механизма.

Липсата на възможност за компенсиране между лекарствените продукти в различните подгрупи води до по-неблагоприятно третиране на търговските дружества на иновативни лекарствени продукти, особено на тези, които се заплащат за първи път от бюджета на общественото здравно осигуряване през съответната година.
Решението на ВАС по административно дело № 8742 от 2023 г. е окончателно.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

Стpacтен и дълъг ceкc със cилен щpaнг, яpки оpгaзми, много cпеpмa, контрoл на еякyлaциятa, пoвишен тестoстеpoн и бeзoпаснo на вcякa възpaст! Вcичко тoва в eдна кaпcyла, кoято ще нaпpави ceкca ви нeзабpавим:-- https://do.my/aman

12.04.2024 20:41:25

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.