• 26 Апр 2024 |
  •  USD / BGN 1.8245
  •  GBP / BGN 2.2829
  •  CHF / BGN 1.9974
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 4°C

Есенната прогноза на ЕК: рязко забавяне на растежа и висока несигурност

Есенната прогноза на ЕК: рязко забавяне на растежа и висока несигурност

/КРОСС/ Европейската комисия публикува есенната икономическа прогноза под мотото „повратна точка". Водеща нишка безспорно е войната на Русия срещу Украйна и свързаната с нея изключително висока несигурност дори в краткосрочен план.

Прогнозирането за пореден път е пред сериозно изпитание - практически всички големи институции сбъркаха в прогнозите си както за мащаба на икономическия срив заради пандемията, така и за скоростта на възстановяването след нея - и последните месеци, особено на енергийните пазари, поставят задачи с повишена трудност. Въпреки това е добре да имаме предвид няколко акцента в анализа на ЕК:

Европа е най-силно засегната от икономическите последици от войната заради географската близост, зависимостта в началото на войната от доставки от Русия и в по-общ план - значителния нетен внос на енергийни и други базови суровини, при които най-силно се усещат ценовите сътресения.

Според прогнозата, БВП ще отчете по-висок от предвиждания в предходни издания на анализа ръст през 2022 г., но през 2023 г. ще има рязко забавяне - от 3,3% през 2022 г. до 0,3% през следващата година.

Инфлацията ще остане висока - средногодишната ще бъде 6,1% в еврозоната и 7% в ЕС като цяло.

Заслужават внимание подбраните теми за извънредните тематични анализи, допълващи прогнозата, покриващи макроефекти и рискове от инфлацията при суровините, доколко ще е устойчив пазарът на труда на забавяне в икономиката, оценка на ефектите от ръста на енергийните цени, ефект от валутния курс върху потребителската инфлация в еврозоната, фискални мерки за смекчаване на ефектите от високите енергийни цени - съвсем очевиден е фокусът върху инфлацията и по-специално, енергийните пазари.

През 2022 г. бюджетният дефицит средно за ЕС се свива до 3,4% от БВП от 4,6% през 2021 г. Прогнозата е за минимално увеличени с 0,2 процентни пункта, като ключово е допускането, че постепенно фискалните мерки за субсидиране на цени и подкрепа на бизнеса и домакинствата заради цените на енергията ще отпаднат.

В крайна сметка заключението е, че цялата прогноза е изключително чувствителна към високите нива на несигурност и непредвидимост, породени от войната и от способността на европейската икономика бързо да се адаптира към два екстремни и едновременно проявили се шока.

Какво се очаква в България?

Анализът на Комисията отчита бързият растеж на износа в първата половина на годината. Същевременно, инвестиционната активност продължава да е потисната, а евентуално раздвижване се очаква при ускоряване на публичните инвестиции, финансирани с европейски средства и по-специално - по НПВУ.

Инфлацията оказва ефект върху реалните доходи, и оттам - върху забавяне на реалния ръст на потреблението. Този процес се очаква да продължи и през 2023 г., когато ще намалее и темпа на растеж на външното търсене.

Средногодишната инфлация се очаква да спадне до 7,4% през 2023 г., като допускането е, че през септември тази година е достигнат пикът на инфлацията. Ключово за икономическата динамика през 2023 г. ще е състоянието на пазара на труда, като към момента изглежда, че работодателите повишават възнагражденията без това да влошава конкурентоспособността им и без да води до увеличена безработица.

При тези допускания се очаква БВП да нарасне с 3,1% през тази година и 1,1% през 2023 г. Тези стойности леко се отличават от макропрогнозата на Министерство на финансите от края на октомври, където е заложен ръст на БВП от съответно 2,9% през 2022 г. и 1,6% през 2023 г., и прогнозата на БНБ от началото на октомври, в която очакването е за ръст на БВП от 2,8% през 2022 г. и 0,1% през 2023 г.

Комисията очаква бюджетният дефицит за 2022 г. да е 3,4% от БВП - или малко по-нисък от заложения в актуализирания през лятото бюджет. Основен фактор е изпреварващият ръст на приходите - включително заради ефекта на инфлацията - спрямо този на разходите, за което вече писахме Тази тенденция би се запазила и до 2024 г., ако не настъпят големи промени в политиката. Въпреки това, в анализа се обръща внимание на значителния ефект върху публичните финанси на промените в пенсиите през 2021 и 2022 година. Комисията оценява размера на разходите за различни мерки, свързани с енергийните цени на 2% от БВП, но за България голямата схема за компенсации за бизнеса е бюджетно неутрална.

Накрая, прогнозата за дефицита през 2023 г. е за 2,8% от БВП през 2023 г., но при допускане, че няма нов бюджет, и се спазват разходните тавани на бюджета за 2022 г., каквито са правилата при удължаване на действието на стария бюджет за следваща година.

Източник: Труд

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Анонимен

Кой ще докаже, че санкцията не е агресивен ход, а е благородно приятелско отношение?

16.11.2022 13:48:50

Анонимен

Колкото и да го усуква ЕС причините за икономическия срив са санкциите срещу Русия и американският натиск. Що се отнася до войната, всяка война напротив е стимул за ръст на производството. Да, ама при отсъствие на енергийни ресурси не става, а новите са по-скъпи.

15.11.2022 14:29:14

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.